Stát představil ETCS jako spásu, do koridorových stanic však pustí dalších pět let i vlaky bez zabezpečovače

Odstraňování následků srážky vlaků v Pardubicích. Foto: Hasiči SŽOdstraňování následků srážky vlaků v Pardubicích. Foto: Hasiči SŽ

Srážka v Pardubicích se může během pěti let opakovat, obavy o bezpečnost projevilo první město.

Odebírat
Upozornit na
guest
349 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan.vejrazka

Na tratích Pardubice – Stéblová, Praha – Lysá nebo Praha – Beroun byl někdy LVZ?
Žádný pokrok zpátky tady nevidím.

Pavel Skládaný

Spíš tam byly původně dlouhé oddíly, zatímco po zřízení autobloku oddílů přibylo, zkrátily se a vlaky budou jezdit hustěji. Tím je i větší pravděpodobnost najetí na vlak vpředu, který může být pár metrů za oddílovým návěstidlem (třeba při přehlédnutí návěsti za mlhy či vlivem krátkodobé únavy).

B.W.B.

Přesně tak, člověk za mlhy hlídal 1-2 hradla, teď je těch návěstidel 7-8.
A zrovna z Radotína ve špičce za hodinu v jednom směru 6 osobáků a 2 rychlíky, samozřejmě interval proměnný – podle zpoždění…

jan.vejrazka

No jo, je pravda, že LVZ bývával standardní součástí autobloku.

Neznamy Jarek

Proč je stanoveno pět let? Co se změní za pět let? Děkuji.

Pája

Bojím se, že počet obětí.

Radek

🤣🤣

Kuzma Kuzmič

Hmm, potrefené husy už se ozvaly…

Pokud bych přijal ten pochybný narativ, že LVZ by nehodě v Pardubicích určitě nezabránil, tak v tom případě nikdy nemělo smysl žádný LVZ typu LS na našich tratích zavádět.

Ale tak to není. Už samotný přenos návěstního znaku na návěstní opakovač představuje významné snížení rizika. Nehledě na nutnost potvrdit tlačítkem příjem restriktivní návěsti. A Mirel si navíc počítá brzdnou křivku – byť vymyšlenou na 1000 m.

Kuzma Kuzmič

Prostě tvrdit, že by LS této nehodě URČITĚ nezabránil, stojí úplně stejně na vodě, jako tvrdit, že by jí určitě zabránil. Možná ano, možná ne. Každopádně je to vlakový zabezpečovač, který významně snižuje riziko projetí návěstidla.

Franta Pepa Jednička

Jo, ale i s Mirelem ti stůj projedete „jen“ 40 km/h.

Kuzma Kuzmič

Ale pokud by měl fíra přenos kódu na na návěstní opakovač, musel by příjem kódu červené potvrdit. Pravděpodobně by pak to návěstidlo vůbec neprojel.

Franta Pepa Jednička

Souhlasím, že pravděpodobnost, že by se tato MU s opakovačem stala, je tak 80% že by se nestala, to je pravda, ale rád si počkám na závěrečnou zprávu DI, protože mě zajímá, co se stalo, že strojvedoucí který se od peronu rozjíždí na opakovanou výstrahu přehlédne stůj na odjezdu, když tam musel být les červených, a až „v dáli“ na trati volno na AB.

gringoAD

Nemohlo mu na vedlejším návěstidlu prostě svítit volno a nemohl se přehlédnout ? To by bez přenosu kódu do mašiny a noční době celkem odpovídalo … Ale jak už tu někdo psal … když mám 364x volno a jednou mně křižne NEx, tak měl výpravčí fíru upozornit … dostávají rozkaz na kde co … a tohle mu neřeknou.

Franta Pepa Jednička

Ne nemohlo, vzhledem k tomu, že proti jel NEx, který jel do kříže, do liché skupiny, tak z 2. přímým směrem taktéž být postaveno být nemohlo.
Tohle ale není žádná mimořádnost, ale běžná provozní situace, přeci nechceme aby výpravčí volali kvůli každé blbosti. Když mám 364x volno, tak když se rozjíždím na opakovanou výstrahu tak ještě víc zbystřím.
Omlouvám se, ale já prostě v systému viníka nevidím, maximálně to, že tam není ani přenos kódu byl přispívající faktor.

mirek

No co třeba výprava vlaku výpravčím s plácačkou? No byla to kdysi taky další pojistka. Holt teď už jen nosí rozkazy za méně peněz a vo to tu jde.

Franta Pepa Jednička

Blbost, vždyť cesťák jízdu dovoloval, až odjezd nesvítil, čemu by pomohl výpravčí?

vbb

To jakože z vedlejší koleje by pustili na zelenou vlak přímo proti tomu NExu?

A hlásit každému fírovi, co jede k červené, že jede k červené?
Proberte se… kdyby vám to řekli popáté, tak už výpravčího pošlete do…

gringoAD

Zeptám se asi úplně hloupě. Musí být ETCS nějak integrováno do lokomotivy, nebo je stačí před vjezdem do stanice někde vypůjčit, a do stanice vjet ? Pokud by stačilo jen půjčit a nějak zapojit, může mít SprŽel na koridorových stanicích půjčovnu ETCS … On ten výhradní provoz ETCS dost naruší provoz výletních vlaků. Do parních lokomotiv, či starších elektrických lokomotiv ETCS nikdo montovat nebude.

Kuba2

Tak se zkuste zamyslet, kde by takové vypůjčené ETCS bralo informace a jak by ten vlak zastavilo. To opravdu není jako ten omílaný tablet pro strojvedoucí.

Ludva

Jste opravdu laik, to je vidět. Ale i vy podle mě máte právo sem psát, zeptat se a mít svůj názor to je logické. ETCS musí být samozřejmě instalováno i na vozidle. A není to právě levná záležitost. V některých případech jde o částky vyšší než deset milionů za každé vozidlo. Proto se proti jemu tak rychlému zavedení někteří dopravci bouří.

Vlastik

Škoda, že není schválena „low cost“ varianta, která by uměla pouze vypustit tlak z brzdného potrubí při přijetí návěstidla na červenou. Cenu zařízení by to sice nesnížilo, ale náklady na montáž by byly nižší.

vbb

Náklady na montáž nejsou závratné (a zvlášť, když tu mašinu už musíte rozebrat – jestli tam pak taháte drátů 10 nebo 50 je minimální rozdíl). Drahé je projektování a schvalování.
Co by ta low-cost verze neměla oproti plnotučné verzi?
Displej mít musí (alespoň malý na zadávání dat, ale ten bude dražší než standardní, protože atyp), rádio mít musí (jinak se nedozvíte, že je před vámi červená), balízovou anténu s BTM mít musí (jinak nevíte, kde jste). Možná by nemusela mít radar, čidla rychlosti ale mít musí.
Takže skoro žádná muzika za stejnou cenu :-(.

Franta Pepa Jednička

Existuje ETCS L1 STOP, za jízdy to je v L0 a při projetí stůj dojde k přepnutí do L1 a vyslání pokynu k nouzovému brzdění.

gringoAD

Hmm, tušil jsem to … a jak se teda budou při výhradním provozu ETCS řešit zážitkové jízdy nostalgickým vlakem ? To nebude prostě vpuštěn do stanice ? Nebo budeme montovat na veškeré Bardotky, páry, Pantografy a další dnes nostalgická vozidla montovat ETCS ? Nebo budou do stanice staženy lokomotivou s ETCS ?

vbb

Buďto před albatrose zapřáhnete vectrona nebo budete jezdit mimo koridory.

Pája

Čistě teoreticky by samotné prvky na vjezd vypůjčit šly. Ale schválení projektu, montáž, oživení a schválení byste absolvovat musel stejně. A to jsem určitě ještě něco zapomněl. Týdny, možná měsíce práce. NĚJAK TO zapojit určitě nepůjde. Leda byste mermomocí chtěl někoho zabít. A to předpokládám nechcete….

vbb

NEŠLY.
ETCS musí být na mašině nainstalované. Anténu na střechu nasadíte jak? (jako magnetem ji tam přilepíte, ale jak ověříte, že pracuje správně? – viz problémy s příjmem na NĚKTERÝCH vozidlech na Uničovce).
Jak uděláte měření rychlosti a dráhy? (na GPS rovnou zapomeňte, to vám klidně v kritický okamžik řekne, že jedete po poli a rychlost je 100 plus mínus 50)

Pája

Já přece nikde netvrdím, že nemusí být na vozidle nainstalováno. Jen možnosti jeho vlastnictví.

vbb

Pak ale už vůbec nechápu, jak to myslíte.
Jakože bedna ETCS je ve vlastnictví třeba SŽ, ale je nainstalované na mašině ČD?
Kdo zaplatí projekt instalace a její realizaci? A jste někde na 1/2 až 2/3 celkové částky a přitom to ETCS není vaše – tzn. asi budete platit jeho pronájem, a ten bude tak velký, aby se během plánované životnosti vlastníkovi té bedny přinejmenším vrátily náklady na její pořízení plus průběžný servis.

Dan

Na kolech lokomotivy v ose dvojkolí vídám snímače, co vypadají jako snímače otáček. K čemu tam jsou? K detekci zablokování kol, nebo se nějak podílejí na zpětné vazbě pro regulátor střídače?

vbb

Jsou tam k získání informace o otáčivé rychlosti vozidla, která se dále používá v mnoha systémech (protismyk, řídicí systém, zabezpečovač, tachograf,…). Některé systémy požadují výluční čidla (s nikým nesdílená, často ani nesmějí být v jednom domku s jinými čidly – zabezpečovač, někdy tachograf), jiná mohom mít čidla sdílená (na jedno zubaté kolo „kouká“ několik fyzicky a elektricky oddělených snímačů) a když je nejhůř, tak se někdy používá i signal splitter, tj. z jednoho signálu se vyrábějí jeho „kopie“ (ale to už má hodně nectností, např. se blbě diagnostikuje funkčnost čidla). Nicméně zrovna pohon má obvykle čidla vlastní, přímo na motorech,… Číst vice »

Dan

Děkuji za parádní a vyčerpávající odpověď.

Vbb

Neni zač :-).
Na zvídavé dotazy odpovím rád.

Kuzma

Ano, otázka je to sice úplně laická, ale upřímně nechápu proč se tu najde šest chytráků (možná už i víc), co hned musí mínusovat.
Mínusuju něčí názor se kterým nesouhlasím, ale ne otázku nějakého laika !
Tenhle systém plusů a mínusů by potřeboval pravidla jako sůl.

Jan Matoušek

Ještě doplním k příspěvkům osob přede mnou. Vezměte v úvahu, že se jedná o specifickou implementaci mobilní části do každého typu vozidla. Není to jako u PC, kdy např. stejný procesor využijete v počítačích různých výrobců.

JirkaV

Za mě by to bylo možné například takto: nehnaný vůz zařazený za lokomotivou vybavený technologiemi ETCS, s možností změny vzdálenosti snímače balíz od čela vlaku (+délka HV) a s dálkově ovládaným displayem (např. Tablet) umístěným na vozidle v čele vlaku. Otázka by pak pro techniky byla jak propojit ty displaye zda by stačilo vzduchem (Wi-Fi) nebo třeba přidáním datových kabelových propojek na HV ETCS nevybaveném.
Další otázka je proč to tak nemůže fungovat u vratných rozpojitelných souprav, jako WTBx62+sysel nebo 842+954 a musí se instalovat celá technologie i do ŘV který sám v životě pod ETCS nepojede?

Neznámý.

Jistí dopravci (zpráva od pana Súry už na tomto webu byla) podali rozklad proti zavedení výhradního provozu pod dohledem ETCS na našich tratích. Docela by mě zajímalo, jestli se to už dostalo k řešení.

Bobik

Fascinující a nepřekvapivé, jak hlavouni „pádí do krytu“ a podle zákona padajícího lejna se snaží všechno nakydat na toho úplně dole, jen aby oni zůstali čistí.

Zato je poměrně smutné, že po jejich „moudrých“ vyjádřeních okamžitě nenastal mohutný řev, ať s těmi hraběcími radami jdou kamsi a že když se provozním zaměstnancům naháže na hrb milion věcí, je jenom otázkou času, než někdo něco zvojtí.

Jaaa

Ano, nehoda je důsledkem jejich systémových rozhodnutí. Ale jsme na Balkáně, takže tady nikdo za nic nenese odpovědnost – a čím větší hlavoun, tím méně odpovědnosti. Ale rozhodovat budou a tvářit se jako nadlidi taky.

Pája

Taky mám dojem, že jde o snahu hodit systémový problém na jednoho fíru. Ano, udělal chybu a uvědomil si to, hned se snažil nehodě zabránit. Ale už dnes nebo zítra může chybovat jiný fíra. Únava, nekvalitní noclehy, starosti, technický problém, stahovačka…..cokoliv co snižuje koncentraci pozornosti na trať. Nebo prostě jen omyl, jako byla srážka motorových vlaků úplně jinde. Systémový problém taková snaha opravdu nevyřeší.

Franta Pepa Jednička

Jenže zde to není systémový problém, příčinou byl lidský faktor, systém byl jen přispívající faktor.

Pája

Možnost projet neúmyslně STŮJ a vjet do postavené vlakové cesty bez toho, aby se vlak ještě před návěstidlem zastavil i sám není systémový problém? Ale jděte…..

Franta Pepa Jednička

Je to ale jen přispívající faktor, ne příčina. Tyto dva pojmy jsou evidentně hodně lidem cizí, nato jak často se tu zaklínají vyšetřováním leteckých nehod.

Pája

Máme rok 2024 a vlak je závislý pouze na bdělosti jednoho člověka? To je hlavní příčina tragédie. Člověk je tvor nedokonalý. Dříve byli dva. Jenže to zase dává možnost, že se zakecají. I u Stéblové byli na mašině dva. Tehdy fíra neviděl STŮJ, pomocník neviděl výhybkové návěstidlo. Ovšem v roce 2024 spoléhat na hlavní trati na jedny oči není přispívající faktor, ale časovaný průser. A fakt to nevyřeší zvýšení pokut za projetí návèstidla.

Franta Pepa Jednička

Ne není to hlavní příčina tragedie. Opravdu zaměňujete pojmy, je to jen přispívající faktor. Příčina je ať se Vám to líbí nebo ne, lidská chyba, nezastavení před návěstidlem s návěsti stůj, to že tam v současné chvíli není opakovač je faktor přispívající k MU. Neříkám, že by to bylo zanedbatelnou měrou, ale stále jen faktor přispívající, což ale neznamená, že by se neměl řešit, a hledat dočasné cesty (do spuštění ETCS).

Souhlasím, celý sankční systém je pěkný nonsens.

Radek

Nebo dá výpověď, protože v takovém bordelu se dělat nedá.

bvovka

ETCS chybí na úseku Poříčany Velim. Někde jsem slyšel, že to je kvůli tomu, že stále nezrušily ten přejezd, přitom ten alternativní přístup, který je v názvu stavby byl dokončen někdy v roce 2022. Nevím jestli je to pravda nebo jenom tlachy, ale cca před rokem když jsem šel podel tratě od Sokolče, tak jsem si všiml, že trať v místě přejezdu není rekonstruovaná.

zesp

Tak to je zajímavá informace… Dá se ten přejezd identifikovat na nássledujícím videu?

https://youtu.be/LBVE9FbHYBM?si=EZY6ZL8fgCpWKKeh

bvovka

Nerozumím tomu. Je vidět, že stavba končí před přejezdem, přitom ve Velimi zrekonstruovali nástupiště.

David

Možná tu nezazněla zásadní informace, která vyvrací tvrzení Radima Jančury, že „oba jeli na zelenou“. Drážní inspekce potvrdila, že strojvedoucí RegioJetu udělal dvě zásadní chyby, projel bez povšimnutí Výstrahu a pak projel i Stůj.

Ludva

Tvrzení pana Jančury bych zas až tak vážně nebral. Je to v podstatě, tedy co se návěstí týká, úplný laik, což mu ani nelze vytýkat. A jako laik, když mu někdo řekne ( jeho strojvedoucí) že bylo postaveno, hned to má za to že byla “ zelená “ to je asi logické. Mě zaráží jiná věc. Někde jsem četl v článku okamžitě po nehodě tvrzení kolegy strojvedoucího RJ že mu bylo divné, že jedou na nesprávnou kolej, ale byla prý zelená. To znamená, že možná na stanovišti byli dva ? O dvou strojvedoucích mluvil i Jančura v rozhovoru. Nemohlo to… Číst vice »

Petr Šimral

To nebyl strojvedoucí, byl to cestující z vlaku jedoucí ve druhém voze. Zelenou vidět mohl na prvním návěstidle autobloku v první traťové koleji.

gringoAD

No a to si myslím celou dobu … že to takto nějak bylo … pokročila noční doba, projel na výstrahu a dál viděl zelenou … a prostě jel … jako každý večer… jenže pak mu vlak začal uhýbat směrem od zelené tak si asi uvědomil chybu … prostě mu měl výpravčí zavolat a říct mu že ho křižne náklad

Franta Pepa Jednička

Krom toho, že se rozjížděl na opakovanou výstrahu a musel minout les červených. Stačí, že teď volali kvůli každé stahovačce, jestli o ní vím, první zavolání to jsem byl jen v údivu, ale při pátém (na to samé místo, během 2 dní) už jsem si pomyslel, zda mě mají za blbce, co neumí číst rozkaz, či co. A jestli mají volat kvůli každé stůj, když něco pojede do kříže, pěkně děkuji. Když mně zazvoní vysílačka, tak čekám nějaké důležité sdělení, a ne: Hele támhle u té červené co je 700 metrů před tebou opravdu zastav, není tam pro srandu, proti… Číst vice »

Ludva

Tak a co kdyby ho jen upozornil, že nemusí spěchat, že stejně bude u odjezdu stát ? A můj názor je ten, že je stále lepší si to poslechnout, než to návěstidlo projet. Po 45 letech na mašině moc dobře vím, že ten kdo si myslí, že on takové upozornění nepotřebuje, že jemu se to stát rozhodně nemůže se pořádně plete. To jak jste na to zvyklí a u stůj zastavujete jsem dobře viděl v Poříčanech. Ta mašina tam na boku ležela dost dlouho. Ten to upozornění, že bude stát taky nepotřeboval že ?

Franta Pepa Jednička

Jistě protože Pardubice a Poříčany jsou ten stejný případ, obojí je v oblouku, že? V oněch Poříčanech mám dojem, že z vedlejší koleje bylo i postaveno, což v Pardubicích bylo jistě taky. A já samozřejmě mluvím o četnosti, a toto jsou pouze jednotky až ojedinělé případy, na to jak často, se toto dojíždění děje. Pozor, já neřekl, že se mi to nemůže stát, ale to upozornění za zbytečné považuji, a už to vidím: hele nespěchej, proti jede vlak do kříže. A stejně by to projel a rána, a pak by to bylo, no on si myslel, že to vyjde a… Číst vice »

Ludva

I to je možné. Při odjezdu z první koleje je první oddílové návěstidlo vidět velice jasně a působí to dojmem, že je dost blízko.

gringoAD

Měli by toho fíru RJ vyslechnout a na tyto otázky odpovědět … ale asi ne až za půl roku, ale co nejdřív … ale i tak … Předpokládám, že teď všichni fírové po tmě dost zpozorněli …

Ludva

V tom článku se ale psalo o kolegovi strojvedoucího, ne o cestujícím a i pan Jančura mluvil o dvou strojvedoucích. Ostatně nebylo by to nic neobvyklého. Když potkávám RJ velice často jsou na stanovišti dva.

Petr Šimral

Tato informace vyskočila těsně po nehodě, sledoval jsem to.

Sumban

Za tu nehodu, kde zemřely čtyři ženy, by v USA rezignoval celý kongres, senát a asi i prezident. V Číně by dostalo celé ministerstvo dopravy smrtící injekci. A u nás v Čechách? Fíra, který to způsobil nedostane měsíc odměny

Petr Šimral

Trošku zbrzděte… https://youtu.be/IbsRrPaf1QQ?si=RNd5iwPNOst9RXZi

A přečtěte si judikaturu…

Jaaa

O judikaturu nejde. Jde o pojem, který polovina společnosti u nás ani nezná a druhá se tváří, že je to špína: “Společenská odpovědnost”.

Ludva

No v podstatě asi máte pravdu. Máslo na hlavě má spousta lidí. Podle současného stavu předpisů a zákonů je ale bohužel viník jen jeden a to strojvedoucí a to je to, co je na naší železnici to nejhorší. Za mě je hlavní viník ten, kdo do této situace toho strojvedoucího dostal. Ten, kdo zapříčinil to, že stačí aby udělal chybu a dojde k takové nehodě. Za mě to jsou tvůrci předpisů stejně jako ten strojvedoucí. Poukazoval jsem na to již v několika diskuzích. Proč strojvedoucí dostává písemné rozkazy? Aby byl upozorněn na mimořádnosti, aby nemusel spoléhat jen na své oči… Číst vice »

Franta Pepa Jednička

Pletete si viníka a přispívající faktory, to že v současné době v Pardubicích to funguje jak funguje, není viníkem MU, ale pouze přispívající faktor. To co jste všechno vyjmenoval je pouze přispívající faktor a třeba se v závěrečné zprávě DI dočteme, že právě vámi zmiňované řešení DI navrhuje. Ale na druhou stranu, chce to s mírou, obzvláště na nákladech to záživáme, dnes a denně, dojíždění proti stůj, atd… a návěstidla proto neprojíždíme. Takže on by kolikrát výpravčí pomalu nedělal nic jiného, než jen telefonoval. Za mě je zásadní otázka, proč strojvedoucí přehlédl stůj na odjezdu, kolej je v rovině (nejsou… Číst vice »

Joe

Máte o těch procesech v mocenských státech dost zkreslené představy.

Jouda

Ty seš lopata 🙈🙈

kaba

Mno, k velke nehode v East Palestine v Ohiu se prijel minstr dopravy Pete Buttigieg podivat az po nekolika tydnech. Pricemz to, co se z tech nakladnich vlaku rozlilo a/nebo shorelo, zpusobilo rozsahlou ekologickou katastrofu siroko daleko. A zvlaste Demokrati (vcetna Buttigiega) maji plna usta ekologie a hlavne klimatickych katastrof.

Aleš

To je blbost šéfku. Jen si vzpomeň na havárii vlaku s toxickým nákladem v Ohiu jak tam americké úřady (ne)řešily vzniklou katastrofu a všechno okolo. Hrůza a děs.

toor555

Sledoval jsem pořád Dvacet minut radiožurnálu s ředitelem DÚ Jiřím Kolářem. Na dotaz moderátora,zdá by líniový zabezpečovač, ten původní co byl v Pardubicích, dokázal zastavit vlak před STŮJ, odpověděl že nikoliv, že pouze přenáší návěst na stanoviště. Přitom LS 06 pokud nepotvrdím STŮJ na opakovači, tj nejméně na zábrzdnou vzdálenost,dojde automaticky k rychločinnému zastavení vlaku. Rovněž také Mirel. Proč to vykrucování? Nebo snad neznalost?

Petr Šimral

Možná Vaše neznalost… Promačkání se skrz je zcela normální vlastnost liniového zabezpečovače.

toor555

Pokud potvrdím červenou na opakovači a pak ji projedu,to je málo pravděpodobné.

Ludva

U LS 06 by k takovému zastavení došlo okamžitě po rozjezdu. Nebo si vážně myslíte, že zmáčknutí a držení výrazně červeně podsvětleného tlačítka je pouhé omylem způsobené promačkání se za červenou? Že by to strojvedoucího s naprostou jistotou nepřinutilo si uvědomit, že nemá postavený odjezd?

B.W.B.

To sice ano, ale Mirel by ho nepustil přes 40km/h, respektive přesně v tomto případě by při dosažení 47km/h vypustil vzduch…

Petr Šimral

Toto je pravda, vůbec to nezpochybňuji.

David

Jste úplně mimo

KarelzNádraží

Napadlo mne proč tedy na dobu kdy je to v Pce takto blbě nedali prostě na nádraží výpravčí. Náklad, ale došel by řekl by ahoj pane máš to na popojetí k dalšímu návěstidlu vykřižuje tě Nexák s kontejnerama a pak pojedeš. OK beru na vědomí. A když ne výpravka na peronu tak aspoň vysílačkou. Chápu bylo by to hafo lidí, ale určité zvýšení bezpečnosti.

Petr Šimral

Můžete mi říci, čemu by to pomohlo? CDP po GSM-R spojení se strojvedoucím mělo. Informovat ho mohlo. A pokud jste slyšel na RŽ pana ředitele DÚ ČR, tak se strojvedoucími se komunikuje návěstidly, aneb „na červenou se nejezdí“.

David

Tady byla chyba, že 364 dní v roce mám v Pardubicích vždy volno a najednou NE a jedu dál.

Pavel Skládaný

To je hlavně veliká záludnost ve smyslu, „dnes je výjimečně něco jinak“ a zasloužilo by si upozornění navíc. Když už není přenos kódu, alespoň telefonát výpravčího. Komunikovat! Jediná věta může rozhodnout o životě a smrti.

gringoAD

Přesně … KOMUNIKOVAT … zvednout telefon a říct mu to … prostě fíra jel na zelenou jako každý večer, akorát byla pro jinou kolej … což se v noci blbě poznává …

Franta Pepa Jednička

Ne, jestli viděl zelenou, tak viděl tu pro svou kolej, protože byla v přímém směru, ale až na trati. Říct co: prosimtě tu červenou co je před tebou opravdu neprojížděj, ona totiž pro tebe platí?
Pardon, ale jestli se takovéto volání mělo opravdu zavádět, tak většina strojvedoucích si akorát tak bude myslet, že je výpravčí mají za blbce, co neví, že červená se projíždět nemá. A věřím, že i výpravčí budou „nadšení“, že mají volat kvůli takové prkotině.

vbb

Bože, když vám během jediné cesty bude popáté volat výpravčí (pokaždé jiný), že jedete k červené, tak vás z toho klepne.

Pavel Skládaný

Pokud jedete k červené v situaci, kdy jste tam měl stokrát předtím zelenou, pak je riziko podvědomé chyby následkem rutinního jednání velmi vysoké. A komunikovat v takové situaci oprávněné a užitečné.

vbb

A ten výpravčí ví, že jste tam předtím vždy jel na volno? Jak se to dozví?

Pavel Skládaný

Jednoduše. Bere výjimečně kolidující nákladní vlak před rychlíkem (z nějakého důvodu, např. mohla tam být vypínačka, kde by nákladu třeba hrozilo zastavení), tj. je zřejmé, že rychlík bude muset po rozjetí od perónu znovu zastavit. Což se běžně neděje. Podobný mechanismus vzniku měl např. i LeoExpres při projetí stůj v Olomouci – rozjel se od nástupiště, pak byl poprvé zastaven cestovým návěstidlem, to zvládl, ale nečekal, že bude zastaven ještě podruhé a než si uvědomil „Stůj“, prohučel to. Naštěstí se s ničím nestřetl.

vbb

A ten výpravčí ví, že jeho kolega vám to o minulé šichtě před 13 dny neudělal úplně stejně? A před 26 dny vás to shodou okolností nepotkalo také?

Jinak když mě už jednou u cesťáku zastaví, tak zvýším pozornost, že se něco děje, a určitě nečekám, že si mě u dalšího návěstidla už nedovolí zastavit podruhé…

KarelzNádraží

Tak jestli Jančura tvrdil, že jel na zelenou a ředitel drážního úřadu nejezdí na červenou tak se divím, že Jančura má licenci a ředitel je ředitelem kde je. Za mých mladých let a to si z toho už moc nepamatuju to bylo vždy stůj a volno. Nebo mne něco uniklo. Terminilogie je jasná a daná, ono v kontextu pak to, že na stůj tedy pardon červenou se nejezdí působí z úst ředitele drážního úřadu minimálně divně a určitě neprofesionálně. A jak bych si to představoval úplně jednoduše: na stůj vlaky nejezdí a pro laickou veřejnost je stůj to samé co… Číst vice »

Leinad

V zákoně 361 taky jsou termíny jako „stůj“, „pozor“, „volno“ 😉
Pokud se nepletu, tak Jančura není psaný jako odpovědná osoba, není instruktor.

Tomáš

„Celý systém bezpečnosti je postaven na tom, že na červenou se prostě nejezdí,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. — To snad jasné, že červená znamená stůj! Toto neplatí jen a pouze na železnici! Mě ale zajímá, jaká funkční protiopatření jste zavedli teď, když jste je nebyli schopní je zavést předtím! Jestli jste si nevšiml, tak čtyři lidé jsou mrtví! A s vinou pouze na strojvedoucím se se nespokojím, zvláště když se tato tragédie stala na hlavním koridoru! Nejdříve necháme vše na strojvedoucích a nakonec tomuto žalostnému stavu dáme ještě 5 let na stykových stanicích. Začínám se pomalu obávat jízdy… Číst vice »

Petr Šimral

Tak vlakem nejezděte, na silnici máte o dva řády vyšší pravděpodobnost, že přijdete o život.
Rozhodně nechci tuto nehodu nijak zlehčovat, ale není to nic, proč by se měli cestující bát jezdit vlakem ve srovnání se silniční dopravou…

Dan

Z nejen téhle diskuze mám pocit, že čím větší znalec železničního prostředí, tím větší nepochopení pro projetí stůj – jakoby tito lidé vůbec nepočítali s tím, že člověk chybuje. A také snaha nepoukazovat na nedostatečná systémová řešení. Jakoby takoví lidé ani nechtěli být chráněni jakýmkoliv přidaným zabezpečením. Zvláštní. Také souhlasím s tím, že zabezpečení by mělo opravovat (či alespoň významně snižovat) chyby strojvůdců a že prostě musí být vždy přítomné – především kvůli následkům, které takové opomenutí může vyvolat, čili primárně kvůli cestujícím – když už ho strojvůdci nechtějí pro sebe. Vlastně by vše mělo směřovat k tomu, že vlaky… Číst vice »

Jaaa

„Celý systém bezpečnosti je postaven na tom, že na červenou se prostě nejezdí,“

Ten pán to řekl pěkně, ale nepřesně: “Na červenou se jezdit nemá.” Ale zjevně jezdí. A co s tím úřednická vrchnost udělá? Nic, bude se obhajovat.

Jaaa

A opravdu mi není jasné, jak chtějí vlaky provozovat v okamžiku výluky a nebo poruchy ETCS.

Že by nijak? To je přímé ohrožení bezpečnosti státu.

Petr Šimral

Tak to jsme to přímé ohrožení bezpečnosti státu již viděli mnohokrát… Zajímavé je, že vlaky často nejezdí v pátek odpoledne či v neděli k večeru. RJ opět do toho zažitého zvyku vznesl chaos. Boural ve středu večer, nicméně poslední odstavený vlak kvůli této nehodě jsme vydloubali až v sobotu a to nám ještě pomohla páteční stávka terminálů v Hamburku.

Jaaa

V okamžiku, kdy bude nezbytné po železnici vézt strategický náklad, a někdo ji sabotuje (třeba si “vypůjčí” kabeláž), tak co?

O tom, jak nesmírné budou ekonomické škody a nakolik podobné stavy (které jsou u nás bohužel běžné) zruší konkurenceschopnost železnice ani nemluvím.

Nikdo z těch lidí, co o tomhle rozhodují, by dávno ve svých funkcích sedět neměl! Jsou to neschopní lumpové. Od Koláře přes Kušníra a Sosnu až po Nejezchleba a další potentáty na SŽ.

Petr Šimral

A sednout si tam za ně půjdete Vy a stane se z Vás „schopný lump“?

Petr Šimral

Na železniční „červenou“ se jezdí méně a méně… Proti roku 2022 je v roce 2023 pokles o 30% a po konec května 2024 nastolený trend zatím železnice drží.

Jaaa

Chcete tvrdit, že stále více se rozšiřující provoz bez zabezpečovače nebo aspoň barvičkovače je systémové zlepšování bezpečnosti provozu?

Kuba2

Tak nám povězte, kde všude se rozšířil provoz bez barvičkovače. Můžete pro srovnání přidat i úseky, kde se naopak rozšířil opravdový zabezpečovač.

Trumbera

Jaaa:
On se ale provoz bez liniového vlakového zabezpečovače nijak významně nerozšiřuje. Jen se nově neinstaluje tam, kde do teď instalován nebyl.

Petr Šimral

Nic takového jsem neřekl a říkat nemíním. Jinak ale nám kilometry zabezpečených tratí ETCS + LVZ přibývají, nikoliv ubývají.

Y.K.

Liniový zabezpečovač se typicky nedává na úseky kde nikdy nebyl. Tedy že by kilometry ubývaly, to se dvakrát říci nedá. Kromě toho přibývají kilometry pod ETCS, což je dost důležitý faktor.

Ahr

Nemá cenu se rozčilovat nad pětiletou výjimkou pro nevybavená vozidla vjíždějící do stanic s ETCS. Pokud by ta výjimka nebyla, končí jistá část regionální dopravy, protože náklady na šukafon s ETCS promítnuté do dotace krajů nikdo nezaplatí. A bylo by hlavně nespokojeno obecenstvo, což jsou voliči. Podle politické situace se výjimka prodlouží a bude to.
Nemluvě o poslední míli – mašina s ETCS na manipuláku zcela spolehlivě vyžene takové náklady na silnici.

Franta Pepa Jednička

Už nyní běžně jezdí mašiny s ETCS na maňasech a ty vlaky normálně a jezdí.

Ahr

V Uničově? Nebo nějaký jiný vtipný příklad?

Petr Šimral

Na posunující záloze v žst. Praha – Uhřiněves je již týden nasazena lokomotiva ČDC s ETCS.

Michal Němčanský

Lokomotiva co jezdí pár krát týdně večer směr Uničov, tak samozřejmě jezdí přes den právě např. na manipulácích na lokálkách v okolí OC, případně na záloze. Další směr Prostějov a Ptení, případně až do Dzbelu = reálný příklad.

Franta Pepa Jednička

Jezdí se například s 742.7 z Třebové nahoru na Letohrad a na Žamberk – Litice, a najdou se i další příklady.

Není možné

Etcs je tunel na peníze

***** Petr

Možná, ale je to zabezpečovač. Ne jako kříž na přejezdu nebo červené světýlko. Tunel na prachy je celá dráha tak ať na ní alespoň něco funguje.

KarelzNádraží

Tak ty tunely minimálně finanční zřejmě fungují 🙂

Johnny Cash

Ještě takovou perličku: Mezi strojvedoucími jistých dopravců kolují fámy, že by se měl výhradní provoz posunout na 1.1.2027. Jsou to ti dopravci, kde školení na ETCS ještě nezačala a snad ani nezačnou.

Petr Šimral

Jestli Vám to nedošlo, tak po Pardubicích 5.6.2024 nějaké hovory na změnu termínu zavedení výhradního provozu jsou naprosto mimo mísu…

Johnny Cash

Mě to došlo. Jim ne.

nowas

Tak to asi půjdou dělat něco jiného.

Franta Pepa Jednička

To je tak možná jen zbožné přání, a fáma, ale vzhledem k tomu, že SŽ na to má dotace vázané na termín, tak posunutí nepřicházelo v úvahu, a po MU v Pce už vůbec.

zdenek

Tak za mě je takové divné aby šukafon, nebo 842, která celou cestu jela po trati bez ETCS měla nainstalovaný modul za minimálně 20M, pouze na to, aby vjela na stanici na první kolej. Když pod ETCS nejezdí zatím ani nové lokomotivy, ani dlouhé vlaky. Ani nákladní.
Jako samozřejmě není to bezpečnější. Ale..
Je třeba se na to dívat asi nějak logicky.. A co jde udělat.

Vid

Zrovna některé 842 už ETCS mají a dostanou ho postupně asi všechny

vbb

Ve svém příspěvku škrtněne slovo „asi“ 🙂

Franta Pepa Jednička

Já nevím, ale u ČDC už jezdí pod ETCS docela dost strojvedoucích, někteří už klidně i rok.

Suchdolák

Když jsem v rozhlasu slyšel to Kupkovo mlžení presentované pro laiky, žasnul jsem a bylo mi smutno z toho, co všechno je možné vydávat za skutečně „odborně kvalifikované“ informace. A jen jsem si přitom znovu připomněl starou pravdu, že „polopravda je horší než lež“ – a že jich v tom rozhovoru bylo …

Ventura35

Poradíte prosím? Když je na mašině funkční ETCS, tak je návěstní opakovač mimo provoz, nebo funguje společně s evropským zabezpečovačem (doplňuje ho)?

Franta Pepa Jednička

V případě že se jede pod ETCS, tak návěstní opakovač zhasne, defakto je zbytečný, protože se člověk řídí informacemi z DMI.

Petr Šimral

Tak to je v naprosté většině. Nicméně TRAXXy MS2 umí podobojí 🙂
https://youtu.be/EJG9O8q-dkg?si=PAbY2w5HOU7edUZy

Franta Pepa Jednička

Děkuji, Traxxe totiž nemám ve znalostech, tak jsem předpokládal, že to mají všechny mašiny stejně.
A nebije se tam trochu to, že Mirell na zelené vlně chce potvrzovat bdělost nepravidelně a na ETCS se potvrzuje vždy?

A druhý dotaz, má to v něčem výhodu? Vzhledem k tomu, že se jezdí podle DMI mi to připadá trochu zbytečné.

Petr Šimral

Nemá to v ničem výhodu, spíše samé nevýhody. Dodržování obou brzdících křivek považujte za jednu z nich, potvrzení bdělosti podle Mirelu považujte za výhodu.
Celé to bylo o tom, že Mirel má „papír“, zatímco ETCS ho tehdy nemělo, takže sice bylo plně funkční, ale jako by neexistovalo.

Leinad

ETCS nechce potvrdit bdělost, když se skamarádí s Mirelem?

zwi

Etcs nechce potvrdit bdělost vůbec. Pokud dáte národní zabezpečovač do izolace (a vozidlo nemá technologii ke kontrole bdělosti jiným způsobem), tak samotné etcs po vás chtít bdělost nebude – neumí to. Pokud jedete pod etcs, tak to nechává kontrolu bdělosti na národním zabezpečovači, např. Mirelu.

Marky

Jen jedna poznámka k opakovaným povzdechům že v Německu nikdo národní zabezpečovač kvůli ETCS neruší. Bohužel je tu jedna nešťastná věc a to napojení LVZ na kolejové obvody. Pokud kolejový obvod nutně nepotřebujete, je lepší když v koleji není. Izolované styky, nezbytná součást KO, jsou slabým místem svršku, zvláště v současnosti při téměř bezvýhradném používání bezstykové koleje. Jejich životnost se počítá v hlavních kolejích koridorových tratích maximálně na malé jednotky let, ale není nic zvláštního, když se LIS rozpadne po roce provozu. Izolovaný styk je samozřejmě nepříjemnost i z hlediska zpětného vedení trakčního proudu, samozřejmě řešení v podobě stykových transformátorů… Číst vice »

Johnny Cash

Jenže ONI mají zabezpečovací systém kategorie A, kdežto v ČR je kategorie B.

a8n

Ne, zabezpečovač třídy A je výhradně ETCS. Cokoliv národního je třída B.

X 1

PZB spadá do kategorie B. LZB do kategorie A.
Na modernizované trati DB Netz, osadí PZB za své peníze a ETCS za dotace.

Pavel Skládaný

Mne jako bezpečnostního auditora mnohem víc vzrušuje, že magnet PZB při projetí Stůj okamžitě a objektivně aktivuje rychlobrzdu, než jestli je to ábécé.

Y.K.

S tím vjezdem ETCS nezabezpečených vlaků do stanic s ETCS bych to neviděl nijak kriticky, pokud se to organizačně obachuje (a MUSÍ dodržovat). Pakliže takový vlak má cestu, která neumožňuje při projetí stůj pokračovat do jiné postavené cesty, vše je OK (odvraty atp) a k ohrožení vlaků s ETCS nedojde.

Pokud se to volmyšlenkářsky postí vše k sobě, tak ano, dost to sníží přínosy ETCS.

Petr Šimral

Já vám nevím, co tady máte pořád s tou výjimkou? To není žádná výjimka, je to zcela standardní způsob implementace, projednávali jsme ho v roce 2017. Jak jinak chcete vůbec zajistit, aby ETCS mělo co nejvíce vozidel? Zcela logicky. Napřed vybavíme to, co bude jezdit po koridorech (kde se realizuje 80% přepravního výkonu) v ČR a teprve pak se můžeme realizovat jinde. A pokud dáme čas vozidlům, tak nám jich část zanikne generační obměnou (děje se). A aby toto mohlo nastat, musíme zajistit, aby se vozidla bez ETCS nějak dostala do koridorových stanic. Smysluplná mobilka ETCS s BL3 se dala… Číst vice »

Jaaa

Ten posun je prostě velká rána celého toho bazmeku…

Szony

Docela za mě štvavá zpráva jako reálně tímto přechodným obdobím se myslí například vlaky z lokálek v Moravanech a tam jelikož třeba z Holic je navíc přímá boční ochrana to rozhodně nijak bezpečnost nesníží

Franta Pepa Jednička

Z Holic možná je, ale od Chrudimi ne.

Petr Šimral

Zas tu hysterii tolik nepřehánějte. Vlak od Chrudimi má v Moravanech standardně přestavěné výhybky na třetí kolej. A až bude potřebovat projet křížem na šestou kolej, tak se stane co? Provoz na koridoru s výhradním provozem ETCS se přece zastaví a to zastavení ostatní dopravy hlídá právě ETCS a motoráček pak zcela bezpečně může přejet na šestou kolej křížem a klidně pokračovat do Holic…

Franta Pepa Jednička

Už dávno nejezdí přímé vlaky Chrudim – Holice, a když náhodou pojede na 6. a projede stůj, tak jen vjede do cesty vlaku s ETCS, to je v pohodě. Dobře ještě se rozezní siréna, kdy SŽ nikde neinformovala, že něco takového instaluje.

Řiditel

Vámi popsaná situace je poněkud nesmyslná. Budou-li výměny od Chrudimi postavené pro jízdu na 6., tak i kdyby ten vlak projel stůj, tak rozhodně do postavené cesty vlaku s ETCS vjet nemůže. Logicky.

Franta Pepa Jednička

Samozřejmě pokud bude postaveno na 6.
tak po koridoru nic jet nemůže, to je jasné, ale mluvím o situaci, že bude postaveno po 1. a od Chrudimi by výhybka zůstala od Chrudimi na 1. (I když je pravděpodobné, že v tu chvíli bude výhybka přímým směrem na 3., takže by musel projet vjezd, projet po 3. a projet odjezd) a motor od Chrudimi projede vjezd. Nebo situaci, že od Kostěnic bude postaveno na 3. a motor od Chrudimi projede vjezd.

Test

Jen tak pro informaci, od prosince bude na trati Borohrádek – Chrudim fungoval ETCS ve variantě L1 – Regional

Aleš

Takže se ruší D3 ?

Franta Pepa Jednička

Ne D3 se neruší, bude to stále D3 akorát doplněna o traťový souhlas dirigujícího dispečera. A pravděpodobně se tedy bude jednat o L1 STOP, tedy v základu buď trať jako L0 a pouze při projetí návěstidla dojde k přepnutí na L1 a vyvolání nouzového brzdění.
Jediná D3 co se má měnit na D1 v PaK je z Chocně, ale pouze do Vysokého Mýta, dál zůstane D3.

Franta Pepa Jednička

I na Borohrádek – Chrudim?
Já totiž věděl jen o Choceň – Mýto a Pardubice – Havlíčkův Brod.
Takže L1 STOP? Tedy v základu L0 a při projetí vjezdu dojde k „přepnutí“ na L1 a TRIPU?
Protože pokud vím, tak samotná trať má totiž zůstat jako D3 akorát doplněná o traťový souhlas.
A jestli to tak bude tak za mě jen dobře, jen si nejsem jistý, s čím se tam bude jezdit, protože nevím o tom, že by 814, které se tam teď přesouvají, měly dostat ETCS.

JanO

Pokud by od Hradce Pardubice projel, tak snad dojede jen na centrum do šturcu. Prostě se vrátí oddělená lokálková nádraží.

M152

Klid, 2027 má být ETCS na Hradec. A 12. a 10. kolej stejně míří do šturcu na zastávce centrum.

Jiří Kocurek

Takový problém má i nádraží Hranice na Moravě. Ani ne tak osobka (460 nahrazeno Pantery) jako spíš nákladní doprava z tratě 280 mířící na koridor.

Totéž kus na jih v Otrokovicích, kde je přeprah vynucený změnou trakce a v Lípě kontejnerový terminál. Odpřáhnutý Brejlovec jede jako posun, ale na nádraží vjíždět s ucelenkou jako posun mezi dopravnami? No nevím.

https://provoz.spravazeleznic.cz/portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/ETCS_provoz.pdf

Řiditel

Mě vždycky fascinuje to náhlé probuzení až po MU.
A protože se to stalo zrovna v Pardubicích, tak se bude vymýšlet speciální opatření zrovna tam, aby si všichni umyli ruce. Ale že nekóduje Třebová (s mizernými rozhledovými poměry), že nekóduje Ostrava a další uzly, to začneme řešit, až se něco stane tam.
Nemluvě o obecném nesmyslu, že se nepřenáší kód na zhlaví po dvousvětlové návěsti. Viz Poříčany od Kolína (nebylo tam loni nejvíc MU?), Běchovice od Libně apod.

zwi

Ten nesmysl přinesla snad až ESA. Na starších SZZ kódují i zhlaví.

Jiří Kocurek

Jaké náhlé probuzení? Problém vjezdu do stanice s ETCS z trati bez ETCS je známý už roky. Jen ho někteří nezaznamenali dřív.

Trumway

On je problém trochu v tom, že RJ z žádné lokálky nepřijel

Honza St.

Ano, opět se jede stylem: „svaté ETCS, po jeho zavedení nás už čekají jen samá pozitva a sociální jistoty, a LS je na nic.“ Ti nahoře se nepoučí a nepoučí.

Tomáš

ETCS není nejdokonalejší. Ale víte snad o něčem lepším?

rypáček

Všechno je lepší než nic, a nic je aktuální stav vyvolaný SŽ na víc jak půl roku.

libor

Docela šílené, původní „zabezpečení“ zruším, nové sice spustím, ale dám výjimku na 5let! pochopil bych půl roku, ale toto je fakt šílené. To by měl být umožněn provoz jen za dobré viditelnosti (přes den) a s červeným praporek před vlakem…

Frantík

Bez dotací si dneska nepostavíte ani boudu… Ale na tamto P+R které ani nemá slevu na MHD dotace byly že?

Karel IV.

„Celý systém bezpečnosti je postaven na tom, že na červenou se prostě nejezdí,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Milí pane Koláři. Toto věděl i ten strojvedeoucí RJ, že se na červenou nejezdí (z mnoha článků a i vašich vyjádření jsem zatím nenabyl dojmu, že by tak učinil úmyslně) – dostatečným důkazem snad, že se mu po uvědomění si chyby podařilo před samotnou srážkou vlak zastavit. Bohužel člověk byl, je a nadále i bude tvor chybující. A mmj. i vaším úkolem je ty chyby nedovolit (ETCS) nebo alespoň se pokusit minimalizovat následky („barvičkovač“). Co z toho bylo funkční či spíše… Číst vice »

Ares

Proč mám neustále pocit, že všechny tyhle inspekce a drážní úřady dávají hraběcí rady, ale pro bezpečnost toho zas tolik nedělají. DI ještě jakš takš vyšetřuje, DÚ…? Raději bez komentáře.

Pavel Skládaný

Konat musí hlavně provozovatelé infrastruktury, takové Švýcarsko a jeho Bundesamt für Verkehr by si na ně došláplo velmi důsledně. U nás se dvacet let píší stejné fráze.

X 1

Ptal bych se, proč nebyla, při nefunkčním vlak. zabezpečovači, snížena maximální povolená rychlost!
V zahraničí je normální, že když je nefunkční zabezpečovač, tak je rychlost snížena na 40/50km/h (traťová část/vlaková část).

Jan Neruda

Byla. Bez VZ max. 100 km/h

Pavel Skládaný

V SRN ve stejné situaci 50.

Radek

Rychlost byla snížena, omezuje to již předpis. Náklad jel 38, na kolik by tu rychlost ještě měli snížit?

X 1

Náklad jel přes vexle do ranžíru. Proto jel pomaleji.
Pokud je nefunkční vlakový zabezpečovač ve stanici, tak v Rakousku či Německu, platí pro všechny maximálně 40km/h.

www

v Polsku 160 bez zabezpečovače a 250km/h se zabezpečovačem. Třeba na Krakov-Katovice není žádný zabezpečovač a osobáky od prosince 2024 pojedou 160km/h nebo u Vratislavi či Poznaně všechny osobní vlaky z uzlu jedou 160km/h od 1 ledna 2024. Slezské železnice (Koleje Śląskie) tuhlectu rychlost zavádějí teprve od prosince (všude kde je to možné).

Jiří Kocurek

Protože mají PZB fakt všude a na všem. Což ale nevzniklo naráz, takže přechodné obodbí taky museli řešit. Nějak nevěřím tomu, že by měli nic, nic, a cvak 12.12. bylo PZB zaplé v celé síti a na všech vozidlech.

www

V Polsku zase máme 160km/h bez zabezpečovače i 250km/h se zabezpečovačem.

Pavel Skládaný

Chystal jsem se tam vlakem, ale po této informaci cestu ruším, bojím se.

www

jako fíra, řeknu Vám nemáte čeho, naši chlapci jsou nejlepší na světě. Průměrně máme jednu nehodu na 2 leta čili 4krát řidčeji než v Čr. Zabezpečovač není všechno, důležitý je i systém výcviku strojvedoucích a Polsko zajišťuje všem opravdu světovou špičku v oboru školení. Polský strojvůdce opraví lokomotivu nebo Elfa/Impulsa sám (výcvik se zaměřuje také na opravy elektrické výzbroje nebo drobných mechanických poruch a trvá kolem 1.5roku), v Česku pochybuji.

Franta Pepa Jednička

V Česku se dílenský výcvik musel zredukovat, protože technické myšlení není potřeba, respektive v náborových letácích se to píše, že to je dobré, ale bereme i lidi s obchodkou.

IGCT

Milý Karle IV, tak při další stavbě na dráze očekávám vaši finanční účast-balík peněz z vašeho soukromého strožoku. Každá sranda něco stojí.

Karel IV.

Ptám se na další opatření vzhledem k výše popsanému, tj. když „barvičkovač“ už není a ETCS ještě nefunguje.“ Kolik stojí např. snížit všem rychlost max. na 40 km/h (RJ by tak možná zastavil dříve a ČDC měl delší dráhu na další snížení rychlosti)? Kolik stojí při jakékolik neobvyklosti volat strojvedoucímu (např. že jej bude křižovat nákladní vlak)? Je nesmysl volat vždy, ale pokud vím, tak tam byla i výluka koleje (to už není obvyklý stav). Lidé pohybující se v železniční dopravě a znalý předpisů by jistě našli i další věci, jak dále snížit riziko (obzvláště vzhledem k hustému provozu v… Číst vice »

Pavel Skládaný

Báječná myšlenka, ale to vědí i v zemích, které mají plošně pokrytou síť funkčním národním zabezpečovačem. Bezpečnostní kultura a způsob myšlení jsou tam poněkud jiné.

VS

Vážená redakce,

opravte si, prosím, první větu článku na smysluplnou, zřejmě Vám utekla (asi nemluvíte o urychlení týdne zavádění ETCS):

Správa železnic urychlí v reakci na tragickou nehodu v Pardubicích týden zavádění evropského zabezpečovače ETCS ve stanici Pardubice hlavní nádraží.

Děkuji.

Peppak

jen dotaz proč nikde v článcích o ETCS a Pardubicích ohledně nehody není zmínka že lokomotivy RJ či ČDC neměli namontovaný zabezpečovač ETCS L2 a tudíž by zapnuté ECTS nemělo účinek a celý humbuk okolo ECTS tak trochu ztrácí smysl….

Dušan

ČD Cargo řada 363.5 – zcela bez mobilní části ETCS
Regiojet Traxx – mobilní část ETCS sice instalovaná, ale vypnutá (v izolaci)

Franta Pepa Jednička

Zcela ne, třeba to byla už ta jedna 363.5, co už to má c režimu switch off, a zbytek by se měl teď montovat.

vbb

Určitě nebyla. Jednak proto, že je zatím jen jedna, pak proto, že ta jedna jediná s nainstalovaným ETCS má jiné číslo, dále, loko ještě nemá schválení pro provoz (ještě nějaké zkoušky příští týden), no a nakonec, ETCS v režimu switch-off je platné asi jako na ponorce stěrače.

Jzms

Už se tam montuje,dvě nebo tři už to maji

Jiří Kocurek

Nejvyšší čas.

vbb

Nene, zatím to má jen jedna a ještě nemá papíry (ani pro switch off).

IGCT

Ale psalo se o tom na webech.

Loateta

No kdyby ETCS měli, tak by jako teď jeli na LS, neboť obě lokomotivy ho nemají v režimu Switch ON.

Takže vaše poznámka je zcela nerelevantní.

Petr

Proč nefunguje nějaká aplikace na tabletu, který by byl v kabině každého vlaku, a který by se rozhoukal, když fíra projede červenou? Popřípadě když jede příliš rychle, takže je nutné urychleně brzdit, aby na příští červené stihl zastavit. Jen jako další pojistka k současným systémům.

L.

A jak by to ten tablet poznal?

Y.K.

Strojvedoucí by mu napsal co vidí za návěsti. 🙂

Iha

Jedině podle GPS. Oni by Vám řekli, že by to stálo bambilion.

Jiří Kocurek

GPS v tunelu nemá signál. GPS rušička v autě vedle na cestě – někdo nechce, aby ho šéf trasoval. Zcela neúmyslné… Nehledě na to, že do toho tabletu je potřeba nějak dostat informaci o poloze návěstidla a co je na něm za signál. Takže pozemní část (server) můžete z toho ETCS převzít jak je. Ještě by to chtělo ten tablet propojit s lokomotivou, aby brzdil, když fíra odpadne úplně. Takže do něj zapojit ovládání brzdy. A občas se nám tratě kříží nad sebou, tak nějak zajistit, aby si tablet nespletl kolej. Teď to celé naprogramovat* a získat certifikace. *) ideálně… Číst vice »

vbb

GPS mi řekne, jestli na tom semafóru svítí červená nebo zelená?

Vavrroch

On ani ten tablet není úplně bez mezer. Např. na stránkách Drážní inspekce se dá najít závěrečná zpráva o mimořádné události z podzimu r. 2018 ve stanici Studenec, při níž s projetím návěsti „Stůj“ souviselo právě použití služebního tabletu.

Suchdolák

Něco podobného snad ale přece umí a dělá i ten náš prastarý zabezpečovač – jen by ovšem muselo fungovat kódování.

Milan V.

Pane ministře Kupko, pokud by náměstci ministerstva dopravy nerozhodli o zákazu kódování, pak by v Pardubicích evidentně nikdo nezemřel. Klidně mohlo fungovat kódování do doby spuštění ETCS. Téměř vše pro kódování bylo v Pardubicích během modernizace nainstalováno. Zbývalo doplnit jen pár technologií v řádu statisíců až nižších jednotek milionů. Pane ministře, prověřte jednání svých náměstků Kušníra a Řeháka.

Kuba2

A ty nižší jednotky milionů by platil kdo? Podotýkám, že takové zařízení by se využilo celého půl roku, pak by bylo úplně k ničemu.

IGCT

Jaké nižší jednotky milionů? To je pěkný kec. Tohle je záležitost v desítkách milionů nejmíň, spíš stovek milionů.

Y.K.

To fakt nejsou jednotky milionů. Každá kolej kolejový obvod, složité prodrátovávání a izolování KO ve výhybkách, tam těch kolejových obvodů jsou mraky, stykové transformátory, trakční propojky a zabezpečovací místnosti celé panely kde se po odpadnutí kolejového relé dosazuje kódování a napojení na logiku zabezpečovacího zařízení.

Kalkulaci bych chtěl vidět, ale desítky milionů to budou, v tak velké stanici spíše stovka/y.

Jen hlavní koleje by byly o něco levnější, ale zase jsou to jen hlavní koleje a kolem prd.

Suchdolák

Taková kacířská myšlenka: ono by možná stačilo, když má jít jen o přechodnou dobu do spuštění plnohodnotného ETCS, kdyby kódovaly jen hlavní („rovné“) koleje + možná ještě sousední předjízdné, protože naprostá většina tranzitní dopravy se stejně v Pardubicích odehrává na nich a ostatní koleje slouží převážně jen pro končící / výchozí vlaky, jejich strojvedoucí jsou v Pardubicích „doma“. A ta „stovka“ přes stanici by tam klidně mohla i tak zůstat, protože tam stejně z osobní dopravy nic neprojíždí a nákladní dopravě taková rycchlost stačí. Vybudovat jen tohle by už jistě žádný hrozný „majlant“ nestálo a jako souběh by to třeba… Číst vice »

Ahr

Hardware myšleno KO, kabelizace a ostatní tam je, neboť je to součást zabezpečení stanice. Jen tam nepustili kód. Kolik tedy chybělo k funkčnosti celého systému? „V podstatě stačí dodat kodér a dekodér, to jsou položky v řádu pár set tisíc korun,“ řekl HN jeden z odborníků na zabezpečovací zařízení. O anonymitu požádal i proto, že v branži vládne v posledních dnech velmi napjatá atmosféra. Řada lidí, se kterými o tématu HN mluvily, se obává možné odvety ze strany některých úředníků. Další zdroj z oblasti sdělovací techniky odhadl náklady na zprovoznění starší verze zabezpečovače na nižší jednotky milionů korun. Zdroj HN,… Číst vice »

Kuba2

KO tam jsou v hlavních kolejích. Teď zrovna by to pomohlo. Kdyby byl kód v hlavních kolejích a ten RJ odjížděl náhodou z koleje, kde se nekóduje, bouchli by do sebe úplně stejně a vy byste se divil, proč je kód jenom v hlavních kolejích.

Ahr

Protože jinde je VNPN. Alespoň podle projektu. Jen v kolejích 1,2.3 a 4 není nic.

Y.K.

Jsou jen v hlavních kolejích, což pokud si to přiznáme, by i s kódováním byl totálně děravý systém a nezabránil tomu, aby vlak někde „z vyšších kolejí“ nenajel do cesty v hlavních kolejích. Teď se stala nehodna někde velmi konkrétně, tak je každý chytrý jak rádio (včetně mě), ale když se to maluje a kalkuluje, tak tam takový sledovaný bod není a ta stanice má spoustu míst kde se mohou střetnout vlaky. Vzhledem k tomu za kolik AŽD dodává i nejprimitivnější systémy se mi tvrzení o pár stotisících moc nezdají, minimálně v tom kolik se objeví na faktuře objednavatele. Jen… Číst vice »

vbb

Pokud takový „odborník“ mluví o „dekodéru“ (jakožto součásti traťové části), tak nevím nevím, kde a co vystudoval…

Dan

Zmínka o relé je jak z jiného světa. Já vím, že reléové obvody byly svého času velmi populární a tehdy jediné možné, ale dnes i obyčejné PLC zastane funkci celého panelu. Fakt se na koridoru užívá stále reléová logika a pro data žádné sběrnice? 🙂

Míření

Z věty nedostaneme na to dotaci mě vždy vyskakuje vyrážka. To si někdy taky nemůžeme zaplatit něco sami, musíme pořád čekat jestli nám na to milostive dá peníze. To je strašný jak každý pořád čeká jen s natazenou rukou.

Petr

Nemůžeme. Funguje to tak, že posíláme obrovské sumy do EU a pak tyto sumy můžeme čerpat (přidá se ještě něco od jiných států). Kdyby jsme nečerpali, tak jen posíláme peníze do EU a nic z toho.

Frantík

Čerpat můžeme i bez „čekání“, prostě ty peníze případnou někomu jinému. Třeba na rozhledny.

B.W.B.

Ještě jedna poznámka k omylu „odjezdu na zelenou“.
V Pardubicích se opravdu často jezdí na Výstrahu, s tím že se to obvykle vzápětí postaví dál. No a kolega možná upřel zrak na tu spoustu zelených světýlek v 1.koleji na Kostěnice (jsou vidět i na fotkách z MÚ), a přitom přehlédl tu jednu červenou, která ho od té zelené vlny dělila…

Amper77

Jistě. Tomu odpovídá i těch 60 km/h. Kdyby tahal od perónu, jede asi více.

Leinad

Tak mě napadlo, šotootázka určitě má odpověď proč se to nedělá:
Nebylo by ku prospěchu přidat do autobloku tuto funkci. – pokud není postaven odjezd ze stanice, je za posledním vlakem zhasnuto. Až se odjezd postaví, tak se rozsvítí návěstidla autobloku.

Jan Neruda

Pokud víte, jak funguje návěstní soustava s přenosem návěsti na předchozí návěstidlo, nakreslete si to. Pokud ne, naštudujte si o tom něco. Zjistíte, že pokud nebude svítit následující návěstidlo, nerozsvitite povolující návěst na předchozím

nowas

To je ten nejmenší problém tohoto zlepšováku. 🙂

Libor

To bude úžasný, až se kvůli každé přivolávačce bude jezdit mezistaničně…

nowas

A co když je vlak v prvním vzdalovacim úseku, před ním je volno a odjezd je na stůj(logicky)? Tak tam nepozornej stejně ujede.

vbb

Vymýšlíte sice trakař, nicméně třeba v exCCCP se návěstidlo autobloku rozsvěcí, až když si vlak našlápne (tím se zároveň kontroluje funkčnost detekce vlaku).
(jen červená svítí pořád).
Efekt to má stejný, ba možná i lepší: když v úseku není vlak, zelená nesvítí.

Vbb

Efekt to ma opravdu lepsi, protoze kdyz postavi odjezd vlaku na vedlejsi koleji, tak vas to zmast nemuze.

Pavel Skládaný

Z pohledu psychologa je toto velmi pravděpodobné vysvětlení. Hlavně při tom množství světýlek a dalších vnějších světelných zdrojů. Při řadě jiných nehod červená svítila všem zúčastněným přímo do ksichtu a přesto byli tak přesvědčeni, že mají postaveno, že „Stůj“ kompletně duševně vytěsnili a spokojeně odjeli. Zde byla situace patrně ještě subtilnější a tím záludnější.

Pavel

Neudělala se ta výjimka, že dopravcům se nelíbily/nestačily udělat ETCS?

Vlastik

Asi jsem to nepochopil.To jako Ti kdo si ETCS pořídili s tím mohli ještě 5 let počkat? A ten opakovač bude na koridorech vypnutý, takže nějaká 810 nebo Ariva a pod pojede po koridoru jen s výhledem na návěstidlo?

Amper77

Ne. Jen jen do stanic na koridorových tratích s ETCS budou moct vjet z trati bez ETCS s omezenou rychlostí. Nikam dál po trati s ETCS už jet nemůže, zase jen na trať bez ETCS

Frantisek X

Jen pokud dojedou po trati bez (výhradního) ETCS do stanice společné s tratí pod výhradním ETCS, ne?

IGCT

Nemohli počkat Na koridoru nepojedou vlaky bez ETCS.
Jiná situace je u tratí, které jsou zaústěny do žst na koridoru. Z/do takové žst s ETCS může vlak bez ETCS, ale se sníženou rychlostí, ale nemůže vjet na trať s ETCS.

Vlastik

Děkuji za vysvětlení, hned mne napadá trať Hodonín – Zaječí, kdy jsou obě stanice na koridoru, ale mezi nimi jezdi lokálka.

vbb

A znáte nějakou 810, která má opakovač? (já teda jednu znám, ale čistě formálně to není 810 😉 )
U té Arrivy taky nevím, jestli ty ex628 vybavovali LS06 či Mirelem.

kubisek

A po 5 letech se výjimka vyhodnotí a případně prodlouží. To je takové české specifikum 😀

Míření

Český specifikum je především vypnout si národní zabezpečovač

Jiří Kocurek

a) kdyby skutečně něco zabezpečoval
b) i při velké udržbě se odpojit musí (nap. pracuje-li čistička štěrkového lože)

Bram

Při čištění kolejového lože je ale kolej vyloučena z provozu.

Pavel Skládaný

Odpojí se i při zrušení tratě.

Petr

Tohle oddalování je snad nějaký národní zvyk. 🙁 Ještě, že už jezdíme na silnicích vpravo.

Trumway

“ Ještě, že už jezdíme na silnicích vpravo.“

Jak kdo. Jsou i tací co jezdí s oblibou vlevo.

Petr

Tak motorkáři to berou po obou stranách. A největší frajeři v plechovkách projedou kruháč v protisměru.

Pezos

Nene. Správný frajer proletí kruháčem rovně!

Petr

A pak se proletí Kryštofem.

Trumway

Ještě jsem neviděl řidiče který by projel kruháč v protisměru.Tedy s vyjímkou vozidel RZP a HZS. Tahle vozidla běžně objíždějí vlevo i ostůvky co jsou u přechodů pokud je takový průjezd jednodušší.

Vavrroch

Třeba se i na Vás někdy usměje štěstí. Takového dynamického jezdce, který to s olezlou Avií střihl po kruhovém objezdu v opačném směru, jsem potkal před pár lety u železniční stanice Mstětice na silnici č.101. Kruhový objezd je asi 250 m od stanice, je lehce atypicky uspořádán a při té příhodě mě Avie mířící směrem ke stanici míjela právě v kruhovém objezdu. Ale protože jako cyklista nepotřebuji mnoho místa, nebral jsem to jako akci zaníceného lovce a incident jsem pouze uložil do svého panoptika zážitků z džungle.

jkt

Projedte se nekdy po dalnici, jet vpravo je prece ostuda.

Trumway

Já neměl na mysli dálnici. Já měl na mysli takový spěch, který na okresce vyžaduje být stále vlevo (ideálně před horizontem ) protože šňůra vozidel jedoucích90 je přeci brzda provozu. Co se dálnice týče tam to bývá naopak. Pokud mě na okesce musí řidiči nových aut předjíždět při čemž musí výrazně překročit maximální povolenou rychlost, protože přeci nepojedou za starým střepem tak na dálnici nedělám nic jinéího, než že přejíždím z pravého do levého a zpět protože nová auta asi nejedou váce jak 110-120km/h , Jako jo, vyplatilo by se kolikrát zůstat v levém abych ušetřil neustálé klapání páčkou směrovek,… Číst vice »

Jiří

Vidíte, další spousta lidí řve, že 2025 je brzo a v Evropě je to povinné tuším až od roku 2030, tak proč to zavádíme tak brzo.

Franta Pepa Jednička

Protože narozdíl od světa nemáme skutečný zabezpečovač.

Trumway

Zrovna jsem si přečetl jinde, že strojvedoucí nejprve minul návěst která ho informovala, že na další bude červená. I tuto červenou projel podle jeho slov s tím, že sy myslel, že jede na zelenou. “ Vypověděl, že byl přesvědčen, že jede na zelenou.“ To je myslím bez komentáře. 2. SŽ urychlí zavedení ETCS a to do konce září. Původně bylo v plánu zavedení v listopadu. Ok, takže pokud tam nebude výhradní provoz stále bude moci k podobné něhodě dojít, ale riziko se alespoň sníží a omezí se jen na vozidla která ho nebudou mít a využívat i když takové vozidlo… Číst vice »

Tomasek

a jak se vyresi historicka vozidla?

ZdendaP

Nebudou jezdit po koridorech.

IGCT

Nebudou jezdit sama.

Trumway

Ok. A vozidloo s ETCS bude muste být v čele nebo bude moci být na postrku?

X 1

Vždy v čele.

IGCT

Což znamená, že pokud někdo udělá historickou jízdu, bude to úplně oničem

Petr
M152

Je problém zaplatit opravu kotle, pojezdu….

Petr

Tak nejezdí tady jen tuzemská historická vozidla. Když to nejsme schopni financovat, bude jezdit to co se ufinancuje. Ostatně NTM jde směrem neprovozních vozidel.

X 1

To je novostavba. Od začátku stavby této konkrétní parní mašiny, se se zástavbou ETCS počítalo. Proto vyšla na desetinu, proti zástavbě do historického originálu.

Bram

Asi tak. Tady totiž nikdo neřeší četnost takových jízd historických bez OBU ETCS, která je velmi nízká a proto je naprosto minimální pravděpodobnost, že by k nehodě mohlo dojít. Stejně tak doprava speciálních hnacích vozidel bez OBU ETCS a pod.. Jde se od krajnosti (jízda jen dle návěstidel) k jiné krajnosti a tím je i nemožnost jízdy bez OBU ETCS v budoucnu i do stanic s ETCS z tratí nevybavených ETCS.

Trumway

JJ, tak předsně toho jsem se obával. Ovšem stále si myslím, že histircká vozidla by měla mít trvalou výjimku. Nejezdí tak často a každý si dá velký pozor, aby historický kousek s nevyčíslitelnou hodnotou nerozsekal.

Franta Pepa Jednička

Ani omylem, ať si ty historické jízdy pořádají na nějaké zapadlé lokálce, či trati bez pravidelné dopravy, kde to ETCS jentak nebude.

Bram

Doporučuji klid na lůžku, protože plácáte nesmysly. Třeba vás to plácání pak přejde.

B.W.B.

Pochopím leccos, ale autoblok bez kódu v kombinaci se zábrzdnou vzdáleností 700m v úseku Smíchov – Radotín je echt prasárna….
Přehlednost Radotína taktéž „úžasná“. Ale normy splněny, červená platí, zvlášť když jich tam svítí tolik, že člověk neví kterou si vybrat…🙂
Osobně to řeším brzděním od Výstrahy, a dále dostatečně sníženou rychlostí bez ohledu na jízdní doby. Nejprve bezpečnost, potom včasnost…

IGCT

No však na to tam tu výstrahu přeci máte.

B.W.B.

To bezpochyby.
A také tak odpovídám některým ukřičeným, pokud mají problém s prodlouženou jízdní dobou…

nowas

Pokud není volná cesta, tak snad logicky ani jízdní dobu nelze dodržet, ne? Brzdění někde o pár stovek metrů dál to stejně nezachrání.

B.W.B.

No ale oni to mezitím přece postaví, a bystrozraký za to má vzít aby nezdržoval. Ovšem musí být bystrozraký a nesmí se zmýlit…

nowas

To záleží na tom, jestli chce bystrozrakej do kriminálu, nebo ne.

vbb

Poděkujme Mirelu.
LSkám ZZ 700 m nevadí, Mirelu ano. Proto se nekóduje anebo se kódování zmrví tak, že ho půlka fírů nechápe (hele, maj to rozbitý, před oknem mám zelenou a kóduje mi to žlutě – běžná situace na Novém spojení).
No a když se k tomu přidá nedotování nově zaváděného systému třídy B, je pohádka celá.

Marana_CZE

Když se chtěl výhradní provoz, bylo to špatně. Když existuje nějaká výjimka je to taky špatně, tady se fakt neví, co se chce.

Navíc ta výjimka dává smysl, vzhledem k tomu, že je u ní požadavek na přímou boční ochranu od dané zaúštěné tratě bez ETCS na koridor.

Jindrich Kuchar

To je normální že každý chce něco jiného. Od toho jsou autority aby udělaly rozhodnutí a nesly zodpovědnost za důsledky svého rozhodnutí

Amper77

Ne, tady dovolí ještě 5 let souložit i bez kondomu někomu, kdo si ho nekoupil. Ovšem jen za určitých podmínek.

Marana_CZE

Tohle je opravdu nešikovné přirovnání. Pod ETCS se už bude jezdit výhradně na koridorech a bude zde výjimka u vedlejších tratí, které budou zaústěné do dané stanice s výhradním provoz s tím, že „ten provoz bude oddělen“. Pro představu bych to nešikovně přirovnal k nádraží v Jindřichově Hradci, kde máte dvě části nádraží -> úzkokolejnou a normálně rozchodnou částí. (Díky požadavku na tu přímou boční ochranu) Díky tomu se výrazně se jakékoliv riziko sražení vlaku bez ETCS a vlaku s ETCS v dané stanici sníží. Osobně si myslím, že to je skvělé a rozumné řešení, abychom nemuseli instalovat do každé… Číst vice »

Marana_CZE

Jak přesně si představujete oddělený provoz? Vytrhané všechny kolejové spojky mezi tratí bez ETCS a tratí s ETCS? To je holý nesmysl, vznikli by tak ostrovy jako je Choceň – Litomyšl. Zavést všude výhradní provoz? Finanční nesmysl zase. Chtít aby všechny vozidla byly vybavené ETCS? Z pohledu financí a využitelnosti (těch 100 metrů na nádraží, když to pak hobluje lokálku) absolutní nesmysl. Tady je ten provoz oddělený právě díky té přímé boční ochraně, takže i kdyby ten vlak projel odjezdové návěstidlo v dané stanici, třeba 814 ze Skutče do Svitav, ve Svitavách projela odjezdové návěstidlo ve směru na Brno, tak… Číst vice »

Amper77

Jen doplním – Čl. 173 D1: (3) Přímá boční ochrana jízdních cest je ochrana jízdy drážních vozidel před ohrožením jinou nedovolenou jízdou ze sbíhajících se kolejí, zajišťovaná odvratnou polohou výhybek nebo výkolejek.

Franta Pepa Jednička

Choceň – Mýto má být ETCS L1.

vbb

No zrovna v tom Hradci Jindřicha se obě dokonale oddělená nádraží sejdou ve splítce, jinak z nich úzkokolejkou neodjedete 🙂

Vid

Jak byste si to představoval teď vyřešit? Tolik vozidel s ETCS se nesežene do konce roku na všechny tratě odbočujici z trati s výhradním provozem. Jediným řešením je asi, že by pendlovalo mezi stanici s výhradním provozem a první stanici bez ETCS vozidlo s ETCS. Pak přestup do vozidla bez ETCS. A pokud by ani na ten pendl nebylo vozidlo s ETCS, tak pak zbývá jen „mnohem bezpečnější“ autobus.

Frantík

Nestačilo by nějak blokovat výhybky z nezabezpecene na zabezpečenou část?

Viktor

Analýzu rizik si má na celé zavádění etcs zpracovat hlavně SŽ a ideálně ne od Šídla…

Jindřich Kuchař

„Celý systém bezpečnosti je postaven na tom, že na červenou se prostě nejezdí“ – to snad nemůže myslet vážně. Otevřel si hospodu, ale chodili mu tam lidi…

Brejlovec753

Co zkusit nové fráze? Nebo je to nutné pod každým článkem?

Jindrich Kuchar

Pravda, slova pana drážního inspektora jsou jak z cimrmana. Přitom je to taková zlá, zlomyslná, nepěkná případ a věc.

J.K.

Jako být to takhle v letectví, tak to padá každý den…. Děs, no…

Amper77

Fakt to je v letectví až tak jiné? Že ty statistiky nejsou až tak rozdílné 😉

Jiří Kocurek

Když ve vysílačce uslyšíš May Day, tak zastav. 😀

Kuba2

Ciwe starosti starosty Černošic bych fakt chtěl mít. Vždyť tam ani není stanice. Kdyby se radši staral o to, aby jeho ovečky pořád nekverulovaly a ta trať se mohla začít modernizovat co nejdřív.
A jinak za tu pětiletou výjimku zaplaťpámbu, měla by být neomezená. Instalovat do šukafonu na přípojné lokálce ETCS kvůli pármetrovému dojezdu do stanice by bylo házení peněz z okna. I když ono se možná nainstaluje ETCS i na ty lokálky s provozem sestávajícím všeho všudy z toho jednoho šukafonu. Zdroje jsou.

Leinad

Co je špatného na tom, že Černošičáci nechtějí betonové koryto (hlukovou stěnu) a kilometry modrého zábrádlí, ale vkusnou modernizaci?

Kuba2

To opravdu nevím, jak souvisí Černošice se stavbou Smíchov – Radotín a proto nechápu proč do toho fušuje zrovna starosta obce, která má náhodou na té trati zastávku. Teda chápu, loví laciné politické body.
Aktuální úroveň zabezpečení té trati souvisí s Černošicemi tím, že právě obyvatelé Černošic nejvíce zdržovali připravovanou modernizaci, která jinak už mohla dávno být (a to klidně v té době i s přenosem kódu).

Kuba2

Starostka Velké Chuchle je nikdo? Vždyť jste o tom sám psal, přečtěte si hned první větu: https://zdopravy.cz/sporny-prejezd-na-okraji-prahy-zmizi-nahradi-ho-nadjezd-a-podchod-za-474-milionu-korun-189053/

Kuba2

…což stavbu zdrželo.

Petr

A jejich obyvatelé se do těch Černošic dostávají teleportací? Kdo asi jezdí osobáky na trati Smíchov-Radotín? To kdyby věděl jak bude napojený Karlštejn na Třebaň.

Jiří Kocurek

Šukafony končí a jednozastávková lokálka s jedním šukafonem je dost nanic. Lužec, Mochov… a z opačné strany Židlochovice, kde byly 810 nahrazeny přímým vlakem do Brna.

Kuba2

To, že někde pendluje jeden šukafon, neznamená, že je na trati jediná zastávka.

Achilles

Není žádnou fyzikální vlastností lokálky, že tam musí jezdit šukafon. Na spoustě z nich mají brzo začít jezdit RS1. A věřte, že jsou i jednozastávkové lokálky, které smysl dávají, jako třeba vámi zmiňované Židlochovice.

Franta Pepa Jednička

Nebylo by tedy lepší se vykašlat na výjimku a vrátit se k původnímu plánu, a prostě od příštího roku, tam kde bude výhradní provoz, tak bez výjimek na zajíždění, nebo tuto výjimku zkrátit na rok (dva max)?

Vid

Tak to by asi na hodně těch bočních tratích musely vyjet autobusy. Náhrada za všechny 810, 814 a 843, které zajizdeji do stanic s budoucím výhradním provozem, by se moc rychle sehnat nedala. Plus 845 Arriva. To tu výjimku moc zkrátit nejde. Navíc v hodně stanicích to jde udělat tak, že vozidla bez ETCS nekříží cestu vozidlům s ETCS. Třeba Pardubice, Zábřeh, Olomouc od Senice, Ostrava Svinov od Opavy.

Adam Ř

Spíš než NAD bych čekal, že by to dopadlo formálním rozdělením jedné stanice na dvě stanice vedle sebe, což by sice systém akorát zaplevelilo, ale lokálka by tím ústila do stanice mimo koridor

Kuba2

Formálně by něco takovýho šlo dost blbě, když to z hlediska zabezpečení prostě je jedna stanice. Leda instalovat pevné výkolejky bez vazby na zabzař a k tomu nějaké červené terče.

Frantík

Ano, prostě nějak zrušit výhybky.

Kuba2

Což už není jenom formalita. Na cesty do depa by se ten šukafon přesazoval jeřábem? Manipuláky by byly zrušeny?

Franta Pepa Jednička

Pardon, ale jak dlouho se ví, že se bude zavádět ETCS? Dost na to, aby to dopravci měly, jen zaspaly. Nejde ani tak o křížení, ale o situaci, že dojde k projetí stůj, apod…. Tam to zaručíte jak, že to vždy půjde do nějakého odvratu, aby se náhodou vlak bez ETCS nedostal do trasy vlaku s ETCS? Já bych pro nějaké výjimky byl, ale za situace, že konfigurace stanice vždy zajistí, že vjezd z trati bez ETCS bude vždy zakončen nějakým odvratu a kolej bude ideálně krytá ještě výkolejkou, nebo vjezd do dopravny bude přes úvrať, tak aby při projetí… Číst vice »

Kuba2

Dost málo na to, aby došlo ke generační výměně vozidel. Instalovat ETCS do řad nacházejících se za polovinou životnosti je přinejmenším silně neekonomické, často nemožné (nedostatek prostoru).
S odvraty souhlas, ty by se měly dělat vždycky, i ve stanicích, kde žádná lokálka nezaúsťuje.

Jiří Kocurek

Se nedivím, že EU neche dotovat návěstní opakovač, slabší systém než je PZB.

Marana_CZE

To se tu nedá vysvětlit, dle místních (j)elit je LVZ zázrak technologie! Větším zázrakem už je jenom SHP 😛

Miroslav

Mirel:
– potvrzení bdělosti
– Ukazuje následující návěstidlo
– hlídá max. Rychlost vlaku
– automaticky sníží rychlost dle návěstidla
– zastaví vlak při projetí návěstidla stůj
ETCS:
– potvrzení bdělosti
– hlídá rychlost vlaku
– automaticky snižuje rychlost podle max. traťové/navestidlové rychlosti následujícího úseku tratě
– zastaví vlak před projetím návěstidla stůj

Takže ano, stačilo upravit a následně dosadit Mirel do všech souprav a polovina nehod by se nestala ale naše úžasná SŽ to musela vypnout.
Tím pádem jediné jelito jste vy.

Marana_CZE

Já si úplně nejsem jistej, jestli tohle myslíte vážně? Mirel: – potvrzení bdělosti Klepu čudlík, jediný co zjistím, že tam někdo žije a mohl zastavit před případnou překážkou neřešenou ZZ. Třeba nedávný pád bagru z mostu do kolejiště :D. – Ukazuje následující návěstidlo To ano, zde máte pravdu. – hlídá max. Rychlost vlaku Což je k ničemu, když to nehlídá rychlostní profil tratě. Takovej zbytečnej omezovač. – automaticky sníží rychlost dle návěstidla Vzhledem k agresivitě vytvořené křivky Mirelem (nejhorší možný scénář), si to většina strojvedoucích dává do Manuálu, takže to nemá význam. – zastaví vlak při projetí návěstidla stůj Co… Číst vice »

Leinad

Až etcs l3 umí klouzavý oddíl. Jinak čtyřznakové autobloky můžou kódovat barvičky.

Y.K.

On nepíše o pohyblivém bloku, ale o kratších oddílech. Současný systém je vázaný na návěstidla a návěstní soustavu, tedy základní oddíl kilometr pro 120 km/h. S ETCS můžete mít bez složitostí oddíly po 200 m v mísetch kde se to vyplatí, žádná vazba na světelné návěsti tam není, prostě říká rychlost a křivku ke konci oprávnění k jízdě.

nowas

Mirel neví, kde je.

Amper77

Porovnáváte L1…

Jiří Kocurek

Teď ještě říct zbytku Evropy, že měli převzít Mirell i na VRT.

Petr David

Najděte mi jeden jediný příspěvek, ve kterém někdo tvrdí, že LVZ je nějakým zázrakem, nebo tak podobně.

bakiy

EU nechce dotovat ani to PZB…

Míření

Nic nebrání tomu aby to stát zaplatil sám, to nam nikdo nezakazuje, to jsme si zakazazali sami.

Jiří Kocurek

Vím a je vcelku škoda, že se místo něj vymýšlely věci jako PAKS. https://www.wikiwand.com/cs/Liniov%C3%BD_vlakov%C3%BD_zabezpe%C4%8Dova%C4%8D_LS

Ve zkratce: Když to chytilo signál Stůj pro opakovač, tak to odměřilo 800 metrů a zastavilo. Zastávkový osobák ale občas nedojel k peronu…

X 1

Proto si PZB na tratích s ETCS, kde je nákladní provoz, budují za své a ještě jej modernizují Hl/Hv> Ks.

J.K.

No tak zase se uklidníme – v Pardubicích projel stůj vlak s lokomotivou vybavenou ETCS. To že bokem ke šturcu bude jezdit Arriva s motorákem bez, to nic nezmění na tom že být tam zaplé ETCS ve stanici i na loko, tak nehoda nebyla, mrtví jsou na živu, aneb když už to raketu stojí, aspoň by se to začlo vracet…

Peeetr

Kdyby alespoň minimálně nařídili, že ty nebezpečnější vlaky s výjimkou musí mít dva strojvedoucí jako v minulosti.

Amper77

A bude nasedat u vjezdu nebo jak?

Chleba Nakup

Jasné, takový lodivod.

Amper77

Jenže lodivod nemusí před přístav doplavat…

Vid

A není to málo? Kdyby tam jeli na stanovišti 4 strojvedoucí, tak bude bezpečnost ještě větší. V minulosti, když jezdili na stanovisti 2, tak fakt žádné nehody nebyly. Doporučuji zakoupit 3 díly publikace Železniční nehody na Slovensku.

Franta Pepa Jednička

Jsou ale taková vozidla, jako 742 například, kde nikdy jednomužná obsluha povolena být neměla.

vbb

Tak se zakecají stejně jako se zakecali v Hlubočepích či Poříčanech…

Miroslav

Aneb výmluvy na šetření peněz, jeden z realistických důvodu proč to takhle chtějí udělat je kvůli smlouvě s Arrivou, která momentálně neplánuje instalaci ETCS do svých motorových vozidel, co tak vím (ani RegioPanter nemá ETCS).
Radši riskovat další nehodu než vyhlásit soutěž na nového dopravce a vozidla s ETCS.
Daří se nám skvěle…

Jiří Kocurek

Soutěžit nového dopravce … a místo Arrivy vyhrajou ČD s Regiopanterem (ani ten nemá ETCS) … čímž se vůbec nepomohlo.

Miroslav

ČD narozdíl od Arrivy počítali i s nákladem na ETCS, mě teď jde spíše o ty rychlíkové linky na kterých jezdí Arriva s 845, jediné co má je Sifa a s instalací ETCS se vůbec nepočítá ale vyřazení vozidel také nemají v plánu..

Lukáš Chytil

To není pravda. 845 má LS 06. Sifu má 628.

Šnek

Ano nulkoví Panteři nebyli od výrobce osazeni ETCS. Počítalo se s jejím pozdějším dosazením. Arriva bude muset v dohledné době tyto Pantery osadit ETCS, protože zajíždí až do Pňovan, kde by se měl provoz od roku 2025 stát výhradním. Jestli si tyhle budoucí náklady započítala do ceny s kterou přišla na plzeňský kraj, je v téhle chvíli už celkem jedno. Dvojkoví Panteři jsou již od výrobce osazeni ETCS a strojvedoucí, kteří již mají zkoušky z ETCS jezdí Beroun – Plzeň pod ETCS.

vbb

Nové pantery ETCS mají (viz Uničovka) a na staré se bude dosazovat.

Ladislav

To samé Regiojet nakoupí pantery na sever čech které nemají ETCS ale polské PESY jej mají osazen z výroby.

Apollo17

Nové soupravy musí mít ETCS-i Pantery RJ

kaba

„Celý systém bezpečnosti je postaven na tom, že na červenou se prostě nejezdí,“
No to je proste zoufale malo. Z hlediska proste lidske chyby, ktera se v kazdem provozu vzdycky stane.
Jednoduse – pokud by oba strojvedouci o sobe aspon vedeli driv, nez az se uvideli, nasledky by byly vyrazne mensi, ne-li zadne.
Takto nelze provozovat zadny bezpecnostni system. Niceho.

Trumway

„Z hlediska proste lidske chyby, ktera se v kazdem provozu vzdycky stane. Jako projet návět která mi říká, že na další bude červená a i tu červenou projet to už je opravdu kumšt. A jestli někdo řekde, že byl přesvědčen, že jede na zelenou nemá podle mého názoru na stanovišti strojvedoucího co dělat. Tohle si mlže myslet a praktikovat tak akorát ve svém autě někde na křižovatce a netrvalo by dlouho a musel by začít chodit pěšky. A i v tom případě zůstává rizikem pokud bude přesvědčen, že na přechod pro chodce vstupuje na zelenou a ona tam zatím bude… Číst vice »

kaba

Az na to, ze kdyz ridic udela chybu, velmi casto dokaze zastavit na petniku (s nadsazkou). Masinfira na koridoru, kdyz udela chybu, pruser je to okamzite. Proto tam musi byt bezpecnostni system, ktery firu hlida.
Onehdy jsem doma v plynovem kotli musel vymenit bezpecnostni (nikoliv provozni) termostat, protoze jsem nahodou zjistil, ze nefunguje. Nedovolil bych si kotel provozovat pri znalosti faktu, ze mi nefunguje bezpecnostni termostat, ktery mi odstavi kotel v pripade chybneho vypnuti provozniho termostatu.
Podobne, v jadernych elektrarnach nesmeji reaktory provozovat bez bezpecnostnich systemu.

Amper77

Jakákoliv statistika nehod v dopravě ukáže, že přes tuto (dle tebe) díru v bezpečnostním systému lze.

Jiří Kocurek

Však taky přes tu díru několik strojvedoucích jelo a zahučeli do ní. Někteří živí, jiní na hřbitově.

Amper77

Víš, že to není povinnost dělat?

Y.K.

Problém je že u nás to tak fungovalo odedávna a nikdo se nedivil. Teď se zavádí ETCS, které právě toto řeší, ale jak je vidět, smůla na spuštění nečeká. Než to bude všude na hlavních tratích ještě se chtě nechtě pár karambolů stane. Století ignorování jednoho směru v železničním zabezpečení holt nejde najednou doskočit.