Správu železnic čeká revize projektů, ministr chce kvůli vysokým cenám zvýšit konkurenční napětí
Ceny stavebních prací na železnici se dlouhodobě vyvíjejí zcela opačně než u silnic.
Správa železnic nemá dostatek peněz na zahájení všech plánovaných modernizačních staveb na tuzemské železnici. Chystá se proto i revize jednotlivých projektů podle důležitosti a jejich přínosu. Ministr dopravy Martin Kupka tvrdí, že nechce objem investic do železnice snižovat.
Důvodem revize projektů je nedostatek peněz ve státním rozpočtu a výrazný přebytek investičních plánů na železnici. „Rád bych měl jasné pořadí důležitosti projektů podle jasných a pevných kritérií,“ řekl Kupka na dotaz deníku Zdopravy.cz. Podle něj má jít například o intenzity dopravy nebo stav trati. Současně chce nechat kraje říct, jaké projekty chtějí a které mají dostat přednost.
Správa železnic už v posledních týdnech zrušila několik zakázek na modernizaci či opravy některých tratí. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda uvedl, že aktuálně je „pod čarou“ celkem devět projektů, u kterých není jasné financování. Jde například o pokračování modernizace trati z Prahy do Lysé nad Labem v úseku Mstětice – Čelákovice, modernizace trati z Brna do Přerova či pokračování stavby trati z Brna do Zastávky u Brna. Podařilo se naopak najít finance na opravu úseku z Lanžhotu na Slovensko nebo proměnu trati z Prahy-Bubnů na Výstaviště.
Ceny stavebních prací na železnici se vzhledem k velkorysému přísunu peněz a omezené konkurenci dostaly ve většině případů nad úroveň odhadovaných cen podle projektu. Jde o opačný trend, než jaký se roky děje u Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). K úsporám a tlaku na nižší cenu či větší konkurenci v oboru dosud stát Správu železnic nijak nenutil. Naopak, odměny vedení Správy železnic byly minulou vládou ANO nastaveny na vysoké utrácení.
To by se mělo změnit. „Chci zvýšit konkurenční napětí a věřím, že tyto jasné signály slyší i zhotovitelé,“ řekl Kupka. Podle něj půjde například o kombinaci různých typů soutěží podle velikosti.