Stát chystá nové soutěže na rychlíky a expresy, zvažuje i rozšíření některých tras

Lokomotiva Siemens Vectron v čele vlaku z Plzně do Chebu. Foto: České dráhyLokomotiva Siemens Vectron v čele vlaku z Plzně do Chebu. Foto: České dráhy

Ministerstvo dopravy zveřejnilo nový plán, jak bude na některých trasách zajišťovat dálkové vlaky. Zvažuje i nová spojení, například z Kolína do Liberce.

210 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukas

O R18 se tu sice nepíše, ale musím napsat, že od té doby co jezdí (krátce) Vectrony se najednou tento vlak v pohodě trefuje do jízdního řádu a nepřijíždí na Moravu s obvyklými 30+ min. Tak pevně věřím, že tady žádné změny nenastanou. Snad jen ten bufetwagen pořád chybí, protože v přeplněném vlaku vozejk (myslím v necovid době) nemá šanci, ale to už je detail.
Palec nahoru pro ČD.

Avlaky

Pokud vím, tak žádný jiný dopravce bastardy nevlastní, takže určitě se bude jezdit na čas

Leinad

+30 minut kvůli líné lokomotivě se mi nějak nezdá.

Okacko

Slyšel, jsem že MD chystá novou linku k Jadranu. Do Slovinského Koperu. Před Budejovice, Salzburg, Ljubljan. A taky třeba kolem jezera Blat. To bude mít potenciál, co myslíte?

Honza

Fascinující. Tam kde se vyrábí nové soupravy na Ex6 se chystá soutěž a tam kde jezdí největší šroty se bude zadávat přímo. Nicméně takových plánů už bylo a nakonec to bylo vše jinak. Ministerstvo navíc nebylo schopno dosud řádně dokončit soutěž. Navíc v říjnu jsou volby. Nebral bych tedy tyto plány vůbec vážně.

jan

Výhoda je v to, že pokud takto bude EU pokračovat dále, ty její tlačené nesmysly. Tak se velmi. Velmi rychle rozpadne. Bohužel. EURO 7. Atd. A ten kovid. Obrovské urychlení.

K.S.

Rozveďte to více. Mě spíš přijde že problémy jsou velmi často co se infra týká v ČR kdy elektrifikovat kilometr tratě je hrozný problém, byť to je někde v milionových relacích jenom.

petr Keller

Dobrý den , nemohla by prosím vaše redakce zjisti na MD co zlého provedli občané liberecka i krajští úředníci pracovníkům MD . Vypadá jako pomsta severu , nebo naprostá ignorace významu a počtu obyvatel , atraktivitě i potenciálu oblasti . Odpověď určitě bude zajímavá proč je oblast pro MD tak bezvýznamná, nebo kdo je příčinou “ že do Liberce nic“

Leinad

Soutěže.

Krušnohorec

Gauleiter Půta z Oberlandratu Reichenberg se vzhlédl v Arrivě.

Joseph

Nic proti, ale vlakem jedu do České Lípy déle, rychlejší je to z Prahy autobusem i přes to pomalé Kokořínské údolí. To už by snad bylo lepší trasovat bus z Prahy přes Litoměřice do České Lípy.

Mirek Zv.

Bee na HavlBrod na věky věků. Kolik asi mají ČD v rezervě těch zářivek se studeným světlem, co dělají večer ten interiér ještě hnusnější – tedy je-li to vůbec možné. Tak už jenom hodit to přes Nymburk-Sadskou-Poříčany, když zas po pár letech budem vrtat něco u Peček nebo kde. Ach jo.

Vojta

Snad bychom se díky novým smlouvám mohli zbavit i nějakých muzejních kousků z tratí. A objednavatelé i poskytovatelé půjdou trochu do sebe.

A prosím fanatické šotouše, kterým připadá normální, aby jezdily vlaky jako z muzejních expozic v běžném provozu, vynechání mínusu a využití muzejních jízd…

Vena

kéž by se Němec začal zbavovat 612. Nic proti 845, proti rakvim to jsou perfektní jednotky. Ale za těch 7 let by to možná nějaký ten upgrade chtělo. Takové 612 na R14, R21, R22, to by bylo!
No, uvidíme, co k nám čas přivane.

Honza

Nemohu si pomoct, mě se německé motoráky nelíbí, Rakev a Regioshark, možná RegioShutle ale to ostatní z německa je hnus fialovej. smutný, strohý

kix

611 na prodej jsou, což by stejně oproti 628 bylo tak trochu zjevení z jiného světa, ale arriva to asi nasadit neplánuje

Avlaky

To je bavorské pendolino, že

Arriva ho už jednou měla ale kvůli drahé údržbě ho vrátila (nelíbí polep)

Vena

přesně. Údržba i provoz asi bude celkové problém téhle řady. O br 605 asi nemluvě.
I provozní naklady 612 budou zcela určitě jinde než u 628 (845), na druhou stranu to zas asi taková tragédie nebude, když u sousedů stále jezdí v hojném počtu. Ta jednotka by dokázala na těch R udělat hodně muziky díky svižnějším rozjezdum, klimosce a klopení.

Tom

Jenze to by někdo ty tratě musel na to klopení upravit. A to též nnehrozí.Jako zaměstnanec Arr vim od tech nejpovolanejsich že o 612 se uvazovalo, ale nakonec se rozhodlo zcela nepochopitelně ve prospěch řady 628/845 s tím že se nebude trhat vozový park na více řad.

Ps. Než mě tu roztrháte, myslim tím hlavně NS rychlostníky.

Vena

No nepochopitelne… to je zrovna docela rozumný argument řekl bych. A jestliže se aspoň blíží pravdě info, které jsem se v jedné diskusi dočetl, tedy že 845 má takřka poloviční spotřebu oproti 843 s vozem, tak se vůbec nedivím, že na ně Arr vsadila. A když nikdo nic víc nepožadoval… Ale nepredpokladam, že tomu tak bude i pro to následující období, od toho roku 2027.

Tak jde o to, co ta úprava tratě obnáší… Jestli jen dosazení rychlostniků pro vozidla s NS nebo ještě něco.

V.N.

Kde jsou ty časy, kdy v každé zemi byla jedna nebo více vagónek , jejíž produkty jezdily na kolejích té dané země. To potom byla každá železnice v každé zemi unikátní. Dnes těch fabrik je pár v Evropě a jejich produkty jsou ještě navíc vizuálně velmi podobné. Takže člověk má pocit že v každé zemi jezdí na kolejích totéž…

Aleš

Kde jsou ty časy, kdy v Československu jezdily Škodovky, v SSSR Moskviče, ve Francii Renaulty a Citroeny a v Německu Mercedesy, VW a Audi, že???

753.301

za 20 let bude všejanská spojka… a už schází jen vybrat dopravce na rychlovlaky z Prahy do Drážďan.

medical_examiner

Bude to jezdit bez jakéhokoliv příspěvku RJ…😀

Ketchup1970

Červený nebo modrý railjet ?

medical_examiner

Žlutý s obzvlášť hlučnými brzdami a častými ploškami na kolech.

Lukáš

Jako by jiní dopravci v čele s ČD plošky neměli.

Vlk

Z Kolína do Liberce ?
Zo pojede půl dne………jako Liberec-Praha……….
Rychlíkové spoje a jedete to pomaleji jak autobus na silnici.

Leinad

Mám dojem, že by spěšňáky měly objednávat kraje.

Aleš

Koukal jsem z nějakého důvodu na spojení Staré Splavy-Krásná Lípa. Osobák ČD o několik minut rychlejší než rychlík Arrivy, co jede o cca hodinu později. Počet zastávek stejný. Přijde mi to palici.

Alexandr

„Zvažuje i nová spojení, například z Kolína do Liberce.“
Přidejte ještě prosím R17 Pardubice-Jihlava, současnou R17 přejmenujte na R7. Z Pardubic na sever by se daly spoje prodloužit třeba na Meziměstí, z Jihlavy na jih by mohly pokračovat do Znojma nebo do Slavonic. Po více než 10 letech se tak konečně vyřeší chybějící rychlé spojení dvou krajských měst. 2 páry denně jako v roce 2011 stačí, zas taková poptávka po cestování v tomto regionu není.

Kamui

Jako šotopředstava hezká. Taky by se mi líbila linka (Náchod -) HK – Jihlava – Znojmo vedenou vozidlem typu jako je RegioShark, ale obávám se že toho se nedožijeme.

medical_examiner

To nedožijete. Tak bohaté nebudou Dráhy nikdy…

Gwann

málo jste ty kamna rozpalil…Mezimesti – Náchod – Nové Město nad Metuji – Chocen – Chrudim – Havl.Brod – Jihlava – Znojmo – Retz – Viden

pouhých pár uvrati, ale to půjde…

Twix

Tak nabídka 2 párů vlaků denně je pro spojení sousedících krajů právě zcela k ničemu, potřeby cestujících to neuspokojí, akorát to dělá komplikace v provozu i při výlukách. To už radši nějaký systémový takt lehce pomalejších Sp po hodině až dvou.

Alexandr

Částečný souhlas. Přijde mi, že v Česku se postupuje stylem „všechno nebo nic“, kdy na hlavních tazích jezdí rychlíky ve 2h taktu a na lokálkách pouze Os vlaky. Co ale dělat se „středně vytíženými“ tratěmi (např. 041, 110, 200, 238)? Lidí na nich jezdí málo, zároveň je ale spojení tak pomalé, že si zaslouží nějakou rychlou vrstvu. Jsou v podstatě dvě možnosti: spěšné vlaky v skoro 2h taktu (např. 026, 040, 200) nebo náhodný rychlík 1-2x denně. Ta druhá možnost není v Česku téměř využívána, a to ani tam, kde by se toto řešení mohlo hodit (odbočky a koncové úseky… Číst vice »

kubisek

110 a rychlou vrstvu. 🙂 Dobrej vtip. Do Slanýho možná, to by pak byl vlak pro lidi, co nepracují na Praze 6 možná i konkurenceschopný k autobusům. Za Slaný dál jezdí jednotky kusů, tak pro koho by se dělala ta rychlá vrstva, když i ta by do Loun byla pomalejší, než bus 389?
BTW, StČ kraj podle plánu dopravní obslužnosti by rád elektrifikaci tratě do Slanýho, do Velvar a zdvojkolejnění do Kralup-předměstí tak, aby tam mohly zajíždět jednotky z budoucí rozšířené linky R44 (Slaný/Velvary – Kralupy zastávkový, Kralupy – Praha pak málozastávkový spěšňák).

Ondra

A co třeba rychlík ze Znojma do Břeclavi a popř i dál na Hodonín?

K.S.

To je spíš dotaz na KORDIS. Tu trať zabíjí neexistence elektrizace, podudržovanost (mimochodem má smysl i pro Rakousko, pár let dozadu tam jezdily jak odklony na Vídeň), zastaralost a zejména neexistence spojení které by umožnilo přímou jízdu Břeclav-Znojmo. Pak by to možná šlo mělo smysl. Teď je ale spíš otázka jak napojit Znojmo na Brno přímo.

Ondra

Kdyby se ta trať, která je v podstatě rovná, nějak pořádně opravila (celá – ne jen úsek do Mikulova) a hodila pod dráty pak už by mělo smysl se o těch rychlících bavit

Oldřich Sládek

Tohle vše se právě aktuálně řeší v SP Brno-Znojmo. Včetně tratě Břeclav-Znojmo.

K.S.

Nechápu kdo Vám dal mínus…
Nevíte v jakém stavu teď ta SP je? Případně jak je na tom další rekonstrukce pro nákladní dopravu? Třeba nějaké dvojkolejné úseky atd. (Napadá mne třeba protažení 2. koleje z Mikulova do Březí)

Pražský motoráček

Je otázka, o kolik by bylo dané spojení rychlejší. Když porovnání nyní trasu HB-PCE, tak to vychází na stejno, jestli člověk jede přímo osobákem nebo jestli jede rychlíkem přes Kolín.
Osobně by se mi dané spojení také líbilo, ale přijde mi na tak pomalé trati zbytečné.

Kamui

V roce 2011 to rychlík zvládnul pod necelé dvě hodiny. Já spíš nechápu logiku ministerstva, proč třeba objednává linku Kolín – Nový Bor, ale neobjedná linku Kolín – Trutnov. Obě ty linky mají přitom stejnou funkci, jsou takové něco mezi rychlíkem a spěšňákem.

kom

já doteď nepochopil proč se zrušila jesenická větev linky R27… výtížené to bylo víc než dost…

-TR-

V současné době by to chtělo navýšit počet vlaků Jeseník – Krnov na každé 2 hodiny. Vyšlo by to bez nárůstu počtu souprav, protože by stačilo prodloužit zkrácené Os Jindřichov ve Slezsku – Krnov.

Může vyjít křižování v Głuchołazech v X:00, což může být základ pro vytvoření návazností do polského vnitrozemí. Avšak s ohledem na časté změny jízdního řádu v Polsku by bylo vhodné, aby návaznosti na vlaky z/do Nysy atd. byly s delší přestupní dobou, ideálně 20 – 30 minut.

Kamui

Pokud se něco nezměnilo, tak ve Głuchołazech křižovat nejde, je tam je jedna kolej na kterou se dá jet jak od Krnova tak od Jeseníku.

Josef Trögl

Je tam úvrať, takže technologicky realizovatelné.

-TR-

Jestli je to tak, teoreticky by měl být možný vjezd na obsazenou kolej, takže oba vlaky by se křižovaly na jedné koleji a prováděly zde úvrať. Jeden z vlaků může počkat víc „vzadu“, než druhý vlak úvrať dokončí. Nicméně neznám polské předpisy.

-TR-

Tak už to vidím ve starých jízdních řádech. V roce 2011 se takové křižování v Głuchołazech provádělo naprosto běžně.

Kontra

V Glucholazech už se kdysi potkávaly dva vlaky, právě když došlo k prodloužení os. z Jindřichova do Jeseníku. S tím od Krnova jsem se vždycky přestavil přes Nysské zhlaví na sousední kolej odjel na Mikulovice. Ale s navýšením spojů bych určitě nepočítal kraje taktak zaplatí ty čtyři páry denně, osobní do Jindřichova přechází do 0/0S bez průvodčího v rámci úspor.

Kontra

Pro kom a T.R.: Kdybyste trochu sledovali vývoj na lince S12 do Jeseníku věděli byste že přímé vlaky R/Sp z Ostravy odmítlo ministerstvo již před celkem dlouhou dobou objednávat a platit. Zachránily to kraje (Ol a MS) které objednaly pouze Sp vlaky Krv-Jek s co nejvyšší úsporou takže jednotka 814 v počtu 4 páry. Pouze večer na 1446 přechází vlakové náležitosti z R1320 a ráno 1441 na R1321. Více spojů (co 2h) nikdo nezaplatí, několik GVD to tak bylo a velmi brzy to zrušili, i teď když to jezdí co 4h je frekvence cestujících minimální. Z Krnova do Jeseníku ráno… Číst vice »

V.N.

Já v tom vidím rozdíl. Funkci té které linky vnímám úplně jinak, než dle toho kolik má cestou zastávek. Linka Kolín-Nový Bor má tu logiku , aby se člověk z takové České Lípy rychle dostal do českého vnitrozemí. Tuto funkci zajišťuje v případě Trutnova linka do Prahy. Linka Kolín-Trutnov to je v podstatě rychlejší osobák , který slouží spíše cestujícím v mezilehlých stanicích na cestě než pro nějakou dálkovku. Nebo ještě jinak. Největší města ČR jsou Praha,Brno,Ostrava,Plzeň, Olomouc. Když pojedete z Trutnova do některého z těchto měst tak linku do Kolína nepoužijete. Pokud pojedete z České Lípy do některého z… Číst vice »

Gwann

do Trutnova jede rychlík před Hradec, za lepší čas než by jel přes Novou Páku (a krom toho by mijeni Hradce asi trochu nedavalo smysl…), do Nového Boru to jede akorát z Kolína.

V.N.

Dokument s vahou toaletního papíru. Vymyslet překopávky linek kolem Mladé Boleslavi na linku Liberec-Kolín a Praha-Česká Lípa… to mohl vymyslet jen dement….

Honza

Není to o překopání, ale o doplnění současného…

Martin1

Což kapacitně asi moc nevyjde. Tohle se může realizovat, až dají pořadný peníze do rekonstrukce tratí v celých SV Čechách. Jinak to je opravdu jen dokument výše zmíněné váhy.

V.N.

Nejde ani tak o kapacitu, jako spíše o to, že zde cestující nejsou a nebudou. To je alfa a omega rozvoje železnice v nějakém regionu… Bez ohledu na nějakou Všejanskou/Bezděčínskou spojku se z České Lípy do Prahy bude vždy jezdit busem…

Jiří Šrámek

Co to je za blábol? Cestujících je méně proto, že v celém tomto regionu stojí žel. doprava za hov*o. Kdyby cestování po železnici odpovídalo 21. století, o dostatek cestujících bych se nebál. Proč (třeba) z Plzně do Prahy nemá železnice o cestující nouzi, zatímco z Liberce (včetně sousedního Jablonce stejně obyvatel jako Plzeň) jede vlakem do Prahy jen magor? A v obou případech existuje i dálnice. Jestli ono to, náhodou, nebude kvalitou a rychlostí spojení. Tak neplácejte nesmysly.

V.N.

Jestli tady někdo blábolí , tak jste to vy. Srovnávat Liberec s takovou Bělou pod Bezdězem či Doksy může jen tupec. V Liberci máte potenciálních 100.000 zákazníků , v Bělé nemáte takřka nikoho, v Doksech pár tisícovek. Kde nikdo není , není koho vozit. Představa, že se zrychlením trati někde vyloupnou tisícovky lidí , kteří tam budou jezdit sem tam jen tak z radosti, že tam je pěkná trať…. no , pěkný šotosen, ale nereálný. To máte podobné jako v maloobchodu. Takový Globus Vám půjde pouze do krajských měst (vyjímečně i velkých statutárních), takové menší supermarkety typu Penny Vám také… Číst vice »

Jiří Šrámek

Ale já o žádné Bělé nemluvím. Mluvím o Liberci, kde je spojení po kolejích nanic.

Jan pesina

Tam by stačilo i teď kdyby z Liberce jel přímej vlak do Prahy v dvouhodinovým taktu a v Turnově by seou přibral vlak z Tanvaldu takovej žralok dvojmo a taky by to bylo rychlejší taky ta trasa vede do Prahy má vlakem 143 km a jedeš do centra takže bus není o tolik rychlejší protože z Čerňáku do centra to taky nějakou dobu trvá a autobus liberec- černý most 1,20 vlak do centra 2 h. Akorát o 45 km víc😃😃

medical_examiner

A to ještě s výlohou v hlavě…😀

Bpee

Doufám, že se R29 rozšíří alespoň na plnou dvouhodinu. Jediné použitelné spojení na západ (Londýn, Paříž, Benelux,…) jede v nějakých 9:36 z Chebu, předtím nic a potom až ve 13:36, to je děs.

Ideální by ale byla hodinovka, zvláště když to z Marktredwitz do Norimberka každou hodinu jezdí, akorát v tu „sudou půl z Chebu“ jede do Marktredwitz z Hofu.

-TR-

Záleží na mezistátní dohodě mezi českým MD a objednatelem BEG.

Jinak není důvod, aby na této trase MD objednávalo vlaky každou hodinu, když Karlovarský kraj a BEG objednávají Os v prokladu a v Marktredwitz je možné přestoupit.

MartinS.

Tak to je opravdu tragédie, že se z Chebu směrem do Londýna, Paříže, Beneluxu dá vlakem dostat jenom jednou za 4 hodiny… přitom ta poptávka je tak obrovská… to by skutečně chtělo aspoň hodinovej takt. 😉

medical_examiner

…ona je tam taková poptávka, že jí není čím vozit…😂

Kom

no jsem rád, že jsem vyměnil vlak za auto, nemusím řešit pochybnou kvalitu x dopravců…

Pajos

Tak tím se vysvětluje ten každoroční nárůst cestujících ve vlacích 😁

Frantisek

Ten se ovšem vysvětluje celkovým nárůstem poptávky po přepravě. Podíl železnice zůstává pořád víceméně stejně bídný.

Lektor

Bejvávalo

Leinad

A jak je na tom modal split?

jan

I v roce 2020?

X 1

No, vyměnil jsem auto za vlak a na pochybnou kvalitu všech dopravců, které používám jsem si tak nějak zvykl. (ČD, DB, ZSSK, ÖBB, MÁV, PKP IC, Arriva, Regiojet, LeoExpress, MRB, Metronom, Abellio, Trilex).
🙂

Beny

Chápu, ta pochybná kvalita ojetých Bmz a podobných vraků je děsná. Zlaté Bčko ideálně v kožence – to už je skoro kůže, takže skoro jakoby mercedes, že?

Chci říct, ne vždy je to ideál ale ve srovnání s nedávnou dobou (2005) před konkurencí, nebe a dudy

kom

klasický argument fanatiků soukromých dopravců 😀 jinak bych neměl proti tomu nic kdyby se kvalita zlepšovala, člověk je naopak rád pokud se zachová bídná uroven předchozího stavu… a jinak tu vidím je omlacené vozy z ciziny, regiosprintery, 845, německý šrot na R8 a další… a pak ty vaše B které patří do muzea…

Beny

Fanatikem bych se zase nenazval, jezdím se všemi dopravci. Ale jaké konkrétně zlepšení nastalo mezi lety 2000-2010? Jistě Pendolina, CityElefanty a tuším ještě nějaké nové A/Bmz. Reginu opravdu zvýšením kvality nenazývám (Krom nízkopodlažnosti)

Jaaa

Not enough money…

Ale na MD si stále žijí ve vlastním světě. Ostatně na SŽ taky. To bude divení, až přijde další vnitřní optimalizace.

Pajos

A kolik let počítáte s takovým stavem?
Já jen že ty souteze budou platit až za několik let a za druhé ty linky normálně fungují i dnes … Tak v čem je podle vás ten problém?

medical_examiner

Ta vnitřní optimalizace ale bude spočívat v zániku vlastního „managementu“, nahrazeným odpovídajícími sekcemi, odbory, a odděleními. Místo 2 úředníků jen jediný…👺

Cestují

Prosim prosím , vyhoďte ČD z R17 , když není lockdown využívám denně a ten východoněmecký šrot co tam jezdí to už se fakt nedá , gravitační záchod do dnešní doby nepatří

Jakub

Nepatří to máte pravdu, ale na druhou stranu by se cestující měli naučit používat uzavřený systém WC. Aby nedocházelo k ucpání toalety. Pak si říkáte zlatý gravitační systém.

Alex

Prosím, prosím, co takhle brečet na ministerstvu, který to objednává?

Gwann

a nejlepší dopravce na světě může provozovat pojízdné prevety?

donedávna totiž jezdily i na Brno-Praha…a tuším že na R8 je má povolené v posilách snad furt?

Ketchup1970

V Zurychu jsem před třemi lety jel do Basileje a nevěřil byste SBB mělo jako náhradní soupravu za ICE jednotku s gravitačním zachodem . Byl jsem udiven tak, ze jsem si nestihl ani vyfotit číslo .

Zdeněk

Prodloužení R 27 do Českého Těšína? a s čím by se tam jezdilo, když z Olomouce do Opavy je elektrizace v nedohlednu a už tak se pálí nafta z Opavy do Ostravy.
Nevím jaká je situace dnes, ale podle mě by se klidně linka mohla půlit v Krnově. Z Opavy na Olomouce a obráceně jezdí skoro už přes Ostravu, Z Bruntálu na Opavu či Ostravu celkem dobře obslouží autobus.

Kontra

Jsem strojvedoucí a když tak sleduji frekvenci cestujících na R27 souhlasím s tím co píšete a rozdělení spoje v Krnově by určitě problém nebyl. Cestující z Olomouce v Krnově vystupují a nastupují jiní ve směru Opava, Ostrava a obráceně. Z Opavy do Olomouce přes Krnov už jezdí jen dobrodruzi, romantici a ožralci co si spletli vlak. Dokončení modernizace a elektrifikace Opava-Krnov by přinesla možnost nasazení nových jednotek a vyřešení současné tristní situace na osobních vlacích S10. A místo nesmyslného nastavování R27 prodloužit S1 a R62 Opava-Těšín do Krnova.

medical_examiner

Taky by nebylo od věci přestat zastavovat na každé mezi (např. Lomnice u Rýmařova)…

-TR-

Kvůli tomu by se musely zbytečně zavádět Os, které v tomto úseku nyní nejezdí.

medical_examiner

Zavádět ani tak ne, jako spíš…usměrnit. Řekněme Moravský Beroun – Opava, alternativně Olomouc – Krnov.
Rychlík se tak jmenuje od toho, že má být rychlý a jezdit Olomouc – Moravský Beroun – Valšov – Bruntál – Milotice n. O. – Krnov – Opava.

Martin1

Který z úředníků má zase šotosen v podobě nesmylsných rychlíků Kolín – Liberec? Kdysi to chvíli jezdilo, nejprve jako Sp, pak jako R a moc zakázníků si to nenašlo. Stejně většina z Liberecka na Moravu jezdila přes Pardubky, byť to přes Kolín bylo časově kratší.

-TR-

Smysl to má. Z Liberce do Pardubic je trasa přes Kolín rychlejší už nyní, zároveň by se tím vytvořila alternativa pro spojení z Liberce na Vysočinu. Samozřejmě je potřeba vyladit přípoje v Kolíně, aby to fungovalo.

Martin1

Právě jak jsem psal výše. Přes Kolín je to časově rychlejší a stejně lidi jezdili přes Pardubky. Buď je to zvykem, který měli nebo možná nedostatečnou nabídkou přímých vlaků přes Kolin. Každopádně krom pátku a neděle to bylo vesměs prázdné.

Tady na Moravě

Protoze primych cestujicich LBC-PCE je tam minimum. Ten rychlik obsluhuje hlavne mesta a vesnice na trati. Trasa pres Semily, Dvur, Hradec vytvari jedinou paterni trasu a nabira spoustu cestujicich. Trasa pres MB, Nymburk, Kolin akorat dubluje existujici rychliky.

-TR-

Není nic špatného mít vlaky na jedné relaci dvěma různými trasami, každou přes jiná města. To je naprosto standardní věc.

Frantisek

Ten vlak tam ale je, jen v jednom případě s přestupem. Je nesmysl zacpávat už tak nedostatečně dimenzovanou síť krátkými osobními vlaky pro každou kombinaci dvou uzlů zvlášť, leda využít spřahování.

-TR-

A říká vám něco pojem „proklad“?

Brtnik

smazáno pro vulgárnost

-TR-

Ještě zkusím svoji úvahu rozšířit: škoda, že toto vozební rameno nebude jezdit během výluky Blansko – Brno. Bude se muset jezdit přes Havlíčkův Brod, takže kvalitní spojení do Kolína je nezbytné.

Kuba

Některé relace budou holt vždy s přestupem. Řekl bych, že poptávka po přímém spojení Mnichova Hradiště, Turnova, …, Tanvaldu s Prahou bude větší než ve směru od České Lípy, kde je vlak proti busu ještě pomalejší. Stejně tak Liberec víc ocení, že bude mít na jeden přestup Prahu a ne Brno, i když zde hrají prim autobusy.

-TR-

To rozhodně. Já si spojení Liberec – Kolín nepředstavuji místo stávajících vlaků, ale jako k nim navíc. Je to něco podobného jako Sp Náchod – Choceň, které dovezou cestující k rychlíkům do Brna.

V.N.

A kdo to bude platit ? Respektive, kde seženete zákazníky ? To se to dobře plánuje, když neuvažujete s tím nejzákladnějším a sice penězi , co ?

-TR-

Když se na to peníze neseženou, tak tyto vlaky jezdit nutně nemusí a holt se bude muset mnohokrát přestupovat.

Frantisek

A máte na to kapacitu tratí?

-TR-

Záleží na tom, jak přesně by jízdní řád byl nastaven. Vzhledem k tomu, že neznám určující podmínky, tak nedokážu nyní přesně říct, zda je kapacita v požadovaném čase nebo ne.

Inspektor státních drah

Z Liberce do Pardubic přes Kolín je dneska jediná možnost, pokud tedy nepočítám osobák přes Starou Páku.
Protože přes HK a Jaromer jezdí šrot Protektorátních drah

Martin1

On vám ale jezdí i R v úsecích Turnov – Boleslav a Boleslav – Kolín. Osobákem s tisíci přestupy tam určitě nepojedete. Takže pro vás smůla.

Willy

Ministerské nezávazné předstírání činnosti, netřeba brát vůbec v potaz, po volbách nejspíš bude vše jinak.

-TR-

No, jestliže ministerstvo dopravy bude v rukou Pirátů a STAN, tak prostor pro tyto nápady se ještě zvětší. Nepokládám to za problém, je to lepší než tupě škrtat.

Frantisek

Až se naučíme automatické spřahování, nástupní hrany a sektory, můžeme vlaky trochu více kombinovat, hlavně ale aby ještě bylo kudy jezdit…

Jiří H.

To je stará věc. Kolín se měl stát velkým přestupním uzlem už za komunistů. To že na to nemá a potřebuje nutně velkou rekonstrukci, nikoho na MD nezajímá. SŽ několikrát rekonstrukci odložila. S jakýmsi šotoušstvím to nemá nic společného. Doplácíme jenom na komunistické nicnedělání a zbytečné hloupé demolice, které vůbec nic pozitivního nepřinesly. Když se podíváte na stav uzlu dnes, je to k pláči, přitom až do roku 1937 to byla perspektivní uzlová stanice. Dnes jako před lety je na prvním místě průjezd dálkové dopravy nádražím mimo nástupiště a zázemí pro cestující na přestupy. Chyby, které se udělaly se prostě… Číst vice »

Lemmy

Jakože je třeba přebudovat Kolín, aby se dalo čtyřikrát denně přestoupit na motoráček do Liberce, nebo co máte přesně na mysli?

mezera

Pro doprave dálkových vlaků a pro cestující v nich jsou přepravovaní kolíňáci v úseku Praha-Kolín či Kolín-Praha spíš problém, ale kolíňáci dálkové vlaky pro dojíždění do/z Prahy preferují (jsou pro ně výhodnější), když v Kolíně zastavují.
To se dá vyřešit (bohužel) například nezastavováním rychlých dálkových vlaků v Kolíně. Nebo v dálkových vlacích neuznávat většiny slevových a předplatních jízdenek v úseku Praha-Kolín-Praha (je nutnost kontrolovat a pokutovat, což taky úplně nejde).

-TR-

Nejlepší je zachovat status quo a nechat obyvatele Kolína, aby jezdili dálkovými vlaky libovolně, klidně i na jízdenky PID.

Mirek Zv.

Přesně. Zajímalo by mě, co to je za týpky, co tohle mínusujou. Buď automobilisti nebo egoisti – náplavy v Praze z Dálného východu.

Martin1

Ono to ale nebude jen o opravě kolínského nádraží… k čemu opravené nádraží jako uzel, když by se do něj ze severovýchodních Čech jelo skoro půl dne? Pokud by se tak mělo stát (uzel), tak by byly potřeba i investice do tratí. A ne jen obyčejné optimalizace ve stylu a lá SŽ, ale pořádný investice. Což na MD určitě neprojde, protože tento kout považují za zaostalý (z hlediska železnice) a taky to podle nich asi tak musí zůstat.

Avlaky

Před 10ti lety jezdili mezi Ostravou a Prahou jen Pendolina a nějaké EX, a teď tam jezdí i RJ i LE a uživí se (před koronu)

Lukáš David

Neví někdo, jak to vypadá se Střekovy?, (Kolín-Ústí) , ty se měli někdy v těchto dnech soutěžit… díky za info.

Vid

Nechápu proč by měly motorové soupravy jezdit do Havířova. To spíš ukončit rychlíky v Opavě s připojem na Sp do Havirova s jednotkou 471. Kdo tyhle blbosti vymysli.

Lemmy

Tak si to tak udělejte na TT oválu, ok?

Gwann

smutné je, že Vy nemáte ani ten oval ani elementární představu, o kolik je dražší provoz dieselu než elektrické soupravy

Martin1

Úředníci z MD. 😉

medical_examiner

Naprosto souhlasím. Z Opavy do Ostravy je to absurdní pálení nafty pod dráty.
A hlavně. Čím kratší interval chtějí u Os, tím méně vlaků tam musí jezdit.

Které „hospodářské zvíře“ to vymyslelo, to nevím. Ale v roce 2006 to ještě jezdilo normálně.

-TR-

Nesouhlasím. Spojení z Bruntálu a Krnova do Ostravy je potřeba udržet bez přestupu.

Bpee

Taky mě logika některých fascinuje. Zní to jako argument lidí odněkud z Čech, co Opavu viděli možná tak na promofotkách po elektrizaci z roku 2006 nebo vlakem jezdí jednou do měsíce (či na kolejšiti). Nazývat rychlíky Opava – Olomouc něčím normálním???? Jako vážně je normální ukončit vlak v 50tisícové Opavě namísto 300tisícové Ostravy s vazbami na Prahu a dál????? Pálení nafty pod dráty je každému jedno, pokud je navržené řešení výhodnější. Mít hodinový takt rychlé vrstvy Opava – Český Těšín, co 2h 471 a co 2h rychlík od Krnova, v takové situaci opravdu nikoho nezajímá, že to z Opavy do… Číst vice »

Lemmy

Já bych se nerozčiloval nad nápady různých strejců, kteří někde mazali veksle a myslí si, že všemi na dráze rozumí.

-TR-

V zásadě souhlas, až na to, že z Krnova a Bruntálu do Prahy je lepší jet vlakem přes Moravský Beroun do Olomouce a přestoupit tam. Pokud se bavíme o dálkové dopravě, tak přestupy v Ostravě mají význam hlavně ve směrech na Slovensko a do Polska.

Frantisek

Není to z Krnova do Prahy kratší přes Olomouc? Jinak napojení Ostravy (a směrů třeba do Brna, Žiliny či Krakova) nerozporuji…

medical_examiner

To je. Ale dokud nedojde mezi Olomoucí a Krnovem k zásadním přeložkám, bude to přes Ostravu stejně časově. Na Cvilín je to rychlejší přes Ostravu, na „hlavní“ přes Olomouc.

Vid

Tak stávající řešení je ideální kompromis, tak nechápu, proč by do toho někdo chtělo vrtat. Radši ať už vypisou výběrové řízení od prosince 2022, ať se to zas neřeší na poslední chvíli. A hlavně požadavek na nové jednotky. Bohuzel v rámci šetření po covidu mám obavy, že na té lince skončí opět nějaký německý šrot. A jezdit s tím jeste pod dráty je blbost. To radši to ukončit v Opavě, tím ušetřit na počtu nasazenych jednotek a připlatit za nová vozidla.

všd

Hlavně v Čechách se pálí nafta pod dráty z ČB do Písku kvůli pár km do Písku-města. Nebo v některých spojích Kolín-Čáslav a Kolín-Havlíčkův Brod. Jenže tam je ještě jiná příčina, a tou je nedostatek dvoupanterů, někde by stačily i sólo panteři, kdyby něco takového existovalo. Ostatně, ten úsek do Písku-města je případ, kde mi bateriový pohon dává logiku, naopak na delší vzdálenosti to hned tak nepůjde. Až doslouží na tomto výkonu, mohou jezdit Ústí-Chomutov-Prunéřov-Kadaň předměstí, kam dráty pro jistotu nenatáhli též… Otázka je taky, co bude s Kutnou Horou-městem, dráty nám slibují léta, nějakou dobu dokonce až do Zruče,… Číst vice »

-TR-

To už bylo. Sp ČB – Písek aktuálně končí na hlavním nádraží v Písku a jezdí v elektrické trakci.

všd

Do Havířova mi to taky nedává logiku, větší už by to mělo do Frýdku-Místu, kam nevedou dráty.

Přestup v Opavě je nesmysl.

Vid

Nakonec když na to koukám, tak to prodloužení do Těšína by neznamenalo ani zvýšení počtu souprav. Šlo by to otočit místo prostoju v Ostravě. Ale porad si stojím za tím, že primární by mělo být nasazení nových vozidel a ne aby tam jezdil pod dráty současný nebo německý šrot. Takže MD by se primárně mělo zabývat tím, kdo a co tam bude jezdit.

Laik

Ó pane superministře dopravy a jeho nástupče, dejte ať se ty soutěže na 15 let vyhlásí aspoň pět let dopředu a s podmínkou nových souprav. Byl by to malý krůček pro lidstvo, ale velký pokrok pro úroveň cestování v ČR.
Ať to vyhraje kdo chce, hlavně ať jsou nové soupravy. Držím palce!
PS: R14 – jel by někdo z Pardubic do UNL přes Liberec? Nebude to přes Prahu rychlejší a pohodlnější?

Martin1

Pro R 14 není zrovna cílovka Pardubice – Ústí n/L, ale tam šlo a jde spíš o úsekovku. Plány do budoucna byly, že z Lbc do Pardubic se zkrátí čas jízdy na cca 2,5 hodiny a tím se ušetří 1 jednotka. Ale tohle bez dvoukolejky mezi PCE – HK s 843 a už vůbec s 845 nebude realizovatelné.

Kamui

Obávám se že v současné době nebudou na cokoli lepšího než 843/845 peníze.

medical_examiner

Úroveň cestování v ČR se radikálně zvedne po jistém usměrnění moci peněz…
A to bude, s jistým množstvím štěstí právě na konci probíraných smluv.

-TR-

R14 v trase Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem je nastavena kvůli oběhů, aby se ušetřila 1 souprava. V Liberci by se totiž nestíhal krátký obrat od Pardubic, je tam jen těsné křižování.

Adam

Jestli se kvůli novým soupravám zdraží jízdné, tak budu raději jezdit starými soupravami.

MLB

Vidím to stejně, ale nepravděpodobnější je zdražení jízdného při zachování starých souprav…

Jenda

Z Ústí do Pardubek to je samozřejmě lepší přes Prahu (osobně jsem takto už jel). Tady je ale potřeba vzít v úvahu propojení měst po trase (Lípa, Turnov, Semily, Paka, Dvůr, Jaroměř, HK…). Jinak jestli PCE – UNL nebo PCE – LBC a LBC – UNL je v podstatě jen formalita.

DuDr.

Ví někdo prosím jak to vypadá se smlouvami R15 a R20?

DuDr.

Už jsem si dohledal, že obě jsou pro ČD do 2029, díky.

jan

Je to česká šaškárna. Nikam to moc nevede. V UK to kovid zboural. Ve Slovinsku radši nakoupili nové flirty místo nesmyslů.

xyz

Ve Slovinsku, tedy zemi s dost nízkým významem železnice (zčásti vlivem nevhodného trasování tratí, zčásti však vlivem nízkého počtu spojů)?

A mimochodem v zemi, kde loni počátkem jara „covid zboural“ na několik týdnů veškerou osobní železniční dopravu? 🙂

Lemmy

Pan Jan myslí tak pomalu, že ani po 30 letech nepochopil přínosy konkurence.

medical_examiner

Nakoupíme Traxxy MS3 (160, na rychlíky), Vectrony (200, na expresy) a elektrická Desira (Os a Sp), protože nás nikdo nenutí nakupovat u Scheißewerke Pilsen… 🙂

jan

No to jsem za těch 30 let v anglii neviděl. A pružnost tohoto nesmyslu. Zato jsem viděl jak funguje železnice v Rakousku a Švýcarsku. Buďto prostě stát funguje nebo ne. A žádné berličky typu vyexportujeme politickou zodpovědnost do soukromého sektoru NEFUNGUJÍ.

jan

Jaká konkurence. Nacpat co nejvíc sedaček do vozidla? Jezdit monopolně na jedné trase? A nejlépe podle politiků OS, R, i SP? Tedy pravý opak konkurence?
Přínos konkurence jako db628 na páteřních trasách vyměněné za vozidla z roku 97?

Iveta

No tak k tomu trasování ,ale nejprve k ČD .Ti nemohou být nikdy levnější než konkurence ,malí spoustu úředníků pro nic ,spousty funkcí ,dozorčích a čeho všeho co nic nevytváří jen to žere peníze.Turnusy kde místo 5 ti lidí jich jezdí 10 a pak nemají lidi.A k tomu trasování ,když vyhodím pár darmožroutů a udělám dobře turnusy ,mohu zavést rychlíky normálně v klasice třeba Liberec-Cheb ,Cheb -Ústí -Praha -Morava/Slovensko a uživí se i restaurák ,nebo lůžko a nemusim pořád přestupovat a jezdit popelnicí 845 a i jezdit normálně třeba nezajíždět v Praze na hlavní ,když to není nutné ,metro jezdí,nebo… Číst vice »

2084

Mně ty dlouhé linky přijdou jako nesmysl, protože lidí, kteří cestují třeba Most – Liberec, nebo Cheb – Olomouc není mnoho a u dlouhých linek je problém ten, že čím delší trasa, tím větší možnost nabrání zpoždění, takže těch 10 lidí, co pojedou Severní Čechy – Liberecko, sice nebudou muset přestupovat, ale dalších 50 lidí z Liberecka nestihne přípoje, kvůli 20 minutovému zpoždění, které vlak nabral někde u Teplic.

medical_examiner

Není vlak ten, aby se zavděčil cestujícím všem…

Ale četl jsem článek od jednoho cestovatele, že v Rusku jezdí rychlíky včas právě proto, že mají na tamějších dlouhých vzdálenostech mnoho prostoru snižovat případná zpoždění…

Kubrt

V exCCCP mají navatovane jízdní řády. Jinými slovy jezdej dost pomalu, vyjma sapsanu a pár prestižních vlaků.

Kamui

Ono je to logické. Tam kde je jízdní doba vlaku udávaná v desítkách hodin až ve dnech se nějaká hodina dvě vaty zcela ztratí.

Kamui

Smysl by dávalo oprostit se od dogmatu, že všechny linky mají jeden konec v Praze (Brně) a propojit některá ramena skrz Prahu, např. R9 + R20 nebo R10 + R16. Mohlo by to ušetřit soupravu a hlavně kapacitu pražského uzlu. Dlouhá léta takto byly propojeny linky R9 + R8 a R19 + R12 v Brně a fungovalo to.

mezera

U dlouhé linky může vzniknout zpoždení ale nehrozí (když mohu jet přímo) že by mi ujel přípoj. Při rozdělení přímého spojení na dva navazující vlaky je třeba udělat návaznost.

Ale jak? Pokud čas na přestup bude dlouhý, tak bude čekání obtěžovat. Pokud čas na přestup bude krátký, tak navazující vlak ujede. Při jízdě navazujícího vlaku v taktu 30 minut není co řešit ale při taktu 2hodiny je to čekání na další spoj veliký problém.

Lemmy

Jasný, Liberec-Cheb v klasice a se špajzákem. Hele, není zdravý chlastat už takhle od rána…

medical_examiner

V klasice bude především Plzeň – Ústí nad Labem.
Všechny vlaky do Liberce budou vedeny motorovými vozy.

Jiří Šrámek

Proč?

medical_examiner

Protože než bude v Liberci elektrický provoz, uteče hodně let…

Vít Jůza

Pravidelné rychlíky Cheb – Košice přes Ústí i přes Plzeň by snad mohly být dobré, ale co se týká klasik jako Liberec – Cheb, Liberec – Brno a Liberec – Košice, tam je nevýhodná jednak kombinace elektrifikovaných a neelektrifikovaných tratí, jednak s vlaky z jiných směrů na týchž úsecích. Tím nic proti případným přímým např. spacím nebo poštovním vozům na podobných relacích.

Ludvík

Za úvahu by stálo propojit některé Západní a Slovácké expresy. Tím by vzniklo přímé spojení Plzeň – Praha – Olomouc – Luhačovice. Netřeba aby to jezdilo 7x denně, je to dlouhá trasa se všemi negativy, především přenášení případného zpoždění. Řekněme 2 páry denně.

MartinS.

Ach jo. Opravdu si myslíte, že existuje poptávka, která by alespoň 1x denně zaplnila na trase Liberec – Cheb alespoň 1 vagón? U trasy Cheb – Praha – Morava/Slovensko podobně. Navíc není troufalostí nazývat něco, co by jelo z Liberce do Chebu rychlíkem, tedy slovem odvozeným od slova rychlost? 😉 Já jsem celkem rád, že tyhle „rychlíky“, co jezdily 1x denně mnohdy v naprosto nevhodných časech přes půl republiky, jsou minulostí. Pro cestujícího, který nechce trávit celý den ve vlaku je přece lepší, když mu jede rychlík každé dvě hodiny a v nějakém uzlu přestoupí na jiný rychlík nebo Ex… Číst vice »

všd

Plzeň-Morava by se denně naplnilo i několik vagónů. Ale to je celé pod dráty. Cheb-Liberec s přepřahem v Děčíně si na sebe nevydělá. I když možná by 750.7 dávala větší smysl zde, než na Os na trati 070. Jenže zakázku rychlíky Liberec-Ústí získala, pokud vím, Arriva, takže to nyní není možné. Celkově, ty rychlíky mezi Děčínem a Českou Lípou nejezdí moc obsazené, v sedle spíš poloprázdné, ve špičce to je lepší, ale i tak. Česká Lípa má celkově mizerné spojení vlakem s Prahou a jakž takž s Libercem a Ústím. Ale převažující směr je Praha. I se Všejanskou a Bezděčínskou… Číst vice »

všd

ÚnL-západ je nádraží mimo osídlení, MHD tam taky moc nejezdí, o víkendech mají obě linky interval 40 minut. Holešovice na tom jsou o něco lépe, ale i tak těch cestujících neubylo tím zajížděním přes hlavní. Na hlavním je stejně tak velká výměna cestujících, že je třeba tam stát pět minut. A někdy i výměna lokomotivy, ostatně, jízdní doba z Vídně, o Budapešti nemluvě, je přes 4 hodiny. V Ústí na hlavním se dá přestoupit na poměrně dost autobusů a trolejbusů. Pokud by vlak stavěl jen na Západě, mají lidé o jeden přestup více, a to přímo v Ústí. Pokud by… Číst vice »

Mašinka

Tak docela masakr. Kde jinde v EeeU nebo jinde maji takhle roztříštěnou nabidku dopravců pro zmateny substrat?

-TR-

Třeba v Německu, Polsku, nebo částečně i v Rumunsku.

Jaaa

V Německu koupím slušnou jízdenku a jedu.

A zbytek opravdu není nic k následování.

Kalanis

„Německo – náš vzor!“
Co mi to připomíná?!

mezera

Švédsko?

-TR-

Tam nemám přehled o situaci.

Radiátor

To mě zajímá co se po roce 2023 ukáže na R17, protože „Béčka“ podmínky rozhodně už nebudou splňovat. Ale ČD nemají dostatek vozů vyšší kvality aby je nahradili..

M H

Záleží, jaké budou požadavky na vozy. Vzhledem ke snaze stlačit cenu co nejníže se dá čekat, že tam bude jezdit ten, kdo bude mít staré ojeté vozy v patřičném požadovaném standardu. Nových vozů se při pokračujícím tlaku na cenu zřejmě jen tak nedočkáme…

-TR-

Tak se ta smlouva změní a napíše se dodatek, že B mohou jezdit 🙂

Marek

k nám budou jezdit béčka navždy.

medical_examiner

A kam?
Nevím jak MD a ČD, ale já plánuji do Č. Budějovic něco úplně jiného:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=SD&cislo=230-254&nazev=&rok=scifi

Marek

jo, tak mít sny je hezké 😀

medical_examiner

Líbilo by se? Každý den, celý rok, 16 párů denně?

Khunas

Nejspíše se tam přesunou vozy z Metropolitanu kam přejdou z Berlinerů na těch budou nové soupravy. Ve hře je nákup nových vozů na obě linky uvidíme jak to dopadne.

všd

Tak vyrábí se nové vozy, resp. netrakční soupravy, a pokud vím, nemá zůstat jen u těch, co jsou už ve výrobě. Ty uvolní A/Bm/p/z a ty půjdou na běžné rychlíky. Případně přibudou i nějaké Interpantery.

Kuba

Musím říct, že logiku u podobných rozhodnutí vidím čím dál tím méně. Na Ex6, pro kterou už jsou ve výrobě nové soupravy, se bude pořádat otevřená soutěž, ale tam, kde jezdí největší šroty (R11, R17) se bude zadávat přímo.
No a nápad na prohození R21 a R22 je slušný úlet. Tak ještě, že to tak chytře podmínili těmi spojkami, které budou na sv. Dyndy (i když technicky by to prohodit šlo i dnes).
Chválím aspoň rozlomení R11 v Budějovicích, aspoň trochu se tím omezí přenos zpoždění.

Vít Jůza

Jestli si kdokoli na jakoukoli trať Chystá jakákoli vozidla, ač zajišťování provozu na této trati nemá zajištěno, je to jeho prozíravost a jeho riziko. A s výjimkou specifických tratí např. s výjimečným rozchodem, napětím, stoupáním, ostrými oblouky nebo zuby to není riziko velké, ježto vozidel na naší železnice je a v blízké době ještě bude nedostatek, takže se všechna slušná vozidla s vysokou pravděpodobností někde uplatní.

medical_examiner

Kvalitních vozidel je dostatek, ale příliš se jimi plýtvá…

Jaaa

Státní dopravce pořád je trochu něco jiného. A to všude v Evropě.

Zas jen v ČR jsme papežštější než papež za každou cenu.

MartinS.

Ty netrakční soupravy, které se teď vyrábějí, nebyly původně určeny pro expresy Praha – Plzeň/Ústí n. L. – Cheb. Ty se původně vybíraly pro mezinárodní provoz. Až když se objednaly, tak někomu došlo, že pro Metropolitany i Berlinery jsou krátké. Tak se hledalo, kam je nasadit ve vnitrostátním provozu, aby nebyly ani málo, ani příliš moc kapacitní a pokud možno byly dislokovány někde pohromadě a na nábřeží přišli na to, že by mohly jezdit do Chebu přes Plzeň i Ústí. O tom, že provoz na rychlíkových linkách nemají ČD přiřknutý navždy, se na nábřeží nepřemýšlí. Tak je holt dají na… Číst vice »

Avlaky

Ony se mysli ty 9 vozové co budou mít řidičák

Avlaky

Ty soupravy půjdou na EX5

všd

Tam jde právě o vizi, že by byly soupravy na automatické spřáhlo, jely by od Prahy a v Bakově (Podhradí) by se rozdělily na turnovskou (tanvaldskou) a českolipskou větev. Přímé spojení na Kolín by se asi naopak omezilo, nebo by se spojovalo v Čachovicích. Přímé vlaky Kolín-Liberec(-Žitava) jezdily snad jen pátky a neděle na jih a pondělky a soboty na sever, ale nevím teď jistě. Vím, že ten ranní jel asi hodinu před celotýdenním raním rychlíkem do Tanvaldu, tuším v 7:22 z Mladé Boleslavi. Kvůli nim byla o jeden vůz 842 vyšší turnusová potřeba a často se nahrazovaly vozem 830.… Číst vice »

kakov

tak to já tedy to rozlomení považuji za nešťastné, zpoždění by se určitě dali řešit i jinak, spousta lidí přijde o přímé spojení… škoda

Petr

Nerozumím primim zadáním . Snad zvítězí RJ , CD nebo Leo aby měli větší šanci přežít toto období . Na ropě asi Arriva nemá krom dlb moc konkurenci

noerf

Ukázka neschopnosti úředníků MD, do konce roku 2023 mohou být vyjímky, tak bude přímé zadání. Když již přímé zadání nepůjde, tak teprve začneme vypisovat výběrové řízení.
A uniká my smysl linek R31, které by měla být součástí R11 a R32, která je z hlediska daňového poplatníka nesmyslná, neboť na hlavním koridoru jezdí dost vlaků s těmito zastávkami a proto, aby jezdily vlaky ČD v Polsku, to snad nemusí platit Český daňový poplatník. A pokud tato linka bude hojně využívána cestujícími, tak se bez objednávky MD jistě obejde.

-TR-

Trochu jste to s těmi čísly pomotal. Ale pokud jde o linku Ex32, české MD bude hradit provoz pouze na českém území, po státní hranici. Polský úsek bude financován polským ministerstvem infrastruktury. Na zajištění tohoto spojení se dohodly vlády obou zemí.

Vít Jůza

Tak je fakt, že veřejná objednávka může zajistit pravidelnější spojení, a v případě dobrého využívaného spojení může být doplatek dopravci malý, žádný, nebo i opačným směrem – doplatek od dopravce.

noerf

Vzhledem k tomu, že pro tu trasu ČD si pronajmou nové Vectrony, tak ta zakázka spadne do klína ČD a doplatek nebude nízký.

noerf

1) neustále se řeší velké zatížení koridoru a MD v rámci vytlačení nákladní dopravy z této trasy, objedná dalsi spoje, které tento úsek zahustí
2) stále nechápu proč chce MD objednávat mezinárodní dálkové spoje, když to pokud je zájem cestujících jde i bez objednávky jednotlivých MD.

-TR-

1) Ty tři páry vlaků denně navíc, které by tam měly jezdit, ten koridor nezatíží až tak. Poznámka: tři páry jsou jen moje domněnka, jak to bude přesně, nevím.
2) Je to především politika a snaha upevňovat diplomatické styky a spolupráci s Polskem. Na této snaze nevidím nic špatného.

noerf

Na druhé straně mimo koronu jezdí LE, Regiojet chystá noční vlaky, tak mi přijde objednávka MD zbytečná.

-TR-

LE jezdí jen 2x denně v sobotu a neděli, a ne úplně ve vhodných časech. Kdyby se podařilo načasovat ty vlaky ČD, aby jezdily v jiných časech než LE, tak by to mohlo fungovat.

RegioJet chystá noční vlaky do Polska, ale jinudy, přes Bohumín a Petrovice u Karviné (směr Przemyśl, Ukrajina).

suri

Pro spojení Praha – Plzeň to potenciálně vychází až na tři různé dopravce – hodinovka R16, dvouhodina Ex6 Cheb a dvouhodina Ex6 Mnichov vysoutěžený Bavorskem, což při tak častém spojení a konkurenci mohou zákazníci pozitivně pocítit v peněžence i na kvalitě služeb.

PAnDa

vidíte kolik minusujících nepřeje konkurenci? hanba jim

suri

Každýho věc. Pokud to budou smlouvy v režimu netto, tak pokud dopravců na takové trase bude víc, budou mít zájem na tom dostat do svých vlaků lidi, což může znamenat konkurenci cenovou i v podobě nabízených služeb. Cestující na tom může jen vydělat.

kakov

nejde jen o přát/nepřát konkurenci, mnohým lidem vyhovuje, že si koupí lístek z Prahy do Plzně a mohou jet jakýmkoliv vlakem, v tomlhe je ta konkurence trošku pokulhávající

Luboš Beneš

No tak zrovna na téhle lince si na kvalitu a častost spojů rozhodně nestěžuji. Zato Plzeň-Budějice-Brno je fakt katastrofa.

Willy

V čem je problém? Já oceňuji, že prakticky pro každého je soukromé kupé v poloprázdném vlaku.

Lech Malý

Do nedávna poslední odpolední spoj ve čtyři z ČB do Brna i v letní sezóně byl problém. Teď už je to trochu lepší, dá se jet ‚až‘ v šest.

Beny

No, já právě vidím problém v té prázdnosti. Jistě, když se tam jedu projet tak je to paráda. Ale když si uvědomím, že to musím platit a že většina lidí jede po silnici…..

Lemmy

To samé R17 – začíná to v hlavním městě, je to vytížené a vypadá to jako rychlíky před dvaceti lety…

noerf

Kdyby to nebylo sci-di bylo by to dobré.