Stát řeší, jak zlevnit drážní stavby. Vyvarujte se luxusních řešení, uložilo ministerstvo
Obce si už nebudou moci diktovat, co jim Správa železnic za své postaví.
Ministerstvo dopravy pokročilo ve svých plánech přinutit Správu železnic, aby své infrastrukturní projekty stavěla levněji než dosud. Zatímco u Ředitelství silnici a dálnic (ŘSD) většina zakázek končí s cenou i o desítky procent nižší, než je odhad projektanta, na železnici se tak neděje a ceny neklesají.
Ministerstvo vysoké ceny u Správy železnic začalo řešit letos na jaře. Pro zaměstnance Správy železnic v červnu uspořádalo na workshop na téma Projektová příprava železničních staveb v podmínkách úspor veřejných rozpočtů.
„Uložili jsme Správě železnic hledat v projektové přípravě taková technická řešení, která budou jednak účelná a jednak hospodárná, a touto optikou i kontrolovat a důsledně revidovat řešení navržená externími projektanty. Jde o to vyvarovat se toho, aby byly předkládány projekty s tzv. luxusními řešeními,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Správa železnic není nyní nijak tlačena do toho, aby hledala úsporná řešení. V minulosti bylo dokonce vedení státní organizace finančně motivováno k tomu, aby utratilo co nejvíce bez ohledu na nutnost investice či její rozsah.
Nově také Správa železnic nesmí přistupovat na požadavky obcí a měst pro některé stavby, které souvisejí s modernizací železnice, aniž by se na takových akcí podílely obecní rozpočty.
Příkladem je budovaná lávka přes nádraží v Pardubicích, kterou platí Správa železnic. Lávku dlouhodobě prosazoval poslanec ANO 2011 Martin Kolovratník, který je současně členem správní rady Správy železnic. V Pardubicích lávku pro město platí z většiny Správa železnic a město přispívá jen pár procenty. Opačná je situace v Chebu, kde je nová lávka před otevřením. Platí si ji město. V obou případech jde přitom o stavbu, která nesouvisí se samotným železničním provozem, ale lepší mobilitou obyvatelů města.
K vyhodnocení plnění úkolů od ministerstva má dojít příští rok.