Stát chystá speciální zákon na výstavbu vysokorychlostních tratí
Věcný záměr má být hotový letos do konce roku.
Stavby vysokorychlostních tratí v Česku mají běžet podle speciálního zákona. S jeho přípravou začalo ministerstvo dopravy. Nový zákon má usnadnit samotnou stavbu a případné překážky při povolování.
Ministerstvo dopravy již odeslalo do informačního systému eKlep informaci o přípravě věcného záměru „Zákona o některých opatřeních týkajících se výstavby a provozování vysokorychlostních železničních tratí“.
„Shromažďujeme podklady, abychom mohli přesně zjistit reálné překážky v současné právní úpravě, které znemožňují či komplikují přípravu a povolování vysokorychlostních tratí,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
S postupující přípravou vysokorychlostních tratí začínají vznikat různé spolky, které chtějí vzniku nových tratí zabránit. Patrné je to zejména u přípravy trati do Drážďan a také u VRT Polabí. V řadě případů vznikají i kvůli tomu, že lidé nemají dostatek informací o stavbě.
Podle materiálu má být věcný záměr zákona připravený do konce letošního roku. Správa železnic počítá zatím s tím, že první úseky vysokorychlostní železnice začne stavět v roce 2026. Tento týden centrální komise ministerstva dopravy schválila studie proveditelnosti pro úseky Praha – Brno – Břeclav a Přerov – Ostrava.
Ministerstvo tvorbu zákona vysvětluje specifiky stavebních, provozních či technických aspektů výstavby i provozu takových tratí. „Mohou si vyžádat přijetí zvláštních organizačních, administrativních, právních, finančních či personálních opatření, která budou směřovat k zajištění urychlení výstavby uvedených tratí a jejich bezpečného a plynulého provozu,“ uvádí se v textu dokumentu. Cílem je pak urychlení výstavby vysokorychlostních železničních tratí a zefektivnění drážní dopravy za současného zajištění jejího bezpečného a plynulého provozu.