Stát začíná řešit vysoké ceny železničních staveb

Práce na koridoru v údolí Orlice. Foto: Chládek a Tintěra, PardubicePráce na koridoru v údolí Orlice. Foto: Chládek a Tintěra, Pardubice

Ministr dopravy pohrozil stavebním firmám, že nové kontrakty nebude podepisovat.

Ministerstvo dopravy začalo důkladně řešit jev, který se v českém dopravním stavitelství děje několik let. Zatímco u Ředitelství silnici a dálnic (ŘSD) většina zakázek končí s cenou i o desítky procent nižší, než je odhad projektanta, na železnici se tak neděje a ceny neklesají.

Na čtvrteční konferenci sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz to uvedla náměstkyně ministra dopravy Lenka Hlubučková. Podle ní je podrobná analýza navyšování cen na železnici podmínkou pro sestavení plánu dlouhodobého financování. „Mapujeme každý krok, od záměru projektů a studie proveditelnosti až po samotnou realizaci a vícepráce,“ uvedla Hlubučková. Náklady na železniční stavby totiž od schválených studií a záměrů projektu postupně rychle rostou. „Není to analýza, která bude hned hotová, jde o komplexní problém,“ uvedla Hlubučková.

Podle serveru iDnes.cz nedávno ministr dopravy Martin Kupka uvedl na setkání s Asociací podniků českého železničního průmyslu, že je ve hře i zastavení podpisu některých smluv. „V okamžiku, kdy se ceny budou šplhat do neúměrných výšek, nebudeme tendry prostě podepisovat. Toto nás může ohrožovat. Pokud nebudeme schopni získávat konkurenceschopné ceny a více nabídek, tak to bude brzy ústit ve veřejnou kritiku a v pozastavení investic,“ uvedl Kupka.

Problémem Správy železnic je i nedostatečná konkurence firem v soutěžích. Například do soutěže na modernizaci trati podél Berounky u Karlštejna přišla jediná nabídka.

Na dotaz, jaké kroky udělala Správa železnic k poklesu cen v soutěžích, Správa železnic od 10. května neodpověděla.

Tagy Ministerstvo dopravy Správa železnic
136 komentářů