umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Doprava ve městě Tramvaje

Stadler dodá 25 nových sedmidílných tramvají do Basileje

Nové tramvaje pro Basilej. Foto: Stadler Rail
Nové tramvaje pro Basilej. Foto: Stadler Rail
Nové tramvaje nahradí nejstarší čtyřicet let staré soupravy v provozu.

Společnost Stadler Rail vyrobí nové tramvaje pro Basilej. Společnost Baselland Transport AG (BLT) vybrala Stadler v soutěži na dodávku 25 tramvají a náhradních dílů v hodnotě zhruba 125 milionů franků. BLT oznámila nový kontrakt v tiskové zprávě.

V provozu mají nahradit čtyřicet let staré tramvaje Schindler. Nové tramvaje budou v provozu od roku 2023. Vyvinuty a vyrobeny budou kompletně ve Švýcarsku, konkrétně v závodě Altenrhein.

BLT je po německém Darmstadtu druhým městem, kde bude nový typ tramvají od Stadleru jezdit. Nové tramvaje mají být nasazovány na všechny linky. Tramvaje jsou z 85 % nízkopodlažní, vybaveny budou varovným antikolizním systémem a připraveny pro možnou instalaci posuvných schodů, které umožní jednodušší nástup cyklistů do tramvaje.

Stadler v Basileji uspěl i při posledním nákupu tramvají, do města dodal v letech 2008–2016 celkem 38 tramvají Tango. Finální objednávka má být dokončena do podzimu letošního roku, dopravce ještě ladí přesné požadavky na interiér a vybavení.

V Basileji aktuálně jezdí 38 tramvají Stadler Tango, 32 tramvají Be 4/8 od Schindleru z roku 1986 a 25 tramvají Be 4/6 od Schindleru z let 1978–1981.

Základní technické údaje:

Délka 45,5 metrů, šířka 2,3 metru

Sedm článků, 85 % nízkopodlažní

Osm dvojitých dveří

Plně klimatizovaná tramvaj

Kapacita 96 míst k sezení, 160 ke stání

Celkem pět podvozků, z toho čtyři poháněné

Maximální rychlost 80 km/h

Odebírat
Upozornit na
guest
14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MaT

Jak přesně mají fungovat ty posuvné schody? Kam se mají posouvat? Jak to má usnadnit nástup cyklistům, pokud ta tramvaj je stejně z většiny nízdkopodlažní? Nebo i když je nízkopodlažní, tak je to nějak výš nad ostrůvky zastávek?

mauriicio

Kapacita: 96 +160 = 266?
Nemají nedávno objednané brněnské T45 kapacitu ~250?
Jsou užší nebo se počítá s menší „nacpaností“?

Kubrt

V článku je šířka basilejských tramvají uvedena (2300 mm), u nás se používá 2500 mm.

robert

Pěkný kousek. V Basel a okolí jsme strávili týden a vůbec se mi nechtělo zpátky. Cítil jsem se tam doma víc než tady, kde o dopravě rozhodují politici a šotouši – čili totálně neschopní lidi.

Olin

Možná překlep v ceně 🙂 , protože za ty prachy bych šel, být našimi dopravními podniky, na přímý nákup, s tím, že absenci veřejné soutěže ustojím vždy, s odkazem na zásady dobré správy a dobrého hospodáře, neboť taková nabídka je nedostižná. …Ale zřejmě ten překlep…

R.L.m.

Ano, „ztratila“ se pětka … tzn. správně 125M CHF viz. https://www.blt.ch/unternehmen/medien/medienmitteilungen.html

Laik

To je dlouhý jak tejden.

Kubrt

V té Basileji je to s tramvajemi trochu složitější – jsou tam dva dopravci. Žlutý, o jehož tramvajích pojednává článek (BLT) a zelený Basel-Verkehrsbetrib BVB. Původně to rozdělení bylo podle logiky městský BVB a meziměstský BLT, ale BVB dneska jezdí i do Německa a Francie. https://de.wikipedia.org/wiki/Strassenbahn_Basel#/media/Datei:Basel_-_Stra%C3%9Fenbahnnetzplan.png

xyz

Přesně tak. Mj. to znamená, že „na všechny linky“ = na ty z linek, které jsou provozovány firmou BLT.

Mimochodem tramvaje od Stadleru půjdou i na další linku tohoto dopravce – a to na úzkokolejku Liestal – Waldenburg po přerozchodování.

esc

Výhledově se jinak počíta také s tím, že by se Waldenburgerbahn prodloužila z Liestalu do Prettelnu a tím také napojila na městskou tramvajovou síť.

Jindra

Co bude se s vozovým parkem, ktetrý zajišťuje současnou dopravu, tedy s el. jednotkami, po přerozchodování na metrovku? A provozní historická vozidla, včetne parní mašinky WB 5, se stanou statickými exponáty….?
(tu krásnou mašinku i vozy v modelové velikosti H0e mám ve své provozní sbírce)

esc

WB 5 je statickým exponátem již od roku 2018, kdy pro něj byla postavena „remíza“ vedle zastávky Talhaus: https://architekturbasel.ch/wb-remise-nr-5-hat-ausgedampft/

Současné elektrické jednotky zamíří na Slovensko do Čierneho Balogu, kde budou po modernizaci a (částečné) elektrifikaci ČHŽ zabezpečovat pravidelní provoz na trati Dobroč – Chvatimech (pokud se to ovšem podaří zrealizovat).

Jindra

Díky. A vzpomínám si, že o možnosti elektrifikace části Černohronské železnice jsem také četl. Ale, ač optimista, v realizaci moc nevěřím.

libcha

Taky mě to trklo. Je to hezky vyšperkováno větou „BLT je po německém Darmstadtu druhým městem…“ 🙂