Stát řeší, jak zlevnit drážní stavby. Vyvarujte se luxusních řešení, uložilo ministerstvo

Nová lávka přes železniční stanici Pardubice. Foto: Správa železnicNová lávka přes železniční stanici Pardubice. Foto: Správa železnic

Obce si už nebudou moci diktovat, co jim Správa železnic za své postaví.

297 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

Pokud vím, tak v Chebu lávka byla a v Pardubicích nebyla. A vrčet na někoho, kdo je v správní radě …… no viděl Pardubický problém a pomohl ho vyřešit. Problém je jinde – staré nádraží nevyhovují a nové se musí stavět podle nejnovějších podmínek (o památkářích nemluvě) . Nevím, zda je moudré kašlat na podjezdy a nadjezdy – kolik stojí zabezpečení přejezdů a jejich údržba ? A že někdo zprznil výraz ochranné pásmo dráhy na ……..dělej si co chceš, oňi se uhnou…….. je věc státu .

Martin58

A co zkusit „Design–build“, zahraniční stavební konkurenci a pořádné plánování investic?

dolf

Bohužel nemám prokazatelné důkazy, ale před cca 15 lety při rekonstrukci jedné stanice na koridoru o 4 dopravních kolejích a dvou manipulačních měl lídr stavby položku-kabelizace za 2,7 mil. Generálnímu poddodavateli technologie ji ocenil na 2,1 mil, ten si najal dalšího dodavatele realizace venkovní části (to nevím za kolik) technologie, který si na kabelizaci sjednal firmu za 900 tisíc. Příklad jsem použil pro popsání systému, kde by se dalo ušetřit. Další systém zadávání staveb vyprojektuj a postav ….. Šetření na nesprávném místě-byly zmíněny Poříčany- aby se ušetřilo, na centrální komisi MD (schvaluje všechny investiční akce včetně náplně a peněz) se… Číst vice »

Indian

Stačí, aby nebyla striktně vyžadována interoperabilita, bezbariérovost a u rekonstruovaných tratí nebylo vyžadováno dodržení nejnovějších norem.
Nově se také např nesmí instalovat jiný radiový systém než GSM-R. Přitom ve skladech leží spousta výzisků z koridorů, které by mohli jít na regionálky. Ale to se nesmí.

David

Tak ten nadchod v Pardubicích snad primárně slouží cestujícím ne? Stejně jako bude sloužit cestujícím lávka na Smíchově, stejně jako slouží cestujícím prodloužené podchody. Otázka spolufinancování je jistě na místě, ale kategoricky tvrdit že SŽ má udělat jen nejnutnější a nejlevnější přístup na nástupiště a o vše ostatní ať se stará město je zvrácená logika.

SYN

Odhaduju že jde hlavně o to aby nebyl jeden subjekt který dílo „specifikuje“ a druhý který to zaplatí… to se pak totiž ten první subjekt nemá absolutně žádný důvod omezovat, zdůvodnit se dá všechno (papír snese všechno, klidně zlatý zýbradlí)… V okamžiku kdy se na tom bude třeba „jen“ 25% podílet tak najednou nastává zamyšlení nad tím aby to právě nebylo nadbytečně luxusní…

banán

Ono hlavně kvůli bezpečnosti.Lidi přebíhali přes koleje, zkracovali si cestu.Byl tam i nějaký smrťák,kdy rychlík zachytil jednoho dobrodruha a ten zaplatil cenu nejvyšší.Policajti tam chodili rozdávat pokuty.Pokud ta lávka zabrání střetu osoby s vlakem pak má tato stavba smysl a je jedno jestli ji zaplatí město či SŽ,ve finále to zaplatí stejně daňový poplatník

Pavel

Stavte méně protihlukových stěn a méně zábradlí. Tohle nemá v zahraničí obdoby.

Indian

To byste se divil. V zábradlí snad vedou Poláci, ale Němci rozhodně nejsou pozadu. A stěny, které jsem viděl v Německu na rekonstruované trati do Basileje…. Ohó, to byla výška.

Modré zábradlí

Nechte těch kacířských myšlenek!

J.K.

Třeba u projektování vlečky na letiště v Líních – za cca 80 milionů – já ani nevím co je lepší. Jestli někdo 60 milionů prohýří v karibiku tak je to snad lepší představa než to , že opravdu armáda inženýrů donekonečna kreslí jednu podělanou vlečku a opravdu ty peníze propálí.

Když pro porovnání 15 km silniční novostavby stojí projekt půlku.

Franta

Tváří v tvář mj. i vcelku exaktním datům z této debaty mi argument Dobré spávy, že stavyb prodražují požadavky obcí, připadá jak ovejce velci podobný tomu, když před mnoha lety začali žurnalisté rýpat do podezřele vysokých cenza dálniční infrastukturu průměrné kvality a tehdejší šéf ŘSD to sváděl na „všechny ty podchody pro medvědy“.

Franta

„Obce si už nebudou moci diktovat, co jim Správa železnic za své postaví.“ Hmm, výsledek se dostaví rychle – i do té nejmenší stavby SŽ dotčené obce naházejí vidle a nepostaví se nic. TO bude panečku úspora!
Pokud jde o snížení cen, Dobré správě by tuze propěla větší konkurence mezi dodavateli. ALe tu bratrstvo z České Třebové, ŽIliny a Pardubic nikdy nepřipustí. To raději začně vynalézat unifikované stavby „vězeňského“ typu. Ostatně – na to se dá zadat krásná studie a následně projekt…

Indian

To už se děje teď. Teda malé obce se chtějí často dohodnout, ale větší města často koukají na to, jak SŽ podojit.

SYN

Tak ano, něco asi je v rámci rozumného kompromisu, ale musí to mít meze. Pokud se kvůli tomu nepostaví nic, nebude dojení žádné…

hank

A teď do toho dráze (i správám silnic) ještě začne mluvit armáda.
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-obrana-chysta-plany-na-dlouhou-valku-a-presuny-40442136
(Těžko říct, jestli a proč je to dobře nebo špatně. Potřeby VHD při tom rozhodování nejspíš nebudou hrát hlavní roli.)

gringoAD

K luxusu a zbytečně drahým stavbám stačí říct jedno nádraží … Řikonín … obec s 60 obyvateli a nádraží jak v Praze …

Zbynek

Bez pristupu do obce. T.j . Podchodu pod celym nadrazim.

Lukáš Chytil

Je to na hlavní trati, tak má koridorové parametry. Navíc už se to několikrát hodilo, když byla na Žďár zastavená doprava a otáčely se tam vlaky a přestup na ND.

Spíš jsou zvěrstva typu několikanásobná přestavba Poříčan, Dětmarovic a dalších stanic, jen aby se utratily peníze.

Roman Jeschke

Je ostuda státu a správy železnice, že spousta věcí je předimenzovaná – například zbytečné výtahy místo mírného spádu na perón. Na zastávce , kde se zastavuje na znamení je velká informační tabule a na zastávce okresního města tabule chybí. Obojí postaveno na jední trati minulý rok. Také zbytečný druhý ostrovní perón v Adamově jsou vyhozené peníze. Tam by stačil perón u budovy a jedno ostrovní nástupiště. Pak chybí peníze na bezbariérový přístup v okresním městě Blansko stejně jako podchod či nadchod v Rájci – Jestřebí. Modernizace trati za 7 miliard jak se chlubil předseda vlády. Na koridoru úzké 140 cm… Číst vice »

qěcy

Jaký je rozdíl mezi výstavbou výtahu na peron a výstavbou rampy?

Pavel Čech

Počítám že v následující údržbě. Rampu stačí jednou za čas opláchnout wapkou (kéž by se to dělo) a vykazovat.

qěcy

Na trati Plzeň – Železná Ruda Alžbětín jsou ostrovní nástupiště v Plzni na hlavním (už hafo let), v Klatovech (přes 50 let). Jinak nikde.

Franta

Dobrá správa, tak jako většina organizací v této zemi nedělá to co je zapotřebí, ale to, co zrovna dělat jde. Je to úplně stejné, jako když v Praze na rozpadající se Libeňský most slavnostně namontovali LED osvětletní. Ono to samo o sobě vlastně není špatně, ale… ta kombinace obou faktorů je tragikomicky děsivá.

Lumiere

Ale no tak, pane Sůro, proč jste tak zlý? Pan poslanec teď kvůli vám pláče v pardubické diskuzi na xichtoknize… 😁
https://m.facebook.com/groups/670320926407048 /permalink/6094024817369938/

VTT

Na druhou stranu, ta kritika pardubické lávky je úlet. Ta bude užitečná i pro dráhu, protože když se tam lidi přestanou courat přes koleje, tak ubyde případů, kdy tam vlak někoho rozmaže po pražcích a vlaky budou půl dne stát.

VTT

Třeba to chebští zanedbali a teď sse tlučou do hlavy, proč si to nenechali zaplatit od SŽ.
A nebo měly Pardubice výhodnější vyjednávací pozici – mohly zablokovat někde něco na výstavbě koridoru, Cheb ne, když už tam je hotovo.
A i Chebáci mají své poslance, co můžou leccos popostrčit.

Šejdr

Ta lepší vyjednávací pozice Pardubic může být zásah do černého, rekosntrukce stanice hodně nepříjemně zasáhla do života ve městě a kdyby Pardubice chtěly, tak do toho nejspíš mohly dlouhodobě házet vidle. Třeba taková těžká nákladní doprava v úzkých ulicích Skřivánku byla při rekonstrukci liché skupiny velké peklo.

VTT

Na druhou stranu, neuráželo by mě, kdyby takové stavby byly placené ze SŽ standardně, včetně toho Chebu. A kde na to vzít? SŽ vydává spoustu peněz (2 mld. ročně?) na opravy staničních budov – mám pocit, že čím zapadlejší lokálka, tím vyšperkovanější nádraží. Kdyby se místo rekonstrukcí nádražních budov v těchto dírách postavily dvě lávky nad koridory, bylo by to podle mě účelnější.

jira.h

lávky, přejezdy mosty přes tratě by měla platit SŽ jednoznačně a samozřejmě. At´zruší 90% zábradlí a podobných nesmyslů a budou mít peněz dost.

Modré zábradlí

Ale no tak!

Štefan

Provoz v Chebu a Pardubicích vůbec nemůžete srovnávat. Tedy pokud se opravdu považujete za odborníka.

geras

A kdo se vozí ve vlacích, o nichž ten provoz je ? Papírové škatule to nebudou.

jira.h

ale pan SŮRA není nezaujatý odborník, o tom jsem se z jeho článků přesvědčil. To je bulvární novinář lovící senzace. Jinak co se týká lávky v Pce je jednoznačné že to má platit SŽ jako splátku dluhu. Ta lávka nebo podchod tam měla být dávno když už to nádraží postavili

Radim

Čím víc lidí článek čte a je v diskuzi, tím líp – víc peněz. Já bych to tak dělal nejspíš taky

Jiří Šrámek

Splátku jakého dluhu?

J.A.RYN

Ta lávka tam měla být už za minulého režimu. Zůstaly tam místo ní jenom sloupy, protože po roce 1960 se do Pardubic přestalo investovat.

geras

V Pardubicích je lávka součástí celého propojeného dopravního systému, na jejich obou koncích mají být dopravní terminály.

ušatá

Ono jde spíš o to, že veškeré stavby by měly mít logiku a sloužit. Takže ve všech takových případech musí bý navrženo logické a potřebné řešení a o úhradě je nutné diskutovat, jak se na tom bude kdo podílet a proč. Toto by mělo být základem u všeho.

Lukáš Chytil

Celé mi to přijde zbytečně nafouknuté. Peníze SŽ i peníze města jsou peníze ze státního rozpočtu a je tedy jedno, ze které kapsy je kdo vytáhne, pakliže to není nějaké předražené šméčko.

hank

U nás máme cca 6250 samosprávných obcí – nejvíc v EU – s průměrným počtem obyvatel cca 1620. V Dánsku mají 98 obcí s průměrným počtem cca 55 000 obyvatel.

Point: Dánská samospráva je považována z hlediska rozhodovacích pravomocí za nejvíce decentralizovanou v Evropě. Uvádí se, že přes obce se tam utratí asi 60% veřejných peněz, přičemž ty mají plnou pravomoc rozhodovat o účelu jejich vynakládání samy.

Alibaba

Jen pro zajímavost, toto množství obcí je taky děsný žrout peněz ze státního rozpočtu. NERV měl v návrhu redukci počtu obcí, aby obec měla minimálně cca 1000 obyvatel.
Jenže je to politicky neprůchodné, tolik pašalíků tolik by jich zaniklo… 🙂

Lukáš Chytil

To nikdo netvrdí, jen říkám, že u dopravních a obecně u prospěšných staveb je jedno, která organizace to financuje, protože tak jako tak jsou to peníze z rozpočtu, tj. naše peníze z daní. Samozřejmě za podmínky, že jsou to účelně vynaložené peníze a nejde o šmelinu.

Alibaba

Možná je to proto, že v Chebu si už město nahrazovalo starší lávku, která zchátrala (ať už stářím nebo neúdržbou, pro následnou investici to je jedno).

Šejdr

Jako Pardubákovi je mi poněkud stydno, že na jedné straně město v klidu podporuje stovkami milionů fotbal a hokej, a na druhou stranu žebrá o desítky milionů na lávku, kterou občanům už 60 let slibuje, aby mohli přejít přes koleje přímo a nemuseli je obcházet přes nadjezd.

geras

A tohle je přesně ten svědomitý postoj, pro který Pardubice nikdy nedoženou svého severního rivala. Podívejte se, kolik se tam dává na opulentní řešení třeba zrovna toho fotbalu…

jira.h

ano 60let. Ten nadchod se tam měl postavit při stavbě nádraží a mělo to platit tehdejší ČSD jako vlastník kolejí

Šejdr

Ten nadchod nikdy v projektu nádraží nebyl, protože ho město nepožadovalo. Což byla velká chyba tehdejších rudochů z radnice, protože jim vůbec nedošlo, že se staví nové nádraží a na jeho jižní straně sice jsou jen díry po bombách a zbytky obří válečné nemocnice, ale na stejném místě už se chystá výstavba velkého sídliště. Takže vzniklo nové nádraží a záhy po něm nová čtvrť. A na národní výbor začaly chodit stížnosti, že se lidi nedostanou nejkratší cestou z Dukly na nádraží.

Alibaba

Chvíli byl v územním plánu podchod/podjezd v tomto místě. https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&rm=9jr3ixXgeZM1eUt&x=15.7592369&y=50.0311078&z=16

J.A.RYN

Všechny tyto plány vzaly za své po roce 1960, kdy se Hradec Králové stal krajským městem VČ kraje. Veškerá výstavba ve městě byla zastavena, včetně plaveckého bazénu, který už byl rozestavěný. Téměř vše, co v Pardubicích po válce bylo postaveno, vzniklo před rokem 1960 (nádraží, zimní stadion, most přes Labe, nadjezd u nemocnice, podjezd u Sv. Anny…) nebo po roce 2000. Na konci 20. století vyčíslili ekonomové podfinancování Pardubic minimálně na 10 mld Kč (v dnešních penězích cca 10x víc). Město se s tím potýká dodnes.

Profesor

Víte ono to není jen jedna věc jakože zábradlí a bude to cajk. Nebude. Je to soubor komplexních opatření kde na začátku musí bejt především kvalitní premejsleni. S maximální spoluprací místních samospráv. Ti lidi tam nejsou úplně zabedněný, jen se k nim nesmí přistupovat stylem já jsem pán a ty pes a koukej poslouchat nebo uvidíš. Co se týká samotných staveb snad už víme co jsme a nejsme schopní udržovat. Skleněný cokoliv v hliníkových lištách to fakt nezvladneme. Kilometry čtvereční zamkovky na dešti taky nezvládneme. Pochody jsou strašně drahý a údržbu taky moc nedáváme. Tak jen tam kde jsou skutečně… Číst vice »

qěcy

Přesně.
Údržba je pro stát, kraje a většinu obci sprosté slovo. To asi proto, že se na ní politici nemůžou tak zviditelnit, jako při investici. Nejlépe při investici po velmi zanedbané údržbě.

mlokXCM

Sprosté slovo to není. Kdyby se údržba neprováděla, vypadalo by to jinak. Myslím, že velká část populace si ani nedokáže představit, o jak obrovský majetek se stát, kraje a obce musí starat. Ani na tom příkladném západě údržba není často nijak dokonalá a ne výjimečně dokonce horší. Problém je spíše v nedostatku financí.

Franta

„Problém je spíše v nedostatku financí.“ Jinými slovy se tím vracíte víceméně k původní thesi. Autor pochopitlně nechtěl říci, že údržba neexistuje vůbec, ale že je prakticky vždy a všude hluboce podceňovaná. U jakéhokoliv projektu jsou následné provozní náklady položkou, která se (zpravidla sofistikovanou metodou cucání z palce) podstřelí jako první – „aby to vyšlo“.

Lukáš Chytil

No nevím, ale vždycky se nejvíc „ulilo“ při údržbě nebo nějaké přestavbě. Výstavba něčeho nového je moc na očích, údržba nikoho moc nezajímá.

Franta

Údržba je sprosté slovo zhruba zak na východ od bývalé Železné opony. Neříkám to rád, ale bohužel to tak z nemalé části je.

mlokXCM

Možná by stačilo, aby se ŘSD začalo přesněji odhadovat cenu.

vagonář

Hlavně ať se staví rychle a kvalitně.

vitekcz

„Ministerstvo vysoké ceny u Správy železnic začalo řešit…“
Až se o předražených zakázkách začalo více psát v mediích, tak se ministerstvo tváří že s tím něco dělá, ale je to z jejich strany pouhý ALIBISMUS!
Proč nevyžadují otevřenější trh dodavatelů komponentů a jiných…?

ušatá

Ono by to chtělo mít ceníky prací a materiálů a na základě toho rozpočty a ne spoléhat na nějaké soutěže. Navíc ty rozpočty by měy dělat nezávislé odborné organizace. A je třeba otázkou, proč stejný materiál u silničních staveb má nižší cenu než u drážní stavby. Takže i na to se podívat. A je toho víc, takže pokud MD chce šetřit, musí se podívat na ceny, rozpočty a začít pro to něco dělat. Řešit to budováním provizorních nebo špatných variant je špatné řešení.

hank

„Navíc ty rozpočty by měly dělat nezávislé odborné organizace.“

Které například?

Juraj

Mezitím v Žilině: ŽSR zaplatí rekonstrukci místního autobusového nádraží, které s železniční stanicí ani netvoří jeden ucelený terminál.
Důvod? Požadavek soukromého vlastníka, který kdysi autobusák výhodně koupil od města v divočejších letech.

Město totiž v rámci modernizace uzlu požaduje nové, lepší spojení přes kolejiště pro auta, takže ŽSR staví nový nadjezd. Jenže nový nadjezd nejde zaústit jinam, než na okraj autobusáku, což majitel odmítal, dokud mu někdo nezaplatí rekonstrukci. Takhle se to dělá! 🙂

Nicméně i tak bych tohle na obce neházel. Jak v diskusi zaznělo mnohokrát, důvody předražení jsou úplně jiné, než nějaká lávka.

Zdrasa

Takže když se po letech konečně dostali rekonstrukce nádražních budov na nějakou slušnou úroveň, vrátíme se zase k nejlevnějším (a zpravidla velmi ošklivým) řešením? Všude bílé plasťáky, všude fasádu zprasit bez náhrady a natřít nějakou výprodejovou barvou? To snad ne…

czhunter

Obrovská chyba v systému je, že projektanti jsou velmi často placeni procenty z odhadované realizační ceny.

Tzn. v jejich zájmu obvykle je navrhovat co nejdražší a nejsložitější řešení a vymýšlet, proč to nejde udělat jinak.

Logicky by to ale mělo být naopak – projektant by měl dostat tím vyšší odměnu, čím je realizační cena nižší (samozřejmě očištěna o inflaci atd.).

watslaw

Zamyslet se nad změnou výpočtu této odměny je jistě dobře, ale tak jednoduše bych to taky neviděl. Jednak by to vedlo k podhodnocování té odhadované realizační ceny (a projektant asi bude muset dostat zaplaceno dřívě, než bude známa reálná realizační cena), a jednak by to zas mohlo motivovat k řešením, kde je ta realizační cena nízká na úkor vysokých provozních nákladů nebo životnosti (o použitelnosti díla ani nemluvím, tam se holt asi bude muset jet na nejnižší povinné minumum).

czhunter

Ano – samozřejmě existují rizika (a třeba riziko drahé údržby a oprav je stejně vysoké i u složitého a drahého stavebního řešení – však známe své Kotasoviny), která se z nějaké části dají, a z nějaké nedají ošetřit (např. když je na trhu kartel, tak je těžké s ním jakkoliv hnout).

Ale současná situace, kdy je většina účastníků jednodnaznačně motivována stavět co možná nejdráž, je z hlediska „péče řádného hospodáře“, kterým stát má být, poněkud perverzní.

czhunter

Edit:

A ještě níže jsou různé texty o zábradlí a přístřešcích, ale to jsou podle mě nepodstatné drobnosti.

Zdaleka nejvíc se na každé realizaci dá ušetřit ve fázi projektu, kdy se někdo hluboce zamyslí, že třeba možná … možná … kdyby se ten most posunul o 50 metrů, tak by mohl být o 10 metrů kratší a o 20 milionů levnější.

Ale současná praxe k takovému zamyšlení nemotivuje (nebo třeba k zamyšlení, jestli jde použít nějaký prefabrikovaný most či lávku – spíš se hledá jak to udělat „unikátní – čti „předražený“)..

Facepalm

Přesně tak. Jenže to by celou věc musel někdo řešit komplexně, né jen na svým pozemku a čistě podle svejch požadavků. Když se vrátím ke svému „oblíbenému“ Radotínu coby ukázkovému průseru z poslední doby, pak tam, kdyby někoho napadlo zapojit architekta, tak by byl třeba krátkej podchod u Portlandu v místě tradičního pěšího spojení přes koleje a ne ta myší díra o 100 metrů dál, kterou projít znamená dát nějakých 100 a více metrů navíc. Stejně tak by se jistě dalo najít místo pro čekárnu a pokladny ve stávající budově a eliminovat by se jistě daly i ty příšerný zastřešený… Číst vice »

hank

Přesněji řečeno projekční firmy. Kolik projektantů jede v režimu zcela samostatných OSVČ a dostává zakázky přímo od SprŽele? Kolik z těch procent skutečně prokape až k jednotlivým projektantům v ranku subdodavatelských OSVČ – tj. subdodavatelům velkých kluků, co spolu mluví – a kolik zaměstnancům soukromých projekčních firem?

IGCT

Hlavní problém u ceny je ten, že ceníky jsou uměle nadhodnocené, neboť do tvorby ceníků značně hovoří dodavatelé SŽ. Stačí nechat pár let vyhladovět a ceny se zas vrátí do normálu.

ušatá

Ono by také pomohlo, kdyby podniky měly opět své projekce a své dodavatele – prostě to vše dělali sami. Ono to docela fungovalo a projekci zajišťovalo pár lidí, bylo to levné a nehráli si právě pak ani na ta procenta. Prostě to byl jeden podnik za jedny tarify podle vzdělání a praxe.

Lukáš Chytil

A ty výběrová řízení na projekt jsou tedy k čemu, kde se soutěží na cenu?

czhunter

No ty jsou k tomu, že se pak naprojektuje nejtupější a realizačně drahé řešení, protože to dá nejmíň práce, musí se u toho nejmíň myslet a tudíž je to z hlediska projektování nejlevnější.

Jiří

A opravdu jsou projektanti železničních staveb placeni podle odhadované ceny? Proč si to myslíte? Neprobíhají na projekční práce náhodou extra výběrová řízení?

Leštění

Obvyklé rozdělení nákladů železničnístavby.
Železniční svršek a spodek 30%
Technologie 25%
Mosty 20% – tady se to významně liší v nížinách a v členitém terénu
Trakce 20%
Ostatní 5% ( budovy, přeložky, nástupiště, výkupy, apod. )

Leštění

Takže je jasné , že největší problém je ta poslední položka….

Franta

To máte stejné jako se státním rozpočtem: lijeme zbytečné dotace do kapes bohatých průmyslníků? Pojďme to ušetřit na sociálních dávkách!

hank

Podle jednoho ze zákonů profesora Parkinsona probíhá rozhodování v různých grémiích tak, že čím je příslušná rozpočtová položka větší a čím komplexnější projekt zahrnuje, tím méně času se jí při jejím projednávání věnuje, a naopak. Takže příklad: Má se rozhodnout o jaderné elektrárně za 300 miliard. Z 18 členů rozhodovacího grémia jich 15 vůbec netuší, o čem je řeč, dva to tuší mlhavě a jen jediný si zhruba umí představit množství a složitost souvisejících problémů schopných rozpočtovou částku ovlivnit. Možná by uměl navrhnout, jak ušetřit třeba 50 miliard, ale ví, že pokus o vysvětlení těm 15 ignorantům by byl zbytečnou… Číst vice »

Wasew

Postačí jedna kolej, rychlost max 80km/h, zabezpečovačka se nekoná.. Elektrifikace je navíc a přejezdy postačí s křížem. A místní tratě jsou zbytečný, tam to stačí dojezdit a odstranit.

Facepalm

Takže né kartely, né monopoly, né zbytečný PHS, né modrý zábradlí třikrát kolem rovníku a další Správní evergreeny. Stavby prodražujou obce, co chtěj tu normální podchod a tam lávku přes nádraží. Tak jo. to dává smysl. Jinak učebnicovým příkladem tohodle přístupu, kterej jnení ničím jiným než návratem o 20 let zpátky, je Radotín, kde radnice bez mrknutí oka akceptovala projekt Správy. Výsledkem čehož je stav, kdy jsou dvě centrální prostranství (Vrážská x Věštínská a prostor před OD Berounka, kde se navíc plánuje nové náměstí) propojena pouze a jen jednou 150metrovou myší dírou. Z urbanistickýho hlediska naprostá absurdita. Zato je celý… Číst vice »

Modré zábradlí

A jak chcete bez mé pomoci nahnat lidi do podchodu v místě, které vybral projektant?

Aleš

Co se třeba zamyslet nad faktem,že drážní stavby čirou náhodou realizují stále stejné firmy či jejich slepence… ?

Mirek

Zní to super, teď jen, aby se to pozitivně projevilo na době od prvního slova po pásku

Honza

I v „blbým“ Transport Tycoonu je potřeba s místní samosprávou dobře vycházet a stavět jim věci mimo drážní cestu, jinak mi zablokují další výstavbu. Kdybych jim řekl že ten most přes tu trať ať si postaví sami (v podání OTTD – kašlu vám na stromy a reklamní kampaň), tak to nikdy nepostavím.
Zajímalo by mě na čem přesně mají tedy šetřit. Kilometry modrého zábradlí ta nejvyšší položka nebude. Budou tedy dávat „horší“ zabezpečovačku? Pomalejší výhybky? Nerovnat tratě na lepší parametry? Tohle „šetření“ není ta správná cesta. Cena problém určitě je, ale nepřijde mi to správné říci „ušetřete“.

Josef Švejk

Co tedy navrhujete?

Honza

To je dobrá otázka. Ale jednoznačnou odpověď nemám. Chtělo by to zjistit v čem tkví jádro pudla. Proč jsou železniční stavby tak drahé. Je to monopolem dodavatelů? Myslím si že ano. Je to podložené? Je možné tento segment více otevřít? Nebo je chyba jinde? Kde je analýza která na toto odpoví? Nebo je to jenom výkřik z ministerstva, jste drahý tak šetřete a nestavte luxusně. Co je tedy ta luxusní varianta?
Nemám dost podkladů k tomu, abych dokázal na Vaši otázku odpovědět. Nejsem ani od železnice, takže do toho tak nevidím jako polovina lidí tady.

Franta

Vy se snažíte přemýšlet! Víte, že to už zase začíná vycházet z módy…? Důležité je věřit!

hank

Politikům se nevěří, politici se kontrolují.

hank

„Chtělo by to zjistit v čem tkví jádro pudla. Proč jsou železniční stavby tak drahé.“

Podle jednoho ze zákonů profesora Parkinsona se za každý projekt vždy utratí nejméně tolik prostředků (tj. času, peněz, materiálových a lidských zdrojů), kolik se na něj naplánuje.

mgr.pavel

Nechovat se k místní samosprávě jako k prudičům, protože jinak se z nich prudiči fakt stanou? Co akorát zdržují stavby..?

(plácnu) Polovina NIMBY v Cesku je kvůli tomuto. Viz. exemplární příklad paní Havránková, co od počátku chtěla smysluplnou náhradu za pozemky pod plánovanou D11 a nic víc, ale stát s ní chtěl vy…, projel X soudů a dostavba dálnice se kvůli státu hodně prodloužila a i prodražila.

Fsp

No, ale zato tady všichni tleskaj státu jak vyj…. se soudcem Kučerou.
Se současnou legislativou už by to paní Havránková také tahala za podstatně kratší konec.

hank

„Se současnou legislativou už by to paní Havránková také tahala za podstatně kratší konec.“

A to by jako bylo správně?

Fsp

A se soudcem Havránkem to tedy bylo správně?

Fsp

pardon Kučerou. holt když se rychleji píše než myslí.

Digi

Zatímco paní Havránková ty pozemky vlastnila už před tím než byl znám projet dálnice, tak pan soudce je koupil až potom… Rozdíl to je..

Asd

Přesně tak. Kdyby hned ze startu stát přistoupil na směnu pozemků mohla tam ta D11 dávno stát. Ušetřila by se tak spousta času i peněz.

czhunter

Pokud si to dobře pamatuju (už jsem to tak 15 let nehrál) tak v TTD jde město „uplatit“ tím, že tam postavíte nějakou sochu.

Navrhuji v reálu stejné řešení.

Fsp

Kima Ir-sena ?

Lukáš Chytil

Ještě můžete uplatit místní samosprávu, ale nesmí vás chytit, u nás asi nejoblíbenější řešení.

zesp

No tak hlavně aby se to projevilo i vůbec v tom řešení staveb. Např. v Brodku u Přerova, kde nastupuje do vlaku max 10 lidí, jsou na II. nástupišti hned tři (!!!) kryté čekárny (přístřešky), každý s deseti sedátka. Pár lidí jsem viděl se zdržovat v tom nejblíže k podchodu. V ostatních se schází max omladina a podle toho to vypadá. Nebo ty maximalistická řešení plná skla, a hliníku., které pak nikdo stejně neudržuje. Viz nadchod ve Stránčicích, to je takové nyní již smutné místo… Ale když ho otevřeli, vypadal velkolepě a už od pohledu draze, to ano… Ještě platí,… Číst vice »

Leštění

Za prvé v Brodku nastupuje mnohem více lidí než 10 a za druhé ty přístřešky tam jsou už 20 let, takže rozhodně nejde o aktuální problém.

JGR

projektant jako zaměstnanec má gáži

Jan

Taková pardubická malá velká domů. Jinak ale tohle město dost dopravně trpí rozdělením hlavní tratí na dvě poloviny. Koridor lze podjet nebo nadjet jen na čtyřech místech a pokud jedno z nich zavřou silničáři, doprava ve městě okamžitě zkolabuje…

medical examiner

No jo…ale jak to udělat, aby se koridor Pardubicím vyhnul?

Ten Onen

Přesunout pod/nad zem naopak ten koridor. Bude to ale něco stát.

Leštění

To bude stát o dost víc než jedna lávka.

Andrej

I než 20 lávek

hank

Zato to bude řešení na příštích 150 – 200 let.

Leštění

Koridor je pořád prostupnějsi než Labe a Chrudimka

Šejdr

Konečně chápu, proč Pardubice už 30 let slibují, ale nestaví lávku přes Labe u Poseidonu. Oni čekají, až jim tu lávku zaplatí a postaví Povodí Labe.

Ľadová Kráľovna

Předpokládám, že na ministerstvu to vymyslela ta nejmoudřejší hlava s praxí ve vězeňské službě.

David

Třeba to znamená, že v modrém zábradlí už nebude krev jednorožců a výhybky už nebudou kovat jen bájní trpaslíci za úplňku…

Lukáš Chytil

Já mám obavu, že výhybky a dopravní/manipulační koleje se budou škrtat jako první.

jirka

Tak holt bude potreba lavky protlacit do zakona, jako jsou tam protihlukové steny.

Opravdu lávky tak zdrazuji projekt? Neusetri se pak naopak za pravniky, protoze obec spis akceptuje stavbu a nenapada ji?

IGCT

Z druhého pohledu. Železnice dělá obcím problém – tvoří z pohledu mobility občanů bariéru. V tomto ohledu je tedy správně, když lávky a podchody platí SŽ.

ušatá

Bariéru hlavně tvoří silnice – dálnice a tam se to skoro neřeší.

Jiří Kocurek

Dvojité madlo na schodech. Trubka, že by se k ní dal přivázat říjný zubroň a je tam pro jistotu dvakrát! Ano, modré zábradlí.

Zubroň je netěžší evropský kopytník, kříženec tura domácího a zubra, má hmotnost přes 1 tunu.

David

Ten volský povoz jako konkurent regionální železnice tam pořád je… A málo kdo asi měl volský povoz a jednom volu/zubronovi!

jkt

Dve madla zabradli souvisi s tim, ze deti potrebuji jinou vysku nez dospeli.

hank

😀
Taky se k tomu spodnímu dá lépe uvázat pes.

bkv

> Uložili jsme Správě železnic hledat v projektové přípravě taková technická řešení, která budou jednak účelná a jednak hospodárná, a touto optikou i kontrolovat a důsledně revidovat řešení navržená externími projektanty.
Touto optikou mi vychází nový železniční most pod Vyšehradem.

Frantík

To vyřiďte památkářům, ať most nechají přinejhorším přestěhovat.

Tomáš Záruba

Takže budou zas pomalé vyhýbky…

qěcy

I to je bohužel možné.

Dušan

Hlavně ty rychlé vexle se teprve s příchodem ETCS musí SŽ naučít správně používat – ne způsobem, tak jako je tomu dnes, že na kolejích se šturcem s peronem, kde po začátku mise (= SoM) jede osobní vlak od peronu v OS módu Vmax. = 40 km/h se „nasekají“ 60-ky – viz Mikulov, Zastávka u Brna, Silůvky, budoucí Tišnov a já nevím, co kde ještě – to jsou stanice vyloženě zprasené – to samé upgrade trati t-230/250 – Správa železnic udělá 80-ky v Králově Poli po reko, ale Ostrov/Sklené nechá na V = 50 km/h spojky. A když se musí… Číst vice »

Kebab

Luxusní řešení ovšem nejsou ten problém, že ne? Takže se budou stavět „úsporné“ varianty, ovšem stále předražené.

TnM

Obce se musi vyvarovati luxusních reseni.
Krome Prahy, ktere muzeme dovolit mit na jedne mestske trati X nových luxusních zastavek s vestibuly prostornejsimi nez mnoha hlavní nadrazi. (Prestavba Trati Praha-Kladno)

Michal M

Tak zdravíme do Černošic. 😀

Ľadová Kráľovna

Jj, pan starosta Kořínek budě hooodně smutný

Facepalm

Černošice proběhnou tak, jak chce město. Nikdo na Správě si nelajsne vrátit projekt na začátek. Chápu, že lidi vašeho typu si myslej, že nedílnou součástí výstavby železnic je trestání obcí, co leží kolem, ale tady důvod kradosti mít nebudete.

Leštění

Na SŽ asi ne ale na MD klidně.

Facepalm

Ani tam ne. Znamenalo by to dělat celej projekt od začátku, tedy ohromné vícenáklady i zdržení.

Navíc ono nikde není psáno, že ty kraviny od Sudopu jsou levnější – to je jen a jen zbožný přání.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Já bych to úplně nesváděl na obce.

Honza Plomer

Vítám tento krok. Podhledy a jiné designové prvky jako ve Vršovicích či Radotíně jsou hezké, ale drahé jako 🐷. Stejně tak dlažba na peronech těchto a dalších stanic. To nejsou účelně vynaložené peníze, to už je spíš marketing.

Dan

Zrovna na tomto bych nešetřil. Konečně jsem začal mít pocit, že ty rekonstrukce začínají vypadat tak nějak normálně. Vizuální dojem na velkých nádražích je jednou z věcí, která dokáže zlepšit prestiž železnice mezi veřejností.
Něco jiného je ale neúčelné vyhazování desítek milionů v kdejakých zapadákovech, zejména pak za kilometry modrého zábradlí.

Michal M

To jsou v miliardových stavbách naprosto bagatelní částky.

Jan z Rokycan

Jak kdy, jak co. To co dělá stavbu stavbou (obrovské objemy zemních prací, nosné betonové konstrukce; u ocelových už je to diskutabilní) jsou spíš menší položka rozpočtu. Nejvíc spolykají položky, které tu stavbu učiní provozuschopnou: kilometry kabelů, ZZ, obklady, dlažby (je to spousta manuální práce), zábradlí (!) atd.

Márty

Zámkovka 4ever❤️

Jiří Kocurek

Chce to švédskou leštěnou žulu a dělat tytyty na zelináře s dodávkou na trhu, že nemá jezdit zbytečně autem.

medical examiner

To ta švédská leštěná žula vyjde levněji než zámková dlažba?
Ale nebude po dešti nebo v zimě klouzat?

Facepalm

Že jsem tak smělý, mohl byste mi prozradit, kde je v Radotíně nějaký designový prvek? K té stavbě se žádný designér totiž nepřiblížil na pět kilometrů (s výjimkou na poslední chvíli montovanýho mobiliáře mmcité).

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Zásah, potopená!

Honza Plomer

Podhledy pod zastřešením nástupišť, to je něco co je drahé a zbytečné, jinými slovy jen na design. Stejně tak tento typ dlažby je cca 5x dražší než zamkovka. To jsou dle mého zbytečnosti.

Novomír

A kolik prosím bude stát vyměňovat v Praze na hlaváku zámkovku každých 15 let?

Modré zábradlí

Místo podhledů stačí bidílka pro holuby 😎

qěcy

Prostupnost dopravní stavby sice nesouvisí s jejím provozem, ale je nutná. Takže je mnohde nutné napravit staré křivdy, kdy obce byly od sebe odříznutý dráhou, nebo dokonce rozříznuty vejpůl. Tím neříkám, že si to musí zaplatit dráha sama, ale že je nutné mnohde postavit různé průchody, podjezdy a podobně.

Novomír

Zajímavé, že příspěvek má (zatím) jen samé palce nahoru a hned pod ním má palce nahoru i příspěvek, který se těší, jak se zatne tipec Černošicím a dalším obcím, které taky vlastně jen bojovaly proti různým variantám Mirek a Marek, které měly totálně znetvořit celé město vytvořením lochneske dráhy.

qěcy

Na to zírám taky.

Vasek

Jihočeský hejtman a Budějovický radní chce od SŽ postavit lávku přes železnici a vedle tunel pro auta. GL

KIV

Tahle zvěst je odkud? Řekl to Tomio, nebo Andrej?
Lávka tam stojí už sto let, tunel si bude budovat Jihočeský kraj.

Cedník

Ani Tomio, ani Andrej. Vizualizaci nové lávky přes budějovický ranžír měla ODS v předvolebním letáku.

mgr.pavel

Když už MD řeší, jak osekat náklady, co tak kdyby na to šli typicky ODS ideologicky?

A povolili tržní prostředí v dodávkách pro SprŽel?

Nebo ODS ty drážní monopoly nevadí..?

dizgrafy

Blázníte?! Pražce, modré zábradlí a jiné high-tech vybavení smějí dodávat pouze prověření(provaření) vendoři s certifikátem SŽ!

Jiří Kocurek

A povolili tržní prostředí v dodávkách pro SprŽel?

Ono ale povolené je. Žádný zákon jim nezakazuje vypsat veřejnou soutěž. Aby se vnitřní předpisy SŽ musely odhlasovávat v Parlamentě, to je spíš ANO styl.

hank

Zakazují jim to nepsané zákony kriminálně politických mafií.

Jan z Rokycan

Spíš se v tom nechtějí šťourat, protože je to jak píchnout do vosího hnízda. (Tím to neobhajuji, provětrání by bylo třeba.) Na ruku podivným železničním kámošům jinak šla spíš jiná, dnes mimoparlamentní strana.

medical examiner

Nevadí…jistě nevadí…
Byl by div kdyby nebyli spolu nějak finančně provázáni…

mgr.pavel

Jsou kilometry modrého zábradlí luxusním řešením?

Diskutujme 🙂

(OK, není to nejdražší položka v rozpočtu stavby. Těmi budou věci typu ZabZař nebo pražce a další, kde si SŽ donekonečna hýčká své předražené monopolní dodavatele..)

medical examiner

Ne…ale kilometry modrého zábradlí jsou zkrátka postradatelné. A těch postradatelných položek je nepochybně víc, čímž pak mohou tvořit nemalou částku.

Petr

Kilometry modrého zábradlí rozhodně luxusním řešením neřeším jsou – a nejen luxusním i přímo odporným a naprosto zbytečným. 150 let železnice fungovala bez zábradlí a najednou use musí všechno zamřížovat.

nedulezite

a fungovala i bez blbejch protihlukovejch zdí s mnohem hlučnějšími vlaky. Koncentrák, který z krajiny postupně děláme, působí jako zločin

Modré zábradlí

Na nejednom RU nádraží můj dědeček (s brankami) odděloval zastřešený peron u budovy od kolejí, kde se pak lezlo do vlaků z udusané hlíny v úrovni hlav kolejnic.

HK~

šetřit se má díky regulaci staveních materiálů, aby existovala konkurence mezi výrobci pražců nebo štěrku a kamenivem a ne na drobných vylepšeních, které umožní hladké projití všemi těmi kolečky staveního řízení ze strany místních samospráv a které často zlepšující celkový dojem ze staveb (strohá dopravní stavba vs funkční a krásný veřejný prostor pro lidi – Adam Gebrian o tom často mluví)

medical examiner

Ano. Řekněme konkurence z vyspělého zahraničí (zejm. z Polska).

qěcy

Tak kolejnice z Lince a z Polska se sem instalují ve velkých objemech. Mám dokonce dojem, že celý úsek Lysá – Vysočany má polské kolejnice.

hank

Polské kolejnice nesplňují požadované standardy?

qěcy

A ty pražce z KŠ Prefy se nepoužívají proč?

hank

Taky by mě zajímalo.

Franta

„Obce si už nebudou moci diktovat, co jim Správa železnic za své postaví.“
Výsledek se dostaví rychle – Dobrá správa už toho postaví minimum, protože jí obce do všeho naházejí vidle.
Rozbít stínové kartely dodavatelů by samozřejmě zlevnilo stavby výrazně více, ale jak by k tomu přišli chudáci kamarádi z golfu a stranické pokladny vyhladovělé léty v opozici, že?

Jiří Kocurek

„protože jí obce do všeho naházejí vidle.“

Přemýšlím která obec může za to, že Správa zapomněla udělat dodatek k EIA, když vybrala trasu, na kterou EIA posudek nemá.

Asi vrazi z volstrítu a nebo… paní Buchtová z Tvarožné, cukrářka na živnosti? Spiknutí ze Srazu intelektuálů v Poteči?

Facepalm

Přesně tak. Konečně jsme se i v našem Absurdistánu dopracovali k tomu, že Správa začíná chápat, že dohodnout se s obcemi znamená podstatně urychlit přípravu. Tak ne, vrátíme se k letitý praxi, kdy bohorovnej projektant něco nadrásá a „tak to bude, jinak to nejde“. Jo, co by se na tom potecniálně mohlo pos*at, co?

Vladimir

Stačilo by kdyby nemuselo být před zábradlím napsáno kouzelné slůvko DRAZNI zábradlí, protože to najednou zvyšuje skokove jeho cenu. Podobne to je s obyčejnými plastovými okny v DRAZNICH budovách a vlastně se vším. Chapu, ze se co se provozu tyce, je fajn mit otestovane bezpecnostni prvky na maximum, ale jak např. ty okna souvisí s provozem? Copak např. armáda kupuje taky ARMADNI okna, ktere jsou nasobne drazsi?
Dále bych zeleznici více otevřel konkurenci, tak jak se otevřel trh a soutěž na dálnicích. Tyto dvě kombinace dokáží zlevnit stavby ihned.

qěcy

Například nějaký konkrétní případ. Fakt bych rád videl ty skutečné ceny a jejich rozdíl.

Michal M

To jsou hodně blbé příklady, ale z elektrotechnického materiálu sem před časem někdo pár příkladů dával.

qěcy

To věřím. Filtr se dá udělat například tím, že jde o UTZ.
Nebo prvky pro koleje, které musí obdržet schválení od SŽ. Což třeba ty pražce z KŠ Prefy mají už přes rok. Ale nevím,bze by se někde vložily do koleje jako běžný úsek.

hank

Dtto platí pro armádní dodávky. Okna možná ne, aspoň o stavebních dodávkách nevím, ale viz jiné věci – např. kulomety, pandury. CASA… Možná ani transakce s grippeny nebyla úplně košer. I když proti jiným zemím NATO jsme v oboru předražování armádních dodávek (zatím?) žabaři. Ale dodávky F 35 nám jistě pomůžou na bednu nebo aspoň k bramborové medaili… (OT – „žabař“ se říká u nás na Moravě. Pro cajzly z práglu, kteří jsou po některých dnes už téměř zapomenutých projevech jedné z minulých hlav zdejšího srandastátu zvyklí používat spíše – a nepřesně – výrazu „čučkař“, btw původem také z Moravy,… Číst vice »

hank

Oprava: Máloco NENÍ v tuzemsku cinklé. Omlouvám se. :-[

Fsp

A uplatní se podobný přístup i na dálnicích ohledně nadchodů pro medvědy a losy?

Blbý dotaz

U zbytečného nadchodu pro medvědy u Jablunkova si nedávno Patrik ztěžoval, že příprava běží pomalu, přitom zrovna tato akce by chtěla nějaké to odvolání, to by se ušetřilo korun!

Frantisek

Jasně, kvůli rozmarům automobilistů budou všichni ostatní chodit kilometry sem a kilometry tam podél dálnic, aby je překonali. Automobilista = středobod světa… I u kolejí je to nanejvýš nepříjemné a proti takové bariéře je protestováno.

Blbý dotaz

Aje mi líto v Jablunkově nevede dálnice, stačí kouknout do mapy.

Jiří Kocurek

Že by si to medvědi zaplatili z části ze svého, jako ty obce, co si mají platit lávku přes koleje?
Nevím, ale medvědovi bych kapsy neprohledával, takovou facku nemám zapotřebí.

***** Petr

Přes cestu s opatrností přejít legálně můžeš . Na koleje nesmíš tak ať staví alternativu pro přechod území. Na dálnici standart jak pro zvěř a stejně tak pro druzstevnika

Blbý dotaz

Medvědy si má ze svého budgetu řešit ministerstvo zemědělství nebo životního prostředí, které za ně odpovídá.

***** Petr

Za mě nikoli. Stavis, tedy menis a zabiras prostor tudiz platíš nebo ti nebude povoleno. Otevřeš trh s kolejnicemi, pražci zabezpečovací technikou atd a cena vyšší určitě nebude a při zachování kvality je úspora plus.

Blbý dotaz

Ta silnice přes Jablunkovský průsmyk tam dávno stojí, stejně jako trať přes Pardubice nebo Cheb, ten nadchod je něco navíc, nadto zbytečnej. Má si to platit ten, kdo o to stojí.

VTT

Medvěd brtník může mít 100 – 250, někdy i více kg.
Až tam pojedete autem plnou rychlostí a tahle hora masa vám na poslední chvíli vleze do silnice, tak hodně štěstí.
Ono to pomůže i těm automobilistům.

Blbý dotaz

To se může stát na kterékoliv silnici, proto mám RAM a poškozený rám si pak zahojím na majiteli – příslušném ministerstvu, které za svá zvířata odpovídá, stejně jako třeba majitel čokla odpovídá za škodu, kterou někomu způsobí.

VTT

No vidíte – já jsem radši, když takové věci vůbec řešit nemusím.

ušatá

Ministerstvo odpovídá za zvířata? Nepřeháníte? To už snad lidi budou poučovat zvířata, jak se mají chovat, jak nemají přecházet silnice, přecházet po přechodech a na zelenou apod.? Myslím, že příroda je základ a člověk se musí přizpůsobit a s tou přírodou žít, jinak nepřežije on.

***** Petr

Tvůj nick je velmi odpovídající .
V Pardubicích dozajista nebude zbytečný.
Průsmyk tam byl dřív než cesta a ten medvěd ten přechod snad najde 🙂

jal

Největší legrace je v tom, že o kilometr dál stavějí medvědí nadchod Slováci.
Bude to největší koncentrace medvědích nadchodů v Evropě.
A vsadím se ,že až tam opravdu medvěd půjde, tak ho přejedou mezi nimi.

hank

No ti medvědi taky nejsou úplně blbí.

Fsp

Medvědy v Česku nechceme.

hank

Někteří chtějí.

Hala D

Ajaj, tak tu bude muset být délka modrého zábradlí poloviční a z trubek o polovičním průřezu.

Petr Voceďálek

Ano ano, toto výrazně, dokonce extrémně prodražuje stavby !

Hala D

Je to příklad toho, že na celé stavbě se hledají důvody jak ji co nejvíce podražit.

Petr Voceďálek

Třeba příklad Pardubic: lávka za cca 200 mil. Kč (nic proti spojování města tímto prvkem, jenom mi to nepřijde vhodné to 100% hodit na SŽ) vs. nějaký kus zábradlí navíc. Kolik myslíte že tam je asi zábradlí, které by se dalo vynechat?

Hala D

Jak je v článku napsané: Ať lávku zafinancuje (zčásti) město Pardubice.

jal

Odteď se bude jen bourat a místo nádraží budou účelné betonové antivandal přístřešky. Ovšem s modrým zábradlím.
Tak je to spravne, tak to ma byt.

medical examiner

Ano. Ve frekventovanějších stanicích (např. Smíchov) by se pak vybudovala prefabrikovaná konstrukce s 2 pokladnami a se záchody (přibližně tvaru veřejných WC na náměstí v Plzni).

Facepalm

Neblbněte, to je sen poloviny místního osazenstva. Účelem stavby železnice je totiž, jestli to nevíte, ukázat okolním obcím, že si nebudou vyskakovat!

ušatá

Právě, co tak ušetřit na tom, že se přestanou bourat budovy a bude se hledat jejich využití? Tady by ta úspora byla na místě. Stejně třeba jako na zbytečném trhání kolejišť, rušení vleček, skladišť…. A peníze třeba hledat na tom, jak zvýšit využití železnice a tím zvýšit tržby?!

První

U spousty rekonstrukcí nádraží by stačilo aby tam nebylo všude přítomné zábradlí a ploty, a hned se ušetří za předraženou zbytečnost vylobbovanou kamarádíčkama projektantů.

Jiří

U spousty rekonstrukcí nádraží jsou neuvěřitelně napálené, i když jde jen o opravu budovy.

Leštění

Další snaha omezit zpomalit stavby…

VTT

Ty stavby, které se železnicí (zdánlivě) nesouvisí, jsou víceméně úplatkem obcím za to, že dovolí stavět i to, co železnice potřebuje. Možná je úplatek moc silné slovo – je to prostě obchod, kde dráha řekne „chceme u vás stavět“ a obce řeknou „dobře, ale navíc nám postavíte i něco dalšího“. Jestli stát nechce, aby SŽ platila obcím, co si řeknou, tak taky musí dát té SŽ páky na to, aby neblokovaly i to, co SŽ postavit chce. To si neumím dost dobře představit – to by chtělo nějaký radikální zásah do vztahů mezi obcemi a SŽ, a to by se… Číst vice »

Gwann

To kolejiste tam je cca 180 let, byt se postupne zvetsovalo. Takze spatny argument.

K uplatkum obcim neni duvod, drazni stavebni urad neni obec a jinak at se klidne soudi. Pripadu, kdy SZ potrebuje obecni pozemky nebude tolik. A beztak obce hazou vidle kde muzou. Viz napr prejezdy a jejich ruseni

HK~

dobře, ale těch koleček stavebního řízení je u nás hodně a když se budete soudit o každou blbost, kdy problém v dokumentaci je skoro garantovaný, tak se tu nic za 100 let nepostaví

všechno je obchod a občas i drobné ústupky a vylepšení, ať už lávka, protihlukový val, opravení silnice nebo vysazení XY stromů je mnohonásobně levnější řešení, protože daná stavba stojí a slouží o několik let dřív A NAVÍC to jsou často spíš drobné

Petr

Máte pravdu – (nesouvisí to s dráhou), ale kdybych chtěl a „bavilo by mne to“, tak každou stavbu, co u nás staví/chce stavět město (radnice), bych dokázal zastavit na několik let. Tolik chyb, kolik je v každé žádosti, dokumentaci, povolení je přímo neuvěřitelné.
(i osobní zkušenost ze stavebního povolení na RD)

medical examiner

Jojo…takové Černošice pak mohou děkovat jen své poloze, že tam v budoucnu ještě nějaká dráha bude…

MOS

A také paní Langšádlové a režisérce Alice Nellis, protože zde bydlí.

Facepalm

A co teprv taková Praha!

qěcy

Kulový, pane. Obce i lid chce mít obce s jejich okolí prostupné. A to je v pořádku. Navíc je spousta řečí, jak má člověk chodit do práce pěšky a na kole. Ale mnohde nemůže, protože musí idiotský obcházet i několik kilometrů dopravní stavbu, která tam stojí třeba až 180let.. A další idioti ty lidi, co si nelegálně cestu krátí přes koleje chtějí buzerovat policajtsms. Černosice, Horní Počernice, atd.

Jiří Kocurek

Železnice je všude 180 let?

A které obce v ČR jsou mladší než železnice? Obce s gotickým kostelem rovnou přeskočte.

Facepalm

Jako fakt máte pocit, že podchod nebo lávka jsou úplatek obci? Je podle vás železnice nějaká nadorganizace, která nemusí brát ohledy na ostatní?

Petr

Kupka toho nablábolí neuvěřitelné množství – v těch blábolech se vyrovná i Havlíčkovi. Když na Kladně slavnostně zahajoval modernizaci tratě (loni na podzim) – tak nejen, že nebyl schopen rozlišit mezi Kladnem, hl.n. a z hlediska objemu přepravy nevýznamnou stanicí Kl.-Ostrovec (kde ta modernizace bude končit). Ale dokonce vyloženě lhal o termínech realizace celé stavby a o zahájení modernizace celé stavby – přitom nejdelší úsek neměl ani podanou žádost o stavební povolení 🙁

Jiří Kocurek

„nebyl schopen rozlišit mezi Kladnem, hl.n. a z hlediska objemu přepravy nevýznamnou stanicí Kl.-Ostrovec“

Zato dokázal prosadit Praha-Liberec-Zhořelec do sítě TEN-T.

By mě zajímalo, kolik železničářů z Kladna bude znát počty nastupujících v Hranicích a Hranicích městě, což je pro výkon fuknce ministra naprosto nepodstatná věc.

Leštění

Žádost a projednání liberecké tratě probíhalo dávno přes jeho příchodem, za něho se to jen dotahlo a on na to měl vliv 0. Vzhledem k jeho názorům na zeleznici naštěstí.

VTT

Asi dost málo, ale až nějaký z těch kladenských železničářů bude jedním z hlavních hostů při zahajování stavby Hranice – Hranice město, tak by bylo dobré, kdyby si to zjistil a nebo o tom aspoň nemluvil.

VTT

Ale i tady, když byl hostem v rozstřelu, tak vykládal něco o „levobřežce praskající ve švech“. Levobřežka je jistě významná trať, ale zas že by praskala ve švech, to bych neřekl – přinejmenším ve srovnání s opravdu problémovými místy v naší žel. síti.

MOS

A může to skončit jako za ministra VÍTA BÁRTY (VV).

VTT

Obávám se, že to skončí přesně tak.

hank

Určitým řešením by bylo snížení počtu obcí. Máme nejvíc místních samospráv v EU. Sympatický je třeba systém v Dánsku, kde si stanovili nejmenší počet obyvatel na obec 20 000. ČR: 6250 obcí, průměr na obec cca 1600 obyvatel Dánsko: 98 obcí, průměr na obec cca 55 000 obyvatel Přitom má Dánsko samosprávu považovanou za pravděpodobně nejvíce decentralizovanou v Evropě. Snad není nutno dodávat, že čím víc obcí, tím míň kvalifikovaných osob schopných efektivně jednat s takovými entitami jako je SprŽel připadá na jednu obec. A ani ad hoc vytvářené svazky obcí to neřeší, aspoň pokud jsem schopen vidět ve svém… Číst vice »

VTT

Snížení počt obcí by asi přínosné bylo, aby se mnoha vesnickým panáčkům sebraly jejich pašaliky, ze kterých rozhazují obecní peníze svvým kámošům bez jakokoliv kontroly. To ale v době, kdy máme ve vládě STAN – podle mě politické uskupení mající za úkol krýt tuhle starostovskou mafii, navíc ovládající MV – tak je to neprůchodné.
Ale, na druhou stranu, jestli v Horní, Prostřední i Dolní Lhotě nemají nikoho, kdo by problematice liniových staveb rozuměl, tak ho nebudou mít ani po součení všech Lhot.

hank

Nicméně budou mít lepší šanci někoho takového si společně najít a zaplatit. Nebo s dalšími většími celky, kde se někdo takový najde, vytvořit účelový svazek obcí.

Atom

Tak teď jen pustit do výběrového řízení víc dodavatelů a výrobců. Důležitá je konkurence

Stráťa

Neblázněte, to by dávalo smysl a to železničáři nepřipustí.

Frantisek

Železničáři? Spíše ti, kteří to celé řídí, tipuji.

Jiří Kocurek

Paranoia je nemoc. Dá se lečít.

IGCT

Tipujete správně.

MOS

To jsem zvědav, jak to nakonec dopadne ve městě Černošice a Mokropsy. Optimalizace tratě se nyní opět odsouvá o rok (2026 – 2029 nejdříve – viz mapa staveb SŽ). Navíc další speciální požadavky kontra málo peněz. Nová vláda v roce 2026 už má první problém, jak se to zaplatí. Nebo dále železniční skanzen ?

libor

zrušil bych obě zastávky, co mají v názvu Černošice, všechny vlaky by jen projížděly… ať si chodí pěšky do Všenor či Radotína…

MOS

Kreativní nápad, uvidíme, kdo bude na dopravě ministrem 2026.

Gwann

Tak na prvni pohled je to blbost, na druhy to muze byt zpusob jak vyresit problem. Minimalne se nezastavovanim muze vyresit zkraceni jizdni doby. Jen to asi neni proveditelne.

Neznam konkretni spory, obecne ale kvuli par potrhlym nimbystum nemuze stat cela republika.

HK~

upřímně si nemyslím, že je to vhodné řešení, respektive jo, ale to samé lze říct o Všenory x Dobřichovice

bylo by dobré mít jednu zastávku spíš uprostřed? jo
snížili by čachry se zastávkou využití vlaku, repskektive zvýšilo by to podíl používání automobilu, protože by to nebylo tak blízko pro část lidí? to je možná ještě horší

MOS

Ze Všenor do Dobřichovic to je blízko, ale z Mokropes do Černošic 2km.

Frantisek

Zato z Dobřichovic do Dobřichovic je to někdy i lán cesty. Škoda, že se tam dosud nepodařilo přesunout zastavování blíže jejich ‚těžišti‘.

MOS

O spory v Černošicích teď nejde, SŽ se s městem a jeho architektem ing. Štáfkem dohodla, dokonce i o zachování části starého železničního mostu (Mokropsy) v nové poloze. Nyní začíná jen jeden malý problém – PENÍZE. Stavba stejně začne nejdříve 2026.
Více na mestocernosice.cz – rekonstrukcezeleznice.
V kontextu financí mě zajímá, i jak dopadne VÝTOŇ. Ale UNESCO nám poradí s penězi.

Facepalm

Za tohle vás tu ukamenujou. Na tezi, že Černošice jsou největší nepřítel Správy, stojí nejeden místní světonázor.

VTT

Tam je nějaký problém s dlouhou jízdní dobou?

medical examiner

Že jo. Pro začátek se tam začne zastavovat pouze na znamení…a pak se uvidí…

Jiří Kocurek

Ano, tím se zasadí smrtelná rána automobilismu.

… jednání jak s uraženým a umanutým děckem.

Facepalm

Ne, tím se zasadí smrtelná rána černošickejm hajzlům. Posléze pak i všenorskejm, dobřichovickejm či řevnickejm, který chtěj po Správě taky dost věcí…

Protože se opovážili protivit rozhodnutí Neomylného Projektanta!

hank

Jenom jestli to není proto, že tam žijou hlavně tzv. lepší lidi… Kdyby to byla předměstská dělnická noclehárna v nějaké větší aglomeraci nebo nějaká díra u Hanušovic či jinde v Sudetech, nikdo by se s místními nebavil vůbec, ať už souladně nebo kontroverzně, a k takovým sporům by nejspíš nedocházelo.

Facepalm

A na tohle jste prosím přišel jak? Celý je to o tom, že obce u Berounky (zdaleka nejen Černošice) se dokázaly ozvat a trvat na svém (a taky předložit vlastní řešení, nejen požadavky). To vůbec nesouvisí s tím, kdo tam bydlí ani s tím, kde ta obec leží, to souvisí s tím, že lidem a radnicím u Berounky není úplně u řiti, jak to u nich bude vypadat.

Což je zcela v pořádku a mělo by to být samozřejmostí úplně všude.

hank

Schopnost obcí ozvat se a stát si za svým pochopitelně přímo vyplývá z toho, kdo tam žije a koho si občané volí do zastupitelstev. A pak to má i příznivý výchovný efekt na takové entity jako je SprŽel, které si k nim příště nedovolí tolik, kolik k nějaké díře u Hanušovic, kde se schopnosti a energie 5členného neuvolněného zastupitelstva zcela vyčerpává na to, aby dostálo nesmyslným požadavkům zdejší vládní byrokracie.

Facepalm

Jojo, účelem železnice není vozit lidi, ale dát přes tlamu Černošicím.

Ale to neni nic novýho pod sluncem, mamlasů, co si myslej, že obecní zastupitelstva jsou detašovanými pracovišti Správy, je už 20 let plnej k-rep.

Hans

Srovnávat pardubické hlavní nádraží s Chebem ?? To se někdo zbláznil asi..
Kolik vlaků projíždí Chebem ??
Tak možná 1/20 ve srovnání s Pardubicema.
Do celé lokality se od 50.let nic téměř neinvestovalo.. Hotel a kino je v přestavbě na školící středisko SSŽ..
Druhou variantou byl tunel v délce několika set metrů.. Koridor rozděluje město na dvě části a vzhledem k tomu , že 1960-1990 Pardubice nebyly kraj.městem , neinvestovalo se tu prakticky nic..
Hlavní nádraží je kulturní památka, bez oprav se zachováním původní stavby by se neudělalo nic .
Může se vám to nelibit, ale tak to je.. 😂

Jiří Šrámek

Stále jste neobjasnil, proč by si město nemohlo onu lávku zaplatit ze svého, když ji tedy tak nutně potřebuje. Počet projíždějících vlaků s tím vůbec nesouvisí.
A měst, kde se „neinvestovalo“, je daleko víc. Zářným příkladem je Liberec.

Hans

A proč by mělo platit je město Pardubice ? Koridor výrazně zasahuje do města a ta Kavka je nad nim ..
. Počet vlaku a význam stanice s tím samozřejmě souvisí … Radši nepis nesmyslné reakce , když to u houby rozumíš 🤣

Martin Grill

Koridor sice zasahuje do města, ale není nikde psáno, že musí vlastník infrastruktury zajistit jeho překonání necestujícícmi osobami. Nadchod je tu primárně pro občany pardubic, nikoli pro cestující vlakem, financování by tedy mělo probíhat přesně obráceně.

Stráťa

Občané Pardubic by nepotřebovali lávku pokud by jim železnice nedělila město na dvě části.

Postup „nestavíme nic mimo kolejí“, žádnej přejezd, žádná lávka pro pěší, sice možná povede k tomu že se stavby zlevní ale taky se nebude stavět protože to obyvatelé nepřipustí. Kdo by taky chtěl v obci nepřekonatelnou barieru?

Gwann

Pokud by v Pardubicich nebyl zeleznicni uzel, tak maji tak 30 tis obyvatel, prostudujte si historii.

qěcy

To platí i pro místa, kde vede dálnice bez sjezdu, trať bez zastávky, nákladní vlečka, pásový dopravník? My vám tam nasereme překážku, průchody si postavte a zaplaťte sami?

J.A.RYN

Ale on tam ten železiční uzel je, prostudujte si historii.

Martin Grill

Nicméně jde o to, že nyní existují způsoby, jak železnici překonat. Nepostavili tam ty koleje přes noc, víme? Tohle je jen další ze způsobů, dalo by se říct že ne zcela potřebný, ale pohodlný. Lávka se tam nemusela stavět vůbec.

Šejdr

Ta lávka v Pardubicích potřeba je, a to hodně. Ale město, které má dost peněz na to, aby sypalo stovky milionů na místní fotbal a hokej, si mohlo lávku zaplatit samo.

jal

Odteď si budou obchvaty obcí tyto stavět samy. Rovněž tak podchody .protihlukové stěny atd.
Silnice to k provozu nepotřebuje.

Frantisek

No, mnohde to tak vypadá. A za nehody na přechodech mohou přechody, ne řidiči…

qěcy

Přesně tak! Kašlem na vlivy na okolí.

M19

To máte z Ruska? Železnice není nad vším o ostatním. To jen v hlavách pomatených šotoušů. Ministerstvo zakáže, soud nakonec nařídí. To tu bude zase zakomplexovaného řevu.

Martin Grill

Stanice tam už byla, nyní se jen rekonstruuje. Způsoby pro její překonání existují, tohle je jen další z nich. Soud v žádné civilizované zemi nenařídí správci železniční infrastruktury, aby za své postavil nadzemní přechod, existují-li alternativy.

Frantisek

Alternativy s dlouhou obchůzkou podél frekventovaných silnic? Jo, kdyby prodloužili podchod, bylo by to ještě pohodlnější, ale to už bychom jako chodci chtěli příliš. Ostatně, i ta lávka tam kdysi byla, pak ji lidem vzali.

Šejdr

V Pardubicích žádná lávka z Dukly na nádraží nikdy nebyla. Jen ji město 60 let slibovalo a skutek utek.

qěcy

Odkud to víte, že soud nenařídí? Máte analýzu?

M19

Existují-li adekvátní alternativy. A vzhledem k souvislostem i historickým. Například nerealizované původní záměry.

qěcy

Ano, to se možná bude dít. To bude najednou diveníčka.

Ty stavby, kde se projektant stavby nesnažil jít na sílu, se staví dříve. Ideální je, aby rovnou od počátku hledal investor, projektant a obce shodu a řeseni. Nikoliv ignoroval možné problémy.

qěcy

Obec rozdělil kdo? Obec sama, nebo dráha?

MartinS.

Kolik budov stálo na jižní straně Pardubic v roce 1845, kdy Ferdinand I. Dobrotivý nechal přes Pardubice postavit Severní státní dráhu? Většina výstavby na jihu se realizovala až v době, kdy už se vědělo, že tam ta železnice je. Takže, když chtěl někdo na jihu stavět, měl si vybudovat přístup pro obyvatele.

Frantisek

A ono nebylo potřeba se tam dostávat? Nebyla tehdy stanice blíže nejen městu, nýbrž i místům, kudy šlo koleje překonat (dokonce snad i úrovňově)? Vymísťování stanic na periferie a komplikování přístupu k nim asi není nejlepší způsob, jak maximalizovat užitek kolejí pro místní…

PvvS

To tam ještě nezavazelo to odstavný..

J.A.RYN

To je těžký, když se na jihu začalo stavět, byla železniční trať lehce prostupná, takže přístup pro obyvatele byl bez problému. Neprostupnou se trať stala až s rozvojem železniční a automobilové dopravy. Za to obyvatelé rozhodně nemohou.

Hans

proč by mělo platit je město Pardubice ? Koridor výrazně zasahuje do města a ta lávka je nad ním..
. Počet vlaku a význam stanice s tím samozřejmě souvisí … Radši nepiš nesmyslné reakce , když tomu houby rozumíš 🤣

Ares

Zatím to vypadá, že tomu nerozumíte vy 🤮

Gwann

Ne, tahle argumentace je stejne debilni jako kdybyste chtel postavit most pres Labe od Povodi Labe, s.p.

M19

Ony řeky jsou umělé stavby? Oni totiž u umělých vodních kanálu ty mosty přes obvykle hradí investor toho kanálu.

Petr

Což se ale také děje. V areálu firmy jsem měli most přes místní řeku, který byl ve vlastnictví firmy. Při úpravě koryta/regulaci povodí Moravy žádalo zboření a znovu postavení mostu (důvodem nebyl stáří či nosnost mostu, ale chtěli odstranit pilíř v toku a zvýšit výšku mostu). No a most skutečně stavělo, resp. platilo Povodí Moravy a stalo se dokonce jeho vlastníkem a stávající fabrika jen uživatelem.

Jiří Kocurek

A kdože tam postavil to Labe?

Jiří Kocurek

Já jen, že takovou logikou dotyčný by měl zaplatit i ten železniční most, když jsme v Pardubicích. 😛

král j

SSŽ, tedy bývalé Stavby silnic a železnic, se dnes jmenují Eurovia.

Hans

jedná se o Správu Železnic

Leštění

Nejzásadnější rozdíl mezi Pardubicemi a Chebem je v tom že lávka v Pardubicích bude sloužit jako přístup na nástupiště kdežto v Chebu ne.

medical examiner

Neříkejte dvakrát, nebo budou mít Pardubice okresní město v Chrudimi…
A jediná stavba, která se vybuduje, bude železniční obchvat tak, aby vlaky právě od Chrudimi mohly přijíždět od východu, aby pak mohly bez obratu pokračovat směrem do Hradce Králové…

Jiří Kocurek

Aneb proč hledat dohodu, když můžeme napadat všecky okolo.
Jak to dělají silničáři, obce a správci sítí, že se dokážou dohodnout, ani by lidem v ulici ze vzteku a ze msty uřezávali vodovodní přípojky, jako nějaká ruská vyděračská mafie?

Jirka

Nejdůležitější je rozbít kartel stavebních firem na železnici.

dolf

To je hlavní příčina, podívejte se na složení sdružení realizujících velké stavby. točí se v kolečku jednou je lídr jeden, na jiné druhý a první je členem. Dále stejný systém odměňování za projekty procentem s ceny stavby, čím dražší stavba, tím větší odměna za projekt. Zavedení ceníkových položek např za položení km kolejí, výhybky…. Ve Švýcarsku mají v podchodech a východech na nástupiště stěny z hladkého holého betonu, v Pardubicích – Rosicích jsou obloženy obkladovými pásky, je to sice hezké, ale také to něco stojí.

Bagr

Nejde ani tak o kartel stavebních firem jako o konkrétní části infrastruktury. Trakční vedení smil u nás dělat jen EŽ a Strabag (ten jediný nepotřebuje EŽ ve sdružení), zab. zař. dělá jen AŽD a třeba ruzné betonové prefabrikáty vyrábí ŽPSV. Ostatní firmy, pokud chtějí, tyto věci dělat taky, musí mít razítka od SŽ, což se ale z různých důvodů nedaří…

Jiří Kocurek

„což se ale z různých důvodů nedaří“

Protože rakouské pražce by nemusely vydržet zatížení na české železnici. Jelikož nejsou zkoušené pro Regionovu, ty v Rakousku nejezdí. A milion zástupných důvodů a nakonec se dojde k tomu, že na vesnici přejíždějí psy.

hank

Ve specializovaných oborech jako je třeba ZZ se monopolu ani moc nedivím, zvlášť když AŽD postupně sežrala všechny slabší konkurenty. (No dobře, sežrala je možná silné slovo; nejsem úplně v obraze, ale neřekl bych, že to byla nepřátelská převzetí.) Přece jenom je tuzemský trh dost malý. Nicméně ani pohlcení výrobci nezanikli a např. prvky systému REMOTE 98 se dodávají i nadále; dokonce bych řekl, že se změnami na tratích D3 zažijí svou renesanci. Pokud jde např. o betonové prefabrikáty, tak tam je ŽPSV pořád dominantní. i když už dávno nemá monopol. O tom, proč byli třeba z dodávek prefabrikovaných čekáren… Číst vice »