Autobusy Dopravci Železnice

Stát od ledna zavede pro výpočet slev cenový strop

Jednotka Stadler Flirt společnosti Leo Express v Pardubicích. Foto: Jan Sůra
Jednotka Stadler Flirt v barvách společnosti Leo Express v Pardubicích. Foto: Jan Sůra

Po více než ročním slevovém eldorádu pro dopravce se stát odhodlal zavést pro výpočet kompenzace strop. Ten začne platit od ledna, cenový výměr vydá ministerstvo financí. Strop se bude odvíjet od počtu ujetých kilometrů.

„Byly identifikovány případy, že nastavené ceny jízdenek několikanásobně převýšily obvyklé hodnoty. Aby smysl těchto slev zůstal zachován, je potřeba zastropovat cenu jízdenek pro jejich výpočet,“ uvedla ministryně financí Alena Schillerová.

Stát tak chce zabránit excesům v podobě cen jízdenek, které násobně překračují obvyklou cenu na dané relaci. Tím prudce rostla i výše státních náhrad: slevy činí 75 procent ceny jízdenky, což stát následně dopravcům kompenzuje.

„Uvedená praxe dopravců popírá smysl zavedení slev – přispět na jízdné těm, kteří to potřebují. Nikoliv tedy těm, kteří na cenu nehledí a zaplatí bez problému zlevněnou jízdenku z Prahy do Ostravy za 300 Kč, i když mohou jet s jiným dopravcem podstatně levněji,“ doplnil ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Právě trať Praha – Ostrava je nejsledovanější. Nově bude strop pro kompenzaci 389 korun.

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kreketuše

nic moc. meli by zavest pevne ceny zlevneneho jizdneho a od tech napevno +75% a v pripade vlaku i povinne vagony pro slevisty at jimi neni vymistenkovany cely vlak.
a v dalsim kole pro duchodce zrusit platnost v prac. den 6-9 na R,ex,ec,ic a pro studenty na cestu domoc skola,.

Snekacz

Všichni přece dobře víme co je za slevami od pana Bureše.
Proč státy jako Německo, Rakousko, Francie si takový luxus nedovolí?

Bob

Já bych považoval za vhodnější počítat kompenzaci z minimální ceny nabízené dopravcem na dané trati v daném kalendářním týdnu.

PeMIČ

Dnes na ČT 24 od 20h Martin Kolovratník(ANO) k tématu limity pro slevy v dopravě.

Hezky česky

To zase budou blekoty, jako vždy.

Hanzi

Slevy na cestování mají jediný efekt. Pouze se uměle zvýšilo cestování, které je naprosto zbytečné. Do školy, práce, atp naprosto v pořádku ovsem courat dvacetkrat za den jen pro to že se nudim….. A pokud někdo bez tohoto nutkani nepřežije at si hodi dvacku naturalu do nnádrže a může trajdat do aleluja. Jediná útěcha je, že k tomuto stavu zase časem dojde. Už aby to bylo…….

Ferenc Futurista

Zbytečnost cestování posuzuje kdo? A navíc teda, problém těch slev je fakt úplně jinde, než že si lidi dovolej ject i někam jinam než do háku.

Hanzi

To posoudi každý kdo logicky uvažuje. Kdyby se jezdilo za kilometrový tarif, vysledek by nebyl zapraskana a cim dal mene dostacujici infrastruktura. Pokud nekdo jede 20 km za tri koruny, bude v tom dopravnim prostredku vopruzovat treba i desetkrat denně.

Jaroslav

Ministerstvo financí ČR, tiskového oddělení, dne 24. března 2003, sděluje: Ministerstvo financí v souladu se zákonem č. 526/1990 Sb., o cenách, vydalo na rok 2001 výměr MF č. 01/2001, kterým se vydává seznam zboží s regulovanými cenami. Vydáním tohoto výměru skončila u cen jízdného na železnici regulace formou maximálních cen, které stanovovalo Ministerstvo financí dříve. Již s účinností od 1. 1. 2001 je tedy jízdné na železnici regulováno formou věcného usměrňování ceny. Forma regulace cen věcným usměrňováním umožňuje, ale nenařizuje, zahrnout do ceny veškeré oprávněné náklady, přiměřený zisk a daň podle příslušných daňových zákonů. U této formy regulace Ministerstvo financí… Číst vice »

Ušatá

Ty slevy na jízdném jsou principiálně v pořádku, ale jako vše u nás to má jednu chybu. Že to není dobře a koncepčně vymyšleno. Pro lidi nad 65 let bez diskuse, u mladších a studujících je to otázka, zda to udělat jen pro cesty do škol apod. nebo i na soukromé ježdění. Každopádně však to mělo být zavedeno jen u spojů vedených v závazku veřejné služby – tedy placených státem nebo kraji. A jasně dáno, jak a z čeho se slevy budou počítat. Tady dám jako příklad – výpočet podle km za použití tarifu TR 10 a to by bylo… Číst vice »

Ferenc Futurista

Jasně, když přidáme další podmínky (nejlépe nějaké nejasné a nevymahatelné), systém se samozřejmě zjednoduší a zpřehlední…

Železničář z venkova

Souhlasím, ovšem na trati Praha- Ostrava by musela být vyjimka- tam jsou na komerční riziko všechny vlaky od rychlíku nahoru.
A jet do Ostravy osobakem?

BR193EEL

A je to tady někdo když žral, tak mlaskal. Student sleva 60 % pouze z místa bydliště do školy, důchodce max 50%. Žádný Relax v RJ a pod. Max cena do výměru min.financí. Stát měl u Lea zasáhnout stejně okamžitě, jako u pokusu se napakovat u modrých. No a teď ještě ten tarifní bordel od nového GVD….ANO bude líp. To chce potlesk.

Petr

Nevím proč tady vsechny žere relax RJ. Za mě standartní dvojka jak cenou tak kvalitou. Pokud chci do jednicky jedu business.dle názvu odvozují rozložení sedacek při výběru. Možná se to chce oprostit od zažitých sraček ČD .

nowas

Proč by měl stát někomu dotovat větší pohodlí v relaxu?

Dáda

Pár otázek k zamyšlení :
Proč by stát měl někomu dotovat cokoliv?
Je to spravedlivé k těm, kteří na dotaci nedosáhnou?
Jakou úroveň služeb tedy „zahrnout“ pod dotaci? jen Loukost u RJ?
Jak jsou vlastně definovány třídy v žel. dopravě?
Dá se srovnat 1. z ČD s jinými „standarty“ ostatních dopravců?
Čemu u RJ je ekvivalent 2. třídy ČD?
Je 1. třída ve všech vlacích ČD rovnocenná službami i cenou?

Cyklista

RJ má tři úrovně druhé třídy LE a ČD mají dvě úrovně první třídy. U ČD navíc ještě něco mezi 1 a Business je jednička v Pendolinu – služby a cena jako Business, místo jako 1 =) Premium u LE je rozhodně TOP, pak následuje Business ČD, RJ nic takového nemá. U prvních tříd to asi vychází podle toho, jestli je jednička u ČD ve vlaku s JLV. Pokud ano, je jejich jednička co do servisu nejlepší, prostorově je to RJ. Nejhůř je na tom „běžná“ jednička ČD – bez servisu. pro dálkové spoje je asi srovnatelná Economy LE, dvojka… Číst vice »

Dáda

Plně souhlasím. a pokud tyto „kategorie“ nebudou promítnuty do cena a „slevovejch“ předpisů, stejně můžeme říct, že bude panovat jistá „nespravedlnost“ TJ sleva 75% z „kvality“ šukafonu a sleva 75% ze standartu RJ nebudou z hlediska srovnání služby rovnocenné.

Cyklista

A proč nemůže rovnou ČD přeznačit část svých „historických“ vozů na 3. třídu? Nebo alespoň 2- =)

Roman G.

Ty palce dolů máte od modrých! Ať se dívají do své zahrádky. U RJ jsou „Relaxy“ relativně stejné. A heleďme se, jaký je rozdíl u modrých vozů 2. třídy! A to nemluvě o 1. třídě! Mají všechny vozy zásuvky, klimatizaci a stévarda? Cha, chá, ani omylem! Tak a teď dávejte palečky, ať je vidět, kolik Vás tu je. Alespoň pár z Vás by mohlo uznat, že to tak je.
A peníze za kompenzace? To už jsem tady psal pod jiným článkem. Další paskvil od našich, „zaslouženě placených“ zákonodárců.

Lovosičan

Ostatně, jak se ukázalo, tady ta burešovina nepřitáhla do vlaků nové cestující; spíše povzbudila k častějšímu cestování ty, kteří již vlaky využívali.

Radovan Komínek

Do doby vydání cenového výměru ministerstva financí je těžké věcně diskutovat. Nicméně to zatím vypadá tak, že hlavní parametr, kterým je procentuální výše slevy 75% se nemění. Nikde není také informace, na jaké roční výdaje na slevy chce stát cílit. Díval jsem se i na stránky MDCR a MFCR, kde je jenom společná tisková zpráva. Zatím tedy vše hodnotím jako výkřik do tmy, se kterým si dopravci hravě poradí.

Tronda

Strop 389 Kč, jsem rád, že MD jasně řeklo, že ČD bylo při svých cenách cca 500 za jízdenku do Ostravy předražené už před 10ti lety, před nástupem konkurence.

Vít Jůza

75% kompensace ve výši 389 Kč odpovídá ceně 519 Kč … (ale kde máme povinný místenkový příplatek 35-250Kč?)

Hezky česky

A ještě započtěme inflaci od té doby. 🙂 S nárůstem bohatství ve společnosti, narostl i objem přepravených cestujících, to by ty ceny dnes atakovaly pomalu hladinu jak na DB – smolík pro ČD, že se unikátně v Evropě na komerční riziko našly dvě konkurenční společnosti, kdy státní dopravce jezdí v mínusu Pha-Ova a RegioJet je lídrem osobní dálkovky mezi velkými městy a čím dále více bude i mezi menšími. bod 2) Mnozí si naivně myslí, že odteď bude cena LE v economy max. pouze 519,-, ale jaké to bude překvapení, že ceny jízdenek poklesnou jen mírně a špičkové ceny budou… Číst vice »

Gajda

Tak LE může fungovat tak, že Economy bude za 799 v tarifu dospělý a v tu chvíli bude tarif senior a dítě ukazovat 0 míst – okolo Vánoc a Velikonoc příští rok se s tím dá reálně počítat

Brzdič zániku

Jste na omylu. Nemá peníze. A to ani pro SŽDC na příští rok. Dohromady chybí asi 20 mld korun (opravy + investice).

Hezky česky

V rozpočtu tvrdým socialistům chybí daleko více peněz, každý rok mu to vychází na dodatečných 100 mld., už letos to neslepí a to tam ještě nasypali zbytky státních rezerv a privatizační fond. Po tandemu ANO+ČSSD zůstan smrad ještě dlouho, ale bavíme se trochu o něčem jiném a taky vládní občan žije co bude zítra, za rok ho nezajímá.

Jaaa

Bez ohledu na to, že SSHR má rozprodávat samo sebe, aby si Babiš zachránil rozpočet. Tohle už je přímé ohrožení životů lidí.

Železničář z venkova

On student nebo důchodce nemůže jet s jiným dopravcem než s tím který předrazeným jízdným a pozadavkem na kompenzace z něho okrádá stát?

Dáda

no ono 500 tehdy a 500 dnes je krapet něco jinýho…

Lada

Něco jsem se před nástupem RJ mezi Prahou a Ostravou najezdil, takže si dovolím vás opravit: žádných 500, jízdenka před příchodem soukromníků stála s IN25 nějakých 230 nebo 240 Kč, tzn. bez slevy max. 320 Kč. To je daleko pod tímhle stropem. Pro cestu v jeden den tam i zpět pak celodenní síťová stála 450 Kč s in kartou nebo 600 Kč bez (po příchodu RJ 550 Kč bez ohledu na vlastnictví karty)…

Tronda

Ta cena kterou uvádíte platila možná kdys dávno v době před zavedením zločineckého (modrogumně zákaznického) jízdného, před nástupem konkurence stál lístek do Ostravy 483 Kč přesně, takže jsem to zaokrouhlil správně. Vámi uváděná celodenní jízdenka platila tehdy jen o víkendu, v pracovní dny ne a pro nižší cenu bylo stejně třeba zakoupit IN kartu podle hesla nechci slevu zadarmo, takže to bylo minimálně 450 + alikvótní podíl z pořizovacích nákladů na IN kartu. Takže kdyby nepřišla konkurence, tak by s každoročním zdražováním byly dnes ČD ne 600 za jeden lístek do Ostravy.

lada

Lež. Ceny, které uvádím, jsou z roku 2011. Zákaznické jízdné bylo zavedeno o mnoho let dříve. Celodenní jízdenka platila v kterýkoliv den, o víkendu za stejnou cenu bylo možno pořídit jízdenku platnou pro až 5 lidí (z toho 2 dospělí).

lada

Ale jak se tak zamýšlím a počítám, možná se vám to jenom popletlo a zapamatoval jste si, kolik stála zpáteční, to už plus minus mohlo vycházet…

Nezávislý

„Aby smysl těchto slev zůstal zachován, je potřeba zastropovat cenu jízdenek pro jejich výpočet“
>>> právě že tím se smysl slev poruší… to že vycházejí někdy až takové šílené kompenzace, to je chyba nastaveného systémů, jednoduše stačilo nedávat tak vysokou slevu, ale pozdě bycha honiti…

Hezky česky

Politickým smyslem bylo dát co nejvyšší slevu, původně to mělo být 100%.

Jakub

Leoš se asi učí od tatínka paštikáře.

alex

Leoš akorát tak prošustroval desítky milionů díky své šalině, absolutně nevhodným soupravám.

Speedy

Měli ten nesmysl rovnou zrušit a ne zavádět nějaký stropy. Snad jim to dojde příští rok.

libor

příští rok ne , až po volbách (pokud tedy nebudou už příští rok)

xyz

„Uvedená praxe dopravců popírá smysl zavedení slev – přispět na jízdné těm, kteří to potřebují.“
Dle tohoto vyjádření slevu tzv. potřebuje např.:
– student soukromé VŠ, syn/dcera bohatých rodičů, kteří mu/jí platí školné a jinak jej/ji finančně vydatně podporují

Naopak dle tohoto vyjádření slevu tzv. nepotřebuje např.:
– matka např. dvou dětí, kterou brzy po narození dětí opustil manžel/partner a která s ohledem na péči o děti má hluboko do kapsy

Zajímavé tvrzení.

Peter

1 – Student soukromé VŠ jezdí autem a to i pod vlivem
2 – Zmiňovaná matka s daným problémem nemá na plíny a sunar . Vlakem by nejela , leda ujela nebo pod něj skočila – ale to je jiný příběh

thegrid

On i důchodce hrozne potrebuje jet na vylet v exponovaný cas, kdy jedou pracujici a studenti že. Misto toho aby jel tržně levněji nekdy mimo špičku a vsem by to vyhovovalo..

Hodně štěstí

A to vládě trvalo rok, než na to přišla. Gratuluji. Obecně jsem proto, když už je sleva, tak bych jí nechal jen u spojů, které jsou objednané veřejnou správou.

Martin V.

To zase ne, klidně ať ji mají i ti, kdo jezdí na vlastní podnikatelské riziko (což je na jedné straně odvaha, na druhé straně přínos pro cestující). Spíš bych to směroval tak, aby slevy byly na spoje v sedle a ne ve špičkách, kdy se naplní i za plnou cenu. Uvidíme jak nakonec ten strop bude vypadat – jestli sleva pro cestující bude v některých případech menší než 75 %, nebo jestli bude stejná a ten rozdíl mezi nařízenou slevou a kompenzací státu bude tedy jakási „komerční sleva“ dopravce.

Vít Jůza

To by šlo, kdyby veřejná správa objednávala tak nějak všem vždycky všude, což by podle mě mělo být, ale je to tak možná jakž takž v rámci MHD Praha, kterého se to stejně netýká … mají být ti, na které veřejná správa kašle, ještě podruhé trestáni tím, že když už se nějaký objednatel a/nebo dopravce najde, ani ta sleva se tam neuzná??

dopravák

No, vzhledem k tomu, že se to reálně týká prakticky jen železnice a navíc ještě vlastně (alespoň zatím) jen na dvou páteřních tratích, tak bych v tom žádné velké „druhé trestání“ neviděl.

Roman Svačina

Tak to u LE někomu praskne cévka. Teď ještě vyřešit Relax u RJ …

Jan Koukal

No tak to měli udělat davno. A je zajímavé že Jančura nemá 1 tridu a z Brna do Bohumina ji bude mit.

Radek Janata

Z Brna do Bohumina ji bude mit pouze proto, že si to přál objednavatel. Jinde ji nemá, aby mohl čerpat kompenzace.

Jan Koukal

To vvim a jsem zvedav jestli někdo pak poukaze na to ze místo 1 třídy pouziva 2 tridu jako na těch jeho spojich.

Dalibor

jak jsou vůbec definovány třídy?

Jaaa

Vágně.

Cyklista

Nechápu, co tím chcete říct.

RJ má jinde v ČR třídu Business, která je ekvivalentem jedničky u ČD a na tu studentská sleva neplatí.

Navíc rozdělení tříd má od začátku provozování železniční dopravy, bez ohledu na dotace za studenty a důchodce. Jediná změna bylo přidání Lowcost, ale to bylo také před zavedením slev a navíc je tato úroveň nejlevnější…

Hezky česky

O LE bych neměl obavy, do algoritmu dají horní limit, dá se pak čekat, že dynamický program tímpádem vypočte nárůst ceny levnějších jízdenek a bude to mít cca šulnul dopad na státní kasu, max poklesnou náhrady o desítky tisíc měsíčně.. Bouře ve sklínce vody.

babilon

LE nemůže zdražit levnější jízdenky, protože by je neprodal. Přemrštěné ceny má pouze ve spojích, které zaplní studenty (pátky, neděle). Finančně pro stát to je bouře ve sklenici vody (víc než 10 mil. Kč úspory to nebude), ale politické body pro Babiše budou naskakovat (zatočil s hnusným kapitalistou, co dojil státní rozpočet). Proto to dělá.

Hezky česky

To si nemyslím, za prvé nevíme jakou tu regulaci MD vydá. A za druhé, bude to jistě mít další nezamýšlené dopady a myslím, že to dopadne daleko jinak na úplně jiné subjekty než LE. Osobně si myslím, že pak půjdou ceny jízdenek plošně pro nejnižší segment salámově nahoru, když to má nahoře limit. To tak na trhu chodí, když nejde otevřít nová vrata z jedné strany, je potřeba přelézt plot a začít bušit z druhé strany..
A politicky: Tak samozřejmě, že kampaň zdejšího deníku nejvíce poslouží hlavně ANO. Nejen sociální, ale už i pan spravedlivý!

babilon

Co konkrétně si nemyslíte? Nikoho kromě LE se nová regulace nedotkne, dokonce i ČD s kilometrickým jízdným či Jančura s pátečním Relaxem se v pohodě vejdou do nového stropu. A jak píšu, LE nemůže levné jízdenky zdražit, protože by je neprodal. Není na trhu sám.

Hezky česky

Cenovou regulaci neznáme, další detailní debata postrádá smysl. Obecně každý zásah státu do nějaké svobodné části trhu má kromě důsledku A, ještě i důsledky B, C… Zavedením první regulace veřejné dopravy, tedy dotace pro privilegovanou část obyvatel, došlo mimo jiné ke zdražení jízdného u všech dopravců, hlavně ve špičkových časech dost výrazně.. Na okraj LE, má mikrobusovou dopravu na kterou se dotace nevztahovala, tu investici mohli prakticky odepsat, ale jak se říká, komplexní pohled proč, raději lynč za pár drobáků. Můj tip je, že po další cenové regulaci budou výsledné dopady ještě horší než před. Možná, že bude zaveden nový… Číst vice »

Dalibor

jakýkoliv zásah – regulace ve spojení s dotací vygeneruje další „obezličky“ kterak se k maximu peněz dostat.

Hezky česky

Vzhledem k tomu, že se jedná o politickou dotaci pro svoje voliče, hlavní bude je nepoškodit. Ke spekulacím, že to bylo i pro RJ, do toho nevidím, politický bussines je spletitá věc.

thegrid

Hlavně tu čuňárnu uz nikdo nezruší. Stejne jako dotace (zlodejina) solaru dlasich x let.

Hezky česky

V tomto volebním období to nehrozí. Pak někdy dál ji zruší až finanční krize a finanční problémy státu, které svrhne ANO od moci. Ale to už je jiná písnička a to už lidi nějaké slevy řešit nebudou, spíše jak neskončit pod mostem po krachu nemovitostního trhu a kde sehnat nějakou práci..

Petr766

Relax není problém. Často stojí míň než dvojka ČD

Tronda

Je levnější než plesnivé B, ale šotoušci to musí opakovat do zblbnutí.

Petr

Tak se koukni na zítřejší ceny 🙂 A na jaké vlaky, kde jezdí RJ, nasazují ČD to, co nazýváte pojmem „plesnivé béčko“ ?

Cyklista

Třeba na IC Opavan, určitě najdu fotky, pokud budete chtít, stalo se mi už několikrát. Jednou dokonce byl vagon v takovém stavu, že průvodčí všechny lidi odváděla jinam. Prosezené a nedržící sedadla, z oken visící těsnění….
Není to pravidlem, ale pokud ČD nemá zrovna vhodný vagon, dá cokoliv co je po ruce

Cyklista

Jeden offtopic pro sotouse… zrovna nasedam do IC Opavan.. Opet zarazeny dva vygony – precalonena kozenka, mechanicke otevirani dveri, netesnici okna, bez zasuvek, bez vakuoveho wc (bohuzel nevim pismenkove oznaceni) s mensim poctem mist nez bylo v rezervacnim systemu. Je to standard CD nebo naprosta neschopnost?

kreketuše

tusim spravne, ze to neni to objednavany vlak? takze si tam mohou dat co chteji

kakov

no vidíte Trondo, jel jsem s rodinou „plesnivým B“ a bylo to ,mnohem lepší než railjet, s malým dítětem je absence kupé docela kardinální problém
kupodivu jsem vlastně byl moc rád, že na R Svitava přijela náhradní souprava….. právě z těch „plesnivých B“

Jedine vlaky

A vy snad nevíte nic o dětském oddíle rj?😀 ..je zajímavé, že tady to šíleně vadí, ale takové Rakousko, kde dominují velkoprostorové vlaky, si nikdo nestěžuje a počet cestujících za posledních 15 let tam výrazně stoupla (400 mil. vs 180 mil. na české železnici).

kakov

tím oddílem myslíte to mini „kino“, které obsadily dvě matky a jejich cca 10-ti leté děti, které si četli knížku?

jste si jist, že si nikdo nestěžuje? mluvi jste se všemi rakušany co jeli vlakem? viděl jste sjetiny všech stížností a připomínek, které OeBB vyřizovali za 15 let???

takže, s malým dítětem, jsou prostě přednosti kupé nesporné….

Zdeněk Stodola

Takže jsou ty railjety skutečně tak mizerné?

kakov

pane Stodolo, vemte rozum do hrsti a zkuste se na to podívat širokospektrálně,

nikdo netvrdí, že rj jsou mizerné, naopak pro jednotlivce je to super vlak, ale prostě ta absence kupé, které by mohla použít rodina s malými dětmi je prostě pro tu rodinu podstatné minus…

dětský odíl v podání rj+SC, kdy se na dva stolečky ve velkoprostoru nalepí obrázek hry, neplní funkci skutečného dětského oddílu v kupé, navíc ulička je tak nemožně úzká, že s tím dítětem se blbě pohybuje i v té uličce…

Gajda

Proč by měla – dospělý bude mít Economy PROMO za 179 ve skoro prázdném vlaku, dítě, student a senior rovnou 519 – zaplatí 129 co mu hned po dojetí vrátí, LE dostane 389 od státu a jede se vesele dál

noerf

Roman Svačina: Tímto cenovým výměrem došlo k tomu, že do ceny 519 Kč se vejde v části spojů i kategorie byznys. Prostě stát řekl, kolik má maximálně stát jízdenka v autobusech nebo druhé třídě vlaků. To že má dopravce několik cen, ale vejdou se do cenového výměru nikomu nevadí.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast