Stát představil ETCS jako spásu, do koridorových stanic však pustí dalších pět let i vlaky bez zabezpečovače
Srážka v Pardubicích se může během pěti let opakovat, obavy o bezpečnost projevilo první město.
Správa železnic (SŽ) urychlí v reakci na tragickou nehodu v Pardubicích zavádění evropského zabezpečovače ETCS ve stanici Pardubice hlavní nádraží. Namísto plánovaného spuštění v lednu 2025 jej chce začít provozovat již na konci září.
Podobným nehodám jako minulý týden ale nemusí vůbec zabránit. Stát již dříve rozhodl, že v řadě stanic na koridoru umožní po přechodné období pěti let takzvaný smíšený provoz vlaků bez palubní části ETCS.
„Zavedení ETCS v Pardubicích urychlíme, letos nepůjde ještě o výhradní provoz,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Žádná další opatření se nechystají. Až do konce roku vlaky budou smět projet stanicí rychlostí maximálně 100 km/h. Pardubice jsou jedním z největších uzlů na české železnici, denně tu projede 300–400 vlaků.
Dnešní tisková konference měla podle ministra dopravy Martina Kupky i vyvrátit některá tvrzení o tom, jak je stanice zabezpečena. „Celý systém bezpečnosti je postaven na tom, že na červenou se prostě nejezdí,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Podle Kupky rozhodně platí zavedení výhradního provozu pod ETCS na části koridorů, jak se rozhodlo již dříve. „Udělali jsme důkladnou analýzu, jak systém fungoval. Kriticky zkoumáme i předchozí rozhodnutí, které spadají do minulých vlád,“ uvedl Kupka.
ETCS by mělo skutečně přinést větší bezpečnost, jde o takzvaný aktivní zabezpečovač. Dosud je na velké části trati takzvaný liniový zabezpečovač (LS). Ten, zjednodušeně řečeno, přenáší informaci o tom, co je na návěstidle, i do kabiny strojvedoucího.
Smíšený provoz jako výjimka na 5 let
V Pardubicích chybí. Podle řady odborníků by sice přímo nemohl zabránit srážce, ale výrazně by snížil pravděpodobnost, že by k ní došlo. O tom, jak by takzvaný zabezpečovač 2. kategorie mohl snížit riziko srážky, nechtěli zástupci státu spekulovat. Například ředitel odboru drah Jindřich Kušnír věnoval velkou část své prezentace kritice zabezpečovače LS včetně uvedení některých mylných informací o jeho funkčnosti.
O tom, že liniový zabezpečovač v Pardubicích i na dalších modernizovaných tratích nebude, rozhodlo v roce 2017 ministerstvo dopravy. Později umožnilo ministerstvo po tlaku dopravců a objednatelů ve stanicích na koridorech s ETCS takzvaný smíšený provoz.
To bude znamenat, že pokud například do Pardubic přijede po trati z Hradce Králové vlak bez ETCS, smí do stanice vjet. Zatímco vlak s ETCS může při chybě strojvedoucího zastavit automaticky, vlak bez ETCS vypnout nepůjde. Význam a přínosy ETCS to tak výrazně sníží. Výjimka platí na pět let a týká se všech stanic, kam zaúsťuje provoz z tratí bez ETCS.
Dva systémy? Nebyla by dotace
Nabízí se také otázka, proč není možné na řadě úseků mít současně oba zabezpečovače, zejména po přechodné období, kdy není ještě takzvaný výhradní provoz. Instalaci druhého systému neumožňují podmínky evropských dotací. Ty jsou velmi častým zdrojem financování staveb na české železnici.
Aktuálně se tak jen podle návěstidel bez další pojistky v podobě návěstního opakovače (liniový zabezpečovač) jezdí i na dalších tratích, které prošly rozsáhlou modernizací. Jde například o trať z Pardubic do Stéblové, z Prahy do Lysé nad Labem nebo úsek ze Smíchova do Radotína v Praze. Bez zabezpečení liniovým zabezpečovačem budou i další modernizované úseky trati z Prahy do Berouna. Kdy na nich bude ETCS není stále přesně stanoveno.
Tato skutečnost už zaujala i první starosty podél takových tratí. Starosta Černošic Filip Kořínek odeslal na Správu železnic dopis, ve kterém žádá o vysvětlení dané situace a přijatých opatření na jeho snížení. O textu dopisu informoval na radniční facebookové stránce.