Dopravci Železnice

Ministerstvo hledá narychlo provozovatele expresů na Slovensko, favoritem jsou ČD

České dráhy nasazují na linku Ex2 většinou lokomotivy řady 380. Foto: Jan Sůra
České dráhy nasazují na linku Ex2 většinou lokomotivy řady 380. Foto: Jan Sůra

Ministerstvo dopravy začalo hledat ve dvou poptávkových řízeních provozovatele expresů z Prahy do Žiliny společně s rychlíky z Prahy do Luhačovic. Pozdní termín vypsání takzvaného rozstřelu nahrává hlavně Českým drahám.

Finančně i nároky na počty vozů jde totiž o bezkonkurenčně největší zakázku, kterou zatím ministerstvo dopravy na dálkové vlaky vypsalo, ve hře je až 600 milionů korun ročně, tedy zhruba sedmina celkového objemu peněz, které ministerstvo na dálkové vlaky posílá.

Vzhledem k termínu zahájení provozu od prosince příštího roku jsou v Česku aktuálně jen dva dopravci, kteří mají dostatek vozů: České dráhy a RegioJet. Ten by ale musel ustoupit od většiny svých komerčních linek.  Jinak je prakticky nereálné za rok sehnat tolik vozidel. Vítěz získá smlouvu na devět let. Stávající smlouva s Českými drahami končí v prosinci příštího roku. 

V případě linky Ex2 Praha – Vsetín – Slovensko jde o celkem osm párů vlaků denně (šest až na Slovensko, dva jen do Vsetína) a jeden rychlík z Prahy do Pardubic. Společně v jednom balíku soutěží ministerstvo i linku R18, což jsou vlaky z Prahy do Luhačovic/Veselí nad Moravou, jde o celkem devět párů spojů denně mezi Prahou a Olomoucí, dál se počty liší podle cílové stanice a jsou víceméně shodné s letošním stavem.  Seznam objednaných výkonů je ke stažení zde.

Náklady státu na linku Ex2 loni stouply podle posledního výkazu ztrát linek dálkové dopravy na 425 milionů korun, ztráta přesáhla 200 korun za kilometr. Rychlíky linky R18 loni prodělaly 173 milionů korun. Ministerstvo v dopise dopravcům napsalo, že nechce platit více než dosud Českých drahám. Obě linky jsou z velké části v souběhu s komerčními nedotovanými spoji.

Zatímco České dráhy potvrdily zájem, u soukromníků už to tak žhavé není. „Dosud jsme se nerozhodli, zda nabídku podáme. Na podmínky soutěže se díváme dost skepticky,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Leo Express na dotazy neodpověděl. Vzhledem k tomu, že firma není schopna vrátit do provozu ani pátou jednotku dva měsíce po dokončení její opravy není ale příliš pravděpodobné, že by náhle získaly desítky až stovky nových vozů. Oběhy a požadavky jsou nastavené tak, že dopravce by měl mít zhruba stovku vozů.

Ministerstvo vysvětluje soutěžení obou tras v jednom provozním souboru tím, že o linky měli zájem stejní dopravci. „Linky mají velkou část trasy společnou a je možné využít úspor z rozsahu. Rovněž přebookování jízdenek z jednoho vlaku na druhý bude v případě totožného dopravce pro cestujícího výrazně jednodušší, než kdyby byly provozovány obě linky samostatně,“ uvedl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Podle Neusara oslovilo MD dopravce, kteří podali alternativní nabídku. Proč trvalo vypsání tak dlouho, když nabídky přišly většinou na začátku roku, kdy bylo více času na zajištění potřebných vlaků?

„Prenotifikační lhůta uplynula na konci dubna letošního roku, následně muselo MD připravit návrh smlouvy se všemi přílohami; včetně přílohy týkající se systému jednotného tarifu. V uvedené oblasti bylo nezbytné vyčkat na první výstup ze smlouvy k vývoji jednotného tarifu, přičemž smlouva byla podepsána v září letošního roku,“ vysvětlil Neusar. Podpis smlouvy na jednotný tarif nicméně trval dlouho jen kvůli zdržování samotného ministerstva dopravy.

V případě linky Ex2 jde o 2,17 milionu kilometrů ročně, u R18 2,24 milionu kilometrů. Ministerstvo požaduje většinou soupravy o kapacitě nejméně 220 až 300 cestujících. Musí být klimatizované a mít zásuvky na dobíjení elektroniky. V každém vlaku musí dopravce nabídnout prostor pro přepravu kočárků nebo jízdních kol.

84 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Naschvál, pseudosoutěž – podobná výběrka by se měla dělat dva roky předem. Aby si zájemce zvládl předjednat financování a výrobu vozidel včas

  • Jak moc mimo jen můj laický názor, že účelem této soutěže je smluvně zakotvit objednávku těchto spojů na dalších 9 let? Žlutý pořád křičí že by měly být přenechány komerci, protože jsou s ní v souběhu. A kdyby to náhodou vyhrál on, bude zajišťovat služby dle smlouvy a kvůli tomu se bude muset asi dost stáhnout z komerčních linek, takže taky dobře pro ČD…?

  • Proč jen RegioJet a ČD? Státní dráhy všude po Evropě by v případě zájmu asi taky dokázaly dát vše potřebné dohromady

  • Do Ziliny cez Puchov su nutne dvojsystemove lokomotivy.Jancura ich ma len minimum,ktore potrebuje na vlaky do Bratislavy a Viedne.Ak by sa ZSR poponahlali a prepli by na 25 kv aj úsek Puchov- Zilina tak by zlty mor dojazdil,do Kosic na 3 paroch t.c.jazdia hlavne zastarale poruchove persingy.Co sa tyka radenia valas.expresov.Cestoval som 30.10. z Popradu do Prahy.Z Puchova expresom 124,v SR bol statny sviatok,v CR prazdniny a expres mal len 3 vozne 2.tr.,z Olomouca uz cestujuci natrieskani na chodbickach …

    • Anjel 777: Regiojet příští rok koupí další čtyři Traxxy, takže pokud nebude expandovat na jiné linky České Budějovice, Ústí nad Labem, dá se očekávat minimalne do Košic nahrazeni lokomotiv řady 162 právě Traxxy.

        • radhošť jede v uterek tři dvojky ztoho je jeden pro invalidy, kola a děti s maminkama a jedna jednička napůl s jídlem.

          • 30.10.chýbal aj kombinovaný vozeň / kola+kupe pre deti / a v polovine jedničky boli na posledných 2 sedadlách rezervácie Zábřeh n.M.-Praha,takže som si musel počkať na Slovácky expres

        • Díky za upozornění,číst naštěstí ještě umím….Ale stát z Ol.někde u WC až do Prahy,tak díky za takový „expres“.Kdysi tak jezdíval R Bečva,ale to zřejmě nepamatujete,nebo ano ??

          • on ten radhošť jezdí 11 i 12 vozů, ale jak psal oni nedomysleli konec volna s tím svátkem. To není maličkost a za tohle má jít co to má na starosti na pracák.

  • Ja vim, ze jsem lama, ale neda mi to… Valna vetsina smluv konci v prosinci 2019. Proc se vse nesoutezi na standardnich 10 let, ale soutezi se na 2, 4, nebo jako v tomto pripade na 9 let ? Zna nekdo odpoved ?

    • já jsem se tady dozvěděl, že když je soutěž na danou trať kratší než na jinou je to z důvodu, že na té trati jsou vázany vlaky co byly nakoupeny za dotaci- viz třeba shark na zlínsku, někde se kupovaly i panteři atd.

      • To by mohlo v nekterem pripade byt, ale v tomto pripade to neplati a presto zde ma byt 9 let. Nenasel jsem v tom logiku.

    • ad Bery:
      Tak nevím. jak který kraj a který provozní soubor, ale třeba IDS JMK regionálka se soutěžila jen do roku 2022 (= na 3 roky) s tím, že maximálně je možné to prodloužit do 2025 a vyhrály mj. ČD se svým vozovým parkem.
      Je to proto, že kraj chce nasadit nová vlastní vozidla pořízené z OPD a logicky proto musí smlouvu po jejich dodání „přesoutěžit“ z důvodu podstatné změny okolností smlouvy – jinak se např. vystavuje soudním tahanicím jiných dopravců, kteří sice nemají svoje vozidla, ale mají třeba personál a byly by schopni plnění za mnohem méně peněz než stávající dopravce .

      • jj, tam chteji mit tu svoji „vlakopujcovnu“, kde na uspech sice neverim, ale budiz, tim se to da alespon zduvodnit… ikdyz pro dopravce je to v ten moment diskriminacni, protoze pokud nema s cim jezdit, tak porizovat neco na 3 roky samozrejme nedava smysl.
        Nicmene proc je treba tahle zakazka od MD jen 9 let a ne na 10 let vazne nechapu.

  • Takže to zůstane u ČD. RJ nemá lokomotivy do Luhačovic a chybí mu vagóny na to co jezdí teď. Kde by ještě vzal dalších 100 vozů?

    • i na ten spoj do zlína nemá lokotku, ale není problém si zaplatit odtah. Jak to vlastně učtují čd ty diesly? Možná je to začátek toho tunelu?

  • Jestli toto vyhraje regiojet tak končím s vlaky dokud nebude společná jízdenka na vše. Nebudu platit za 2 jízdenky jak idiot. Takže abych začal šetřit na auto. Nevěřím společné jízdence že bude. Potom ahoj ČD.

    • A co děláte, když přesedáte z vlaku na bus, mhd nebo letadlo? To taky raději pojedete autem, než si koupit druhou jízdenku? Nehledě na to, že starat se o auto je výrazně složitější než koupě více jízdenek.

  • Takže to zavání značnou prohrou prohrou pro cestující, protože sestava nepovedená bistra plus omyly typu Bdpee, či provizorium v podobě rakouských ojetine bude smluvně zabetonováno na mnoho let dopředu 🙁

  • Mám dotaz na autora. Píšete, že nový výkon linky R18 má činit 8 párů spojů, ale dnes jí jezdí 9 (na úseku Praha – Otrokovice). Mám tomu rozumět tak, že 1 pár bude zrušen? Snažil jsem se dopočítat k výkonům a u linky Ex2 v dnešních 8 párech + přidanému 1 páru rychlíků do Pardubic (zřejmě odpovídající R878/9 od GVD 2019) jsem se skutečně dopočítal k výkonu 2,17 mil. km. Výkon u R18 odpovídá 2,18 mil. km v případě dnešní nabídky, ovšem bez zahrnutí rychlíku R957, který je zajištěn soupravou od R18 a bez prodloužení R898/9 z/do Přerova. V takovém případě se bavíme o rozdílu 60 tisíc vlakových km.

      • Děkuji, odborný web si takové tabulky zaslouží. Budu rád, když se takové objeví i třeba v souvislosti s jinými linkami, například na motorové rychlíky. Na základě těchto tabulek si dovolím upozornit na 2 chyby, kterou máte v článku. První je skutečně počet párů spojů linky R 18, který je následující:
        Praha – Olomouc: 9 párů
        Olomouc – Přerov: 10 párů
        Přerov – Otrokovice: 9 párů
        Otrokovice – Uherské Hradiště 8 párů
        Uherské Hradiště – Luhačovice 7 párů
        …a po 1 páru Zlín a Veselí.
        Druhá chyba je chybně přečtený řádek, u linky R18 má být „správně“ 2,27 mil.km ( Vy tam máte 2,17). „Správně“ jsem dal do uvozovek záměrně, protože kalkulace v tom souboru má chybně vyplněný řádek u rychlíku 883 v úseku Praha-Olomouc, kde má být hodnota u kilometrů 249,1 km. Kalkulovaná hodnota je tak o cca 32 tisíc km větší a správný zaokrouhlený údaj je tak 2,24 mil.km. Ale taková chyba vás jako novináře rozhodně nemusí pálit.

        • Díky za upozornění, opraveno. Chystáme stejné tabulky i pro další řízení, například motorovou trakci.

  • Lokotky by asi nebyly problém, ale co za ně připojit? Pokud by RJ neměl omezit Ostravu, tak by asi vytahoval vagóny ze všech kopřiv co jsou po Evropě… Nebo ví někdo s diskutujících o výprodeji třeba ve Francii, Itálii, atd.?

            • Ano, protože komunismus už skončil jako ekonomický směr, který není dlouhodobě únosný a vždy vede ke krachu.

              Tohle je jenom jeho pohrobek.

              • V Rakousku, Německu, Francii, Itálii,… komunisti nevládly a přesto svýho státího dopravce nepotápí. To že má stát vlastní podniky nemá přece nic společnýho s komunismem jak se tu pořád tvrdí.

          • Jenže ty zloděje do vedení ČD si MD dosazuje samo :). A korupci na „trase“ Škoda – ČD tiše toleruje. A zase jsme u úředníků MD…

            • škodovku vynechte, má novýho majitele a zautočte na čd, proč mají lejsnutý lokotky, když jančura řekl, že je to největší chyba v železnici a tych lejsnutých se zbavuje a do budoucna má opci na traxxe, co má čd?

    • To platí pouze za předpokladu, ze vlastní podnik poskytuje nejefektivnější možné služby, protože hrozí, že ta ztráta hodnoty vlastního podniku je menší, než úspora změnou vzniklá.

  • já to vidím u RJ tak, že pojede zdvojen a v olmíku se rozpojí. Předek komerční, zadek na objednávku. Ministerstvo by mohlo zkusit půl na půl, ale to zase by bylo na ostří, protože u čd se platí za kola, kdežto RJ má přepravu zdarma. Ale na jednom se zhodneme, na český dráhy by měl být hard audit jen na tu soutěženou linku.

  • Co dodat. 😀 Prej to je soutěž? 😀 Jinak slušnej ranec vyhazuje daňový poplatník každej rok a bude vyhazovat dalších 9 let.. Jen co by za zmodernizovaných infrastukturních objektů měl občan k dispozici, klidně i na těchto tratích.
    Je to další exemplární příklad toho, že stát a jeho struktury nikdy nemohou efektivně řídit dopravu, všechny ty doplatky za ztráty, „integrované“ systémy centrálního plánování dojedou na takovou ekonomickou neúnonost, že se zhroutí a blíží se doba, kdy stát tak možná uhájí MHD v největších městech, možná ani to ne.

  • Stejně jako kraje pozdě a termín bez vlastních souprav je za hranou.
    Na druhou stranu pokud máme nedotované vlaky na trati do Olomouce, tak by stačila poptávka na propojení Olomouce a Luhačovic/Vsetína. A mezinárodní vlaky je nesmyslné, aby stát objednával, neboť nemají s dopravní obslužností nic společného. Výhodou by navíc bylo uvolnění místa na koridoru, omezení vynaložených prostředků ze strany MD.

    • Úžasný nápad s tou objednávkou pouze z Olomouce 🙂 . A ve špičkových dnech, kdy jsou tyto spoje z Valach vyprodané, přestoupí cestující v Olomouci do čeho? Budou bivakovat u nádraží a čekat, než pojede v půli týdne poloprázdný vlak směr Praha? Nebo se narychlo vytáhne z depa jednotka 460 a pojede jako náhradní souprava? Už vidím, jak jsou všichni dopravci blahem bez sebe, že jim frekvence z / do Valach (v případě, že si s předstihem rezervují místo) blokuje místa, jež mohli obsadit už z Ostravska. A pokud je názor brán tak, že v úseku Praha – Olomouc budou vlaky na komerční riziko, hapruje zase ta úvaha o uvolnění trati…
      Nad těmito úvahami zůstává kolikrát rozum stát.

      • Když budou stávající spoje vyprodané, zvýší frekvenci spojů komerční dopravci aby víc vydělali. A nebo provozovatel dotované linky do Olomouce bude pokračovat stejnou soupravou až na Prahu na komerční riziko.

      • Pokud jsou spoje z Valach vyprodané a ČD si účtují ještě 200 korun za kilometr, tak by se mělo ministerstvo dopravy zajímat o to, zda nejde o dotační podvod.

        • No tak jistě že jde o dotační podvod 😀 reálně jsou sice vlaky vyprodané, ale ve výkazech pro objednatele jezdí prázdné, aby se zaplatil provoz komerční linky Ex1. Tratě jsou velmi podobné, takže to dokázat nejde.

      • Znalý: Za objednávku přes 200 Kč/km jsou plné vlaky tak v pátek odpoledne z Prahy a v neděli ofpoledne do Prahy. Nebo je někde chyba v datech. A vzhledem k tomu, že na Ostravu jezdi ČD i se čtyřmi vagony, tak neni problém, aby jich lokomotiva táhla 8.
        To, že každá obce má železniční přímé spojení s Prahou je ekonomický nesmysl.
        Sch: Lze použít také dvě petivozove jednotky, jednu v Oomouci poslat směrem na Ostravu, druhou v sudé časy na Vsetin a liché na Luhacovice. Akorát by to mělo fungovat na principu trhu, nikoliv objednavky MD.

        • Proč by to mělo vozit ČD? To někde píšu? Ta 460 je jen jako příklad. Klidně může vytáhnout Jančura Hektora 🙂
          Moje reakce je na dva body. Uvolnění tratě, ušetření peněz rozdělením ramena na dvě části. Nic jiného…
          Klidně , nechť to vozí Regiojet nebo kdokoli jiný. Spojení souprav v Olomouci hapruje již jen z důvodů nedodržováním GVD u všech dopravců bez výjimky a prodloužení jízdní doby u obou dotčených spojů minimálně o deset minut. Vhodné elektrické jednotky pro rychlé spojení má jen LEO a s těmi pěti by to nedal ani náhodou. Určitě by to šlo řešit posilovými vlaky ve dnech zvýšené frekvence v celé délce a přestupem ve dnech ostatních. Jenže to znovu hapruje to Vaše „uvolnění tratě“ . Hlavně ve špičce.
          Dalším zádrhel. Požadavkem MD, nekorespondujícím s Vaší vizí je zastavování ve vybraných stanicích právě v úseku Olomouc – Praha , kde jiný dopravce jezdící na komerční riziko nezastavuje. Nebo že by se pak objednal zase rychlík z Olomouce do Prahy se zastavením v dotyčných stanicích? A nejlépe u jiného dopravce :).
          A poslední. Dopravu na tomto rameni v daném rozsahu poptává MD a ne ČD. Není od věci se tedy zaměřit na úředníky MD???

          • Znalý: Obecně bychom se měli bavit o posilovych vagonech, či zdvojenych nebo ztrojenych jednotkách a ne vlacích.
            Ohledně různých zastávek by měl fungovat trh a nikoliv, aby úředník objednaval vlaky se zastavkami podle svých individuálních potřeb, které jsou na koridoru a jezdi tam dopravci bez na volném trhu.

            • Jenze ten volny trh na tech zastavkach fungovat nemuze, protoze je nezbytne nutne dodrzet zakladni dopravni obsluznost.

              • Bery, Znalý: Dopravní obslužnost je věci osobních vlaků, regionálních autobusových spojů a MHD.
                Ale zastavovani rychlíku či mezinarodnich vlaků v nějaké obci dle výběru úředníka MD nemá s dopravní obslužnosti nic společného.

                • Osobni vlak slouzi k mezizastavkove doprave, nebo k doprave do nejblizsi stanice, kde je prestup na R, Ex, atd.
                  Lide z mensich obci plati stejne dane jako ti z velkych mest, nejsou to obcane druhe kategorie, aby jeli napr. do Prahy 3x dele, nez obyvatele ze sousedniho mesta.

                  • Bery: Když si někdo pořídí levnější bydleni na vesnici, bude mit logicky horší dopravní spojení. K tomu samozřejmě přichází i osobní preference například klid versus služby.
                    Pokud se podívám na srovnatelné Rakousko, které má přibližně stejný počet obyvatel, tak OBB přepraví o zhruba 50 % cestujicich vice než ČD, což při vyšší životní úrovni Rakouska stojí za zamyšlení.

                    • Ono levnejsi bydleni na vesnici je jen pri samotnem porizeni, ale casem se to prodrazi na dojizdeni, nakupech a sluzbach, protoze prakticky u vseho se musi pocitat s tou cestou navic.
                      Nicmene stat tu neni od toho, aby danoveho poplatnika jeste trestal za to, ze se necpe do jiz tak preplnenenych mest, ale naopak by mel spis vylidnovani vesnic branit.

            • Tak. Dle Vašich osvícených názorů budeme v Praze platit v MHD stovku za pár stanic, a silniční doprava zkolabuje. To je přeci „trh“. Vše bez dotací….
              Kupodivu i ti v těch zastávkách, kde nechcete zastavovat, platí daně za které se ta trať staví a udržuje. Tak proč by po ní nemohli jezdit?
              Právě kvůli takovým názorům máme prezidenta a vládu takové jaké máme. Ono totiž přesně z takových důvodu lidé na vesnicích a v malých městech s těmi zastávkami volí toho, kdo jim slíbí že jim něco dá a zařídí, ne toho, kdo jim bere a zvysoka na ně kašle. A ono je jich prostě více než v těch pár velkých městech…

      • No právě, ale vyprodané to je jen ve špičkových dnech, třeba tohle úterý to bylo totálně plné, přídávaly se vagony v Olmiku. Ale jinak taky souběhu po velké části trati nerozumím :(. Je to pohodlnější, o tom žádná, musela by se držet garance přestupu (občas to už od Žiliny přijede s 20 minutovou sekerou), ale za běžných podmínek je ten vlak poloprázdný.

        • Malér: Při zpoždění 20 – 30 minut pojede jiný vlak, zpravidla jiného dopravce. Nebo si cca 50 minut počkáte.

    • „Výhodou by navíc bylo uvolnění místa na koridoru“???
      Takže na tratích s největší frekvencí cestujících, byste fakticky omezil přepravní kapacitu, skutečně „geniální“ výmysl.

    • Nechci nikoho urazit, ale v poslední době, v 90 %, když tu vidím příspěvek s absolutně nesmyslnou „optimalizací“, je autorem „noerf“. Připomíná mi některé politiky, kteří si taky myslí, že tomu rozumí, přitom ale neznají / ignorují i ty nejzákladnější znalosti…
      Prosím, něco si o tom přečtěte…

      • Já: Ano, protože vzhledem k ceně dotace na EX2, jde buď o podvod nebo o zbytečnost. A tyto stovky miliónů by se dali použít na zanedbanou infrastrukturu, jako například zkapacitneni trati Praha – Česká Třebové elektrizace trati České Budějovice – Český Krumlov, či protazeni koridoru na trati z Plzně do hranici směrem na Mnichov.
        Pokud spočítám, ze za 10 let bude ztráta z linek ex2 a R18 cca 6 miliard, tak při 80 % dotaci ze strany eu se bavíme o 30 miliardách Kč a s tim se již dá neco postavit.
        Navic rychle elektrifikovane spojeni Praha – Mnichov by pomohlo jednak osobní doprave a nahradilo část aut a autobusů i bez objednávky statu a také nákladní dopravě, která by měla alternativu do Německa k trati přes Usti nad Labem.

Newsletter

Partneři


Výběr editora