Infrastruktura Silnice

Stát nechá rozhodnout o zpoplatnění silnic I. třídy kraje a města.

Mýtný systém v Česku. Foto: ministerstvo dopravy
Mýtný systém v Česku. Foto: ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy definitivně potvrdilo, že v soutěži na nového provozovatele mýta poptávalo něco, co ani nejspíše nevyužije. Stát chtěl k síti zpoplatněných dálnic přidat ještě výběr mýta na 900 kilometrech silnic I. třídy, což dávalo možnost využít jen satelitní technologii. Po dnešku je jasné, že tolik kilometrů zřejmě nezpoplatní.

Ministr dopravy Dan Ťok dnes podepsal s Asociací krajů a Svazem měst a obcí memorandum, podle kterého do rozsahu zpoplatnění budou mluvit právě města a kraje. 

„Chápeme kraje i města, které se obávají plánovaného zavedení mýtného na dalších 900 kilometrech silnic I. třídy. Proto jsme se domluvili, že vyberou úseky, na kterých by podle nich měla být nulová sazba a úseky, kde mýtné pro kamiony bude přínosné ekonomicky nebo jako nástroj regulace dopravy,“ řekl Ťok k uzavřenému memorandu.

Ministerstvo dopravy se zároveň zavázalo, že bude spolu s vládou a vítězným uchazečem tendru na Systém elektronického mýtného hledat takové řešení, které rozptýlí obavy Asociace krajů a Svazu měst a obcí z rozšíření výkonového zpoplatnění silnic I. třídy od ledna 2020.

Velmi děkujeme ministerstvu dopravy, že našlo řešení situace, které jsme dnes deklarovali podpisem společného memoranda a které dává krajům, městům a obcím možnost, že pokud se rozhodnou a budou požadovat mít na daném úseku silnice 1. třídy nulovou sazbu, bude to ministerstvem dopravy respektováno,“ říká předsedkyně Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová. „Našli jsme tu nejvhodnější cestu, jak odstranit obavy starostů obcí a měst, že se přesune kamionová doprava do jejich obcí,“ dodává předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl.

Od ledna 2020 tak může nastat situace, kdy by stát mohl dál vybírat mýto jen pomocí mýtných bran, které už stojí, ale místo toho bude využívat satelitní systém. Ministerstvo až na 900 kilometrech těchto silnic zavede takzvanou nulovou sazbu. 

Takový postup kritizuje především Kapsch, který o výběr mýta přijde. Firma mluví o ohýbání práva. Stát ale bude mít satelit zcela zbytečně, stačily by mu mýtné brány, které už stojí. 

Je pouze věcí zadavatele, jaké mýtné sazby nasadí. Se zákonem o zadávání veřejných zakázek to nijak nesouvisí,“ komentoval postup ministerstva pro Hospodářské noviny  Petr Rafaj. Jeho úřad v případu soutěže na mýto nedávno nečekaně otočil a dal za pravdu s postupem ministerstvu dopravy.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
petr.r
Host
petr.r

na slovensku to mají taky za 0eur, ale je dobře a to ťok dostane ode mně 1 za to memorandum, nebot třeba obce platí za dopravu jak třeba osobní nebo nákladní a kdyby bylo mýto všude, tak by se ty poplatky určitě zvedly.

J.L.
Host
J.L.

Typický přístup MD – hodíme to na někoho jiného.
Ještě bych přizval místní svazy zahrádkářů jako zde: https://domazlicky.denik.cz/zpravy_region/modernizace-trati-holysovske-neohrozi-20150410.html.

Dispo Tf
Host
Dispo Tf

Nepochopitelné, hlavní trať do Bavorska se kvůli par obyvatelům postaví jednokolejná a v původní stopě, zajímalo by mne kam MD chce nacpat nákladní dopravu, proste velmi nezodpovědné rozhodnutí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Provokujete skutečně kvalitně a zkušeně – když si někdo „v zápalu boje“ včas nevšimne, že ten článek je bez několika dnů 3,5 roku starý, tak je tady o „hafo“ vzteklých komentářů (především od „VRT šotoušů“) v pohodě vystaráno …

J.L.
Host
J.L.

Ano, 3,5 roku starý, nicméně trať 180 se bude „modernizovat“ dle varianty 4e, tj. jako jednokolejná přes nesouhlas nákladních dopravců.
Jinak řečeno, D5 a silnice I/26 zůstane nadále hlavní tepnou pro dopravu nákladů. V Holýšově sice budou mít ticho od vlaků, ale smrad od náklaďáků.

J.L.
Host
J.L.

Ještě drobnou poznámku: Nemyslím, že VRT má v maličkém a členitém Česku velký smysl, ale varianta 4e má na mnoha místech maximální rychlost 90 km/h.