Informační technologie Infrastruktura Logistika Silnice Silniční nákladní doprava Zprávy

CzechToll nastupuje. Na ministerstvu chystají mýtnou show, na hranicích se čekají kolony

Nová kontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll
Nová kontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll

O půlnoci ze soboty na neděli dojde po 13 letech na českých dálnicích k výměně výběrčího mýta. Peníze od nákladních dopravců nově potečou do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury skrze konsorcium společností CzechToll a SkyToll. Dosud tuto službu zajišťoval rakouský Kapsch.

Přechod se zřejmě neobejde bez komplikací v provozu. Podle CzechTollu totiž především zahraniční dopravci přistoupili k registracím do nového systému liknavě a nechávají je až na okamžik vjezdu do republiky. Z celkově očekávaných 450 tisíc vozidel jich je v systému zhruba 300 tisíc. Skluz mají podle CzechTollu především menší dopravci z okolních zemí, hlavně Polska.

Na hraničních přechodech se proto čekají dlouhé kolony, které mohou brzdit i řidiče osobních aut. Jako nejrizikovější vyhodnotil CzechToll přechody s Polskem a Slovenskem, odkud proudí tranzit z východní Evropy a Balkánu. Zásadní komplikace se přitom dají očekávat až v pondělí, neboť v neděli odpoledne mají kamiony zakázanou jízdu.

Ještě před několika týdny společnost představila dopravní model, podle kterého měla například kolona v Lanžhotě měřit přes 40 kilometrů. Nový odhad činí 12 kilometrů, v Bohumíně má mít kolona 11 kilometrů a v Českém Těšíně pět kilometrů.

„Riziko roste podle dopravního modelu od čtvrté hodiny ranní, kulminuje v poledne a postupně klesá v pozdních odpoledních hodinách,“ uvedl provozní ředitel společnosti CzechTollu Petr Chvátal. Firma nasadila mimo jiné pohyblivá registrační místa, situaci budou sledovat drony a posílené policejní hlídky.

Naopak čeští dopravci jsou podle svého sdružení Česmad Bohemia na změnu připraveni. „Drtivá většina provedla registraci včas. Pokud nějaké problémy nastanou, věříme, že se během několika dní vyřeší,“ řekl mluvčí Česmadu Martin Felix.

Dopravci nicméně kritizují nárůst kauce, kterou musejí za palubní jednotku vydat. Vratná kauce pro nový systém činí 2468 korun za jednu palubní jednotku, v dosavadním systému se platilo 1550 korun.

Nové mýto bude fungovat na 2300 kilometrech dálnic a silnic. Oproti současnosti se mýtné rozšíří o přibližně 860 kilometrů silnic první třídy, tam se ale začne vybírat až od ledna. Nový systém je postaven na satelitní technologii, dosavadní systém Kapsche využíval mikrovlny a mýtné brány.

Nového provozovatele mýtného systému vysoutěžil předchozí ministr dopravy Dan Ťok. Jeho nástupce Vladimír Kremlík start nového systému přivítá přímo na ministerstvu dopravy slavností pro pozvané z ministerstva, ŘSD a CzechTollu. Akce má začít v sobotu večer, vrcholem bude slavnostní „zmáčknutí tlačítka“ a spuštění systému. Předcházet ji má například „mýtná show“ v podobě představení nového mýtného systému.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Medvěd

Každý auto by mělo mít satelitní krabičku a platilo by za ujeté km (opotřebování silnic dle hmotnosti).I elektromobil něco váží a jezdí po gumách. Silnice se musí udržovat z něčeho. Vše nemůže být zadarmo.

Dalibor

Jojo, a velkej bratr bude mít dokonaláý přehled kdo kdy kde…

AAA

A my neplatíme daně?

Dalibor

platíme, a také daně z daní a daně z majetku který byl zdaněn a placen ze zdaněných peněz….

Jan Sova

Silnice se musí udržovat z vybraných daní… Ten odvod daní nebo poplatků by si měl stát ale dozorovat v silniční dopravě přímo, ne přes nějakého správce, na jehož výběr už padlo několik zbytečných miliard nákladů a soudních poplatků….

Honza D.

Všimli jste si, že nová kontrolní vozidla Celní správy (VW Transporter) mají slovenské RZ? Proč nemají tuzemské RZ? Je to takhovoriac čudné…

Dalibor

však Slovákú u nás je taky jako much… tak proč ne jejich auta?? 😀 😀

Jan1203

Plánuje se rozšíření mýta i na silnice nižších tříd? Se satelitní technologií by to snad neměl být takový problém jak u bran. Protože tento stav stále vede k objíždění placených úseků po silnicích nevhodných k nákladní dopravě.

MildaIV

To by bylo moc jednoduchý řešení, naši politici přijdou s něčím originálnějším. viz zákazy prújezdu kamiónú na určitých úsecích…

pozorovatel

Když není mýto všude a neexistuje ani žádná snaha znemožnit objíždění velkou sankcí ani pro tranzit, který vytváří hlavní část problémů v kamionové dopravě (nehody působí především zahraniční řidiči kamionů), tak jsou zákazy průjezdu kamionů na určitých úsecích nejen nejjednodušším, ale asi i jediným rozumným řešením – jen musí být důsledně kontrolováno jejich dodržování a tvrdě sankcionováno každé jejich nedodržení. Omezí to navíc i počet nehod typu „pendolíno na přejezdu ve Studénce“.

Honza D.

Nikdy nekončící legenda o objíždění…. Zkuste si spočítat celkové náklady při spotřebě na dálnici (cca 30l/100km) vs mimo dálnici (cca 40l/100km), dálniční poplatky, čas… Pro člověka který absolvoval 9 tříd ZŠ by to neměl být problém.
Zkuste sem potom dát výsledek.

AAA

A kolik tříd jste absolvoval Vy?

10 litrů na sto jsou 3 Kč / km navíc. Mýto pro Euro V a 4+ náprav na dálnici je 4,52 / 6,46 (pátek 15 – 20 h), Euro III – IV 6,97 / 9,94.
Cena času je tak nějak pro každého relativní. Někomu se to zajisté vyplatí.

Honza D.

Takže 4,52 – 3 = 1,52. Objíždění je snad pokaždé kilometricky delší, čas má také nějakou cenu a ještě je tu celkové opotřebení soupravy (zejména brzdy a pneumatiky). Pokud to dáte dohromady, tak nula od nuly pojde a objíždějí jen zoufalci s E2 apod. Ve většině případů si jen regionální politici hřejí svojí mírně zatuchlou polívčičku.

AAA

Ano, měl byste jim poradit ať zbytečně nevyhazují za osazování značek a podobně

Dalibor

objíždění ja často kratší na kilometry než dálnice. Po okreskách lze ušetřit km i mýto. Dálnice je jen pouze pohodlnější.

Honza D.

Můžu poprosit o případ? Jestli pojedu třeba z Kolína do Vlašimi, zvolím samozřejmě cestu po II/125. Chtěl byste snad jet po I/38 na D11, Jižní spojku a D1?

Dalibor

Brno Třešť. po dálnici přes jihlavu 110km, nebo spodem přes třebíč 95km…
Brno Mladá Boleslav… buď D1 + D10 265 nebo Žďár, Kolín, Nymburk. pěkných 215km.
Obě tyto ztrasy pravidelně jezdím. 😀 Tak si to spočítejte, jak na naftě, tak na času, tak na mýtným. Ani ten čas na dálnici neušetřím.

Dalibor

P.S. jsem zoufalec E IV.

Honza D.

Popisované trasy jsou po jedničkách, byť ta první varianta pouze na konec Třebíče, protože do Třeště zkrátka žádná jednička nevede. Moje reakce byla určena těm, kteří žijí v utkvělé představě, že všichni si to chtějí zkracovat okolo jejich baráku aby ušetřili za mýto. Třeba pokud bych měl volit trasu Brno – UL, jel bych po D1 k Jihlavě, potom I/38 k Poděbradům a odtud D11 do Prahy. Na km skoro stejně a hlavně je tam jistější průjezd, D1 v rekonstrukci a průjezd Jižní spojkou je značně nejistý podnik.
Jsme na stejné lodi, 3xE5, 1xEEV

Dalibor

Ty jdeničky teď nově do mýta spadnou všecky, už hledám nejefektivěnjší trasy „po novu“. Co se oplatí objet objedu, co se neoplatí holt zaplatím. Na nový auta hned tak nebude, aby byla sazba nižší…

Pezos

„Legenda o objíždění“, jako třeba ve Studénce?

Honza D.

Vím o jakou nehodu šlo, nevím však odkud a kam jel. Jen se všude psalo, že dálnici údajně objížděl. Podle mého jej tam buď zavedla navigace (jako před lety jednoho „šikulu“ kdesi u Srbska nebo Karlštejna) nebo má krevní skupinu D. Obě varianty se samozřejmě navzájem nevylučují a podle chování na přejezdu je ta krevní skupina jistá.

Pezos

„Sondaj jel s kamionem z Polska do Maďarska. Údajně však měl od svého zaměstnavatele příkaz vyhýbat se mýtným branám. Řidič měl mít k dispozici seznam obcí, kterými projet, aby se nutnosti platby vyhnul. Sondaj dle svých slov vždy zadal do navigace nejbližší město a vyjel. Jenže Šenov u Nového Jičína zaměnil za Šenov u Ostravy a vlastně se vydal na cestu zpátky. A dostal se k přejezdu.“
Zdroj: https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/tragedie-ve-studence-u-soudu.A160127_070847_ostrava-zpravy_jog

Sitgestravel

Misto Kapsch Kellner za panovani na MD Kremlika. To je docela vtipne. Doufam, ze to bude jenom na rok ;).

MildaIV

Já doufám že ne, protože Kapsch si za to bral víc.

jakub

Pan Šindelář by měl vysvětlit, v čem podle něho spočívá spřízněnost těch spolěčností se SFDI.

J.L.

Evidentně tam má být „skrze vzájemně spřízněné“

Kodl

Rád bych zopakoval a omlouvám se, že se opakuji, ale….

Doporučuji jednoznačně náhled na polskou situaci, kde do konce roku 2019 předají do užívání více než 160km nových dálnic.
Dole v článku je potom mapka celého Polska s aktuální stav jednotlivých staveb.
Jednomu se z toho chce brečet když čte ty tragické české zprávy o 4 až 30km za rok. Tempo je naprosto tragické.

https://tvn24bis.pl/z-kraju,74/nowe-drogi-w-polsce-gddkia-160-8-km-drog-do-konca-2019-roku,988414.html

Sitgestravel

To je duvod k oslave. Ne, ze si ted bude mastit kapsu sprizneny Kellner.

Jiří Kocurek

Bohužel, tak dlouho se říkalo, že Polsko je zaostalé, jezdí se tam na koni… No a v České kotlince je to tak, že ministr Ťok nedokáže ani to výběrové řízení na mýto udělat včas, i tohle mělo víc než rok zpoždění. A za tohle zpoždění opravdu nemůže ani Havránková ani Voda z Tetčic.

MildaIV

No když už chcete na někoho plivat, tak mě spíš napadá pan Faltýnek. Na tohle měl Ťok mnohem menší vliv, než by se z titulu jeho tehdejší funkce mohlo zdát.

Jiří Kocurek

„Dovedu si představit, že tam nějaká role byla, ale tendr opravdu dělalo ministerstvo samo.“ Daniel Ťok o Faltýnkovi, v rozhovoru pro ČT. Zdroj: https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2772002-myto-vyjednal-resortni-tym-rika-tok-faltynkovu-roli-nechce-snizovat-ani-zvelicovat

PS: Čí podpis je na smlouvě, Faltýnek nebo Ťok? Tak za ni zodpovídá asi ten podepsaný.

MildaIV

Pod spožděním pokud vím není podepsán nikdo. A o tom jste psal a já na to reagoval.

Honza D.

Faltýnek se snažil, dokonce si na to sám vzal mandát aby protlačil Kapsch, jenže měl proti sobě silnější hráče, nějakou cestovku co vozí Miloše z Číny.

Tomāš

A není taky Polsko cca 4x větší a lidnatější než ČR? Když to poměříte, tak ta čísla zase od sebe nebudou tak daleko. Polsko má na té mapě taky hromadu úseků, které se ještě nezačaly stavět, viz modrá a šedá barva, pokud se nepletu.

Jiří Kocurek

Tím pádem by se v ČR mělo otevřít v roce 2019 nějakých 40 km dálnic, když v Polsku 160 km. Někde něco chybí.

R2R2

Statistiky trosku zkresluje to, ze tu probiha dalnicni stavba za mnoho penez, ktera do kolonky nove dalnice prinasi velkou 0 a to rekonstrukce D1. S trochou nadsazky se da rict, ze stavime novou D1 v ose te puvodni, coz je sice jednodussi a levnejsi nez zcela nova dalnice, ale rozhodne to neni zadarmo. Samozrejme by bylo fajn, kdyby se soubezne s rekonstrukci staveli i nove stavby, ale na to bychom museli byt ochotni vynalozit vice penez, vlada vsak sve priority vidi jinde a tak se rozpocet jen pomalu skrabe na uroven krizovych let, navic jen v absolutni castce, pokud bychom… Číst vice »

Honza D.

Priority této vlády: – vozit důchodce (a studenty) skoro zdarma – uplatit důchodce řečmi o zvyšování důchodů o 900 Kč (co na tom, že zákonná valorizace je 720, tudíž zvýšení pouze 180) – zabránit tomu, aby se 40 dětských sirotků dotalo do rodin, kde by měli budoucnost narozdíl od uprchlických táborů v Řecku (porovnejte se situcí v padesátých(?) letech a poskytnutí azylu řeckým dětem, třeba Martě a Theně) – vydírat EU o co nejvíc peněz a slovo sounáležitost považovat za sprosté Vše posléze zabalit do populistických líbivých vět o národních zájmech. Kdeže jsou doby mušketýrů a jejich heslo… Jen nevím… Číst vice »

Honza D.

P.S. O existující komunikace je třeba se starat. Jinak by hrozil slovenský scénář. Tam sice dodně staví nové dálnice (D1, D4/R7…), ale na stávajících komunikacích mají velký vnitřní dluh. Pokud jste tam někdo jel, určitě mi dáte za pravdu.

libcha

Nevím jestli to má mít nějaký vliv, ale k tomu si dovolím poznamenat, že Česko je relativně vůči Polsku hornatější a hustěji zasídlené, takže je tu obtížnější a dražší najít a vytvořit koridor pro dálnici. Asi. Taky by to chtělo porovnávat otevřené dálnice za delší úsek, než jen za rok. Tím však nijak nerozporuju, že Polsko a Maďarsko jsou efektivnější v rozvoji infrastruktury a také (nejen) v čerpání EU dotací. (Nejsou však lepší ve všem.)

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO