Stát rozdělí 800 milionů korun osobním železničním dopravcům za ztráty z pandemie. Zatím jen za tři měsíce
Jednání o podpoře trvala přes půl roku.
Evropská komise schválila program ministerstva dopravy, který má osobním železničním dopravcům pomoci překonat ztráty z první vlny pandemie koronaviru. Mezi dopravce rozdělí 800 milionů korun.
O svém rozhodnutí informovala Evropská komise v tiskové zprávě, v Česku na verdikt jako první upozornil server Lidovky.cz. „Evropská komise zjistila, že jde o peníze čistě na pokrytí ztrát dopravců z pandemie a nikoliv státní pomoc. Je také důležité, že pomoc je proporcionální a týká se více dopravců,“ uvedla Evropská komise.
Peníze mají pokrýt ztráty z období od vyhlášení nouzového stavu loni v březnu do června 2020. Vlaky jezdily i během pandemie, ale výrazně prázdnější: jen loni počet cestujících na železnici klesl v součtu o 34 %, v době lockdownu výrazně více. Nejvyšší ztráty postihly dopravce u čistě komerčních spojů a linek s tzv. netto smlouvou, kdy jsou tržby rizikem dopravce.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky lze očekávat vypsání výzvy pro dopravce v nejbližších dnech. Peníze doputují dopravcům až v září. „Rozpočtová pravidla stanoví, že obsah výzvy k podání žádosti o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci musí být přístupný po dobu nejméně 30 dnů před uplynutím lhůty pro podání žádosti. Rozhodnutí o poskytnutí dotace lze očekávat po uplynutí termínu pro podání žádostí, tedy po 30 dnech od vyhlášení výzvy,“ dodal Jemelka.
Dlouhé jednání s Evropskou komisí
Pro rozdělení 800 milionů je stanoven konkrétní výpočet škody. „Pokud shromážděné žádosti překročí stanovený rozpočet, budou všechny žádosti kráceny stejným podílem, aby vyplacené prostředky odpovídaly stanovenému rozpočtu předmětného dotačního systému,“ dodal Jemelka. Náhrada škody se bude týkat spojů v objednávce státu a komerčních linek.
Ministerstvo dopravy chystá náhradu škody i za další období, o tom teprve bude jednat s Evropskou komisí.
O kompenzacích začalo ministerstvo dopravy mluvit už loni v září, v listopadu je začalo řešit s Evropskou komisí. Proč trvalo schvalování tak dlouho? „V současné době je zavedena praxe, že nejprve probíhají bilaterální jednání s cílem precizovat notifikaci tak, aby bylo její schválení EK hladké, a teprve když je dosaženo víceméně souladu na obsahu notifikace, je tato formálně provedena, což nastalo 15. června, v této době již byl text notifikace do velké míry s kolegy na EK projednán. Jednání byla složitá, probíhala v několika kolech, kdy byly opakovaně kladeny různé doplňující dotazy; z naší strany tu byla i snaha dosáhnout konsenzu, aby byly zajištěny co nejlepší podmínky pro dopravce působící na českém trhu,“ vysvětlil Jemelka.