Stát chce zmírnit odpor proti rychlovlakům na Podřipsku memorandem s obcemi

Podoba terminálu Roudnice nad Labem. Foto Rusina Frei architekti.Podoba terminálu Roudnice nad Labem. Foto Rusina Frei architekti.

Pro přípravu tratě budou platit původní hlukové limity.

Odebírat
Upozornit na
guest
66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jirka

Jestli udelaji u Roudnice v polich nadrazi, odkud to bude 19 min do centra Prahy, tak tam v tech polich vyroste stotisicovy satelit.

FrenkyUL

Když to nebude v územním plánu příslušné obce, nebude tam ani barák. Vyjadřuje se stát a spolky, takže je potřeba si něco přečíst a ne hned zvonit na poplach.

Petr

Mám rád optimisty.

jirka

🙂

xyz

… jehož obyvatelé by se do těch dvou vlaků za hodinu, které tam budou zastavovat, zdaleka nevešli (a to nad rámec těch, kteří už v těch vlacích pojedou z Litoměřic, Lovosic, Bohušovic, ba i Děčína a okolí všech jmenovaných).

Ale jinak souhlas, tohle dokáže zvýšit ceny pozemků a bydlení celkově. Mj. i okolo VRT-stanice Pučery, kde o to větším nesmyslem (resp. tam i kdyby k žádné další „satelitní“ výstavbě nedošlo) je zastavování jednoho jediného páru vlaků za hodinu, přičemž v takovéto „časové vzdálenosti vůči centru Prahy“ může být ve špičce nedostatečný i 30min. interval.

mufiklo

Tak ono už je taky developery zkouoeno pole za současným sídlištěm a plánuje se tam postavit nové.

xyz

Kterou část máte na mysli?

Namátkově jsem v katastrální mapě hledal a za paneláky to patří městu/Státnímu pozemkovému úřadu/soukromým osobám.

TPal.

Trochu OT, ale zajímavé vysokorychlostní vlaky (domácí výroby!) budou mít v Rusku. Výrobce Ural Locomotives. Zaujala mě plánovaná rychlost (v článku píší, že mají být skoro dvakrát rychlejší než Sapsany, ty jezdí 250 km/h) i provedení interiéru mockupu

Jsem si vědom toho, že jakkoliv se to politicky moc nehodí, tak mi tento článek připadá zajímavý.

https://www.railwaypro.com/wp/high-speed-train-design-for-moscow-st-petersburg-line-presented/

Petr

Hmmm a já mám zas v Praze tři domy a až je koupim budou mý…

František

russackej Breitspurbahn? Krásný…

TPal.

A kdyby ten stejný projekt nebyl ruský?

xyz

Pak by byl dost možná reálnější než v té situaci, kdy ruský je.

Petr

Bohužel o tom víme všichni … Snad máte pravdu.

Petr

Jasně memorandum. A on na to ještě někdo skočí?No někteří ještě asi věří na čápa nebo Ježíška, Jen namátkou „vymístění dálkové a nákladní dopravy z údolí Berounky“ nebo „Memorandum o prosazování cílů pokrývání železničních koridorů, dálnic a rychlostních komunikací pro vysokorychlostní přístup k internetu“.

xyz

Zrovna s tím vymístěním nákladní dopravy z údolí Berounky jsem zvědav – když jsem to zde nadhodil v diskusi na toto/podobné téma, kolik že nákladních vlaků za hodinu se vejde do tunelu Praha – Beroun nad rámec velmi rychlé a předpokládaně četné osobní dopravy, tak odpovědi zněly ve smyslu „1 nákladní vlak za hodinu“ či „pro nákladní vlaky se uvolní trasa podél Berounky poté, co už tudy nepojedou rychlíky/expresy“ či (od jednoho z největších VRTkových zastánců) „nákladní doprava z Prahy směr Mnichov není a nebude tak silná jak směr Drážďany“ (a proto se tím směrem předpokládá nová dvoukolejka za Plzní,… Číst vice »

none

Konečně je to tady. Bude studie.

mgr.pavel

Praotec Čech vylezl na horu Říp, a pronesl: To je ta země zaslíbená, zvěře a ptáků plná, medem a studiemi oplývající. Na všem budeme míti hojnost, a bude nám dobrou obranou proti pokroku.

František

A po studii určitě bude i vizualizace!

Alibaba

Studie už dávno byla…

Karl vB.

Hmm, memorandum….
Jaká je právní závaznost dokumentu této kategorie?
Kolik memorand bylo podepsáno od vzniku ČR například k dobudování dálnice z Brna do Vídně, nebo na zlepšení železničního spojení do Mnichova/ Norimberka?
V jakém stavu jsou obě trasy dnes?
Syndrom „Líbeznický tunel“ (Made in SŽ), jako účinný nástroj v rukou samospráv při vyjednávání se státem, začíná působit.
Další místo na VRT v řadě bude zřejmě Přerov.
https://www.prerov.eu/cs/magistrat/tiskove-centrum/aktuality-prerov-2024/aktuality-zari-2024/usili-mesta-se-vyplatilo-varianta-tunelu-pro-vysokorychlostni-trat-se-vraci-do-hry.html

Greyfin

Tak třeba memorandum k dostavbě obchvatu Litomyšle pomocí D35 mělo smysl, proti stavbě byl velký odpor. Po podepsání memoranda řízení o stavebním povolení prošlo hladce.

Jarda Š.

Na obchvatu Litomyšle nešlo o apriorní odpor proti dálnici, ale o to, že Litomyšl chtěl trasu dáol od města, proti tomu ale byly sousední obce, kde by se přiblížila k zástavbě. V memorandu se dohodl kompromis.

optimista

To ovšem přece lze dohodnout i bez jakéhokoli „memoranda“, pokud se lidé chtějí dohodnout a nedělají vzájemné podrazy a křivárny – je to tedy jen nabubřelá formalita, protože stačí zápis o výsledcích jednání podepsaný všemi zúčastněnými. Ale to by se politici neměli čím chlubit a ohlupovat národ.

Krysa350

Na úvodním obrázku zcela dominuje dálnice a Říp, jsem rád, že to není terminál a už vůbec ne trať VRT. Z hlediska hluku; projíždějící vlak přes stabilní hluk dálnice nikdo ani nezaregistruje.

mgr.pavel

Jako dohoda investora a měst kolem budoucí trati je vhodný krok vpřed, jenom.. dožiju se té trati, vůbec? Kdybych to napsal hodně sarkasticky, memorand na rychlé spojení z Plzně do Německa je tuna, a výsledek nula. Teď se bude několik let domlouvat, mezitím se vymění ministři, Havlíček do toho hodí vidle, za pár let se to zas posune, pak někdo dá cokoliv k soudu mezitím vyprší nějaké povolení,.. a nikdy žádná trať nebude. Copak neexistuje nějaký nástroj, který by dal zainteresovaným politikům nůž na krk, že do nějakého termínu – třeba do 10 let – povinnost zanést společně akceptovatelnou trasu… Číst vice »

Honza

A co takhle přijmout Zákon o realizaci staveb ve veřejném zájmu a utnout tak nesmyslné hašteření a vymýšlení dalších a dalších překážek různými spolky ochránců netransparentně vyjadřující co vlastně chrání a majiteli pozemků. Tam totiž je zakopanej pes a platí obecně nejde jen o železniční stavby. A nebo je jinak?

xyz

A když mají výhrady samy obecní úřady (tzn. instituce z principu zastupující zájmy občanů své obce)?

Honza

a to je právě ten zakopanej pes. skrze několik desítek nebo nižších stovek sobeckých jedinců si odložíme nebo zrušíme realizaci staveb zjevně ve veřejném zájmu jako jsou železnice, dálnice, přehrady, skládky odpadu atd. Nenapadá vás to také že v tak hustě zabydlené zemičce už ani větrák na výrobu elektřiny nepostavíme, protože se to sem prostě nevejde. vždycky to bude někomu vadit Ted hovořím obecně o problému prosadit cokoli a kdekoli.

xyz

Já si např. myslím, že není v zájmu nejširší možné veřejnosti (= jiný úhel pohledu na pojem „veřejný zájem“), aby VRT z Prahy směr Ústí vedla mimo ruzyňské letiště.

Zcela to jde mimo teze o maximální možné provázanosti jednotlivých dopravních módů.

Pak by VRT nevedla přes snad žádnou z uvedených obcí (ovšem, vedla by zase přes jiné).

jirka

VRT je ve verejnem zajmu? Jak to vite? Aby se z Prahy dalo jezdit do Brna a Berlina je ve verejnem zajmu? Neni spis ve verejnem zajmu modernizovat existujici trate?

Alibaba

V podstatě je, protože zkapacitní železniční síť a uvolněnou kapacitu na konvenčních tratích může využít příměstská doprava a taky i nákladní doprava.

Jiří Kocurek

Nemsylsné hašteření a zakončíte to majiteli pozemků.

Máte nějakou nemovitost a jak by se vám případně líbilo, kdyby vás něho vyhnal od jednacího stolu? Budete to pak hnát k Ústavnímu, že stát pošlapal vaše vlastnická práva?

Honza

ano zdůrazňuji NESMYSLNÉHO HAŠTEŘENÍ! Opět zde chybí zákonná norma která jasně, stručně a hlavně rychle rozhodne: BUDE SE STAVĚT PROTOŽE TO SPOLEČNOST POTŘEBUJE PRO DALŠÍ ROZVOJ.

xyz

Ani z takové normy by nebylo jasné, že by se muselo stavět „právě tudy“ či „s tak a tak nízkými (či žádnými) protihlukovými opatřeními“.

P. S. i ty obce jsou součástí společnosti.

Jiný Petr

A kdo bude definovat, co je to „veřejný zájem“ – strana, vláda? Ten pojem je tu hodně nadužíván a politiky zneužíván. Veřejný zájem by měl být – podle mne – definován celospolečenským zájmem/prioritou – nikoli tím, že to za veřejný zájem prohlásí Kupka nebo Honza. Možná je veřejným zájmem, aby bylo rychlé železniční spojení Prahy (a Ústí) s Drážďany – ale je veřejným zájmem, aby vedla právě tudy, kde se plánuje? Je veřejným zájmem, aby to vedlo mimo letiště Praha? Je veřejným zájmem aby to u Líbeznice vedlo tunelem, ale u sousední vesnice už ne? A veřejný zájem nesmí automaticky… Číst vice »

Alibaba

Parlament by měl, jakožto volený orgán, definovat veřejný zájem.

Leos

Co si mám prosím představit pod pojmem terminál?

Frantisek X

Koncové zařízení, koncová stanice. V tomto případě ovšem hlavně pro auta, možná nějaký ten autobus z okolních sídel. Přeneseně pak asi rozlehlé parkoviště místo úrodných polí.

mgr.pavel

To je jen jeden možný význam. Druhý význam je „přestupní stanice“, což zde sedí mnohem víc.

Jiří Kocurek

Do stávajícího nádraží se to nevejde. A nezastavovat, to jsi taky proti, že by vlak neobluhoval území už vůbec.

Nějaké schůdné řešení…?

optimista

Stávající nádraží je ovšem na opačné straně města a vzdálené nekolik kilometrů od trasy VRT …

David

Určitě tam v rámci toho memoranda hledají i těch 3k řidičů, co se zavážou, že za 20-30 let místo toho, aby jeli do Prahy rovnou kam potřebují přestoupí někde v polích, pak pojedou 20minut vlakem a zase budou přestupovat. Teď to mají kamkoliv po Praze asi 40-50 minut. Jo a připlati si za rychlovlak.

xyz

Dle oficiálních předpokladů budou v polích za Roudnicí zastavovat 2 linky https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194 a obě budou zřejmě s vozidly jen na cca 200 km/h. Tzn. žádný „rychlovlak“ (pokud by tedy hranice mezi „bezpříplatkovostí“ a údajnou „příplatkovostí“ měla být zrovna tato, resp. nechápu, proč by zrovna nějaká měla být, zejména když i ty „320tkové“ linky budou v objednávce MD).

Mmch. většina z těch 3000 řidičů by potřebovala jet v několika málo hodinách během rána. Při 2 spojích za hodinu do Prahy, jaký počet lidí tam vlastně bude přistupovat do jednoho vlaku? 🙂

David

Jako chápu, že současne vlakové spojení z Roudnice do Prahy je tragické (1:08h), ale stavět kvůli tomu VRT terminál?

A v příštích dekádách asi pořád bude fungovat homeoffice a nebo ty autonomní auta. Nechat si tam zničit krajinu bez nějakýho benefitu je zvrácenost.

xyz

(Další) rozvoj HO + argument zásahem do krajiny ale jde argumentačně proti VRT jako takovým, ne jen proti jedné VRT-stanici u dálnice za Roudnicí (ze které mmch. nebude možné se velmi rychle dostat opačným směrem – tzn. do Ústí či Drážďan).

David

Terminál a parkoviště pro 3k aut je mnohem větší zásah než samotná trať.

xyz

To parkoviště pro 3000 aut nemusí být nutně součástí – tzn. pak se argumentovat, že O. K., to parkoviště nemusí být tak velké (a vcelku bych souhlasil – však „VRT-stanicí“ budou i relativně nedaleké Bohušovice, Lovosice; považuji za chybu, že stanice pro cestující nebude u Mšených Lázní atd.).

Tzn. O. K., toto může být argument proti (tak velkému) parkovišti, ne však proti VRT-stanici jako takové.

David

Stanice bude bez autobusového terminálu? Bez parkoviště při treba 300-500 aut? Bez obchodu? A stanice budou jen dvě přímé koleje s peronem? Asi ne … Budou to hektary pozemku, který budou stát raketu a využití minimální. Ta VRT proti dálnici pro místní toho moc nepřináší.

xyz

O bus-terminálu jsem vůbec nepsal. Jen o počtu parkovacích míst.

V určitém rozestupu jsou na VRT potřeba stanice tak jako tak (pro ostavení porouchané soupravy/pracovních vozů atd.). Tzn. vícenákladem co do financí a prostoru jsou „jen“ nástupiště a odbavovací prostory, ovšem to vše s „vícepřínosy“.

Jiří Kocurek

„spojení z Roudnice do Prahy je tragické (1:08h)“

A řešení toho tragického stavu …?

xyz

Rychlíkem to je 59 min.

FrenkyUL

Kam?

xyz
jirka

Modernizovat existujici trate.

Alibaba

Pouhou modernizaci současných tratí nepřidáte potřebnou kapacitu, tu přidáte jen dalšíma kolejema. A když už se staví další koleje, tak proč ne VRT?

FrenkyUL

Hodinu je ro z Ústí do Holešovic…

Grossák

Slibné. Ale obávám se, že zájemců o takové memorandum bude víc.

Petr

Není problém, memorandum má cenu jen toho papíru.

xyz

Ten rok dokončení 2030 uváděný v roce 2016 https://seznam.cd.cz/zeleznicar/tema/vysokorychlostni-trat-z-drazdan-do-prahy–v-planu-je-rok-2030-/-11567/19,0,,/ byl tedy nereálný už od začátku, nebo kdo to vlastně mezi lety 2016 a 2024 zdržoval?

Jaaa

Jojo, hlavně si mafiánsky pokoutně prosadit snížení hlukových limitů a pak se kasat, jací jsme dobrodinci.

Grossák

Co na tom bylo mafiánsky pokoutného?

digi

VNo všechny obce na trati si teď budou zadat u zachování původních limitů… a podle xichtu se bude vybírat komu to schvalime a komu to neschvalime… čekal bych větší systematičnost..

Někdo neznámý

Na tom nic mafiánského nebylo. 😉 Jenom se logicky snížily přehnaně přísné limity které například na nových tramvajových tratích neumožňovali zavést noční linky a tak souběžně stále museli jezdit více hlučné autobusy…..

optimista

Je ovšem významný rozdíl mezi působením hluku z provozu tramvají ve městě a působením hluku z provozu dálnice či železnice ve volném terénu, takže jednotná hluková norma je z tohoto pohledu k ničemu a jednotné snížení limitů je pouhá zvrhlost zákonodárců.

Jiří Kocurek

„mafiánsky“

Vy zastupujete betonovou lobby, že se vám nelíbí méně protihlukových stěn? 😀

optimista

Existují přece i jiné způsoby snižování hlučnosti než vysoké betonové stěny!