Stát poptává tři tankery, obslouží lodě v Praze a na přehradách

Výletní loď v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVýletní loď v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Lodě budou plnit řadu funkcí, mimo jiné budou sloužit jako plovoucí čerpací stanice.

Ředitelství vodních cest (ŘVC) pokročilo ve svých plánech na zbudování flotily zásobovacích lodí pro Vltavu v Praze a nádrže Orlík a Slapy. Aktuálně vypsalo tendr na dodávku tří cisternových servisních plavidel „s nízkoemisní konstrukcí pohonu“. Předpokládaná hodnota je 202 milionů korun. Jistá je ovšem jen stavba lodě pro Prahu. Dvě menší plavidla se budou stavět jen v případě, když o to ŘVC písemně požádá.

ŘVC zahájilo snahy o pořízení nových lodí už v roce 2021, kdy vypsalo tendr na zpracování projektové dokumentace. Lodě se pak měly stavět v letech 2022 a 2023. Soutěž ale musel stát opakovat, protože napoprvé se nikdo nepřihlásil. Na druhý pokus byla zakázka v hodnotě 128 500 eur (cca 3,2 milionu Kč) bez DPH v září 2022 přidělena nizozemské firmě Zeeland Maritime Services, která byla jediným účastníkem.

Lodě budou plnit řadu funkcí, mimo jiné budou sloužit jako plovoucí čerpací stanice. Vedle doplňování paliva budou zajišťovat i zásobování lodí všeho druhu pitnou vodou, odběr odpadních vod (z toalet, kuchyní apod.), nádních zaolejovaných vod a dalších odpadů. „Jde tak o veřejnou službu uživatelům vodních cest, aby bylo dostupné bezpečné zásobování lodí zcela v souladu s nejmodernějšími požadavky na ekologické nakládání s látkami, které mohou znečistit vodu,“ uvedlo už dříve ŘVC.

To již od roku 1998 provozuje servisní loď v Praze, která tímto způsobem zásobuje zejména osobní lodě na pražském úseku Vltavy. Podle ŘVC je ale stávající loď (soulodí remorkéru a člunu) po čtvrt století na konci životnosti a její modernizace není kvůli zastaralé konstrukci a předpisům Evropské unie možná.

Jediným řešením pro pražskou plavbu tak je podle ŘVC stavba zcela nové lodě, která mimo jiné umožní i zásobování malých plavidel benzínem (což nynější loď neposkytuje). Nové plavidlo bude tankové, s dvojitým dnem a dalším zabezpečením pro přepravu nebezpečných věcí.

S totožnou konstrukcí se počítá i u lodí pro nádrže Orlík a Slapy, jen budou o trochu menší. Lodě by měly pendlovat po nádržích podle jízdního řádu a poskytovat své služby. Například čerpací stanice na obou přehradách chybějí (s výjimkou jediné soukromé čerpací stanice Stará Živohošť na Slapech) a vůdci plavidel si většinou nosí palivo v kanystrech.

Pokud jde o lodě, má ŘVC aktuálně tři. Remorkér Beskydy, který slouží pro přetah lodí přes krizové místo u hranic, a právě sestavu remorkéru a člunu v Praze. Součástí dodávky nových plavidel má být i zaškolení posádky a údržba.

Tagy Ředitelství vodních cest ŘVC zásobovací lodě
24 komentářů