Infrastruktura Železnice

Stát posvětil nejdelší železniční tunel. 25 kilometrů pod zemí zkrátí výrazně cestu z Prahy do Berouna

Vizualizace tunelu z Prahy do Berouna z roku 2007. Foto: Sudop Praha
Vizualizace tunelu z Prahy do Berouna z roku 2007. Foto: Sudop Praha

Centrální komise Ministerstva dopravy schválila jednu z nejnákladnějších železničních staveb. Pro rychlejší spojení Prahy a Berouna vybrala tunelovou variantu C-I, která počítá s 24,8 kilometrů dlouhým tunelem mezi Prahou-Smíchovem a Berounem. Stavět se začne nejdříve v roce 2028.

Schválení oznámila SŽDC v tiskové zprávě. Varianta C-I zahrnuje novou trasu v celé délce úseku Praha-Smíchov – Beroun, s odbočkou pro nákladní dopravu do prostoru Malé Chuchle a napojením na Branický most v rámci železničního nákladního průtahu uzlem Praha.

„Varianta C-I respektuje po léta známý návrh, ale až nyní se podařilo pro takto náročnou investici nalézt dostatek obhajitelných přínosů, podmíněných rovněž elektrizací a zkapacitněním trasy ze státní hranice ve směru na Norimberk,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Tunel do Berouna se měl stavět už mnohem dříve, v dobách působení Víta Bárty na ministerstvu dopravy ale došlo k zastavení přípravy. Před dvěma lety došlo k obnovení studií na rychlejší propojení Prahy a Plzně.

Nová trať je plně přizpůsobena smíšenému provozu osobní a nákladní dopravy, což ovlivnilo nejen sklonové parametry trasy, ale i maximální traťovou rychlost, která zde činí 200 km/h.

Nový tunel má zkrátit dobu jízdy z Prahy-Smíchova do Plzně na 44 minut, do samotného Berouna má trvat jízda 12 minut. Z Berouna se tak lidé do širšího centra Prahy dostanou rychleji než z řady jiných částí hlavního města. Ve stávající trase v údolí Berounky pak může být při zvýšené spolehlivosti plně posílena osobní regionální doprava, například ve špičkovém desetiminutovém intervalu až po Řevnice.

Železniční spojení Prahy a Berouna prochází postupně částečnou modernizací, obce v údolí Berounky ale odmítají vyšší provoz a proto se nakonec jako jediná možná jeví stavba tunelu.

Nově zadaná studie proveditelnosti původně nevycházela ekonomicky, po větším započítání uvažované nákladní dopravy už byla návratnost v požadovaných mezích. Ekonomicky vyšly dvě varianty: B (tunel  dlouhý 17,9 km začínající za Radotínem) a C (24,8 kilometrů dlouhý tunel začínající na Smíchově).

Už v minulosti se ozvali starostové Radotína a obcí Regionu Dolní Berounka, že budou souhlasit pouze s variantou C kvůli zásahu estakády a rozpletu mezi Radotínem a Černošicemi.

„Tunel je víceméně jediné řešení pro toto spojení,“ řekl už dříve ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech. Definitivně pryč je již varianta D, která počítala se sérií tunelů ze Smíchova do Řevnic. Už dříve SŽDC uvedla, že by tunel přišel na zhruba 50 miliard korun.

Možné trasy pro tunel Praha - Beroun. Foto: Sudop Praha
Možné trasy pro tunel Praha – Beroun. Foto: Sudop Praha
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Robert
Host
Robert

Často jezdím po této trati proto jsem rád že se začne modernizovat, už ten tunel u Ejpovic hodně pomohl, a úsek Praha Beroun také potřebuje zrychlit. Ale tenhle tunel mi přijde moc megalomanský a předražený. Stačilo by přece postavit novou trať zhruba podél dálnice s několika menšími tunely. Stoupání by bylo velké, možná 4-5% takže nákladní vlaky by to nevyjely, tak by jezdily po staré trati a po nové jen rychlíky. A vše by stálo několikrát méně. Za situace kdy vozový park ČD je v průměru že 70. let a koleje a pražce pamatují Franze Josefa tak je toto příliš… Číst vice »

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Uff….

Veselovský Jan
Host
Veselovský Jan

Vážení přátele železnic už to nemůžu vydržet. V té době jsem působil jako technický náměstek bývalé Stavební správy Plzeň.. Tato stavba byla vypracována ve stupni „přípravná dokumentace“, a to včetně územních plánů a geologického průzkumu. Ještě dnes to Stavební správa splácí. Ta „sranda“ stále zatím cca 200 mil. Kč. Kdybych mohl tak z toho zvracím. Ale na druhou stranu jsem šťastný, že se má vize blíží k naplnění

Jirka
Host
Jirka

A přibližná doba výstavby ?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To se dělá tak, že se vezme MS project či obdobný SW a do něj se začnou sázet jednotlivé úkoly a doba jejich provádění, včetně návazností, technologických přestávek a rezerv.
Když to bude dělat jeden člověk, tak 90denní zkušební licence mu nebude stačit, tolik práce nestihne. A propós v této fázi projektu mu to ani nikdo nezaplatí.

Octupus
Host
Octupus

Proc mi neprekvapuje, ze vyhrala varianta na kterou uz Sudop Group dělala v roce 200x dokumentaci?

Haha
Host
Haha

Nevyhrala. Je technická jiná s ohledem na primární účel ŽESNAD.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Počítám, že projektovat se to bude znova.

USBahn
Host
USBahn

A jak to bude koordinovane s VRT obchvatem Prahy? Casem bude potreba a na Jizni spojku se nakladka, VR nakladka a VR osobka nevejde…

Jirka Z
Host
Jirka Z

A k čemu potřebujete VRT obchvat Prahy, když většina lidí míří právě tam, vystupuje tam nebo přestupuje. Ty vlaky je třeba přivést právě na nějaký centrální dopravní uzel, kterým je v Praze hlavní nádraží, a to i za cenu, že poslední úsek pojedou o něco pomaleji. Podobně pokud možno i v ostatních krajských městech. Neberte si prosím příklad z Brna, kde se pokoušejí přesunout hlavní nádraží do polí za město a úspěšně se jim tak daří nekolik let blokovat jakoukoliv modernizaci.

Bilbo
Host
Bilbo

Ta „pole za městem“ jsou od centra Brna asi stejně daleko, jako je od centra města vzdálené hlavní nádraží v Praze. To že tam dosud byl brownfield neznamená, že je to někde na periferii.

Zlámalík
Host
Zlámalík

Brnu se ovšem povedlo „díky“ 25 letům stavební uzávěry vyrobit nefalšovanou periferii v centru.

Vladimír Chadima
Host
Vladimír Chadima

Ne, díky koordinovanému odporu aktivistů, v posledním volebním období dokonce členům městské koalice – Zeleným.

Michal Štěpán
Host
Michal Štěpán

Je tu hodně komentářů a začíná to být trochu nesrozumitelné. Shrnu to tedy v několika bodech: 1) Fakt, že Centrální komise MD schválila variantu C-I velmi dobrá zpráva, která dává technický smysl. Konečně přestanou diskuse o variantách a začne se postupně připravovat. Kdy se bude stavět, to je politické rozhodnutí, které není přímo 100% závislé na financích, i když to je také důležité. 2) Tunel „Praha-Beroun“ bude o 3 km kratší, než srovnatelný „Túnel de Guadarrama“ na LAV Madrid-Valladolid, takže srovnání s Lötschberg-Basistunnel (34,5 km) nebo Gothard-Basistunnel (57 km) není úplně na místě. To se týká jak vnitřní aerodynamiky, tak… Číst vice »

súdružka Kolesárová
Host
súdružka Kolesárová

Diky za shrnuti, jen se zeptam jako blbec k bodu 2);odst.3. Proc ma NEx rychlostni limit 120km/h a nesel by tento v tunelu zvysit na 160km/h? Jsme zde omezeni jizdni dynamikou nakl.vlaku, konstrukcni rychlosti vagonu, ekonomickou spotrebou elektriny, nebo jen legislativne predpisem? Rychla nakladni by byla fajn…

Haha
Host
Haha

Ten limit je technicko-fyzikální: Ek = 1/2m*v^2.

Michal Štěpán
Host
Michal Štěpán

Já myslím, že na toto Vám odpoví nejlépe Petr Šimral nebo Oldřich Sládek, pokud se tu zastaví. Rychlost nákladního vlaku 120 km/h není dogma, ale mám takové tušení, že vhodných nákladních vozů (a nákladních lokomotiv) pro rychlost 160 km/h je v prostoru střední Evropy poměrně málo a nedělám si iluze, že řekněme za 20 let to bude lepší.

Karel II
Host
Karel II

Nejde jen o vozy (nad 120 km/hod už musí mít kotoučové brzdy) a lokomotivy, ale také o to, co se veze. Kamiony na vozech tahačem napřed např. v Rakousku jedou 100 km/hod, pokud jsou obráceně, pak v tunelech max. 80 km/hod.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Už jsem se zastavil. 😉 Nákladní vlaky budou i nadále a i v tunelu jezdit Vmax 100. Občas něco a zcela výjimečně 120. Důvodem jsou jednak technické potíže a hlavně je cokoliv nad 100 ekonomicky nesmyslné – rostou brutálně náklady, zjm. za trakci.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Šlo by to. Musíte mít jiné vagóny, které ale nebude možné zatížit jako vagony na 160 km/h. Pak taky budete potřebovat 3 lokomotivy namísto jedné. Další nevýhodou je dlouhá doba, po kterou se vlak bude rozjíždět a zpomalovat. Ve skutečnosti uštšíte celé 3 minuty za cenu 10násobných nákladů.
Takže súdružka, predajte Fábiju, kúpite si Ferrari. Čo, vy nemáte na Ferrari? Tož predajte tu Fábiju, Homecredit požičá!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Oprava: zatížit jako vagony na 120 km/h.
Důvod: Brzdy vyvíjejí teplo, neboť se v nich přeměňuje kinetická energie. Ta roste s kvadrátem rychlosti, jak již psal Haha, ale brzda dokáže odvést jen určitý tepelný (=brzdný) výkon. Ze 160 by se brzdy buď přehřály, nebo by byla brzdná dráha neúměrně dlouhá. Ubrání užitečného zatížení je kompromis. Příliš drahý kompromis. Řešení v podobě karbon-keramických brzd, známých ze závodních okruhů, je právě zcela mimo ekonomické možnosti.

Xaver
Host
Xaver

Myslím, že by nebyl problém určovat max. rychlost nákladních vlaků právě dle hmotnosti nákladu. Nevím, v jakých hodnotách se obvykle pohybují hmotnosti nákladů na železnici, ale dokážu si představit, že kontejnerový vlak s kontejnery plných např. plastových kachniček (prostě něčeho lehkého) může klidně jet 160, aniž by tím nějak výrazně vzrostla ekonomika provozu.

Alibaba
Host
Alibaba

Zjednodušeně: Maximální rychlost souvisí s nápravovým tlakem s konstrukční rychlostí vagónů a pak s celkovou hmotností vlaku.

Martin
Host
Martin

Bod 2) od tunelu Beroun k ejpovickemu se nepocita se snizenim rychlosti pro rychle vlaky, nedavalo by to smysl, SZDc se nebrani navazani trati az na 300km/h ve smery Ejpovice… byt se s tim v dohledne dobe nepocita… ale stavba tak byt pripravena musi… rychlost v tunelu ovlivnuji i jine faktory nez je prurez a sklon trati, ale treba i oblouky, take proudeni vzduchu je velmi narocne…
Bod 3) Praha-Brno ma vliv prave i na nakladni dopravu, uvolni se koridory, neni to jen prinosu v osobni doprave na trase Hamburk-Viden/Budapest…

Jinak souhlasim…

Petr
Host
Petr

Jestlipak bude také určena minimální dosažitelná rychlost ŽKV s jakou se do tunelu bude smět?

Vladimír Bílý
Host
Vladimír Bílý

Ten bod 3), to jsou teda strašný cancy. Kecy o tom, že prioritizace dopravních staveb se bude dělat podle toho, jak si někdo myslí, kdo si bez koho neutře prdel:-)

Martin
Host
Martin

Tunelove stavby vzhledem ke sve delce vystavby a takoveho vyznamu by mely byt prioritou…

Přemek
Host
Přemek

Symptomatické. O tabulce nákladů a přínosů ani čárka, bezmezné důvěře jsem již po zkušenostech nadobro odvykl. Obávám se totiž, že ty mnohé desítky miliard nákladů budou do dvou let jen zbožným přáním.

súdružka Kolesárová
Host
súdružka Kolesárová

Stejne tyto CBA jsou zatizeny velkou nejistotou predikce budoucich desetileti. Objektivne se daji napsat tak ze to ekonomicky „vyjde“ i „nevyjde“, pak se o tom bude roky vice ci mene odborne debatovat a dal to zname. Pohledem na soucasny stav tr.171 si muzeme sami odpovedet, zda nam postaci jezdit 80km/h a nakladni vlaky tudy protlacovat silou vule s perspektivou, ze lidi v zazemi Prahy bude spise pribyvat (kapacity Os vlaku) nez naopak. Dle me: vcera bylo pozde, aneb cim drive tim lepe.

Haha
Host
Haha

ERR je vysoce nad 5.5 % díky ŽESNADu a vlakům přes Furth im Wald (to, že prošel tunel Beroun, znamená, že 4e je na smetišti dějin). 🙂

súdružka Kolesárová
Host
súdružka Kolesárová

proc je 4e pryc? Jako ze nebudou penize?

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Další příklad toho, jak jednou navržené řešení se ukazuje i po X letech a X studiích opět vlastně za to nejpřijatelnější.

Všichni pamatujte na tento příklad kdykoliv, když zas začnete rozumovat že je nějaká stavba špatně vedená a že by to šlo udělat tákhle a tamtudy. Např. D1 u Dluhonic. Ta kdyby padla a šla k přepracování, tak vsadím svoje boty, že jako nejlepší varianta zas vyjde ta současná.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Stále se ale najdou zarytí modernisté, kterým vadí 4 kola, každé v jednom rohu vozidla. Že prý je to zastaralé řešení a dožadují se něčeho modernějšího na základě přesvědční, že modernější technologe existují a jsou lepší, že se na čtyřkolovém vozidle za 200 let nic nezměnilo.

highway
Host
highway

Ejpovicý tunel má 4km a stavěl se čtyři roky. Tento bude mít 25km, začne-li se nějakým zázrakem stavět v roce 2028 tak dobudováno by mohlo být v roce 2053. Toho se nedožiju 🙁

Otmar
Host
Otmar

Koho zajímá zda se nějaký jednotlivec něčeho dožije či ne. Tuto nepochybně dobrou věc může využívat následně milióny lidí po nnoho let. Souhlasím že by se mohlo stavět rychleji ale to už je jiný problém související s legislativou ČR týkající se přípravy staveb.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Tohle ale není přímá úměra. Spoustu času zabírají přípravné práce. Jakmile tam ten razící štít postavíte, tak prostě pojede. Navíc tady budou skoro jistě 2 razící štíty z každé strany, takže celkem 4, Ejpovice měly jen jeden.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Dva razící štíty z každé strany… Takže když se seknou, budou na Berou čtyři tunely.

martinK
Host
martinK

Čtyři určitě nebudou. Všechny čtyři kusy by se musely odepsat a odklonit do hory nebo demontovat šachtou. Vyjmout se nedají. Budou dva. Projedou za tři roky durch.

Karel II
Host
Karel II

Demontují a montují se šachtami úplně běžně. Šachty tam mají být tři, navíc se často kombinuje TBM a NRTM. Takže klidně se každý ze čtyř úseků může stavět z obou stran.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

„Vyjmout se nedají.“

Počúvajte, súdruh Kefalín, ako sa stalo, že toto nie je môžné zrobiť? Iný kontinent?
https://www.youtube.com/watch?v=b3pG8RfOxtY

XXXD
Host
XXXD

Mám tomu rozumět tak, že to čeho se nedožijeme nemá smysl stavět, či co?

Vlastik
Host
Vlastik

To vypadá na další velký „tunel“, něco jako Blanka v Praze.

Zapa
Host
Zapa

Jistě, a protože by si na tom mohl někdo nahrabat, tak to nepostavíme a imperialisty necháme vyhladovět. Tak s tímhle přístupem si tu můžeme rovnou otevřít celorepublikový skanzen.

Jirka Z
Host
Jirka Z

Já bych zase až tolik nejásal, podle toho rozhodnutí se má stavět nejdříve za 9 let, mezitím se to téměř jistě ještě posune. A proč? Protože nikdo neví, kde na to vzít peníze, které jsou potřeba i jinde. Pro srovnání, Praha Beroun, 25 km, odhad 50 mld, VRT Praha Brno 200 km, odhad 100 mld. Do čeho byste investovali dříve? Přitom levnější varianty s menší celkovou délkou tunelů by se najít daly, mohly by vycházet z upravené varianty F, kde především odbočku na Beroun by bylo vhodné zaústit až u Karlštejna. Za podobné peníze by se tak dala postavit VRT… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

No prvotně bych investoval Praha – Beroun, ta trať tam není v dvakrát dobrém stavu, to na Brno to je přeci jen lepší.

Otmar
Host
Otmar

Prvotně by se mělo investovat do té trati kde bydlím že?😁 Stav tratí je natolik zanedbán po 41 letech vlády komunistické lůzy že bys potřeboval 50 biliónů Kč hned zítra, pak nasadit všechny stavební firmy z celé Evropy a na 10 let zastavit veškerý provoz aby se mohlo stavět bez rušivého elementu projíždějících vlaků přes staveniště. Za deset let by byl vidět znatelný výsledek díla.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Komunisti už tu 30 let nemáme, jen tak na okraj…

Paja
Host
Paja

No tak to pak to konstatování zcela mění.

navratp
Host
navratp

Stačí srovnat východ a západ Německa dnes. Ani neskutečné finanční injekce ze západu těch 40 let nevyrovnaly.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Jo, to je sice pravda, ale tady se nebavíme o kompletní sanaci země, ale výstavbě umrněnejch pár set kilometrů trati. To by se za těch 30 let stihnout dalo.

XXXD
Host
XXXD

„Komunistů jsou tu pořád mraky.“
Miroslav Kalousek 3.11. 2011

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

To jde souběžně, momentálně je ve stavbě SmRad.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Varianta F je z řady důvodů neprůchodná a i (navíc) z mého pohledu místního obyvatele nesmyslná. Kromě toho ŽESNAD.CZ podpořil jen varianty B nebo C.

Octupus
Host
Octupus

Doufam ze Zesnad se svym (logicky) partikukarnim zajmem nebude ten, kdo tu bude rozhodovat

XXXD
Host
XXXD

Rozhodovat ne, ale když máte stavbu, kterou z velké části bude využívat nějaký subjekt, díky kterému taky ekonomicky celý projekt vyjde, asi mu nebudete házet klacky pod nohy a prosazovat tam variantu, která je pro něj absolutně nevhodná.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Ne, proč a na jakém základě? Snažíme se jen racionálně a efektivně lobbovat za zájmy nákladních dopravců a v případě tunelu se to povedlo skloubit s celospolečenským zájmem. Teď už stačí jen sehnat na to prachy a počkat si do roku 2045…😉

Jirka Z
Host
Jirka Z

A mě by třeba zajímalo, proč je neprůchodná nesmyslná a jestli skutečně není možnost, jak ji upravit, aby měla minimální negativní dopad bez nějakého výrazného navýšení ceny. Obávám se, že hlavním důvodem neprůchodnosti je fakt, že v jejím okolí bydlí příliš mnoho vlivných lidí, kteří ji dokážou prakticky trvale blokovat, tj. klasické nimby. O to víc překvapuje, že se k těm nimby hlásí někdo, kdo chce stavět nové tratě, po kterých chce jezdit se svými nákladními vlaky, ale už mu vadí, když by mu ty jeho vlaky po těch nových tratích jezdily kolem jeho domu.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Zase jak u blbejch. Varianta F je nesmysl, protože míjí Beroun (což by znamenalo konec rychlíků tam) a taky na její trase bydlej lidi. Né vlivný lidi, ale lidi. Dál je to o systému státní správy a místní samosprávy a různejch pravomocích tím systémem danejch. Učí se to někde v šestý třídě základní školy, takže pokud vám to není jasné, oslovte nějakého školáka a on vám to vysvětlí. Esli chcete rozject něco, co se bude projednbávat dalších 30 let, tak good luck. A ještě si neodpustím dotaz k těm výkřikům o nimbách – vy, kdyby vám někdo za barákem hodlal… Číst vice »

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Děkuji, lépe bych to nenapsal👍

Petr
Host
Petr

Všechny varianty minou Beroun, jen zparchantěním trasy B a C jde Beroun připojit částečně a to pouze směrem na Prahu a z Prahy. Směrem na Plzeň a z Plzně to nejde.

Jirka Z
Host
Jirka Z

A ono v okolí jiných železnic a dálnic, ať už existujících, nebo plánovaných, nežijí lidé? Pokud se budete řídit touto logikou, budete už muset všechny nové železnice a dálnice stavět v tunelu, bylo by to sice hezké, ale kdo to zaplatí? Nebo stát zaplatí několik desítek miliard navíc, ale tuto výsadu bude mít jen pár lidí v okolí Berounky? Ale to ať si před veřejností obhájí ti, kdo o tom rozhodují, na ministerstvu, ve vládě, jestli to za to stojí, já tady jen píšu svůj názor. To, že by přes Beroun přestaly jezdit rychlíky, je samozřejmě lež a manipulace z… Číst vice »

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Melete naprostý kraviny. ostatně jako vždy. Zaprvý, údolí Berounky je fakt ale kur*a zalidněný. Chápu, že jste tam nikdy nebyl, ale aspoň mapu jste si rozkliknout moh, leccos je z ní patrné. Stavět tam cokoli po povrchu je zhruba stejně realistické jako stavět novou povrchovou trať jánevim přes Hanspaulku. To neprojednáte ani za 30 let, to je holej fakt. Zadruhý, přes Beroun by rychlíky ve variantě F pochopitelně nejezdily, neb jedním z důvodů výstavby tunelu je umožnit využití 171 pouze pro regionální dopravu. Ve chvíli, kdy by rychlíky zůstaly na 171, postrádá výstavba varianty F už úplně smysl. Těch vašich… Číst vice »

Jirka Z
Host
Jirka Z

Kraviny tady melete především Vy. Z Vasich odpovědí je zřejmé, že o železniční dopravě nic nevíte a nejdál jste byl pravděpodobně v Berouně, ale zato máte potřebu tady všechny urážet. Už dnes jezdí přímé Západní expresy každou hodinu, s novou rychlejší tratí se dá očekávat jednak vyšší zájem a jednak bude i volná kapacita pro ještě častější spoje. Těch 50 mld je odhadovaná cena tunelu ve variantě C, varianta F by měla smysl právě v případě, pokud by vzhledem ke kratším tunelům umožnila mnohem levněji vyřešit kapacitu trati v údolí Berounky a v budoucnu levněji postavit VRT až k Hořovicím,… Číst vice »

Jirka Z
Host
Jirka Z

Když už jste to zmínil, napadlo mě ještě, že pokud by přes Beroun měly přestat jezdit nějaké rychlíky, mohlo by se to týkat těch na Příbram, ty by ve variantě F mohly z Lochovic jezdit rychlejší trasou přímo na Prahu. Velkou nevýhodou by ale byla chybějící vazba na trať přes Beroun na Plzeň. I ve variantě F by se jistě našly zlepšení, jedním z nich by místo spojky do Lochovic mohla být odbočka ze Všeradic přes Hostomice k Jincům, byl by tam sice nutný asi 2 km tunel, ale celá trasa by se ještě výrazněji zkrátila, takže vlaky z Příbrami… Číst vice »

ads
Host
ads

Nemluvě o tom že ten tunel je za cca 2x tolik co VRT Praha – HK, resp. Poříčany-HK včetně napojení k Pardubicím.
Každopádně investovat by se mělo do všeho. Přinos VRT (sle i chybějících dálnic) je pro ekonomiku tak významný, že se jakýkoli úvěr od Evropské investiční banky je výhodnější než nedělat nic.

Medvěd
Host
Medvěd

Konečně. Přidat novou stopu do Domažlic a tunel do Bavorska a můžeme jezdit TGV do Paříže se dívat.

Martin
Host
Martin

Pokud budou nemci chtit, Eu i Nemecko se spise kloni variante Norimberk…

Hanzi
Host
Hanzi

Tak zde můžeme být v klidu, v příštím min. půlstoletí se nic dít nebude. Státní kasa je zachráněna.

Lektor
Host
Lektor

Lepší by bylo schválit něco realizovatelnýho.

XXXD
Host
XXXD

S vaším myšlením bychom nemuseli postavit nic, protože nepostavit nic je realizovatelnější než něco stavět.

Adam Stahl
Host
Adam Stahl

Prej ,,stavět se začne nejdříve v roce 2028″ – v ten moment jsem chcípl smíchy. 😂😂😂

PetrS
Host
PetrS

Poděkujte voličům VV. Ministr Bárta šoupnul dopravní infrastrukturu státu o 5-10let zpět.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Troufám si se znalostí věcí ohledně projednávání liniových staveb tvrdit, že tunel nebude dán do provozu dříve, než v roce 2045.

XXXD
Host
XXXD

Nechci být pesimista, ale myslím, že budeme rádi, pokud se do roku 2045 alespoň kopne.

Petr
Host
Petr

Teď ještě promyslet, jak na to sehnat finance.

Martin
Host
Martin

Jak dlouho se tobude stavet? 10 let? Pak je to cca 5mld. rocne…

Petr
Host
Petr

Jenže se nemůže stavět v celé republice jen tato stavba. Je toho naplánováno dost, takže i když to bude jen 2,5mld ročně tak to bude boj. A další věc je, že předpokládaná cena je zřejmě v dnešních cenách.

Martin
Host
Martin

To sice ano, ale podivejte na rozpocet MD.. navic, by chtelo jej dost navysit, infrastruktura je dulezita a i kdyz nechci zadluzovani, tak mame nejnizsi uroky v historii,… I tak si myslim, ze misto ruznych 75% slev a navysovani uredniku ve statni sprave nebo i nekdy prehnanych soc. davek se mnohem vice vyplati…
Mj. prave slevy nas stoji cca 6-7mld. rocne…

Radek Janata
Host
Radek Janata

Letos jde na železnice ze SFDI 30 miliard. 5 mld. není zas tak moc. Velké „koridorové“ stavby už tou dobou budou hotové, koridory už se budou jenom opravovat.

Jirka Z
Host
Jirka Z

Právě, že tou dobou budou možná hotové právě jen ty velké koridorové stavby, ale bude třeba stavět VRT, investovat do dalších důležitých tratí, které byly dosud zanedbávané, zavést skutečnou železnici do těch krajských měst, kam dosud vedou jen lokálky. Ta konkurence bude obrovská a pokud se tak velké množství peněz vrhne do jedné předražené stavby, určitě budou chybět jinde.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Že jsem tak smělý, jakáže stavba je tak důležitá, že přebije důležitost dostatečně kapacitní trati na Německo? Fakt si myslíte, že trať171, tedy infrastruktura zděděná po císařpánovi, dostačuje (a ještě za 50 let dostačovat bude) požadavkům na ní kladeným? Pak nechápu, proč voláte proč tu povídáte o napojování krajských měst na nové tratě – ty stávající přece ve vámi prezentovaný logice musej stačit tuplem, když na Norimberk/ Mnichov je ok trať v podobě z roku 1905 (odmyslíme-li si dráty).

Jirka Z
Host
Jirka Z

A kolik že nových tratí se tady od dob císařpána postavilo? Slušná trať do Německa je určitě potřeba, ale trať 171 je ve srovnání s jinými pořád ještě alespoň elektrifikovaná dvoukolejka. Navíc, dokud nebude stát elektrifikovaná dvoukolejka také dál přes Domažlice a na německé straně, bude její význam v tomto směru dost omezený. Ale lidi Vašeho typu tak nějak nejsou schopni pochopit, že jinde je situace skutečně ještě mnohem horší. Jako odstrašující příklad se můžete zkusit svézt třeba z Brna do Přerova, z Prahy přes Mladou Boleslav do Liberce, nebo z Prahy do Jihlavy. Všechno jsou to tratě mezi krajskými… Číst vice »

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Všechno, o čem tu táráte, jsou tratě regionálního významu (jak Praha – Liberec, tak ta lokálka mezi těma dvěma bezvýznamnejma vesnicema na Moravě, který zmiňujete). Tady se ale bavíme o TEN-T trati, která nás spojuje s naším nejvýznamnějším ekonomickým partnerem, která je s nimi významem naprosto nesrovnatelná. To je jako kdybyste tu začal povídat, že neni potřeba dokončit Pražskej okruh, protože je potřeba postavit obchvat Moravského Berouna. Jinak super, že jste si zjistil, že 171 má dvě koleje a dráty, ale možná by bylo dobrý si zjistit i další věci, třeba že ročně se na ní v průměru vyskytne 700… Číst vice »

Danel Brvnišťan
Host
Danel Brvnišťan

Taká čumildomapy otázka: nešla by urobiť odbočka pre nákladku aj druhým smerom, niekde v priestore Zbuzan so zaústením smer Rudná u Prahy, čím by vzniklo pokračovanie nákladného obchvatu smerom na západ a ďalej na sever?

rýpal
Host
rýpal

hhéééj brácho čo ty tu ? nemáte dost starostí u vás v domovině? třeba trať zo žiliny ďalej a východ?

Danel Brvnišťan
Host
Danel Brvnišťan

Stačí po Žilinu, ako hovoril Fico, na východe nič nie je 🙂
A keď už máš potrebu týchto primitívnych komentárov: väčšina z tých desiatok miliárd pôjde z daní občanov EÚ, nie len tých českých, a aj tí pražskí ktorí hovoria po slovensky ako ja platia dane. Takže asi tak 🙂

a8n
Host
a8n

Na obhájení před Jaspersem bych si zrovna nevsadil. A i tak je zahájení reálné nejdříve v době, kdy už to většina nebude.

patrik vulpis
Host
patrik vulpis

P.Daniel, zijem v SR a musim ti povedat uprimne, ze ZSR su na tom coraz horsie a bez urazky su „stredoveke“, robi sa na nich malo bez konceptu a chaoticky. Sudruhovi Fickovi a kapitanovi a spol.este nedoslo, ze vsade sa investuje do zeleznic. Dialnice, aj ked. potrebne, su slepa ulicka. Naproti tomu CD, aj ked este zdaleka nemaju na vyspele drahy v zap.Europe, investuju, rekonstruuju a zvysuju tratove rychlosti. Na tzv. zaostalom juhu Talianska som pred rokmi videl na.FS (Ferrovie dello Stato) rychlostniky s cislom 160 – 180 a nikoho okrem mna, to neudivovalo. A to su SNCF, DB este… Číst vice »

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Drobné dvě poznámky – SŽDC, nikoliv ČD. 😉 A co se týče infra, tak pomineme-li SBB, tak podle mě má v Evropě obecně nejlepší koleje ÖBB Infra.

Marian Kechlibar
Host
Marian Kechlibar

Tipoval bych, že roku 2028 budeme dávno čistými plátci (CZ i SK). Bosna a Albánie se těší na fondy a Británie bude pryč.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Víte pane Kechlibare, co je velký problém? Že se evidentně projektuje do šuplíku, jsme zavaleni studiemi proveditelnosti a projekty všeho možného od Aše po Břeclav a přitom víme, že dvě třetiny všeho se v příštích 50 letech nezrealizuje přesně pro ten důvod, co píšete. Jenže – my nevíme, co se z klobouku nakonec vytáhne a tak nemůžeme podcenit vůbec nic. Je to ale dost únavné a frustrující…

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

DB: Nechte internetového hrdinu rýpala být, on jen neví, že je prostoduchý kulturní nevzdělanec. 😉

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

To není úplně rozumné. Brání tomu sklonové poměry.

Danel Brvnišťan
Host
Danel Brvnišťan

Dúfal som že práve vy odpoviete, díky 🙂 A keby to teoreticky sklonovo vychádzalo, možno so zaústením niekde za D5, myslíte že by sa našlo využitie? Tipujem že odpoveď je nie, inak by to v tej štúdii bolo 🙂

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Odpovím za Petra – ne. 😉

Octupus
Host
Octupus

Studii delal Sudop, tak na tak vyrazne invencni napady bych nesazel…

BND30
Host
BND30

Však v SUDOPu viděli obrázek ozubnicové lokomotivy, takže to není problém projektanta, ale neschopného dopravce, no ne ?

XXXD
Host
XXXD

Na naprosto zbytečném vyhazovaní peněz za blbosti nic invenčního nevidím.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Problém je velké převýšení.

Ondřej
Host
Ondřej

Těch bezmála 200m výškového rozdílu do té oblasti by takové nákladní trati moc neslušelo… Od Branického mostu každopádně měly kdysi vzniknout nějaké spojky směrem na Pražský Semmering. Nicméně to bylo ještě za časů, kdy se na Kladně vyráběla ocel a těžilo uhlí a tratě na západ od Prahy určitě sloužily nákladu víc než dnes. 🙂

Zlámalík
Host
Zlámalík

O spojce do Hlubočep a odbočce z Branického mostu je moho informací tady: https://www.koridory.cz/hlubocepska-spojka-pod-barrandovem/

Jirka Z
Host
Jirka Z

Je tam taková malá drobnost, ten tunel by tam měl vést asi tak 150 – 200m hluboko.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ač se to nemá, odpovídat otázkou. Použil jste mapu s vrstevnicemi? Stoupání od Vltavy do Zbuzan by dělalo hezkých kulatých 20 promile, což znamená snížit zátěž. Nehledě na to, kam by takový nákladní vlak pokračoval.
Je-li cíl nákladního vlaku severozápadně od Prahy, tak je přinejnemším neinteligentní tahat ho přes most Inteligence, přijel-li od Kolína/Benešova. Jede-li od Plzně, odbočí již v Berouně. Pojede-li až z Bavorska, je nesmysl tahat takový vlak přes Plzeň a Beroun, když může jet přes Cheb a Karlovy Vary. Koneckonců existuje ještě varinata z Plzně přes Žatec. Vše se zdaleka vyhýbá Praze.

jan
Host
jan

Když se člověk podívá na stavby po 2022 do 2030. Projektů je hodně, jen nevím jestli na to budou peníze.. Tohle 80. Kladno 40. Zlín 12 tuším.
Přerov Brno. Do toho chtějí stavět VRT.. K tomu je třeba opravovat hromadu tratí – na Nymburk. Přes Vysočinu.. Opravovat koridor..
Stavět tunel na Budějovice. Příjde mi to jako scifi.

jan
Host
jan

K tomu, jaké problémy byly s Ejpovicemi, jak se protáhly, prodražily, s Blankou. Do toho chtějí stavět tunel s Němci..

jan
Host
jan

Ps a opravovat jiné tratě, na které 50 let nesáhly.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

No právě. 40 roků se nedělala údržba s odkazem na to, že to vydrží věčnost, stačí opravit poválečné škody. A postavit jednu trať, na kterou Německé/Pruské/Polské dělostřelectvo z Bystřice Kladské nedostřelí. To byla vojesnké priorita, stejně jako vybourání Maloměřic, neb tam bude seřaďovací nádraží lépe kryté před nálety nepřátelských bombardérů. A pak bylo teda nutné vytěžit v Krušných horách uran, aby ho nemohl využít nepřítel za hranicemi a tím ohrozit Moskvu. Stalo se tak, uran vytěžen byl. To byly priority. Vždyť i tu dálnici Praha – Bratislava soudruzi odsunuli na 15 let na vedlejší kolej.

a8n
Host
a8n

Tato rozhodně není do 2030.

MildaIV
Host
MildaIV

A nezapomeňte na výrazné omezení peněz z EU. Všechno se to nestihne do roku 2050 ani rozestavět.

DRABADURA
Host
DRABADURA

Zapomněl jsi na tunel UCHO

DRABADURB
Host
DRABADURB

Zapomněl jsi na tunely UCHO

rýpal
Host
rýpal

i když bych byl rád aby se to zrealizovalo stejně si myslím že si na to jen tak nějaký politik netroufne myslím tím podpis a dát hlavu na špalek za takový prachy vs. potencionální výnos a užitek ze zhotoveného díla… takže jestli nebude ANO u vesla za ty léta tak to půjde do hajzlu jako tenkrát za víta barty.. každej bude podělanej jako městskej chodník a radši zastaví financování…

Radek Janata
Host
Radek Janata

Tahle stavba, stejně jako většina ostatních, přesahuje životnost jednoho politika.

Např. dnešní rozjeté stavby na IV. koridoru se připravovaly posledních 15 let. Na ministerstvu se v tom prostě úředníci pomalu hrabou a každého nového ministra akorát tak seznámí s tím, co bude zahajovat.

rýpal
Host
rýpal

a to je špatně právě.. .proto si na to jen tak nějaký nováček co nastoupí po volbách hned tak netroufne.. jo když by tam byl let tak už ví a netrvá to tak dlouho… to je další průser na čecháčkovský povaze…… furt máme pocit že se na nás něco šije, že nás někdo chce podělat a pak shrábne majland…… prostě klasa.cz

Petr
Host
Petr

Politik, přece nebude zahajovat stavbu u které bude stříhat pásku opozice.

Radek Janata
Host
Radek Janata

A přece tomu tak často je. A vy si myslíte, že v okamžiku stříhání pásky si někdo pamatuje, kdo poklepával na základní kámen?

Petr
Host
Petr

Jenže tady je to skoro jistota.

Rýpal
Host
Rýpal

Přesně tak… Taky bych si pojistil abych smetánku slizul já když už jsme si ten dort upekl… Gord když by měl stříhat pásku třeba takovej cur.. k jako Kalousek třeba A já byl Babiš třeba.. Neskousnul bych to a šel bych do krimu asi protože bych ho zabil..

Martin
Host
Martin

Asi jako Hacker a Humphrey..

Tomáš
Host
Tomáš

Lépe bych to nenapsal.

DRABADURA
Host
DRABADURA

Naopak kamaráde, všichni se budou přetlačovat o to, kdo to podepíše, protože být zvěčněn u poklepu u největšího tunelu a současně mít jistotu, že dokončení se nikdo z nich nedožije si nebude chtít ujít nikdo – tam budou všichni potentáti.

ene bene
Host
ene bene

Tak teď ještě aby smíchovský konec tunelu byl připraven na tunelové pokračování směrem pod hlavní nádraží. Protože je z dlouhodobého pohledu nesmysl, aby se rychlovlaky trmácely přes most pod Vyšehradem a podél Botiče skrz hradby.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Podívejte se třeba do Paříže, jakým způsobem TGV zdolávají „poslední kilometr“. Proti tomu je trať Smíchov – Hlavní ještě luxusem.

ene bene
Host
ene bene

To má být vtip? Fakt jste byl někdy v Paříži? Ne že by tam ty vlaky zrovna trhaly rychlostní rekordy, ale ty tratě vedou poměrně rovně a směrem ke svému cílovému nádraží a někdy s takovým počtem traťových kolejí, jaký se u nás neodvažujeme ani vyslovit. (Takže když ty vlaky jedou 100, tak to vypadá jako nezřízené courání, zatímco když zaskřípou kola u Slavojovy ulice, připadáte si na hranici lidských možností – asi jako na pouti na Lochnesce.)

Jimbo Jones
Host
Jimbo Jones

Řekl bych, že typologicky končí ty TGV na nádraží „Paříž-Smíchov“ (Montparnasse)…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Moissy-Cramayel máte místo Hostivaře, Vaires-sur-Marne místo Běchovic – přidejte si budoucí VRT směr Pořívany než to budete rozporovat, děkuji.
Le Bourget v Praze jsou letiště Kbely + Vršovice. Jóó, kdyby byla VRT přes Prosek a Čakovice, byla by podoba dokonalá, jen o fous menší.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Ano, já jsem TGV i řídil…

Dárek Vrana
Host
Dárek Vrana

Řekni, co jsi neřídil….. Ach jo

XXXD
Host
XXXD

Ze Smíchova na hlavák to dnes sice není moc přímo, ale není to nějaká hrozná zajížďka. V současné době trvá jízda 7 minut, kdyby nebyl tento úsek v naprosto příšerném stavu stejně jako zbytek 171, doba jízdy bez zastávky by byla v pohodě maximálně 5 minut, tudíž v případě přesunutí těchto vlaků do tunelu by tu byla minimální úspora času v jednotkách minut. Takže využít tunel pro regionálku, aby obsloužila centrum je mnohem lepší. Nemluvě o faktu, že nové nádraží pro dálkovku by vyšlo výrazně dráž než pro regionálku. Navíc je rozhodně lepší, aby byli přípravy na to, co se… Číst vice »

Petr
Host
Petr

Tak nemusíme si brát ve všem příklad z Francie. :-))