Stát posvětil nejdelší železniční tunel. 25 kilometrů pod zemí zkrátí výrazně cestu z Prahy do Berouna
Centrální komise Ministerstva dopravy schválila jednu z nejnákladnějších železničních staveb. Pro rychlejší spojení Prahy a Berouna vybrala tunelovou variantu C-I,
Centrální komise Ministerstva dopravy schválila jednu z nejnákladnějších železničních staveb. Pro rychlejší spojení Prahy a Berouna vybrala tunelovou variantu C-I, která počítá s 24,8 kilometrů dlouhým tunelem mezi Prahou-Smíchovem a Berounem. Stavět se začne nejdříve v roce 2028.
Schválení oznámila SŽDC v tiskové zprávě. Varianta C-I zahrnuje novou trasu v celé délce úseku Praha-Smíchov – Beroun, s odbočkou pro nákladní dopravu do prostoru Malé Chuchle a napojením na Branický most v rámci železničního nákladního průtahu uzlem Praha.
„Varianta C-I respektuje po léta známý návrh, ale až nyní se podařilo pro takto náročnou investici nalézt dostatek obhajitelných přínosů, podmíněných rovněž elektrizací a zkapacitněním trasy ze státní hranice ve směru na Norimberk,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Tunel do Berouna se měl stavět už mnohem dříve, v dobách působení Víta Bárty na ministerstvu dopravy ale došlo k zastavení přípravy. Před dvěma lety došlo k obnovení studií na rychlejší propojení Prahy a Plzně.
Nová trať je plně přizpůsobena smíšenému provozu osobní a nákladní dopravy, což ovlivnilo nejen sklonové parametry trasy, ale i maximální traťovou rychlost, která zde činí 200 km/h.
Nový tunel má zkrátit dobu jízdy z Prahy-Smíchova do Plzně na 44 minut, do samotného Berouna má trvat jízda 12 minut. Z Berouna se tak lidé do širšího centra Prahy dostanou rychleji než z řady jiných částí hlavního města. Ve stávající trase v údolí Berounky pak může být při zvýšené spolehlivosti plně posílena osobní regionální doprava, například ve špičkovém desetiminutovém intervalu až po Řevnice.
Železniční spojení Prahy a Berouna prochází postupně částečnou modernizací, obce v údolí Berounky ale odmítají vyšší provoz a proto se nakonec jako jediná možná jeví stavba tunelu.
Nově zadaná studie proveditelnosti původně nevycházela ekonomicky, po větším započítání uvažované nákladní dopravy už byla návratnost v požadovaných mezích. Ekonomicky vyšly dvě varianty: B (tunel dlouhý 17,9 km začínající za Radotínem) a C (24,8 kilometrů dlouhý tunel začínající na Smíchově).
Jsem rád, že @zesnad_cz mohl přispět k dobré věci, bez započítání přínosů nákladní dopravy by tunel horkotěžko vyšel ekonomicky kladně.
— Oldřich Sládek (@OldrichSladek) November 25, 2019
Už v minulosti se ozvali starostové Radotína a obcí Regionu Dolní Berounka, že budou souhlasit pouze s variantou C kvůli zásahu estakády a rozpletu mezi Radotínem a Černošicemi.
„Tunel je víceméně jediné řešení pro toto spojení,“ řekl už dříve ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech. Definitivně pryč je již varianta D, která počítala se sérií tunelů ze Smíchova do Řevnic. Už dříve SŽDC uvedla, že by tunel přišel na zhruba 50 miliard korun.