Srážka vlaků jde k soudu. Strojvedoucí létal místo výcviku jako pilot, hrozí mu osmiletý trest

Srážka nákladních vlaků v Prosenicích. Foto: Drážní inspekceSrážka nákladních vlaků v Prosenicích. Foto: Drážní inspekce

Strojvedoucí v době svého uváděného výcviku létal jako pilot pro Smartwings.

Případ střetu dvou nákladních vlaků v Prosenicích na Přerovsku z ledna loňského roku míří k soudu. Státní zástupce Petr Klimeš podal obžalobu na jednoho ze strojvedoucích z obecného ohrožení z nedbalosti. Případem se bude zabývat Okresní soud v Přerově, řekl dnes ČTK Klimeš. Při střetu nebyl nikdo zraněn, celková škoda byla vyčíslena na 28,5 milionu korun. Přerušený provoz tehdy významně zasáhl do železniční dopravy, obnovit se jej plně podařilo téměř po třech týdnech. Podle inspektorů Drážní inspekce za nehodou stálo nerespektování návěstidla stůj jedním ze strojvůdců.

Strojvedoucímu, který je podle obžaloby za střet vlaků zodpovědný, hrozí za přečin obecného ohrožení z nedbalosti trest od dvou do osmi let. Policisté při vyšetřování případu čekali na závěry vyšetřování Drážní inspekce. Podle její závěrečné zprávy stojí za nehodou především nezkušenost jednoho ze strojvedoucích, který nesprávně vyhodnotil informace před odjezdem, překročil nejvyšší dovolenou rychlost a nezastavil vlak před návěstidlem stůj. Strojvedoucí, který měl licenci 2,5 měsíce, při jízdě dospěl k mylnému úsudku.

Správní řízení s Retrolokem běží dál

Podepsala se na tom podle inspektorů i jeho nedostatečná odborná způsobilost. Drážní inspekce během vyšetřování zjistila, že jízdní výcvik v období zhruba 28 týdnů netrval 470 hodin. Tento údaj prostřednictvím zaměstnavatele strojvedoucího vlaku (Strojvůdci CZ) dokladovala akreditovaná společnost Retrolok (obě firmy mají stejné majitele). Maximálně strávil ve výcviku 357 hodin. V době, kdy měl dle podkladů společnosti Retrolok vykonávat jízdní výcvik, prokazatelně pracoval jako pilot pro společnost Smartwings, a to i v rámci mezinárodních letů. V rámci šetření pak inspekce obdržela informaci, že jízdní výcvik strojvedoucího měl trvat dokonce pouhých 177 hodin. Drážní úřad zahájil po zveřejnění zprávy správní řízení o odebrání licence Retroloku. Správní řízení stále trvá.

Železniční nehoda se stala loni 13. ledna a na několik týdnů zasáhla do provozu na páteřní trati na Přerovsku. Dva souběžně jedoucí vlaky se za stanicí Prosenice srazily v prostoru výhybky. Podle informací Správy železnic vykolejily tři vozy, poškozená byla lokomotiva nákladního vlaku a trakční vedení. Dělníci museli po nehodě na místě opravit nejen trolejové vedení, ale především nahradit v délce 66 metrů výhybku.

Srážka nákladních vlaků v Prosenicích. Foto: Drážní inspekceSrážka nákladních vlaků v Prosenicích. Foto: Drážní inspekceSrážka nákladních vlaků v Prosenicích. Foto: Drážní inspekceSrážka nákladních vlaků v Prosenicích. Foto: Drážní inspekceSrážka nákladních vlaků v Prosenicích. Foto: Drážní inspekceSrážka nákladních vlaků v Prosenicích. Foto: Drážní inspekceHasiči při zásahu po srážce vlaků u Prosenic. Foto: Drážní inspekce a HZS OLKObnova výhybky v Prosenicích. Pramen: Správa železnicObnova výhybky v Prosenicích. Pramen: Správa železnicObnova výhybky v Prosenicích. Pramen: Správa železnicSrážka nákladních vlaků v Prosenicích. Foto: Drážní inspekceSrážka nákladních vlaků v Prosenicích. Foto: Drážní inspekceSrážka nákladních vlaků v Prosenicích. Foto: Drážní inspekceSrážka nákladních vlaků v Prosenicích. Foto: Drážní inspekceSrážka nákladních vlaků v Prosenicích. Foto: Drážní inspekce
Tagy drážní inspekce Retrolok srážka nákladního vlaku Strojvůdci CZ
133 komentářů