Stát se vzdal evropské dotace na D11, postaví ji z národních zdrojů. Důvodem může být její urychlení

Výstavba mostu Trotina na D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. Foto ŘSDVýstavba mostu Trotina na D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. Foto ŘSD

Ministerstvo dopravy připustilo, že příplatek za rychlejší výstavbu by mohl znamenat konec evropské dotace.

Ministerstvo dopravy zaplatí stavbu dvou nových úseků dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic a Jaroměře ze státního rozpočtu. Původně ji přitom měla z většiny zaplatit Evropská unie přes  Operační programu Doprava (OPD).

Přesun financování vyplývá z návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Jde přitom o miliardové částky: na první úsek z Hradce Králové do Smiřic měla být evropská dotace téměř dvě miliardy, ze Smiřic do Jaroměře 1,186 miliardy korun.

V návrhu rozpočtu SFDI je letos u obou staveb z položky dotace z Operačního programu Doprava (OPD) u první stavby nulová částka, u druhé jen necelých 200 milionů korun. Ministerstvo dopravy přesun peněz potvrdilo. „V návaznosti na nedostatek disponibilních zdrojů v rámci operačního programu došlo u jednoho projektu k plné a u druhého projektu k částečné změně zdroje financování,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Přesun ze stavby, která běží bez problémů

Není ale jasné, na jaké jiné projekty evropské peníze ministerstvo peníze přesune a proč je přesouvá právě z této důležité stavby. Ministerstvo ve svém vyjádření pouze opakovaně uvedlo, že je použije na jiné stavby.

Obecně je schváleno projektů za více prostředků než je v OPD k dispozici, kdyby některý z nich selhal. Pokud všechny projekty dopadnou dobře, je tuto situaci nutno řešit pokrytím z jiných zdrojů,“ vysvětlil Jemelka. Jde o takzvaný přezávazek, který vzniká kvůli možnému zpoždění některých projektů. Pak by se jen peníze přesunuly na jiný projekt. V případě D11 ale podle průběhu výstavby nehrozí, že by došlo k nějakým komplikacím ohledně termínu.

Jedním z důvodů, proč došlo k přesunu peněz, je letošní dohoda o takzvané akceleraci stavby. Podle ní by měla být dálnice hotová do Vánoc příštího roku namísto do června 2022. Za urychlení zaplatí ŘSD společnosti Eurovia 101,9 milionů korun.

Platba za urychlení stavby by ale nemusela splňovat podmínku evropského financování. „Pravidla OPD takto konkrétní nejsou, nicméně je možné, že z důvodu předběžné opatrnosti by platba za akceleraci nebyla ze zdrojů EU zafinancována,“ připustil Jemelka.

 

Tagy akcelerace výstavby D11 Ministerstvo dopravy OPD Operační program Doprava Top
31 komentářů