Polsko zaplatí za kilometr vlaku z Prahy k Baltu dvakrát více než Česko. Nesoutěžilo

Hlavní nádraží Gdyně. Autorstwa Travelarz - Praca własna, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=35251605Hlavní nádraží Gdyně. Autorstwa Travelarz - Praca własna, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=35251605

Podle sdružení alternativních dopravců rozdíl ukazuje výhodu soutěží.

Provoz stejného vlaku bude daňové poplatníky v Česku a v Polsku stát naprosto rozdílné částky v přepočtu na ujetý kilometr. Ukazuje to nová smlouva, kterou uzavřelo polské ministerstvo dopravy s polským státním dopravcem PKP Intercity na provoz vlaků z Prahy do Gdyně. Půjde o linku Ex32. České ministerstvo dopravy vybralo pro provoz na tuzemských kolejích České dráhy.

Zatímco v Česku bude platit ministerstvo dopravy 76,72 Kč za kilometr, v Polsku bude cena za jeden kilometr stejného vlaku více než dvojnásobná: v přepočtu 174 Kč za kilometr.

Na rozdíl upozornilo evropské sdružení alternativních železničních dopravců Allrail v tiskové zprávě. Zdůraznilo skutečnost, že v Česku proběhla na provoz vlaků soutěž (takzvané tržní konzultace), zatímco v Polsku ne.

Nová linka k Baltu. Cesta vlakem z Prahy do Gdyně má trvat devět hodin

Provoz vlaků na české straně získaly České dráhy, které v soutěži porazily svoji cenou RegioJet. Nové spojení bude v provozu čtyřikrát denně, začít má letos v prosinci se změnou jízdního řádu.

Minulá polská vláda do PKP Intercity dosadila své politické kamarády a ještě přímým zadáním ochránila neefektivní strukturu dopravce,“ uvedl Allrail ve svém prohlášení. Podle Allrail příklad nové přeshraniční linky a rozdíl v cenách za kilometr ukazuje výhodu soutěží na dopravní výkony. „Ušetřené peníze mohly být použity například na zlepšení infrastruktury nebo navýšení rozsahu výkonů,“ dodal generální tajemník Allrail Nick Brooks.

Tagy AllRail České dráhy Ex 32 Ex32 Ministerstvo dopravy pkp intercity Praha - Pardubice - Vratislav - Gdyně
108 komentářů