Starý koridor se zasypávat nebude, otočila Správa železnic. Řeší, co s kopcem u Mezna

Zářez na staré trati u Střezimíře. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZářez na staré trati u Střezimíře. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Podle starosty se zkoumá možnost, že z umělého kopce vznikne volnočasová sportovně-rekreační zóna s pěšinami, lavičkami a altánem.

Správa železnic (SŽ) ustoupila od záměru zasypat zbytek starého úseku IV. koridoru u Střezimíře v jižní části Středočeského kraje. Naplní tak slib obcím, které chtějí na dvou kilometrech staré trati provozovat turistické drezíny a zřídit železniční muzeum v někdejší stanici Střezimíř.

Plán na zasypání zbytku trati se dostal na veřejnost v srpnu, kdy na něj upozornil deník Zdopravy.cz. U obcí sdružených do Mikroregionu Voticko vyvolal paniku. SŽ o zasypání zářezu mluvila jako o jediné možné ekonomické variantě, jak uložit výrub z tunelu Mezno, obce naopak hovořily o porušení slibu.

„Nešlo o plán, ale o teoretickou variantu, které jsme se spolu s obcemi chtěli vyhnout. To se také podařilo a zmiňovaná varianta je již ze hry, do ponechaného úseku staré trati (tedy i provozu drezín, skanzenu) skutečně nic nezasáhne,“ sdělil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Podle starosty Střezimíře Miloše Jelínka, který je zároveň předsedou spolku Železnice Česká Sibiř (ŽEČES), je ve hře varianta, že umělý kopec u Mezna po úpravách zůstane. Správa železnic podle něj zpracovává projekt, na jehož základě by v místě vznikla volnočasová sportovně-rekreační zóna s pěšinami, lavičkami a altánem. Navazovala by na chystanou cyklostezku. To ale zatím Správa železnic nepotvrdila. „Technické řešení uložení materiálu se v současné době ještě finalizuje,“ sdělil Gavenda.

Jelínek se zároveň obává, že „varianta zasypání není zcela smetena se stolu“.

Vlaky se se starý úsekem IV. koridoru rozloučily loni 1. dubna po 151 letech. Po tříměsíční výluce byl provoz převeden na nový úsek Sudoměřice – Votice se dvěma tunely (Deboreč a Mezno). Starou trať Správa železnic z větší části snesla a zasypala, výjimkou jsou právě zmíněné dva kilometry u Střezimíře.

Deponie vytěženého materiálu u Mezna. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMost přes starou trať u Mezna, při pohledu na sever je naopak trať zachována pro muzejní provoz. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZachování zhruba dvou kilometrů kolejí si prosadila obec Střezimíř, chce zřídit železniční muzeum. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMost přes starou trať u Mezna, při pohledu na jih je vše zasypáno. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMost u Ješetic ztratil svou funkci, zářez s tratí pod ním zmizel. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMost u Ješetic je dnes na úrovni terénu, zářez zmizel, krajina se vrátila do doby přes 150 lety. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMost z roku 1900 u Ješetic původně překlenoval hluboký zářez s tratí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJízdy na pákové drezíně ve Střezimíři. Pramen: Obec StřezimířZe Střezimíře zmizely troleje, jinak stanice zůstala v původním stavu. V kolejišti si o prázdninách hrají děti. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStarý drážní sklad ve stanici Střezimíř. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPředposlední den provozu halila stanici Střezimíř mlha (březen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZářez na staré trati u Střezimíře. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tagy IV. koridor Správa železnic Střezimíř Sudoměřice - Votice Železnice Česká Sibiř
56 komentářů