Stát posvětil nejdelší železniční tunel. 25 kilometrů pod zemí zkrátí výrazně cestu z Prahy do Berouna
Vizualizace tunelu z Prahy do Berouna z roku 2007. Foto: Sudop Praha
Centrální komise Ministerstva dopravy schválila jednu z nejnákladnějších železničních staveb. Pro rychlejší spojení Prahy a Berouna vybrala tunelovou variantu C-I,
Často jezdím po této trati proto jsem rád že se začne modernizovat, už ten tunel u Ejpovic hodně pomohl, a úsek Praha Beroun také potřebuje zrychlit. Ale tenhle tunel mi přijde moc megalomanský a předražený. Stačilo by přece postavit novou trať zhruba podél dálnice s několika menšími tunely. Stoupání by bylo velké, možná 4-5% takže nákladní vlaky by to nevyjely, tak by jezdily po staré trati a po nové jen rychlíky. A vše by stálo několikrát méně. Za situace kdy vozový park ČD je v průměru že 70. let a koleje a pražce pamatují Franze Josefa tak je toto příliš… Číst vice »
Uff….
Vážení přátele železnic už to nemůžu vydržet. V té době jsem působil jako technický náměstek bývalé Stavební správy Plzeň.. Tato stavba byla vypracována ve stupni „přípravná dokumentace“, a to včetně územních plánů a geologického průzkumu. Ještě dnes to Stavební správa splácí. Ta „sranda“ stále zatím cca 200 mil. Kč. Kdybych mohl tak z toho zvracím. Ale na druhou stranu jsem šťastný, že se má vize blíží k naplnění
A přibližná doba výstavby ?
To se dělá tak, že se vezme MS project či obdobný SW a do něj se začnou sázet jednotlivé úkoly a doba jejich provádění, včetně návazností, technologických přestávek a rezerv.
Když to bude dělat jeden člověk, tak 90denní zkušební licence mu nebude stačit, tolik práce nestihne. A propós v této fázi projektu mu to ani nikdo nezaplatí.
Proc mi neprekvapuje, ze vyhrala varianta na kterou uz Sudop Group dělala v roce 200x dokumentaci?
Nevyhrala. Je technická jiná s ohledem na primární účel ŽESNAD.
Počítám, že projektovat se to bude znova.
A jak to bude koordinovane s VRT obchvatem Prahy? Casem bude potreba a na Jizni spojku se nakladka, VR nakladka a VR osobka nevejde…
A k čemu potřebujete VRT obchvat Prahy, když většina lidí míří právě tam, vystupuje tam nebo přestupuje. Ty vlaky je třeba přivést právě na nějaký centrální dopravní uzel, kterým je v Praze hlavní nádraží, a to i za cenu, že poslední úsek pojedou o něco pomaleji. Podobně pokud možno i v ostatních krajských městech. Neberte si prosím příklad z Brna, kde se pokoušejí přesunout hlavní nádraží do polí za město a úspěšně se jim tak daří nekolik let blokovat jakoukoliv modernizaci.
Ta „pole za městem“ jsou od centra Brna asi stejně daleko, jako je od centra města vzdálené hlavní nádraží v Praze. To že tam dosud byl brownfield neznamená, že je to někde na periferii.
Brnu se ovšem povedlo „díky“ 25 letům stavební uzávěry vyrobit nefalšovanou periferii v centru.
Ne, díky koordinovanému odporu aktivistů, v posledním volebním období dokonce členům městské koalice – Zeleným.
Je tu hodně komentářů a začíná to být trochu nesrozumitelné. Shrnu to tedy v několika bodech: 1) Fakt, že Centrální komise MD schválila variantu C-I velmi dobrá zpráva, která dává technický smysl. Konečně přestanou diskuse o variantách a začne se postupně připravovat. Kdy se bude stavět, to je politické rozhodnutí, které není přímo 100% závislé na financích, i když to je také důležité. 2) Tunel „Praha-Beroun“ bude o 3 km kratší, než srovnatelný „Túnel de Guadarrama“ na LAV Madrid-Valladolid, takže srovnání s Lötschberg-Basistunnel (34,5 km) nebo Gothard-Basistunnel (57 km) není úplně na místě. To se týká jak vnitřní aerodynamiky, tak… Číst vice »
Diky za shrnuti, jen se zeptam jako blbec k bodu 2);odst.3. Proc ma NEx rychlostni limit 120km/h a nesel by tento v tunelu zvysit na 160km/h? Jsme zde omezeni jizdni dynamikou nakl.vlaku, konstrukcni rychlosti vagonu, ekonomickou spotrebou elektriny, nebo jen legislativne predpisem? Rychla nakladni by byla fajn…
Ten limit je technicko-fyzikální: Ek = 1/2m*v^2.
Já myslím, že na toto Vám odpoví nejlépe Petr Šimral nebo Oldřich Sládek, pokud se tu zastaví. Rychlost nákladního vlaku 120 km/h není dogma, ale mám takové tušení, že vhodných nákladních vozů (a nákladních lokomotiv) pro rychlost 160 km/h je v prostoru střední Evropy poměrně málo a nedělám si iluze, že řekněme za 20 let to bude lepší.
Nejde jen o vozy (nad 120 km/hod už musí mít kotoučové brzdy) a lokomotivy, ale také o to, co se veze. Kamiony na vozech tahačem napřed např. v Rakousku jedou 100 km/hod, pokud jsou obráceně, pak v tunelech max. 80 km/hod.
Už jsem se zastavil. 😉 Nákladní vlaky budou i nadále a i v tunelu jezdit Vmax 100. Občas něco a zcela výjimečně 120. Důvodem jsou jednak technické potíže a hlavně je cokoliv nad 100 ekonomicky nesmyslné – rostou brutálně náklady, zjm. za trakci.
Šlo by to. Musíte mít jiné vagóny, které ale nebude možné zatížit jako vagony na 160 km/h. Pak taky budete potřebovat 3 lokomotivy namísto jedné. Další nevýhodou je dlouhá doba, po kterou se vlak bude rozjíždět a zpomalovat. Ve skutečnosti uštšíte celé 3 minuty za cenu 10násobných nákladů.
Takže súdružka, predajte Fábiju, kúpite si Ferrari. Čo, vy nemáte na Ferrari? Tož predajte tu Fábiju, Homecredit požičá!
Oprava: zatížit jako vagony na 120 km/h.
Důvod: Brzdy vyvíjejí teplo, neboť se v nich přeměňuje kinetická energie. Ta roste s kvadrátem rychlosti, jak již psal Haha, ale brzda dokáže odvést jen určitý tepelný (=brzdný) výkon. Ze 160 by se brzdy buď přehřály, nebo by byla brzdná dráha neúměrně dlouhá. Ubrání užitečného zatížení je kompromis. Příliš drahý kompromis. Řešení v podobě karbon-keramických brzd, známých ze závodních okruhů, je právě zcela mimo ekonomické možnosti.
Myslím, že by nebyl problém určovat max. rychlost nákladních vlaků právě dle hmotnosti nákladu. Nevím, v jakých hodnotách se obvykle pohybují hmotnosti nákladů na železnici, ale dokážu si představit, že kontejnerový vlak s kontejnery plných např. plastových kachniček (prostě něčeho lehkého) může klidně jet 160, aniž by tím nějak výrazně vzrostla ekonomika provozu.
Zjednodušeně: Maximální rychlost souvisí s nápravovým tlakem s konstrukční rychlostí vagónů a pak s celkovou hmotností vlaku.
Bod 2) od tunelu Beroun k ejpovickemu se nepocita se snizenim rychlosti pro rychle vlaky, nedavalo by to smysl, SZDc se nebrani navazani trati az na 300km/h ve smery Ejpovice… byt se s tim v dohledne dobe nepocita… ale stavba tak byt pripravena musi… rychlost v tunelu ovlivnuji i jine faktory nez je prurez a sklon trati, ale treba i oblouky, take proudeni vzduchu je velmi narocne…
Bod 3) Praha-Brno ma vliv prave i na nakladni dopravu, uvolni se koridory, neni to jen prinosu v osobni doprave na trase Hamburk-Viden/Budapest…
Jinak souhlasim…
Jestlipak bude také určena minimální dosažitelná rychlost ŽKV s jakou se do tunelu bude smět?
Ten bod 3), to jsou teda strašný cancy. Kecy o tom, že prioritizace dopravních staveb se bude dělat podle toho, jak si někdo myslí, kdo si bez koho neutře prdel:-)
Tunelove stavby vzhledem ke sve delce vystavby a takoveho vyznamu by mely byt prioritou…
Symptomatické. O tabulce nákladů a přínosů ani čárka, bezmezné důvěře jsem již po zkušenostech nadobro odvykl. Obávám se totiž, že ty mnohé desítky miliard nákladů budou do dvou let jen zbožným přáním.
Stejne tyto CBA jsou zatizeny velkou nejistotou predikce budoucich desetileti. Objektivne se daji napsat tak ze to ekonomicky „vyjde“ i „nevyjde“, pak se o tom bude roky vice ci mene odborne debatovat a dal to zname. Pohledem na soucasny stav tr.171 si muzeme sami odpovedet, zda nam postaci jezdit 80km/h a nakladni vlaky tudy protlacovat silou vule s perspektivou, ze lidi v zazemi Prahy bude spise pribyvat (kapacity Os vlaku) nez naopak. Dle me: vcera bylo pozde, aneb cim drive tim lepe.
ERR je vysoce nad 5.5 % díky ŽESNADu a vlakům přes Furth im Wald (to, že prošel tunel Beroun, znamená, že 4e je na smetišti dějin). 🙂
proc je 4e pryc? Jako ze nebudou penize?
Další příklad toho, jak jednou navržené řešení se ukazuje i po X letech a X studiích opět vlastně za to nejpřijatelnější.
Všichni pamatujte na tento příklad kdykoliv, když zas začnete rozumovat že je nějaká stavba špatně vedená a že by to šlo udělat tákhle a tamtudy. Např. D1 u Dluhonic. Ta kdyby padla a šla k přepracování, tak vsadím svoje boty, že jako nejlepší varianta zas vyjde ta současná.
Stále se ale najdou zarytí modernisté, kterým vadí 4 kola, každé v jednom rohu vozidla. Že prý je to zastaralé řešení a dožadují se něčeho modernějšího na základě přesvědční, že modernější technologe existují a jsou lepší, že se na čtyřkolovém vozidle za 200 let nic nezměnilo.
Ejpovicý tunel má 4km a stavěl se čtyři roky. Tento bude mít 25km, začne-li se nějakým zázrakem stavět v roce 2028 tak dobudováno by mohlo být v roce 2053. Toho se nedožiju 🙁
Koho zajímá zda se nějaký jednotlivec něčeho dožije či ne. Tuto nepochybně dobrou věc může využívat následně milióny lidí po nnoho let. Souhlasím že by se mohlo stavět rychleji ale to už je jiný problém související s legislativou ČR týkající se přípravy staveb.
Tohle ale není přímá úměra. Spoustu času zabírají přípravné práce. Jakmile tam ten razící štít postavíte, tak prostě pojede. Navíc tady budou skoro jistě 2 razící štíty z každé strany, takže celkem 4, Ejpovice měly jen jeden.
Dva razící štíty z každé strany… Takže když se seknou, budou na Berou čtyři tunely.
Čtyři určitě nebudou. Všechny čtyři kusy by se musely odepsat a odklonit do hory nebo demontovat šachtou. Vyjmout se nedají. Budou dva. Projedou za tři roky durch.
Demontují a montují se šachtami úplně běžně. Šachty tam mají být tři, navíc se často kombinuje TBM a NRTM. Takže klidně se každý ze čtyř úseků může stavět z obou stran.
„Vyjmout se nedají.“
Počúvajte, súdruh Kefalín, ako sa stalo, že toto nie je môžné zrobiť? Iný kontinent?
https://www.youtube.com/watch?v=b3pG8RfOxtY
Mám tomu rozumět tak, že to čeho se nedožijeme nemá smysl stavět, či co?
To vypadá na další velký „tunel“, něco jako Blanka v Praze.
Jistě, a protože by si na tom mohl někdo nahrabat, tak to nepostavíme a imperialisty necháme vyhladovět. Tak s tímhle přístupem si tu můžeme rovnou otevřít celorepublikový skanzen.
Já bych zase až tolik nejásal, podle toho rozhodnutí se má stavět nejdříve za 9 let, mezitím se to téměř jistě ještě posune. A proč? Protože nikdo neví, kde na to vzít peníze, které jsou potřeba i jinde. Pro srovnání, Praha Beroun, 25 km, odhad 50 mld, VRT Praha Brno 200 km, odhad 100 mld. Do čeho byste investovali dříve? Přitom levnější varianty s menší celkovou délkou tunelů by se najít daly, mohly by vycházet z upravené varianty F, kde především odbočku na Beroun by bylo vhodné zaústit až u Karlštejna. Za podobné peníze by se tak dala postavit VRT… Číst vice »
No prvotně bych investoval Praha – Beroun, ta trať tam není v dvakrát dobrém stavu, to na Brno to je přeci jen lepší.
Prvotně by se mělo investovat do té trati kde bydlím že?😁 Stav tratí je natolik zanedbán po 41 letech vlády komunistické lůzy že bys potřeboval 50 biliónů Kč hned zítra, pak nasadit všechny stavební firmy z celé Evropy a na 10 let zastavit veškerý provoz aby se mohlo stavět bez rušivého elementu projíždějících vlaků přes staveniště. Za deset let by byl vidět znatelný výsledek díla.
Komunisti už tu 30 let nemáme, jen tak na okraj…
No tak to pak to konstatování zcela mění.
Stačí srovnat východ a západ Německa dnes. Ani neskutečné finanční injekce ze západu těch 40 let nevyrovnaly.
Jo, to je sice pravda, ale tady se nebavíme o kompletní sanaci země, ale výstavbě umrněnejch pár set kilometrů trati. To by se za těch 30 let stihnout dalo.
„Komunistů jsou tu pořád mraky.“
Miroslav Kalousek 3.11. 2011
To jde souběžně, momentálně je ve stavbě SmRad.
Varianta F je z řady důvodů neprůchodná a i (navíc) z mého pohledu místního obyvatele nesmyslná. Kromě toho ŽESNAD.CZ podpořil jen varianty B nebo C.
Doufam ze Zesnad se svym (logicky) partikukarnim zajmem nebude ten, kdo tu bude rozhodovat
Rozhodovat ne, ale když máte stavbu, kterou z velké části bude využívat nějaký subjekt, díky kterému taky ekonomicky celý projekt vyjde, asi mu nebudete házet klacky pod nohy a prosazovat tam variantu, která je pro něj absolutně nevhodná.
Ne, proč a na jakém základě? Snažíme se jen racionálně a efektivně lobbovat za zájmy nákladních dopravců a v případě tunelu se to povedlo skloubit s celospolečenským zájmem. Teď už stačí jen sehnat na to prachy a počkat si do roku 2045…😉
A mě by třeba zajímalo, proč je neprůchodná nesmyslná a jestli skutečně není možnost, jak ji upravit, aby měla minimální negativní dopad bez nějakého výrazného navýšení ceny. Obávám se, že hlavním důvodem neprůchodnosti je fakt, že v jejím okolí bydlí příliš mnoho vlivných lidí, kteří ji dokážou prakticky trvale blokovat, tj. klasické nimby. O to víc překvapuje, že se k těm nimby hlásí někdo, kdo chce stavět nové tratě, po kterých chce jezdit se svými nákladními vlaky, ale už mu vadí, když by mu ty jeho vlaky po těch nových tratích jezdily kolem jeho domu.
Zase jak u blbejch. Varianta F je nesmysl, protože míjí Beroun (což by znamenalo konec rychlíků tam) a taky na její trase bydlej lidi. Né vlivný lidi, ale lidi. Dál je to o systému státní správy a místní samosprávy a různejch pravomocích tím systémem danejch. Učí se to někde v šestý třídě základní školy, takže pokud vám to není jasné, oslovte nějakého školáka a on vám to vysvětlí. Esli chcete rozject něco, co se bude projednbávat dalších 30 let, tak good luck. A ještě si neodpustím dotaz k těm výkřikům o nimbách – vy, kdyby vám někdo za barákem hodlal… Číst vice »
Děkuji, lépe bych to nenapsal👍
Všechny varianty minou Beroun, jen zparchantěním trasy B a C jde Beroun připojit částečně a to pouze směrem na Prahu a z Prahy. Směrem na Plzeň a z Plzně to nejde.
A ono v okolí jiných železnic a dálnic, ať už existujících, nebo plánovaných, nežijí lidé? Pokud se budete řídit touto logikou, budete už muset všechny nové železnice a dálnice stavět v tunelu, bylo by to sice hezké, ale kdo to zaplatí? Nebo stát zaplatí několik desítek miliard navíc, ale tuto výsadu bude mít jen pár lidí v okolí Berounky? Ale to ať si před veřejností obhájí ti, kdo o tom rozhodují, na ministerstvu, ve vládě, jestli to za to stojí, já tady jen píšu svůj názor. To, že by přes Beroun přestaly jezdit rychlíky, je samozřejmě lež a manipulace z… Číst vice »
Melete naprostý kraviny. ostatně jako vždy. Zaprvý, údolí Berounky je fakt ale kur*a zalidněný. Chápu, že jste tam nikdy nebyl, ale aspoň mapu jste si rozkliknout moh, leccos je z ní patrné. Stavět tam cokoli po povrchu je zhruba stejně realistické jako stavět novou povrchovou trať jánevim přes Hanspaulku. To neprojednáte ani za 30 let, to je holej fakt. Zadruhý, přes Beroun by rychlíky ve variantě F pochopitelně nejezdily, neb jedním z důvodů výstavby tunelu je umožnit využití 171 pouze pro regionální dopravu. Ve chvíli, kdy by rychlíky zůstaly na 171, postrádá výstavba varianty F už úplně smysl. Těch vašich… Číst vice »
Kraviny tady melete především Vy. Z Vasich odpovědí je zřejmé, že o železniční dopravě nic nevíte a nejdál jste byl pravděpodobně v Berouně, ale zato máte potřebu tady všechny urážet. Už dnes jezdí přímé Západní expresy každou hodinu, s novou rychlejší tratí se dá očekávat jednak vyšší zájem a jednak bude i volná kapacita pro ještě častější spoje. Těch 50 mld je odhadovaná cena tunelu ve variantě C, varianta F by měla smysl právě v případě, pokud by vzhledem ke kratším tunelům umožnila mnohem levněji vyřešit kapacitu trati v údolí Berounky a v budoucnu levněji postavit VRT až k Hořovicím,… Číst vice »
Když už jste to zmínil, napadlo mě ještě, že pokud by přes Beroun měly přestat jezdit nějaké rychlíky, mohlo by se to týkat těch na Příbram, ty by ve variantě F mohly z Lochovic jezdit rychlejší trasou přímo na Prahu. Velkou nevýhodou by ale byla chybějící vazba na trať přes Beroun na Plzeň. I ve variantě F by se jistě našly zlepšení, jedním z nich by místo spojky do Lochovic mohla být odbočka ze Všeradic přes Hostomice k Jincům, byl by tam sice nutný asi 2 km tunel, ale celá trasa by se ještě výrazněji zkrátila, takže vlaky z Příbrami… Číst vice »
Nemluvě o tom že ten tunel je za cca 2x tolik co VRT Praha – HK, resp. Poříčany-HK včetně napojení k Pardubicím.
Každopádně investovat by se mělo do všeho. Přinos VRT (sle i chybějících dálnic) je pro ekonomiku tak významný, že se jakýkoli úvěr od Evropské investiční banky je výhodnější než nedělat nic.
Konečně. Přidat novou stopu do Domažlic a tunel do Bavorska a můžeme jezdit TGV do Paříže se dívat.
Pokud budou nemci chtit, Eu i Nemecko se spise kloni variante Norimberk…
To se mi nezdá: https://www.oberpfalz.de/neues/news-detailseite/news/im-schnellzug-von-schwandorf-nach-prag-eu-fordert-ausbau-der-bahnstrecke/
Tak zde můžeme být v klidu, v příštím min. půlstoletí se nic dít nebude. Státní kasa je zachráněna.
Lepší by bylo schválit něco realizovatelnýho.
S vaším myšlením bychom nemuseli postavit nic, protože nepostavit nic je realizovatelnější než něco stavět.
Prej ,,stavět se začne nejdříve v roce 2028″ – v ten moment jsem chcípl smíchy. 😂😂😂
Poděkujte voličům VV. Ministr Bárta šoupnul dopravní infrastrukturu státu o 5-10let zpět.
Troufám si se znalostí věcí ohledně projednávání liniových staveb tvrdit, že tunel nebude dán do provozu dříve, než v roce 2045.
Nechci být pesimista, ale myslím, že budeme rádi, pokud se do roku 2045 alespoň kopne.
Teď ještě promyslet, jak na to sehnat finance.
Jak dlouho se tobude stavet? 10 let? Pak je to cca 5mld. rocne…
Jenže se nemůže stavět v celé republice jen tato stavba. Je toho naplánováno dost, takže i když to bude jen 2,5mld ročně tak to bude boj. A další věc je, že předpokládaná cena je zřejmě v dnešních cenách.
To sice ano, ale podivejte na rozpocet MD.. navic, by chtelo jej dost navysit, infrastruktura je dulezita a i kdyz nechci zadluzovani, tak mame nejnizsi uroky v historii,… I tak si myslim, ze misto ruznych 75% slev a navysovani uredniku ve statni sprave nebo i nekdy prehnanych soc. davek se mnohem vice vyplati…
Mj. prave slevy nas stoji cca 6-7mld. rocne…
Letos jde na železnice ze SFDI 30 miliard. 5 mld. není zas tak moc. Velké „koridorové“ stavby už tou dobou budou hotové, koridory už se budou jenom opravovat.
Právě, že tou dobou budou možná hotové právě jen ty velké koridorové stavby, ale bude třeba stavět VRT, investovat do dalších důležitých tratí, které byly dosud zanedbávané, zavést skutečnou železnici do těch krajských měst, kam dosud vedou jen lokálky. Ta konkurence bude obrovská a pokud se tak velké množství peněz vrhne do jedné předražené stavby, určitě budou chybět jinde.
Že jsem tak smělý, jakáže stavba je tak důležitá, že přebije důležitost dostatečně kapacitní trati na Německo? Fakt si myslíte, že trať171, tedy infrastruktura zděděná po císařpánovi, dostačuje (a ještě za 50 let dostačovat bude) požadavkům na ní kladeným? Pak nechápu, proč voláte proč tu povídáte o napojování krajských měst na nové tratě – ty stávající přece ve vámi prezentovaný logice musej stačit tuplem, když na Norimberk/ Mnichov je ok trať v podobě z roku 1905 (odmyslíme-li si dráty).
A kolik že nových tratí se tady od dob císařpána postavilo? Slušná trať do Německa je určitě potřeba, ale trať 171 je ve srovnání s jinými pořád ještě alespoň elektrifikovaná dvoukolejka. Navíc, dokud nebude stát elektrifikovaná dvoukolejka také dál přes Domažlice a na německé straně, bude její význam v tomto směru dost omezený. Ale lidi Vašeho typu tak nějak nejsou schopni pochopit, že jinde je situace skutečně ještě mnohem horší. Jako odstrašující příklad se můžete zkusit svézt třeba z Brna do Přerova, z Prahy přes Mladou Boleslav do Liberce, nebo z Prahy do Jihlavy. Všechno jsou to tratě mezi krajskými… Číst vice »
Všechno, o čem tu táráte, jsou tratě regionálního významu (jak Praha – Liberec, tak ta lokálka mezi těma dvěma bezvýznamnejma vesnicema na Moravě, který zmiňujete). Tady se ale bavíme o TEN-T trati, která nás spojuje s naším nejvýznamnějším ekonomickým partnerem, která je s nimi významem naprosto nesrovnatelná. To je jako kdybyste tu začal povídat, že neni potřeba dokončit Pražskej okruh, protože je potřeba postavit obchvat Moravského Berouna. Jinak super, že jste si zjistil, že 171 má dvě koleje a dráty, ale možná by bylo dobrý si zjistit i další věci, třeba že ročně se na ní v průměru vyskytne 700… Číst vice »
Taká čumildomapy otázka: nešla by urobiť odbočka pre nákladku aj druhým smerom, niekde v priestore Zbuzan so zaústením smer Rudná u Prahy, čím by vzniklo pokračovanie nákladného obchvatu smerom na západ a ďalej na sever?
hhéééj brácho čo ty tu ? nemáte dost starostí u vás v domovině? třeba trať zo žiliny ďalej a východ?
Stačí po Žilinu, ako hovoril Fico, na východe nič nie je 🙂
A keď už máš potrebu týchto primitívnych komentárov: väčšina z tých desiatok miliárd pôjde z daní občanov EÚ, nie len tých českých, a aj tí pražskí ktorí hovoria po slovensky ako ja platia dane. Takže asi tak 🙂
Na obhájení před Jaspersem bych si zrovna nevsadil. A i tak je zahájení reálné nejdříve v době, kdy už to většina nebude.
P.Daniel, zijem v SR a musim ti povedat uprimne, ze ZSR su na tom coraz horsie a bez urazky su „stredoveke“, robi sa na nich malo bez konceptu a chaoticky. Sudruhovi Fickovi a kapitanovi a spol.este nedoslo, ze vsade sa investuje do zeleznic. Dialnice, aj ked. potrebne, su slepa ulicka. Naproti tomu CD, aj ked este zdaleka nemaju na vyspele drahy v zap.Europe, investuju, rekonstruuju a zvysuju tratove rychlosti. Na tzv. zaostalom juhu Talianska som pred rokmi videl na.FS (Ferrovie dello Stato) rychlostniky s cislom 160 – 180 a nikoho okrem mna, to neudivovalo. A to su SNCF, DB este… Číst vice »
Drobné dvě poznámky – SŽDC, nikoliv ČD. 😉 A co se týče infra, tak pomineme-li SBB, tak podle mě má v Evropě obecně nejlepší koleje ÖBB Infra.
Tipoval bych, že roku 2028 budeme dávno čistými plátci (CZ i SK). Bosna a Albánie se těší na fondy a Británie bude pryč.
Víte pane Kechlibare, co je velký problém? Že se evidentně projektuje do šuplíku, jsme zavaleni studiemi proveditelnosti a projekty všeho možného od Aše po Břeclav a přitom víme, že dvě třetiny všeho se v příštích 50 letech nezrealizuje přesně pro ten důvod, co píšete. Jenže – my nevíme, co se z klobouku nakonec vytáhne a tak nemůžeme podcenit vůbec nic. Je to ale dost únavné a frustrující…
DB: Nechte internetového hrdinu rýpala být, on jen neví, že je prostoduchý kulturní nevzdělanec. 😉
To není úplně rozumné. Brání tomu sklonové poměry.
Dúfal som že práve vy odpoviete, díky 🙂 A keby to teoreticky sklonovo vychádzalo, možno so zaústením niekde za D5, myslíte že by sa našlo využitie? Tipujem že odpoveď je nie, inak by to v tej štúdii bolo 🙂
Odpovím za Petra – ne. 😉
Studii delal Sudop, tak na tak vyrazne invencni napady bych nesazel…
Však v SUDOPu viděli obrázek ozubnicové lokomotivy, takže to není problém projektanta, ale neschopného dopravce, no ne ?
Na naprosto zbytečném vyhazovaní peněz za blbosti nic invenčního nevidím.
Problém je velké převýšení.
Těch bezmála 200m výškového rozdílu do té oblasti by takové nákladní trati moc neslušelo… Od Branického mostu každopádně měly kdysi vzniknout nějaké spojky směrem na Pražský Semmering. Nicméně to bylo ještě za časů, kdy se na Kladně vyráběla ocel a těžilo uhlí a tratě na západ od Prahy určitě sloužily nákladu víc než dnes. 🙂
O spojce do Hlubočep a odbočce z Branického mostu je moho informací tady: https://www.koridory.cz/hlubocepska-spojka-pod-barrandovem/
Je tam taková malá drobnost, ten tunel by tam měl vést asi tak 150 – 200m hluboko.
Ač se to nemá, odpovídat otázkou. Použil jste mapu s vrstevnicemi? Stoupání od Vltavy do Zbuzan by dělalo hezkých kulatých 20 promile, což znamená snížit zátěž. Nehledě na to, kam by takový nákladní vlak pokračoval.
Je-li cíl nákladního vlaku severozápadně od Prahy, tak je přinejnemším neinteligentní tahat ho přes most Inteligence, přijel-li od Kolína/Benešova. Jede-li od Plzně, odbočí již v Berouně. Pojede-li až z Bavorska, je nesmysl tahat takový vlak přes Plzeň a Beroun, když může jet přes Cheb a Karlovy Vary. Koneckonců existuje ještě varinata z Plzně přes Žatec. Vše se zdaleka vyhýbá Praze.
Když se člověk podívá na stavby po 2022 do 2030. Projektů je hodně, jen nevím jestli na to budou peníze.. Tohle 80. Kladno 40. Zlín 12 tuším.
Přerov Brno. Do toho chtějí stavět VRT.. K tomu je třeba opravovat hromadu tratí – na Nymburk. Přes Vysočinu.. Opravovat koridor..
Stavět tunel na Budějovice. Příjde mi to jako scifi.
K tomu, jaké problémy byly s Ejpovicemi, jak se protáhly, prodražily, s Blankou. Do toho chtějí stavět tunel s Němci..
Ps a opravovat jiné tratě, na které 50 let nesáhly.
No právě. 40 roků se nedělala údržba s odkazem na to, že to vydrží věčnost, stačí opravit poválečné škody. A postavit jednu trať, na kterou Německé/Pruské/Polské dělostřelectvo z Bystřice Kladské nedostřelí. To byla vojesnké priorita, stejně jako vybourání Maloměřic, neb tam bude seřaďovací nádraží lépe kryté před nálety nepřátelských bombardérů. A pak bylo teda nutné vytěžit v Krušných horách uran, aby ho nemohl využít nepřítel za hranicemi a tím ohrozit Moskvu. Stalo se tak, uran vytěžen byl. To byly priority. Vždyť i tu dálnici Praha – Bratislava soudruzi odsunuli na 15 let na vedlejší kolej.
Tato rozhodně není do 2030.
A nezapomeňte na výrazné omezení peněz z EU. Všechno se to nestihne do roku 2050 ani rozestavět.
Zapomněl jsi na tunel UCHO
Zapomněl jsi na tunely UCHO
i když bych byl rád aby se to zrealizovalo stejně si myslím že si na to jen tak nějaký politik netroufne myslím tím podpis a dát hlavu na špalek za takový prachy vs. potencionální výnos a užitek ze zhotoveného díla… takže jestli nebude ANO u vesla za ty léta tak to půjde do hajzlu jako tenkrát za víta barty.. každej bude podělanej jako městskej chodník a radši zastaví financování…
Tahle stavba, stejně jako většina ostatních, přesahuje životnost jednoho politika.
Např. dnešní rozjeté stavby na IV. koridoru se připravovaly posledních 15 let. Na ministerstvu se v tom prostě úředníci pomalu hrabou a každého nového ministra akorát tak seznámí s tím, co bude zahajovat.
a to je špatně právě.. .proto si na to jen tak nějaký nováček co nastoupí po volbách hned tak netroufne.. jo když by tam byl let tak už ví a netrvá to tak dlouho… to je další průser na čecháčkovský povaze…… furt máme pocit že se na nás něco šije, že nás někdo chce podělat a pak shrábne majland…… prostě klasa.cz
Politik, přece nebude zahajovat stavbu u které bude stříhat pásku opozice.
A přece tomu tak často je. A vy si myslíte, že v okamžiku stříhání pásky si někdo pamatuje, kdo poklepával na základní kámen?
Jenže tady je to skoro jistota.
Přesně tak… Taky bych si pojistil abych smetánku slizul já když už jsme si ten dort upekl… Gord když by měl stříhat pásku třeba takovej cur.. k jako Kalousek třeba A já byl Babiš třeba.. Neskousnul bych to a šel bych do krimu asi protože bych ho zabil..
Asi jako Hacker a Humphrey..
Lépe bych to nenapsal.
Naopak kamaráde, všichni se budou přetlačovat o to, kdo to podepíše, protože být zvěčněn u poklepu u největšího tunelu a současně mít jistotu, že dokončení se nikdo z nich nedožije si nebude chtít ujít nikdo – tam budou všichni potentáti.
Tak teď ještě aby smíchovský konec tunelu byl připraven na tunelové pokračování směrem pod hlavní nádraží. Protože je z dlouhodobého pohledu nesmysl, aby se rychlovlaky trmácely přes most pod Vyšehradem a podél Botiče skrz hradby.
Podívejte se třeba do Paříže, jakým způsobem TGV zdolávají „poslední kilometr“. Proti tomu je trať Smíchov – Hlavní ještě luxusem.
To má být vtip? Fakt jste byl někdy v Paříži? Ne že by tam ty vlaky zrovna trhaly rychlostní rekordy, ale ty tratě vedou poměrně rovně a směrem ke svému cílovému nádraží a někdy s takovým počtem traťových kolejí, jaký se u nás neodvažujeme ani vyslovit. (Takže když ty vlaky jedou 100, tak to vypadá jako nezřízené courání, zatímco když zaskřípou kola u Slavojovy ulice, připadáte si na hranici lidských možností – asi jako na pouti na Lochnesce.)
Řekl bych, že typologicky končí ty TGV na nádraží „Paříž-Smíchov“ (Montparnasse)…
Moissy-Cramayel máte místo Hostivaře, Vaires-sur-Marne místo Běchovic – přidejte si budoucí VRT směr Pořívany než to budete rozporovat, děkuji.
Le Bourget v Praze jsou letiště Kbely + Vršovice. Jóó, kdyby byla VRT přes Prosek a Čakovice, byla by podoba dokonalá, jen o fous menší.
Ano, já jsem TGV i řídil…
Řekni, co jsi neřídil….. Ach jo
Ze Smíchova na hlavák to dnes sice není moc přímo, ale není to nějaká hrozná zajížďka. V současné době trvá jízda 7 minut, kdyby nebyl tento úsek v naprosto příšerném stavu stejně jako zbytek 171, doba jízdy bez zastávky by byla v pohodě maximálně 5 minut, tudíž v případě přesunutí těchto vlaků do tunelu by tu byla minimální úspora času v jednotkách minut. Takže využít tunel pro regionálku, aby obsloužila centrum je mnohem lepší. Nemluvě o faktu, že nové nádraží pro dálkovku by vyšlo výrazně dráž než pro regionálku. Navíc je rozhodně lepší, aby byli přípravy na to, co se… Číst vice »
Tak nemusíme si brát ve všem příklad z Francie. :-))
Řekl bych, že v době dokončení bude už Beroun součástí pražské aglomerace, takže taková delší stanice metra , pokud to odlehčím.. Jistě velké+
Jak to bude ze zastávkou Černošice-Mokropsy?
tam bude specielni tunel od ceskych ingerneerruuu
Ta je na staré trati.
Co ta má společného s tunelem?
Zruší se, protože místním vadí hluk z vlaků. 🙂
Jo, místním vadí hluk až tak, že jsou proti protihlukovkám (který by jim tam lidé vašeho stylu chtěli narvat befélem).
Původní trat bude také opravena.
Bude tam pro Vás z basistunelu tzv. střevní klička a přidá se k názvu přívěsek Č-M-U několika osad 🙂
Tak toho se taky nedožiju
Super,ale nevěřím,ze se kopne do roku 2030.urcite ne. Kdo může,at skoupí nemovitosti a pozemky pro výstavbu v Berouně a nejbližším okolí u nádraží.tam to bude mnohem dražší než v částech prahy některých.
Po delší době konečně opravdu dobrá zpráva.
jaka dobra zprava jen kecy jako uz 50 let… bolsani byli bankrot, tihle jsou zase uplne stupid–ni
Sice máte pravdu, že jsou to stále jen sliby, ale takhle daleko jsme ještě nebyli. V téhle fázi už se to poslalo k ledu.
man ma delat na co staci. Na co nema nechat byt. A proste na velke projekt cesi s ohledem na geny a vzdelani nemaji. je to jen vyhazovani penez.. sorry
Váš názor vám samozřejmě neberu.
plus ode mne
A proto se jako správný malý Češi budeme shazovat i sami před sebou dál, jo? Proč bychom si sobě nemohli udělat taky něco pořádného, něco krásného, něco ojedinělého, něco fakt chytrého, něco skvělého?
protoze na to proste nemame. Vidis co produkujou cesky rodiny? Vidis co produkuje ceske skolstvi? Kdo necom umi bydli na Zapade. Debilove jako ja zustali tady
a ty cesky mindraky nechapu…jak se shazovat. to zesi priznam ze na neco nemaj je lepsi nez si hrat na slovaky nebo nemce… proste nemame na to… Proboha cesky skolstvi zavreli v roce 1938 nikoliv kvuli rasismu ale kvuli blbosti co byla jiz Tenkrat extremni… Slovaci zili 1918 v iluzi.. postupne je jim humor dosel. Priznani vlastnich schopnosti i neschopnosti je osvobozujici,
Ten tunel se má stavět, protože ho potřebujeme a protože vyšel jako nejlepší poměr nákladů a přínosů. Ne samoúčelně proto, abychom se s ním vytahovali před ostatními.
Proč tedy Metrostav stavěl 13-ti km tunel na Islandu? ……….. asi nevěděli, že na to nemaj.
hele, ty nepovedenej potrate – negeneralizuj. to, že máš ze svého příbuzenstva určité zkušenosti, ještě neznamená, že to platí pro celý národ.
Tohle uz bylo Thema v roce 2010. A jeste prejezd Zeleznice v Chuchli. To se resi jiz 30 let.. A nic
Však jo, ale Bárta přípravu zastavil.
Navíc tam taky jde o to, jestli „vyjde“ efektivita. A podstatný parametr výpočtu je cena času lidí (ta vzrostla) a odhad intentzity provozu (a ten taky roste).
dyt to je snad egal. Barta to zastavil a prestalo se kecat. tyhle zase zacali a zase budou kecat. Apropo ten Cocek, Matl byli na MD a RSD i za Barty a logicky Honzik Kroupa z ktereho ma legraci pulka Zdar n.Sasau
Jako v svobodných devadesátkách postavili v euforii dálnici na Německo, vylepšili koleje na koridory, pak už tu je jenom vlnobití na Polsko. V Praze Bém protlačil předraženou Blanku, ale protlačil, sem tam obchvat. Dneska se už i opravy otvírají jako nové úseky, pak už asi ani to nebude. Investice z národních zdrojů klesají a rozpočet tak tak kryje opravy, spíše ani to ne. Vypadnou zdroje EU, přijde finanční krize. Absolvent ZŠ, kerej v hodinách matematiky nespal na tohle nemůže naskočit. Zbyly už jenom kecy, dneska propracované rafinované PR (to je asi tak zkratka PR) kecy ANO na volební kampaň 2021,… Číst vice »
souhlas ale cesi nejsou moc schopny… ta nevzdelanost a neinformovanost je brutalni. Pokud si vezmu Babis-volice jsou to ti co jim bylo v roce 1989 kolem 30-40 let. prochlastany, prosexovany a nevzdelany… Jedinny co jim vadilo, ze nekdo ma Fa mejdlo a woni ne… je to smutnej pohled na cechy kam to po podrazu na Rakousko 1918 dopracovali. Morava ma jeste sanci kdyz se cechu zbavi. Ale starocesi proti dosidlencum z 1946 nemame sanci. Viz Foldyna a CO.
Začněme odpočítávat. Myslím, že kopneme 2030 a 2040 projede první vlak 🙂
no to prijed. Jen Mostek v Chuchli se resi 50 let. a ani se nekoplo. Zato se resi neustae ucpana silnice u prejezdu. A kecy a kecy
2030? Optimisto.
Slibem nezarmoutíš, na papíře se už postavila celá republika 3x, subjekt, který horko těžko opraví D1.. A co finanční krize a co schodek rozpočtu v krizovém roce a co staré dluhy, nesplácíme, odepíšeme?!, ale no tak, večerníček až večer.
Nene, příští infrastrukturu už bude stavět soukromý investor, či PPP a bude se platit za používání, dokud tu bude vybírat mraky peněz stát, tak se to pošine slimáčím tempem. Taková je tržní realita od globální hospodářské krize pro zbytek 21. století..
Je nesmysl si nepůjčit na cokoli Infra, co má vyšší výnosy než RPSN. V době pomalu záporných úroků trvat na RPSN >=5.5 % je totální nerozum.
*ERR…
To už dávno budou jiné finanční podmínky na finančním trhu a státy nebudou ty, které by něco stavěly, když to nedovedly v dobách největší konjunktury.
asi mluvíte o EIRR, což nemá s RPSN nic společného. A úroky s tím souvisí jen okrajově. Šup, zpět do školy 🙂
Problém není v těch 5,5 %, ale v tom, že když se nenaplní ty vstupy (po zprovoznění této stavby tu už taky žádný náklady jezdit nemusí, to je až za jednu generaci), tak vám tam ekonomika půjde do kytek tak jako tak.
No, to jsem zvědav co na to JASPERS tentokrát. Když se jim nelíbilo 40 miliard, tak 50 bude lepší?
tenhle bordell se stejne rozpadne. Bud ti ouradove kapituluji a pridaji se k Rusku nebo k Rakousku. To Rusko s ohledem na mentalitu vidim realnejc.
Proč jen 200 kmh? Co brání dát v tunelu vyšší rychlost? Trasa a sklon je přeci stejná jako původní návrh.
Plocha výrubu, a ta má nezanedbatelný vliv na cenu.
Nákladní vlaky a rychlostní núžky + menší průřez.
A jízdní odpor tunelu. I Švýcaři to spočítali a následně potvrdili základovém tunelu Gotthard. Tak ani oni nebudou v tom tunelu jezdit 250, ale běžně jen 200. Jízdní odpor je příliš vysoký a zvětšit průměr trouby by byl ekonomický nesmysl. Samozřejmě další příčinou je i potřeba rovnoběžnejšího GVD, trakční schopnosti vozidel a další vlivy.
Ta proč se teda Brenner a Koralm tunely dělají na V = 250 km/h ? A Ceneri ve Švajcu ? Já vím, oni nevědí na rozdíl od nás, že je to NESMYSL, že ?
Asi se tam počítá s větší intentzitou (a cenou) dopravy, že to ospravedlnilo větší náklady na širší profil?
Hm…tak když vezmu stávající vzorový list pro jednokolejný tunel pro V = 160 km/h, tak vidím, že stejný průřez tlakově vyhovuje až do rychlosti V = 230 km/h, ale my pro jistotu asi uděláme jen V = 200 km/h…liché číslo by už vypadalo na prezentacích dost blbě:-)))
Tak když je to jedno, proč má potíže Gotthard?
A v čem ty potíže spočívají ? Tunel je navržen na V = 250 km/h a prozatím se tam jezdí V = 200 km/h s tím, že se počítá, že se v dohledné době bude jezdit to 250-kou – to jsou potíže ?
Tak zrovna s trolejemi má Gotthard docela komplikovaný provoz. Respektive rozdělení zvednutých sběračů a typ vlaků určují jeho nejvyšší stanovenou rychlost. Zkrátka vlivů v Gotthard u je víc a jsem velice zadostiv, jak to dopadne v praxi u Koralmbahn.
Nad 200 jsou ty vzorové listy jen „velmi rozumně vypadající apromixace“ toho, co známe z tunelů nižších rychlostí. Jak ale třeba ten Gotthard ukazuje, je to složitější.
Složitejší to asi o něco bude, ale rozhodně řešitelné, ale nesmí se to dělat jak v Ejpovicích, kde tunel snese 200-ku, ale hned u 160-ky se zjišťuje, že se neumí ani na tuto rychlost zavěsit v tunelu vedení, aby nekmitalo:-)).
Když se na tunelu pro 200-ku učíme, jak zvládnout teprve, a to ještě se zatajeným dechem pouhou 160-ku, tak to pak holt mít tunel pro víc než 200 km/h nemůžeme, když v těch Ejpovicích se chce SŽDC s.o. teprve začít pomalu „učit“ jak by pro tuto mega-rychlost šlo napnout trakční vedení:-)))
Az na to, ze Svycari pocitali s 250 a pak zjistili, ze to nepujde, tak s,izili na 200…
My pro jistotu zmensime prurez rovnou na 200, no a kdyz to nevyjde, pojedem 160…
Poměr výkon/cena.
cesi si boji tunelu… viz Blanca. Jedou 50km kde je povoleno 70kmh. A na Zapade se jezdi v takovym tunelu 100kmh. A v Rusku aspon 200kmh (ale povoleno je 50kmh)
a v Cine 300 km/h a v Mongolsku 500 km/h! a co teprve v Severni Koreji!!!
vás nepotěším, milostivá, stále kvoká, stále kvoká…
Pokud to za těch 50miliard neumí udělat aspoň na 220km/h, tak ať se na to raději vy….
A jak to za těch 10 let dopadne? Nebude stát nic a ceky projekt vudr zastaven Dětmi Země nebo podobnymi organizacemi… 😁
Máte nějaký příklad, kdy „děti Země nebo podobné organizace“ zastavily železniční stavbu?
Voda z Tetčic a elektrizace Brno – Zastávka…
To, že to bude jen na 200 km/h s cenou příliš nesouvisí.
jen 200 km/h? i v té vizualizaci z roku 2007 je uváděna rychlost 270km/h…
Ale zřejmě v tunelu s větším profilem, ergo podstatně dražším.
Drazsi by byl, to ano, ale s 250 se pocitat u takovyho tunelu melo, je to dlouhy tunel a v budoucnu ho na vyssi rychlost uz nikdo neprerazi…
Nebojte příštích 20 letech bude přeražen ještě několikrát.
Se koukám neobáváte, že by došly čisté listy papíru…
Ještě by to chtělo někde v polovině tunelu vybudovat odbočku/triangl na Vaclav Havel Airport.
Je to první, ale velice důležitý krok.
SŽDC a Žesnad, dobrá práce. Gratuluji.
Ale hlavně nepolevujte a pokračujte, ať se do toho kopne co nejdřív.
Tak doufejme, že to bude znamenat i konec snahám nahnat na 171 tři minuty za cenu dojebání celýho údolí.
Též doufám. A už aby ten tunel byl v provozu.
aby jste se nepokadinkal s toho vašeho „překrásného“ údolí …
u nás ve východních čechách když by na to byly prachy a kompetence tak bych byl rád kdyby (až se postaví max varianta mezi ústím a chocní) hned po ní sždc nastartovala stavbu střed 2 pro osobní a nákladní dopravu pro 160 a nezajímá mě nějaký podělaný údolí … ekonomická prosperita jenž je pardubickému kraji dlouho odepírána si toto zaslouží…. pak ať si tu greténi vysází stormů kolik chtějí v tom prostoru v údolí když už chtějí být eko…
To že jste debil a ignorant bez vztahu k místu, kde žijete, ještě neznamená, že to tak musej mít všichni. Tady holt drtivá většina lidí nechce další průser jak na 221, a tak s tím holt musí Správa nějak konstruktivně pracovat, protože nejsme zatím ještě středosasjijská republika, což je pravděpodobně typ státního zřízení, nad kterým si hudrujete pelikána. S bolševickejma kecama o tom, že je potřeba někde něco zkurvit a všem zavřit hubu ve jménu nějaký hypotetický prosperity, se jděte laskavě bodnout.
to vás zklamu. nejsem bolševik a bodnout se můžete vy se svou připoutaností k místu kde žijete vy omezenče .. asi jste koupil levně nemovitost po revoluci a teď to tam zuby nechty bráníte protože nic dalšího tak levně už neseženete
jste beztak jeden z těch starých páprdů co nemají rádi změny jenom protože že je to nějakým způsobem omezí ať už pohledem z okna z baráčku na novou trať v jiné poloze …. čecháčkovská mistrovská schopnost – nesnášenlivost ke změnám
To, že nejste bolševik, je jen váš ničím neopodstatněný osobní dojem. Skutečností je, že máte vymeteno jak okresní tajemník z Dietlova seriálu.
Zbytek vašich dedukcí je v souladu s vaším standardem zcela mimo, takže na ně nemá smysl reagovat.
v tom případě nemá smysl reagovat na mě když mám vymeteno 🙂 jste debílek co musí mít vždy pravdu a tím to hasne .. a běda jak jde někdo proti vám, to je hned oheň na střeše… vaše údolí se po vaší smrti stejně změní a nic s tím nenaděláte..
a když to půjde tak se o to vlastními silami přičiním.. přejdu do firmy co ty soutěže vyhraje a pro dobrý pocit nemusím chodit daleko ….. beztak bych vás poznal podle kyselého ksichtu kolemjdoucího jak čumí na stavbu nevěřícným stupidním pohledem.. to bych si vychutnával a to nevím jak vypadáte… to je radost pohledět někdy ať už dělám na čemkoliv ..
Tak jo, a teď už si vem pilulku, jo?
To tvoje podělaný údolí je jedno z nejkrásnějších míst Česka, ty ignorante!
To jste asi nikde jinde nebyl.
Naopak, byli už jsme všude a viděli mnohé.
Líbí se mi F
Ta se stejně jednou bude stavět, jako součást jižního železničního obchvatu Prahy. Jenže to už tu nebudeme.
A potenciální ovlivnění hladiny podzemních vod (ztráta vody ve studních v obcích nad tunelem a okolí) v už nevadí? Kdysi to byl argument, jak variantu C zarazit.
To si pletete pojmy s dojmy. Jasně, byl to jeden z argumentů (který ostatně padá přii stavbě jakéhokoli tunelu), ale se zastavením přípravy to nemělo vůbec nic společného.
Lol, stavět se začne nejdříve v roce 2028.
Taky bych chtěl aby se začalo stavět dříve, ale Česká byrokracie je šílená bestie.
A do toho ještě různé, pofidérní spolky (vodka z Tetčic, Patrikovi děcka, za starou Praho aj.).
Pokud to projektant s investorem budou citlivě a diplomatický projednávat s účastníky řízení, tak se na tom povozí nanejvýš ten Voda z Tetčic. Bohužel 80 % průtahů má na svědomí arogance úředníků, projektantů a investorů. Pak se proti tomu logicky vzpírá kde kdo jak jen může. Dneska se už k tomu nemohou přímo vyjadřovat „nesousedé“, tak se vzpírají skrz ekologická sdružení, protože ta se k tomu vyjadřovat smějí.
pana Dvoraka bych se nebal. uz dnes je v duchodovem veku…
To si zapamatujte, až v roce 2032 budou předvádět inovovanou studii
Nevěřím,ze se kopne do roku 2030.ani náhodou.
Dokáže mi prosím někdo vysvětlit, proč se rovnou neuvažuje s případným upgradem na VRT u takto nákladné stavby? Nebo budeme také čekat dalších 9 let na další tunel který spotřebuje ještě víc peněz?
Ne, jen to bude typické „no, my jsme nepočítali s tím, že budou rychlejší vlaky“. Sice SŽDC a vlastně komukoliv pro rozvoj železniční dopravy fandím, ale také tomu nerozumím.
Čím vyšší rychlost, tím těžší tam procpat i náklady (díky kterým to vyšlo). Navíc při vyšší rychlosti by musel být tunel širší (tj. dražší) a byl by významně vyšší odpor vzduchu (tj. dražší i provoz).
Ano ale moje pointa je, že tento širší i dražší tunel se bude muset stejně vybudovat, pokud se tedy někdy plánuje spojení Praha-Mnichov/Nurnberg 😀 Takže ve výsledku to bude mnohem dražší 😀 Mám to tedy chápat tak, že se jim to prostě nepodaří prosadit a zafinancovat, a tak budeme mít nejdelší tunel pro osobáky do Berouna? 😀
To posledni je mysleno vazne?
Jistě, v tunelu je odpor vzduchu v takových rychlostech velmi významný (a vysoký) i pro „nudloidní“ vlaky. No a pokud se při vyhodnocování ekonomiky fabulují všemožné (často hypotetické) úspory a najednou bychom spotřebovávali mnohem víc energie, abychom ušetřili minutu jízdy. Ale možná jsem se vyjádřil trochu nepřesně – vyšší odpor bude při rychlejším provozu. Kdyby byl tunel širší (pro vyšší rychlost), ale jezdilo se tam stejnou rychlostí, tak by odpor byl samozřejmě menší. Ale to by zase nebylo odůvodnitelné tam stavět ten drahý široký tunel.
Ano, to jsem mel na mysli, sirsi tunel a nizsi odpor vzduchu pri stejne rychlosti, resp. stejny odpor, ale vyssi mozna rychlost. A nejde jen o odpor, ale „obtekajici vzduch“, tedy proudeni kolem vlaku ma znacnou rychlost, pri 200km/h ma v Gothardu i 450km/h… to samozrejme s sebou nese i teplo a ventilaci… Je to zasadni zalezitost, puvodni tunel pocital az s 300km/h, to asi nema smysl, vzhledem k navaznemu useku na Smichove a mostu inteligence, jizdni dobu to nijak zasadne neovlivni, kdyz se postavi na nizsi rychlost, ale rezerva by tam byt mela, je to dlouhy tunel a podle… Číst vice »
A náklad byste cpal kudy?
Však trať podél berounky se bude rekonstruovat nebo ne?
A kam se tam ty náklady vejdou? Hele dobrý, je to tady diskuse na českým dopravním serveru, takže je jasný, že člověk nemůže čekat gejzíry inteligence a břitkých úvah, ale co je prosím nejasného na „Nově zadaná studie proveditelnosti původně nevycházela ekonomicky, po větším započítání uvažované nákladní dopravy už byla návratnost v požadovaných mezích“?
Prave trat kolem berounky ma byt pokud mozno zbavena nakladni dopravy, navic je tam poptavka po regionalni doprave, tam je to prakticky na metro… ostatni dalkove vlaky a naklady se tam proste nevejdou…
Pamatujte si, že mezi úkoly, na kterých by pohořel i Chuck Norris, je vysvětlit šotoušovi zákonitosti třírozměrného prostoru.
Protože to VRT není a bez druhé části C je to i zbytečné.VRT bude až trochu pozměněná varianta F
Nesmysl, VRT může mít i 200 km/h.
Česká určitě, pak se ovšem přejmenuje na RS. Ostatně přejmenováním RS vzniklo plno dálnic. :-))) Ale vážně 200 jen když je to modernizace, nový úsek více než 250.
VRT pujde tunelem, 12 min. prujezd neni zadna katastrofa, ale vyssi rychlost min. do budoucna bych u tunelu teto delky pocital jako rezervu…
200 km/h … 12 minut
300 km/h … 10 minut?
To za to fakt nestojí.
Přesně to už je lepší ty prachy nacpat do návazných úseků. On takový rychlostní a generační skok, jaký je ve Zdicích při odbočení z koridoru na hlavní trať (160/75) je tak nějaká jako brána času. Pokud se to myslí s železniční dopravou vážně tak hlavní trať by měla mít traťovou Vmax 120. Ostatně když, už se dělají lokálky na 160 (Uničov), tak proč ne.Bylo by však docela záhodno, mít tyto úseky (Smíchov-Praha hl.n., trať 180 a 200) v době otevření tunelu, již připravené.
Příliš zjednodušené vysvětlení. Kdyby byla na 350 celá trať až do Plzně, nebo Mnichova, tak v porovnání se stejnou trati jen na 200 je to už rozdíl v desitkach minut. Jenže s vrt z Berouna dál se zatím nepočítá. A i kdyby, tak ten petadvacetikilometrovy úsek s pouhou dvoustovkou už tu jízdní dobu do Plzně, nebo dál, výrazně neprodlouží.
Ano bohužel je to tak, pokračování VRT vede totiž mimo Beroun, ale to bohužel ekonomicky nevyšlo, protože jak náklady, tak vše mimo expresní vrstvy na Plzeň, musí po staré a na trasu VRT se dostanou, nejdřív u Hořovic.
no, on to uz i u Plzne zbrzdi ejpovicky tunel…
Což je také pouze poslední míle na sjezdu z VRT. Zastávku VRT-Plzeň, bych viděl někde podél D5 s návazností na pomalejší dopravu. Je přeci zbytečné po nějakých 20 minutách jízdy, dalších 20 minut projíždět přes centrum Plzně, když mohu cestující dovézt pohodlně k trati skutečné VRT.
tak Plzen i Praha budou zastavkami, tedy snizeni rychlosti pred temi mesty neni nic strasneho… Prujezdu Plzne bych se nebal, spis prujezdu Prahou…
Beroun zastávkou nebude a přesto ke zpomalení dojde. Pokud by byla varianta F, mohla vzniknout společná zastávka napojená místní VHD (silniční i železniční) , pro trojměstí Zdice, Královák, Beroun, dále pak pro Dobříš, Příbram a Hořovice. Zastávka by byla v prostoru nájezdu na estakádu směr Hořovice, kde by se napojovala trať 200 od Příbrami a trať 171 (prodloužená opět po staru do Zdic) od Zdic. Takže pantografy by končili jízdu od Prahy, až v zastávce VRT Lochovice, čímž by mohli používat VRT i obyvatelé Berouna a údolí Berounky. Takto pojedou až do Prahy, nebo do Plzně, aby přestoupili na VRT.
Samozřejmě, že se s vyšší rychlostí, než 200 uvažovalo a hodnotilo se to. Jenže TSI HST. A potřeba odklonit co nejvíc vlaků z údolí Berounky. A to i v kontextu možného zkapacitnění celé trati z Prahy až do Mnichova a Norimberka, či minimálně do režná pro nákladní dopravu.
Vlivů je víc, jde zkrátka o kompromis.