Stát chystá nové soutěže na rychlíky a expresy, zvažuje i rozšíření některých tras
Ministerstvo dopravy zveřejnilo nový plán, jak bude na některých trasách zajišťovat dálkové vlaky. Zvažuje i nová spojení, například z Kolína do Liberce.
Železniční dopravce čeká za rok nová vlna soubojů o provoz linek dálkové dopravy. Ministerstvo dopravy (MD) počítá u některých tras s otevřenými soutěžemi na patnáct let i desetiletým přímým zadáním.
Vyplývá to z několika oznámení, které ministerstvo zveřejnilo v evropském úředním věstníku. Podle materiálu stát počítá s přímým zadáním bez otevřené soutěže na deset let u vlaků z Prahy na jih Čech, spojení Plzeň – Brno a také u nové expresní linky do Polska přes Lichkov označené jako Ex32. Neznamená to ale, že je získají automaticky České dráhy.
Nabídku na provoz může podat jiný dopravce, stát pak bude zkoumat, zda není výhodnější zvážit alternativní nabídku. Podobným způsobem se dostala Arriva k rychlíkům Liberec – Pardubice a Liberec – Ústí nad Labem. „V případě přímých zadání MD nikdy neoslovovalo další dopravce. V tuto dobu nelze předjímat, zda u některé z linek bude projeven alternativní zájem jiných než dosavadních dopravců,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Otevřená soutěž naopak čeká provozní soubory ve směru z Prahy na západ a také u dieselových rychlíků po roce 2027. V seznamu není provoz Západních expresů z Prahy do Mnichova, který bude pro ministerstvo dopravy zajišťovat bavorský objednatel BEG, který bude organizovat velkou přeshraniční soutěž s podmínkou nových souprav.
Rozšíření tras díky nové infrastruktuře
V případě souborů, kde dosud jezdí dieselové vlaky, dosud ministerstvo nerozhodlo o možném využití alternativních pohonů, například vodíkem nebo nasazením akutrolejových jednotek, které umožňují část jízdy na baterie. Ministerstvo nevylučuje ani nové trasování, zejména v reakci na možné vylepšení infrastruktury. Konkrétně má jít o linky R21 (Praha – Turnov – Tanvald) a R22 (Kolín – Nový Bor), kde by mohly vlaky využít vylepšené infrastruktury v podobě chystané Všejanské a Bezděčínské spojky. „Umožnila by vedení linky R21 rovněž v relaci Praha – Mladá Boleslav – Česká Lípa a linky R22 i v relaci Kolín – Mladá Boleslav – Turnov – Liberec,“ uvedlo ministerstvo. O přímé vlaku mezi Libercem a Prahou není v dokumentu ani slovo.
K podobnému rozšíření by mohlo dojít i u linky R27 z Olomouce do Ostravy přes Opavu, kde se nabízí možnost prodloužení do Českého Těšína přes Havířov.
Už dříve ministerstvo zveřejnilo plán nechat Arrivě část rychlíků v motorové trakci až do roku 2027. Stejně tak plánuje nechat provoz linek R9 (Praha – Havlíčkův Brod – Brno) a R10 (Praha – Hradec Králové – Trutnov) Českým drahám.
Nové plány ministerstva dopravy s vybranými dálkovými linkami
Přímé zadání
R26 Praha – Příbram – České Budějovice: od 12/2022 na 5 let, dosud jezdí Arriva vlaky.
R29 Cheb – st. Hranice: devítiletá smlouva od 12/2023 na základě soutěže v Bavorsku.
Přímé zadání na 10 let od 12/23
Ex7 Praha – České Budějovice – (Rakousko);
R11 Brno – Jihlava – České Budějovice;
R17 Praha – Tábor – České Budějovice/České Velenice;
Vybrané vlaky linek Ex7 a R17 mohou být prodlouženy do Českého Krumlova.
R31 Plzeň – České Budějovice;
Vybrané vlaky linek R17 a R31 mohou být po dohodě s regionálním objednatelem prodlouženy do Rakouska přes hraniční bod České Velenice státní hranice.
Ex32 Praha – Pardubice – Ústí nad Orlicí – (Polsko).
Smlouva na 15 let na základě otevřené soutěže s plněním od 12/2026
Ex6 Praha – Plzeň – Cheb;
R16 Praha – Plzeň – Klatovy.
Smlouva na 15 let na základě otevřené soutěže s plněním od 12/2027
R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem;
R21 Praha – Turnov – Tanvald;
R22 Kolín – Česká Lípa – Nový Bor;
R24 Praha – Rakovník;
R25 Plzeň – Žatec – Chomutov – Most;
R26 Praha – Příbram – Písek – České Budějovice;
R27 Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc.