ŘSD spěchá na novou smlouvu na mýtného auditora, ve hře je ale přímé zadání státní firmě

Kontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechTollKontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) může uzavřít podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) smlouvu se společností CGI na takzvaného

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) může uzavřít podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) smlouvu se společností CGI na takzvaného mýtného supervizora.

Za 210 milionů korun má hlídat státu, zda společnost SkyToll plní ve smlouvě stanovené ukazatele úspěšnosti výběru mýta. Ještě před svým odvoláním ale uzavření smlouvy zakázal bez konzultace ministr dopravy Vladimír Kremlík. Ve hře je totiž levnější a jiné řešení: spojit dohled nad mýtem s kontrolou výběru dálničním známek a nechat ho provozovat státní podnik Cendis.

Společnost CGI nabídla v zakázce méně než Kapsch, který soutěž na supervizora napadl. ÚOHS dnes v tiskové zprávě uvedl, že předseda Petr Rafaj svým rozhodnutím rozklad zamítl. Kapsch u úřadu napadla hodnotící kritéria. „Podle závěrů úřadu byly důvody, kterými zadavatel obhajoval pravidla pro hodnocení, dostatečně racionální, logické a přiměřené s ohledem na charakter veřejné zakázky a oprávněné potřeby zadavatele,“ uvedl mluvčí Martin Švanda.

Mýtný supervizor, je zjednodušeně řečeno, obdobou stavebního dozoru. Pro stát má hlídat, zda SkyToll plní slíbené ukazatele úspěšnosti výběru mýta. Pokud by byly nižší než ve smlouvě, musel by SkyToll doplácet nevybrané mýto a ještě by ho stát penalizoval.

CGI auditovalo i dřívější mýtný systém provozovaný společností Kapsch. Kvůli řízení u ÚOHS ministerstvo dopravy ale v létě začalo pracovat na záložní variantě pro případ, že bude zakázka zrušena. Jednou z verzí proto bylo, že by kontrolu mýtného systému začal zajišťovat na základě přímého zadání státní podnik Cendis. Podle nedávno uniklých materiálů z porad ministra, které zveřejnily SeznamZprávy, je ve hře i řešení, že by Cendis současně kontroloval i platnost elektronických dálničních známek. Tím by mohlo dojít k výraznému snížení nákladů na obě kontroly.

ŘSD už v pátek poslalo do médií prohlášení, v kterém nevidí ale důvod Cendisu zakázku zadat. „Ministr jasně loni konstatoval, že by Cendis činnost supervizora zajišťoval pouze po období, než si ŘSD v řádném tendru nového supervizora znovu vysoutěží. V současné době je nepravděpodobné, že by již probíhající výběrové řízení bylo úřadem zrušeno, a tak úvahy o tom, že by předmětnou zakázku ŘSD zadalo bez výběrového řízení Cendisu, již nejsou aktuální, protože dle právního názoru ŘSD není dán žádný zákonný titul k tomu, aby probíhající zadávací řízení zrušilo ze své vůle,“ uvedlo ŘSD v prohlášení. Na dotaz, kdo vypracoval právní rozbor, ŘSD od pátku neodpovědělo.

Na konci loňského roku exministr dopravy Vladimír Kremlík v dopise zakázal ŘSD podepisovat bez předchozího projednání s ministerstvem dopravy jakoukoliv smlouvu s CGI.

Dopis ministra dopravy nařizující ŘSD neuzavírat smlouvu s CGI bez jeho souhlasu

Dopis ministra dopravy nařizující ŘSD neuzavírat smlouvu s CGI bez jeho souhlasu

Co bylo předmětem veřejné zakázky na služby supervizora:

a) měření a sběr dat o provozu vozidel na zpoplatněných úsecích pozemních komunikací,

b) vyhodnocení kvalitativních a kvantitativních ukazatelů SEM,

c) vyhodnocení kvality služeb poskytovatelů Evropské služby elektronického mýtného,

d) poradenství v souvislosti s měřením a vyhodnocením ukazatelů.

Tagy CGI Ministerstvo dopravy mýto po roce 2020 Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Supervizor mýta Top
10 komentářů