dkv-spojujeme

Stát ignoruje data o pohybu lidí od operátorů. Raději posílá tazatele do domácností

Provoz na dolním nádraží během výluky 2017. Foto: Aleš OndrůjProvoz na dolním nádraží během výluky 2017. Foto: Aleš Ondrůj

Velký dopravní průzkum mezi lidmi spustila státní organizace Centrum dopravního výzkumu. Akce s názvem „Česko v pohybu“, která vyjde státní

Velký dopravní průzkum mezi lidmi spustila státní organizace Centrum dopravního výzkumu. Akce s názvem „Česko v pohybu“, která vyjde státní kasu na více než 14 milionů korun, ale budí v oboru rozruch.

Předeším kvůli způsobu, jakým budou autoři průzkumu získávat data. Podle řady odborníků může podobná data stát získat levněji a přesněji od mobilních operátorů, kteří mají přehled o pohybu lidí díky jejich telefonům. Jiní naopak výzkum hájí.

Tazatalé během průzkum mají oslovit až 40 tisíc náhodně vybraných domácností, v kterých se budou ptát na vybavení dopravními prostředky a způsob dopravy každého jejího člena nad šest let. „Účast v průzkumu není příliš časově náročná. Spočívá ve vyplnění jednoduchých cestovních deníků. Respondenti si budou moci vybrat mezi papírovou nebo elektronickou verzí, případně bude možné odpovědět telefonicky,“ uvedlo ministerstvo dopravy v tiskové zprávě.

Jenže řada lidí, kteří se dopravou živí, považuje metodu dotazníků spíše za zastaralou nebo maximálně jako doplněk. „Pro dopravní statistické a analytické úlohy jako je sčítání či modelování přepravních vztahů se přímo nabízí využití tzv „big dat“ z pohybu mobilních telefonů. GSM síť pro mobilní telefony funguje na bázi buněk a jsme schopni jednak registrovat jak pohyb pohyb uvnitř buňky tak pohyb mezi buňkami,“ říká předseda představenstva společnosti Vars Brno Tomáš Miniberger.

Podle něj mobilní operátoři tato data mají, jsou schopni je anonymizovat a poskytnout pro analýzy tohoto typu. „Přesnost je dostatečná, reprezentativnost vzorku je výborná a hlavně jsme schopni z těchto dat získat daleko více informací,“ dodal Miniberger.

Ondřej Zaoral ze společnosti Inoxive považujet za špatné, že se řeší jen přeprava domácností, nikoliv jednotlivců. „Jednotkou má být člověk, nikoliv domácnost. Tedy v podstatě SIM-karta a jeho telefon. Dělat kvantitivní výzkum v domácnostech mi dnes už rozumné nepřijde,“ míní Zaoral. Podle něj by stačilo zúžit kvalitativní průzkum do menšího počtu domácností a jednotlivců a zbytek zjistit pomocí dat z telefonů.

Podobně mluví i O2. „Big Data jsou určitě přesnější, aktuálnější a nejspíš i levnější, pokud chce zadavatel monitorovat na základě anonymizovaných údajů pohyb aut. Na druhé straně nejsme schopni rozlišit typ vozidla a odlišit veřejnou a soukromou silniční dopravu; určitě by tak dávalo smysl zkombinovat více přístupů, kvantitativní měření přes data operátora a dotazníkové šetření k získání doplňkových více kvalitativních ukazatelů,“ říká mluvčí O2 Hany Farghali.

Ministerstvo: není lepší způsob, než dotazníky

Ministerstvo dotazníky nepovažuje v době dat z mobilů za přežitek. „V současné době není k dispozici lepší způsob zjišťování údajů ohledně dopravního chování, které jsou potřeba pro strategické plánování v dopravě,“ tvrdí mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Podle něj se nelze omezit jen na existující data od operátorů či z evidence obyvatel, protože cílem projektu je získat data o dopravním chování. „K tomu je třeba znát, jakým způsobem se pohybují lidé spadající do různých socio-demografických skupin, například studenti či pracující. Je tak třeba znát informace jako délka cesty, využité dopravní prostředky či účel, za kterým byla cesta podniknuta,“ dodal Neřold.

Průzkum hájí i někdejší šéf CDV Karel Pospíšil. „Podle dat z mobilních telefonů nepoznáte nic o uživatelích. Řekne vám to, kolik lidí jede mezi Prahou a Brnem, ale nepoznáte, jaké skupiny jely,“ řekl Pospíšil.

Řadě firem v dopravě data od mobilních operátorů používá k plánování svého byznysu.  Ve světě jsou běžné případy, kdy například aerolinie řeší, odkud kam létat. „V této oblasti máme několik významných zakázek, hlavně pro veřejný sektor na úrovni krajů a koordinátorů veřejné dopravy či železničních dopravců. Významný projekt, o němž se zadavatelem diskutujeme, je i z oblasti letecké dopravy. V jeho rámci řešíme spádovost cestujících či využívání letištního parkování,“ říká Farghali.

O2 se opakovaně snaží data ministerstvu dopravy nabídnout, ale neúspěšně.
Ministerstvo navíc tvrdí, že i jiné země jako Rakousko, Německo či USA neustoupily od sběru dat o dopravním chování, který nyní CDV provádí v projektu Česko v pohybu.

Výsledky průzkumu mají v budoucnu sloužit jako podklady do studií proveditelností, záměrů projektů či jiných průkazů ekonomické efektivity staveb, stejně tak i pro rozhodování o miliardových investicích. „Proto je důležité, aby průzkum působil seriózně, aby tazatelé byli dobře proškoleni a na místě s respondenty odpovědi zkontrolovali a konzultovali,“ dodal Neřold.

Smlouva na průzkum není v registru mluv, podle Neřold je to kvůli tomu, že se provádí z prostředků dotace poskytnuté ministerstvem dopravy. Stát za průzkum zaplatí zhruba 13,7 milionu korun.

Tagy cdv o2 průzkum vars brno
6 komentářů