Stát chce zmírnit odpor proti rychlovlakům na Podřipsku memorandem s obcemi

Podoba terminálu Roudnice nad Labem. Foto Rusina Frei architekti.Podoba terminálu Roudnice nad Labem. Foto Rusina Frei architekti.

Pro přípravu tratě budou platit původní hlukové limity.

Obce podél budoucí vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan v úseku mezi Prahou a Lovosicemi dosáhly výrazného pokroku v jednání o svých podmínkách. Ministr dopravy Martin Kupka po společném setkání minulý týden slíbil, že dojde k vytvoření a podpisu společného memoranda.

„Je potřeba vymyslet řešení, které bude mít co nejmenší negativní vliv na životy lidí v blízkosti trati. Domluvili jsme se na vytvoření memoranda o společném postupu právě ve zohledňování jednotlivých podmínek,“ uvedl po jednání ministr dopravy Martin Kupka. Do projektování vysokorychlostní trati chce co nejrychleji také zapojit architekty a krajináře.

Pro obce kolem dálnice D8 a budoucí trati jde o zásadní posun. Minulý ministr dopravy Karel Havlíček požadavek na takové memorandum odmítl.

Jednou z dohod je, že budou pro novou trať i rozšiřování D8 platit původní hlukové limity, tedy nikoliv nové z loňského roku. Ty umožňují investorům menší ochranu před hlukem.

Účastníci setkání se dohodli i na vytvoření územní studie regionu Podřipska i v Ústeckém kraji. Podobná studie již vznikla ve Středočeském kraji. „V tomto bodě budeme trvat na aktivní roli kraje-pořizovatele a jeho nezávislosti na investorech,“ uvedl Martin Klečka ze sdružení Koridor D8.

Obce nejsou proti stavbě, požadují ale větší ochranu před hlukem a posouzení celé stavby i s hlukem z dálnice D8 a jejího připravovaného rozšiřování, kde z veřejného projednání EIA vyplynula možnost zmenšení či dokonce neobnovení již existujících protihlukových stěn po rozšíření D8 na 3 + 3 pruhy.

VRT Podřipsko má být jednou z částí nové vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan. Půjde o úsek mezi pražskou Balabenkou a sjezdem Lovosice. Součástí bude i nový terminál VRT Roudnice nad Labem, vlak do Prahy dojede za 19 minut.

Trasa VRT Podřipsko. Foto: Správa železnic
Tagy Koridor D8 Správa železnic VRT Podřipsko
66 komentářů