Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Stát může začít stavět další úsek D35. Chybou v první soutěži je o půl miliardy dražší

Vizualizace stavby D35 v úseku Opatovice nad Labem - Časy. Foto: ŘSD
Vizualizace stavby D35 v úseku Opatovice nad Labem - Časy. Foto: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s více než půlročním zpožděním uzavřelo smlouvu na stavbu nového úseku dálnice D35 Opatovice – Časy. Společně s úsekem Časy – Ostrov se tak bude letos stavět celkem 27,3 kilometrů nové spojky mezi Čechami a Moravou, která měla stát už dávno a má v budoucnu odlehčit hlavně D1.

Zakázku za 3,388 miliardy korun bez DPH získalo sdružení firem Strabag, M-Silnice a SMP, které ze čtyřech nabídek v soutěži přišlo s nejnižší cenou. Kontrakt je již v registru smluv. „Počítám se zahájením stavby v jarních měsících, přesný termín ještě nebyl stanoven,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) loni v létě zrušil celé zadávací řízení kvůli chybám v průběhu tendru. ŘSD tehdy vyřadilo nejlevnější nabídku od italsko-tureckého sdružení Astaldi a IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret (2,833 miliardy Kč). ŘSD nakonec vypsalo zakázku znovu, v ní už nejlevnější nabídka byla vyšší než tři nejlevnější podání v první soutěži. Na druhém místě tehdy skončila skupina Porr (3,142 miliardy), třetí pak bylo konsorcium Metrostav, Eurovia, Swietelsky (3,167 miliardy). Kvůli průtahům stavba začne o dva roky později, než ŘSD původně plánovalo.

Původní zakázka skončila na zdánlivé banalitě: kvůli jednomu z formulářů, který byl součástí nabídek. ŘSD ho během soutěže opravilo, ale podle ÚOHS dostatečně neupozornilo soutěžící, že došlo ke změně. Na ÚOHS se obrátila společnost Porr, která byla v lednu vyloučena právě kvůli tomu, že nabídku podala na starém formuláři. Porr ovšem nebyl jedinou nespokojenou firmou. Na ÚOHS se obrátilo také italsko-turecké sdružení.

Trasa navrhované dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem - Časy. Pramen: ŘSD
Trasa navrhované dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem – Časy. Pramen: ŘSD

12,6 kilometrů dlouhý úsek  mají postavit do roku 2022. Stavba začíná u opatovické estakády, na trase jsou dvě mimoúrovňové křižovatky Rokytno a Časy. Na trase je hned v úvodu kilometr dlouhý most přes inundační území Labe. Na stavbu navazuje úsek Časy – Ostrov, který se začal stavět v prosinci a který staví sdružení Eurovia, Metrostav a Swietelsky.

Ještě před dokončením obou zmíněných úseků chce ŘSD otevírat staveniště i jinde na trase. Od roku 2021 mají být postupně zahájeny stavby v délce 55 kilometrů, konkrétně úseky Ostrov – Vysoké Mýto, Vysoké Mýto – Džbánov, Džbánov – Litomyšl, Litomyšl – Janov a Janov – Opatovec.

Celá dálnice D35 je plánována v trase Jičín – Hradec Králové – Olomouc – Lipník nad Bečvou, s celkovou délkou 210 kilometrů (hotovo 63 km) bude po D1 (376 km) druhou nejdelší dálnici v České republice.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
DRABADURA
Host
DRABADURA

Nechápu, jak mohli Pardubice dovolit, aby se D35 napojovala na D11 někde mezi poli v Opatovicích a né aby vedla severně nad Pardubicema a sloužila tak pro Pardubice i jako přivaděč na D11. Teď aby člověk, kterej jede do Prahy, jel 10km na sever a až pak na západ – fakt kterej . . . tohle zařídil, by potřeboval pověsit na kandelábr.
Neschopným Pardubickým politikům se podařilo úspěšně zařídit, že Pardubice, na rozdíl od městeček typu Karlovy Vary, Jihlava, Zlín budou jako jediné krajské město bez dálnice – třikrát sláva nejhorším politikům v republice. 3 blicí smajlíci

Roman
Host
Roman

tak to jsem rád.
….. že to bylo možné kvůli jednomu papíru promptně zrušit a že státní kasa, kterou tak rádi ochotně plníme, může vysolit 500 mil. navrch.
Tak to má být, tak je to spravedlivé…………………….. jen ten rozum nějak pláče….

Michal J.
Host
Michal J.

Ano, už je líp. Děkujeme prozíravým voličům, že neschopného ministra dopravy ve střetu zájmů a jeho estébáckého bosse v násobném střetu zájmů poslali do další čtyřletky.

Jinak samozřejmě je potřeba postavit nejprve tento úsek. Není nic horšího než jet z Prahy směrem na I/35 a skončit na opatovickém kruháči, odkud se na I/35 nedá rozumně dostat (objížďku do centra Hradce a zpátky za rozumný způsob nepovažuju).

Jirka
Host
Jirka

Přesně tak, zbytná doprava, kterou je tak Hradec zatížen, je příšerná. Dostavba R35 pomůže Salonu Republiky v oblasti víc než cokoliv jiného za posledních 30 let.

liposh
Host
liposh

Já se v tom moc nevyznám, ale jsem jediný, komu ten úsek přijde jako „odnikud nikam“? nebylo by lepší v rámci toho projektu začít stavět ty obchvaty velkých měst (Vysoké Mýto, Litomyšl apod.) a pak se teprve vrátit k těmto úsekům v polích ? Zvlášť, pokud uvážíme, že se to tímto tempem bude stavět 50 let.)

Lip
Host
Lip

Dobrý den. Právě, že ty obchvaty jsou nejkomplikovanější části. Například taková Litomyšl možná nebude postavená nikdy! Takže, aby se nečekalo na tyhle problematické místa je vhodné postavit aspoň úseky, které jsou připravené. I tak to jde vše pomalu.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Proč Litomysšl nikdy? 😮

DRABADURA
Host
DRABADURA

Protože jsou v Litomyšli stejně inteligentní, jako v Chrudimi – tam taky do roztrhání těla odmítají stavbu infrastruktury a nejradši by se asi vrátili na stromy.

smart
Host
smart

Úseky z Opatovic do Ostrova jsou zásadní pro ulehčení provozu v Pardubicích a Hradci Králové.

Martin Š.
Host
Martin Š.

Naopak, mne toto přijde, jako obchvat Hradce Králové a vlastně i Pardubic (protože dnes je stejně efektivní při tranzitu Praha Lytomyšl jet pes Hradec i přes Pardubice).

Partneři



CSCARGO