Správu železnic čeká revize projektů, ministr chce kvůli vysokým cenám zvýšit konkurenční napětí

Rekonstrukce stanice Adamov. Foto: FB IDS JMKRekonstrukce stanice Adamov. Foto: FB IDS JMK

Ceny stavebních prací na železnici se dlouhodobě vyvíjejí zcela opačně než u silnic.

316 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Tak hlavně, že už se připravuje VRT Moravská brána. To jako z Ostravy do Přerova budou 4 koleje a z Přerova do Brna jedna? Není pan Kupka zas dalším ministrem dopravy, jehož jedinou kvalifikací je, že si jako dítě rád hrál s vláčky?

tarten

Přece víte, jak je dvoukolejka Ova – Přerov přetížená, a to tam ještě není regionálky, kolik by se hodilo.

Petr

To vím, ale ta jednokolejka z Přerova do Brna mi přijde vytížená úplně stejně (ne, co do počtu vlaků, ale co do propustnosti tratě). A hlavně na této části je obrovský rychlostní propad. To je, oč tu běží. Dalšími 2 kolejemi mezi Ovou a Přerovem běžné vlaky nijak nezrychlíme (akorát jich bude moct jezdit víc), ale druhou kolejí mezi Přerovem a Brnem dojde k odblokování čekaček na křižování a taky ke zlepšení rychlostního profilu celé trasy.

Petr

Milý jmenovče, jednak už „Dokázali, že to dokážou ,,,“ a za druhé platí „Přijde novej, mladej, ten se nezakecá.“

Jawysky

Spíš aby nás pan ministr nepřivedl tímto krokem do další ekonomické krize

Martin

Kolik se stoplo oprav a staveb silnicnich, podle dulezitosti? Protoze vyjmenovane projekty u Brna a na Hradec jsou docela dulezite…
Jinak ano, konkurenci to chce…

Lubo

No nevypadá na to, ale asi chce byt jako ministr dopravy Vit Bárta, který chtěl nechat stavební firmy krvácet. Zastavil přípravu nových železničních staveb. Ještě několik let po jeho odchodu nemohla SŽDC čerpat na stavby EU dotace, protože neměla připravené projekty.
Rušit modernizaci Brno – Přerov nebo zastavit rozjeté zdvojkolejnění Brno – Zastávka je jako uprostřed operace pacienta to zastavit, protože došly peníze. Bez dvojkolejky Brno – Přerov nemá smysl stavět VRT Praha – Brno.

xyz

I tady vypíchnu, že je chybou samotné Dobré správy, že tu „operaci pacienta“ nebyla schopna udělat najednou + v rámci jednoho stavebního povolení. Už to mohlo být dokončené.

Bárta sice nějaké projekty stopnul, na druhou stranu – možná „díky“ tomu pak došlo na sérii revitalizačních projektů, které byly náhradními projekty za ty „nedočerpané“ (předtím buď stopnuté Bártou, nebo padlé z jiných důvodů – např. odsunuté Brno hl. n.).

Karel

Kecy. Čekat na stavební povolení druhé stavby, tak nejsou evropské dotace na první a jak je vidět, tak by nebyla ani jedna.

xyz

– To časové rozkouskování byl zjevný záměr, jinak by (byť při rozdělení na dvě stavby se dvěma stavebními povoleními) bylo o obě stavební povolení žádáno souběžně, což se nestalo.

– Reálně to dopadlo tak, že právě ta první etapa byla „zdržena“ námitkami (vlastníků troubské Vechtrovny) proti stavebnímu povolení, tzn. ani není pravda, že to šlo hladce.

zesp

Tak i Zastávka je pod čarou? Tak ať tedy v rámci úspor vypnou tu červenou u vj. n. do Střelic na druhé koleji z Tetčic, která tam není a dlouho teda asi nebude… Je to tam jako pěst na oko:

https://youtu.be/E3lYUFmI0Qc

Petr

Držím mu palce. Sháním zedníky od srpna a prostě nejsou a to nemluvím o materiálu.

Lubo

Za rok zedníci budou, ale s prací to bude horší. To by asi nemuselo tolik vadit, když dnes nejsou lidi. Diky Covidu a obrovskému utrácení jdeme z extrému do extrému.

Vorech

Taky si myslím,ze se tu nevali 10 velkých firem,které nemají do čeho píchnout. Ty dobre, kvalitní a zavedené mají zakázek víc než dost a konkurenci zde uděláte pouze ve spojení se zahraniční firmou. A co si budem povídat nebe vzniklé subjekty bez zkušenosti je pro dozor noční mura

VTT

A které stavby tedy zůstaly nad čárou?

Jiří Kocurek

Čekal bych odpověď až po skončení té revize.

Jiří Kocurek

Bylo by fajn, kdyby SŽ dostala 120 % toho, co v roce 2018. Jenže ona dostane 180 %, viz odkazy níže.

A šotouše bere hrůza, že zlá ODS železnici zničí. Protože při šíření paniky musí fakta stranou.

Pája

Mohl bych Vás poprosit o vyjmenování kroků ODS kdykoliv během její existence, kdy se tato strana chovala k železniční dopravě prorůstově? A tímto nemám na mysli prorůstání korupce.

xyz

Například 2000 – 2008 vláda ODS + KDU-ČSL v Jihomoravském kraji, položeny základy IDS JMK + učiněno rozšíření na většinu území kraje („doraženo“ pak do roku 2010 na celé úmezí kraje).

Celostátně pak zejména za vlády ODS + KDU-ČSL + SZ 2007 – 2009 zavedení (resp. na některých místech rozšíření toho, co bylo započato již v předchozích letech, tzn. 2004 – 2006) systémového taktu rychlíkových spojů, často tvořících taktové uzly vůči sobě navzájem či s regionálními vlaky.

Petr

Nicméně tohle není o infrastruktuře a zkracování jízdních dob… 🙁

xyz

Ptal jste se na prorůstovost železnice. Jedním z těchto aspektů je četnost vlakových spojů, která se v období let 2000 – 2008 u regionálních vlaků skokově zlepšila.

Stejně tak se mírně zlepšila i v letech 2007 – 2009 u dálkové dopravy.

Ať tedy hovoříme o vládnutí (celostátním či krajském) ODS.

Zvýšení četnosti spojení a vytvoření systémových taktových uzlů je jedním z prvků zkrácení cestovních dob.

Pája

2004 byla vláda ODS ?Tehdy už se o taktu mluvilo hodně nahlas.

xyz

Chtěl jste odpověď na otázku, dostal jste ji (včetně zmínky o tom, že taktování rychlíkových linek bylo započato již v roce 2004, tzn. za vlády ČSSD + KDU-ČSL + US-DEU).

Mimochodem, souběžně s tím probíhalo ztaktovávání i ve většině ostatních krajů (nejen JMK), tehdy víceméně všech s hejtmany za ODS (výjimkou byl právě jen JMK s hejtmanem za KDU-ČSL, tzn. přísně vzato, přesnější údaj o tehdejší tamní koalici by byl „koalice KDU-ČSL + ODS“).

Petr

Pane Kupko, proberte se! Jak můžete zastavit Brno-Přerov? Vždyť po téhle modernizované trati má jezdit i VRT, protože tenhle úsek VRT (VRT Haná) se zatím vůbec neplánuje. Vy si snad myslíte, že když takhle modernizace už měla být udělaná před 20 lety, tak že to snad do Vašeho funkčního období nespadá? (když se na to Vaši předchůdci vykašlali, tak Vy taky?)

zdenek

Jsou to d. Pořád se to jen odsouvá. A oni to ještě odsunou. A to to mohla platit EU.
Jednokolejka na 70 km/h bez zabezpečení…
Hlavně nesmysly, tiskovky a kecy o VRT… Seškrtaná údržba.
Ale já jsem přišel na jednu věc.. Dálnice. disel. 150, tempomat.. A za 1:30 je člověk pohodlně tam.. A jde to i bez keců a liberalizace. A na co se táhnout 70kou.

kakov

Proberte se vy! ODS nic jiného neumí, sám Kupka jezdí všude autem, takže na co železnici když „já jezdím autem“…

Lubo

Stavbu dálnic ale redukovat nechce nebo se pletu? Myslím že sliboval, že se naopak zrychlí. No jo individualistická ODS.

K.S.

Tak si prosím najděte mapu projekčních rychlostí dálnic. Některé na těch až 150 trasovali už komanči. Taky je možná rozdíl v tom že u dálnic a silnic (dálkových) máme více méně jenom holou kostru (ach jaký já jsem optimista!) a k tomu jasný plán a výhled co s tím kde co jak má být postaveno. U dráhy je to takové divné, výhybka tam, lokálka tady, tu zvedací most, tu padací most, ale nějaký velký plán na konsolidaci tu zdá se není. Dobře vznikne pár trojúhelníků a nějaké přesmyky, ale to je poměrně málo k tomu aby to znamenalo velkou změnu.

K.S.

Pravděpodobně je od realizace tak daleko že škrtnutí alokovaných prostředků vadit nebude. Doporučuji si poslechnout rozhovor se Stanjurou někdy z minulého týdne. Škrtá se primárně v projektech které nejsou připravené, nebo jsou tak mizerně připravené že se to musí udělat znovu, lépe a radostněji.

muv

Není náhodou Kupka zamaskovanej Barta?

DRABADURA

Pomalu se k němu blíží.

Pája

Pomalu?

Pája

Obráceně 😉

Jura

Oba zastavuji pripravu, ale Barta ve vyznamu papirovem (tj. UR a SP) coz je realny odklad o nekolik let. Kupka zastavuje stavbu (tj. vyberove rizeni na zhitovitele), coz muze byt jen o rok (uvidime).

Ty stavby snad by nemeli byt ani vypsany, kdyz v rozpoctu na ne nebyly vyhrazeny penize.

Lubo

Jeho tajný neplacený poradce.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Pardon, ale tady je solidně nablito.
To jsou fakt skoro všichni šotouši a modrý gumy bolševici a fanoušci Bureše? Strašný.
Jinak samozřejmě krok naprosto v pořádku. Nebo jak jinak řešit současnou inflaci? Reálně! Žádnou dojmologii.

Vasek

Ono se to tu vždy uklidní ve chvíli, kdy mají na SŽ a kancelářský ČD padla.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Když oni už mají internet i doma…

Vašek

To sem tolik nelezou.

zesp

Berou to jen jako otravnou práci bez zájmu o věc, takže doma se věnujou už něčemu jinému….

Gwann

konkrétně, ok. 1) vyházet ty, kteří tohle vše spískali. myšleno různé monopoly na české železnici, pravděpodobně nesmyslně provedené zavádění ETCS i podivné priority staveb. počínaje Bc. Svobodou až po známého pana Sosnu. Vč. různých jejich pobočníků. Nikoliv všechny zaměstnance, ale část, ty zodpovědné za daný stav. Čekat, že se viník polepší, nelze. Obdobně postupovat všude. (nejde o mstu, ale prostě s kolaboranty až agenty opačné strany se změny nedosáhne) 2) posílit příjmovou stránku rozpočtu – návrat k výši daně z příjmu z před dvou let (a mně by to stálo celkem hodně, není to nenávistný blábol), znovuzavedení daně z převodu… Číst vice »

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Vida, že je tu i někdo rozumný.
V zásadě správně!

Pája

Mně za tento názor před rokem málem kamenovali. Nejsem fanda minulé vlády ani tohohle slepovaného zoufalství.

Martin

Castecne pravdivy, hlavne dan z prijmu je sekera jako blazen…
Ale zastavit projekty na zeleznici je nesmysl, revizi nakladu a konkurenci to chce, ale uz ted je zeleznice nekde na urovni 50 let…

xyz

Kolín coby velmi vytížená stanice nadále bez bezbariérového přístupu.

Mimochodem, jakákoliv zkrácení jízdních dob o pár minut počkat nemůžou? V čem jsou podle vás významnější než to, aby se v Kolíně (či jinde) lidé mohli dostat k vlaku bez problémů i s kočárky, těžkými zavazadly, s pohybovým omezením atd.?

Gwann

výtahy tam jsou. jen na to není předpis a nikdy se to tak nedělalo.

neříkám, že stanice má tak zůstat navždy…ale když se šetří, tak musi počkat i lepší podchod.

a mimochodem, dokončení akce zastávka ani nová přerovka nejsou fakt akce 3mld za 2 minuty času…

xyz

Brno – Zastávka skutečně je jen o cca 2 minutách času – zrychlení z 80 – 90 km/h na „zatím“ 100 km/h (s ETCS 100 – 120 km/h) při souběžném přidání jednoho zastavení pro rychlíky, tzn. v konečném důsledku skoro šul-nul.

O. K., výhodou je určité zvýšení stability provozu.

Gwann

a to ze se s tím už začalo, půlka je postavena a kraj na to koupil vlaky.

Jiří Kocurek

Jo, to je návod! Zdražíme lidem bydlení, aby bylo na vláčky.

Gwann

aby bylo na cokoliv.
ta díra v rozpočtu je 300mld
a většina z toho není vlackodoprava.

ale pro mne za mne, vyhodme třeba desetinu učitelů, já s tím problém nemám.

PS: jak často kupujete nemovitost na bydlení?

K.S.

Tak dluh se dělal primárně kvůli ochraně důchodců a pak lékařů… Já bych tu viděl potenciál…

K.S.

Jo a ještě něco. To že lidem zdražíte už tak brutálně drahé bydlení (v poměru k mzdám), povede jenom k prohloubení demografické krize. Ale jenom abysme se pak nedivili že se budou muset pozvat lidi z jinama.

Gwann

ale ti lidi z jinama stejně přijít musí. prostě chybí možná až milion lidí, možná i více. současná porodnost NIC neřeší. protože se rodí furt málo dětí a navíc už nyní plodná generace není nejpočetnější, ale naopak slabá z doby těsně po 1990. bez masivní imigrace jsme v háji. jenže to nikdo neřekne nahlas, bude kamenován. jediné, co můžeme dělat, je si začít vybírat vhodné přistěhovalce a ty lákat a ne ten bordel s vízy, jak je na ukrajine (nejspíš ovládáno za přihlížení min.zahraničí místní mafií) PS: ty vhodné země jsou ukrajina, bělorusko. sice na tom demograficky taky nejsou dobře… Číst vice »

K.S.

Nejsem si jistý jestli řešením rozkmitaného systému je zvětšení amplitudy kmitu. To zkoušeli komunisti a připravili věší problémy. On je problém že cca sto let jsou lidé mimo „pracovní rozsah“, on nějaký zákmit byl po válkách vždy, akorát polovina se nedožila roku atd. (jsou takové „záchytné věky“ které říkají že se s pstí 50 % dožijete toho dalšího), takže se to vyhladilo, jenže ve 20. století se tam vznikl ten první zákmit a protože potomek přežil, tak nepřišel další o rok později s tím že přežil až třeba ten následující, ale zůstal nám tu ten jeden otisk a sune se… Číst vice »

kakov

To vyhozeni učitelů nebylo doufám myšleno jako návrh?

Gwann

to byla ilustrace, co se musí udělat, pokud se nezvednou daně a nesníží platy (nebo alespoň nezamrazí)

vyhodit komplet úředníky ministerstev nic nevyřeší, těch je pár tisíc. učitelů tuším čtvrt milionu

K.S.

K bodu 2 mám značné výhrady. Daň z nemovitostí se stejně jako spekulantů (Prosím, kolik jich opravdu je?) dotkne lidí kteří si pořizují bydlení a s velkou pravděpodobností to pro ně bude větší rána než pro spekulanty. Pokud chcete aby stát více obíral lidi, pak je třeba ale aby se prvně stát zmenšil na velikost roku 2019, tzn. propouštět, propouštět, propouštět a zároveň byly odmazány veškeré valorizace a zvyšování platů a dávek které je nad rámec zákonů platných před rokem 2019. Stejně tak je potřeba redukovat přebujele represivní složky, pokud jsme jedna z nejbezpečnějších zemí na světě, asi nepotřebujeme více… Číst vice »

Gwann

zkusim reagovat postupně: daň z převodu se klidně může uvalit na prodávajícího, jak to bylo původně. drahé byty nevyřeší jakékoliv nezdaněni. ale jen masivní výstavba (chtěl by každý ale na potvoru ne za svým barákem) a snížení dostupnosti financování bydlení. čili třeba aktuálně vysoké úroky, pokud budou platit 2-3 roky…vyřeší mnohé. navíc…kolikrát za život kupujete nemovitost? taky si nepamatuju, že by se nemovitosti zlevnily, když daň začal platit kupující, stejně tak akorát dal narostla cena, když se daň úplně zrušila. a u firem nemá osvobození od této daně už vůbec sociální smysl. k silniční daní…ano, vlastník vraku na to doplatí.… Číst vice »

K.S.

Prodávající to okamžitě promítne do ceny… Ano, nevýstavba je problém, velký ale osobně vidím i v mentalitě, respektive tom že se tu jede fetiš na byty, přitom byt, z mého pohledu, má být maximálně mezistupeň mezi nájmem a domem, pokud se nebudeme bavit pak zase o speciálních případech, rozhodně to nevidím jako trvalé řešení pro rodiny. Problém je že po „průšvihu“ se satelity nám ustrnula individuální výstavba a ani nejsou snad ve vetším dostupné pozemky. V takovém scénáři se před spekulanty ochráníte líp jako město. Teoreticky by měl nemovitost člověk kupovat 2-3x za život, 1. byt, dům/velký byt, byt/domek na… Číst vice »

xyz

Co mám zkušenost od mých vrstevníků/přátel (či i mladších kolegů/kolegyň), tak první byt (tzn. obvykle 1+1 či 2+1, kde bydlí oni s partnerem, v tu chvíli ještě bezdětní) mají pronajmutý. Nikoliv v osobním vlastnictví. Co se týče zdravotního pojištění, tak každopádně platí, že o pojištění v pravém slova smyslu by šlo jen v případě, kdy by (za stejný nárok na zdravotní péči za jinak stejných okolností) šlo o fixní částku placenou zaměstnancem (či za něj strhávanou). V případě, že výše odvodu je závislá na výši příjmu (a nedává za jinak stejných okolností nárok na větší/kvalitnější zdravotní péči), pak je vhodné,… Číst vice »

K.S.

Pronájem na krátkou dobu je řešení, ale stav to není dobrý. Stačí deset let a utopíte v (pod)nájmu čtvrtinu ceny bytu a dost možná více než polovinu za který byl původně pořízen. Ať si říkají ekonomové co chtějí, nájemné bydlení vyhovuje jenom (velkým) pronajímatelům, z celospolečenského hlediska je to jedno z největších zel které existuje, pokud je aplikováno v masivním měřítku. Víme kolik chybí domů, víme kde, řešení je známé asi 3 století, jde jen o to to začít znovu aplikovat. Vím že současné zdravotní pojištění je daň. Jenom je to prostě zažitý pojem. Vůbec bych neměl nic proti systému… Číst vice »

kakov

No nevím, že by individuální výstavba nebyla, možná tak v Praze, ale to je úděl takového města v kapitalismu, u nás se staví na každé vsi několik domů, my se stěhovali v říjnu do nového, stavělo se tu asi 30 domů a další se stavět budou.

Problém je cena a fakt, že individuální bydlení je environmentálně problematické, zkuste si představit jak by to dopadlo, kdyby se všichni z bytu přestěhovali do RD s velkou zahradou

K.S.

Gratuluji Vám. Jenže místo 30 domů je potřeba v okolí Prahy několik desítek tisíc. Tak by ty RD zabíraly jenom asi 1.7 % plochy ČR (při 400m^2 na pozemek) Což není moc a na druhou stranu bude z těch 400 m^2 pořád kolem dvou třetin nezastavěných a možná polovina nezpevněných. Podle mne mají RD dnes část té neekologičnosti přisouzenu neprávem, poslední dekáda znamenalo obrovský skok v technologiích, zahrada znamená možnost realizovat zemní kolektor, střecha pro změnu možnost si část energie zajistit samovýrobou, zároveň je dnes snaha dešťovou vodu zachytávat a neodvádět do kanálu. Zároveň ne každý chce palác jako Vémola.… Číst vice »

Gwann

stát, kdyby zdaňoval zaměstnance jako živnostníky, tak nemá na důchody ani zdravotnictví. takže snaha tomuto zdanění za každou cenu uniknout, je prostě průšvih pro celek. nikomu to nezávidím, i jako zaměstnanec mám celkem dost, ale až mi někdo zkusí třeba navýšit odvody nebo zavést spoluúčasti ve zdravotnictví, tak budu hodně řvát….protože platím fakt dost. a za vysokou platbu čekám slušné služby. ano, je problém u nestabilních zaměstnání. ale k tomu existují např. smlouvy o pracovní činnosti, částečné úvazky aj. a nikdo neříká, že se dají ještě tyto instrumenty upravit všechny jsou jinak daněné než živnostník s pojistným placeným z půlky… Číst vice »

K.S.

Možná bysme mohli přejít k neprůběžnému důchodovému systému? Ten systém padne na hubu, dříve nebo později, spíš dříve, a čím dřív začneme podnikat kroky k tomu aby kvalita života v důchodu byla více závislá na tom jak se člověk zajistí než na tom kolik stát seber pracujícím. Zdravotnictví by se mělo udržet v provozu z plateb za výkony a je v zásadě jedno jakou formou tam ty peníze půjdou, jestli z pojištění, nebo v „hotovostních“ platbách. Druhá věc je jak vůbec kvalitu zdravotnictví definovat. Typicky je kvalitnější zdravotnictví kde člověk umře na rakovinu za půl roku, ale relativně v klidu,… Číst vice »

xyz

Jestli se daň z převodu nemovitosti udělí na prodávajícího, tak ten prodávající prodá nemovitost za cenu o to vyšší, aby tu daň zohlednil.

Švarc-systém – znám různé lidi, kteří pro jednu a tu samou firmu pracují na živnosťák + fakturují jí každý měsíc za své služby. A ty fakturované částky jsou měsíc od měsíce různé, ten rozptyl částek je i docela velký. Jde totiž o provize závisející na objemu uzavřených obchodů apod.

Toto by se na zaměstnanecký poměr řešilo složitě, resp. pokud, tak jedině za cenu nějakého nízkého fixního základu + tak jako tak vysoké variabilní složky mzdy.

Gwann

někde smysl má, prodejce pojistek např. nemusí a asi ani nemá být zaměstnanec.

ale interní ajťák, recepční, právník dělající jen pro jednoho zaměstnavatele (kde to je navíc ještě o hubu kvůli advokátním předpisům pokud není advokát), zedník dělající furt v jedné firmě aj. to fakt nejsou standardní živnostníci.

k dani – samozřejmě, že to zkusí navýšit. ale zda se podaří donutit někoho, aby to zaplatil, to je jiná věc. záleží na poptávkové křivce. a to je aktuálně docela volatilní kvůli úrokové sazbě na hypotékách. ono platit 5% p.a. z průměrného pražského bytu za 8-10 mio…jako fakt nic moc….

zdenek

Drahé byty nyní vyřešila ČNB. 4,5% prostě nedovolí sí brát hrocha na 40 let na 2+kk. A trh vyškolí..

kakov

A co zrušení kompenzací pro podnikatele?

Gwann

to mi taky nevadí, jen to byla pouze jednorázová akce, která navíc nestála zdaleka tolik, kolik se prezentovalo.

krom toho, spousta peněz pak skončila u jejich zaměstnanců, tak opatrně s tím třídním zápalem….

Gwann

redukce policie…s klidem. trestní systém je také na reformu… ale jinak pozor – přibyli hlavně učitelé, tak abyste se nedivil výsledkům. já nemám problém je nechat z části taky jít, ale byl by rambajz. do platu se bohužel hrabnout musí, bez toho se nikam neposuneme. a pokud mám platit vyšší daně, tak chci aby se i něco ušetřilo…třeba na platech státního sektoru. stavební spoření stačí akorát na novou linku. uz je passe. navíc tohle i hypo…akorát zvyšují poptávku po bytech. což zrovna nepotřebujeme. aby ceny dávaly smysl, musi poklesnout poptávka. no a k vynosum z nájmu…zrovna ty pardubice se nikdy… Číst vice »

Pája

S těmi učiteli – to je další nápad, jak rychle zvýšit vnitřní dluh? Dlouhé roky trvalo, než se mladé použitelné na tento obor vůbec dařilo přilákat. Promiňte, ale tady jste úplně absolutně mimo realitu.

Gwann

učitelů je moc. a velice jim narostly platy. takže buď jim přestanou růst nebo se přestane stavět prakticky cokoliv nebo se přestanou valorizovat penze nebo třeba starat o bezmocné nebo třeba taky zrušíme pár nemocnic. není snadných řešení a každého to bude bolet. řvát jak malý fakan….já ne, mně nic, ať všichni ostatní….je cesta do pekla. mně se musí z výšit daně. s tím jsem smířen. ale za podmínky, že přispějí i ostatní. pokud veřejní zaměstnanci a důchodci akorát budou furt řvát, že mají málo a až dostanou, tak budou řvát dál, že chtějí ještě víc, tak já nechcu platit… Číst vice »

K.S.

mně se musí z výšit daně. s tím jsem smířen.

No já bych tedy vzhledem ke změně dopravní infrastruktury a techniky proškrtal prvně ty špitály a učitele. Na čtverci o straně cca 23 kilometru provozovat čtyři špitály je zvěrstvo.

A jak jsem už říkal, odstranit veškeré mimořádné navýšení a valorizace.

A možná svázat platy se mzdami tak aby platy na dané pozici nebyly více než, dejme tomu 75 % odpovídajících mezd v soukromém sektoru.

Pája

S požadavky na pokles dostupnosti bydlení? Taky úplně mimo. 👎👎👎👎

Gwann

nejsem mimo, kvůli levným úvěrům a dalším podporám vylezly ceny bydlení tam kam vyrostly. to je prostá ekonomie.

kdyby byly hypo 4% a nebyly další podpory, jsou ceny daleko níž.

ano, neřeší to Prahu, kde je cizozemská poptávka nezávislá na příjmech v ČR, ale většinu zbytku země to řeší.

K.S.

Ceny bydlení hlavně lezly nahoru protože před deseti lety začali lidi opakovat „Developeeeeeer Baaaaaaaad! Developeeeeeeer Baaaaaad!“ Někdy v roce 2012/13 jsem říkal že to stejné co bylo tehdy na západě se dostane sem, pokud se nezačne stavět a bude se jakákoliv výstavba blokovat, lidi se mi smáli. No a neuplynulo pak ani 5 let a už to začalo. A blokuje se dál i když projekty a zájem stavět jsou.

K.S.

Škrtněte jim rozpočet na červené propisky a jsou neškodní 😀 (Pozor, tělocvikářům třeba odejmout balony a hudebkářkám rozladěné klavíry) U školství není ani tak důležitý počet učitelů, jako počet hodin které učí. Kamarád si kdysi vzal při studiu brigádu výuky informatiky, na kusy počet učitelů stoupl, reálně učil dvě hodiny týdně. Stejně tak to budou navyšovat nudící se učitelé matiky na důchodu. Rambajz tak být nemusí. Hrabat do platů, nevím můžeme to nechat i na inflaci tam kde nejsou inflační nařízení. Možná bych ale začal hrabáním do výsluh v momentě kdy dochází k souběhu s jinou činností. Například (možná to… Číst vice »

Pája

Prozradil byste ředitelkám a ředitelům škol, jak mají při Vašem návrhu plnit to, co po nich chce ministerstvo školství? A kde potom vzit kvalifikovanou sílu, kterou zaměstnavatelé žádají? Pokud nemáte k něčemu vztah, není úplně chytré se k tomu vyjadřovat. Znemožnit se dá i snadněji.

K.S.

Ať zvýší využití prostor budovy. Seženou sponzory, osekají zbytné výdaje a prostředky investují do snížení snížení energetické náročnosti provozu školy. U některých škol by se možná dalo uvažovat i nabídnutí dalších statků k pronájmu a omezení nejádrových aktivit. Ale to platí pro celý státní a veřejný sektor.

Zdaleka nejsou zateplené všechny budovy, zdaleka není všude efektivní osvětlení a zdaleka, ani na velkých komplexech nejsou střechy využity k produkci elektřiny, přestože pro velké instalace už nějakých 5-7 let platí že se cenově pohybují ve velmi zajímavých číslech.

Petr

S dvojím zdaněním běžte do háje. Dvojí zdanění dávno existuje. Akciovce zdaníte zisk, z čistého zisku se vyplatí dividenda a tu příjemci opět stát zdaní… A to nejen těm zlým akcionářům, kteří odlévají zisky do zahraničí, ale i všem tuzemským drobným akcionářům, kteří by si takto rádi za pár let přilepšili k důchodu.

K.S.

Proč bych s tím měl jít do háje? Není spíš problém v tom dvojím zdanění u dividend?

zdenek

Pravicový šašek. Však oni vyhazují všechny a všude. Jako v 50tých. A jediné co hlavně dělají jsou antibabiš zákony. To oni umí.

zdenek

Tihle ti šašci musí měnit všechno aby se měnilo a byli užiteční. Nejlepší politici by byli v podstatě ti. Co nedělají vůbec nic. A to jak na EU, tak cz tak regionální úrovni.. Jakákoliv jejich aktivita je spíš kontraproduktivní. A obvykle vede k bobtnání státu nebo zadlužení. A nárůstů nákladů. Jak firem tak občanů.

zdenek

Tak borci ušetří prý na schodku 80 miliard! Tady seškrtali 10. No a hlavně borci neplatí téměř žádné kompenzace firmám. Na rozdíl od babiše.. To radši nebudou dělat žádné opatření proti viru a nechají vir projít. To je jejich šetření. Ale za babiše to prý bylo 200 mld.. Tak jak to, že mají ušetří jen 80?

kakov

A je vám doufám jasné, že jste vyjmenoval i kroky, které jsou pro koalici spolu nepřípustné? Např. likvidace Švarc systému? Vaporizace platů? Jestliže jednou z prvních starosti současné koalice bylo zvýšit si plat?

Gwann

ale já tam za současnou koalici nesedím. ani nejsem diskutér v jejich žoldu.

že např. modří ptáci daně nezvýší, dokud nebudeme v Řecku, to vím…(taky jsem je nevolil a nikdy nebudu)

Richard R

Zapomněls k těm všem dodat ještě ztroskotance a samozvance, také reakcionář je pěkně slovo do výlevu tak třeba příště

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Mě na tom nejvíc baví, jak kancelářská pakáž, která v životě nepoznala práci, sama sebe považuje za dělnickou třídu. Což dává najevo okázalou podporou bolševiků, StBáků a tykáním.
Na rozdíl od těch, kteří na dráze opravdu pracují rukama a kteří jsou většinou fajn.

K.S.

Malá oprava. Toto neřeší inflaci, ale dluh.

Martin

Tak astavte D6 a D35, kdyz existuje D1, podle dulezitosti, zruste i opravy nekterych silnic…

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Já? No ok, zkusit to můžu.
Nicméně zde se mluví o železnici a je celkem pravděpodobné, že se to dotkne i silnic a dálnic. I když tam ceny podstřeluje MVE Štětí. Pardon, Metrostav Infrastructure.

Qwertz

VV, ANO, ODS, prostě modrá strana = symbol zla… Jako změnu jsem od ODS opravdu nečekal, ale ti ostatní je snad můžou trochu brzdit, vždyť my pamětníci víme odkud vítr vane. Vrcholem absurdity by byl snad už jen návrat „Ferdy mravence“ Bárty na MD.

Pája

V okamžiku, kdy byly v TV zveřejněny výsledky voleb mi došlo, že s železniční dopravou to bude – marně hledám slušný odpovídající výraz. Řekněme špatné? Ale to zdaleka nevystihuje stav, který přijde . Bohužel

Jiří Kocurek
urma

Demagog Jiří Kocurek opět na scéně. Víte Jiří, že hodnota peněz se za ty roky dost změnila? Prezentujete to tady jako ohromný nárůst, přitom to není pravda. Inflace, růst cen a další vlivy řádí jako černá ruka, těch 53 miliard nic nevytrhne, je to jen normální nárůst. Tyto až vekslácké počty a praktiky vás učil sám Václav Klaus starší?

Pája

To rozhodně není zásluha tohoto pětisdružení.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

29 mld. -> 53 mld. Co je na tom nejasné?

Janek

Po letech zdlouhavého a těžkopádného rekonstruování železniční sítě přinesla tahle vláda konečně změnu. Konzervaci současného stavu :-/ Co se v lepších časech stihlo, to se stihlo, nové projekty typu VRT nebo Praha-Liberec můžeme rovnou hodit do koše. Vrahem české dálniční sítě byl Bárta, u železnice to bude Kupka hnoje…

Georg

ale no tak, to chce klid a nohy v teple.

xyz

Bártova „Superkoncepce“ naopak předpokládala vyškrtnutí některých železničních staveb z unijního financování, a to ve prospěch dodatečného zahrnutí do téhož financování pro některé silniční stavby.

(Nakonec to stejně realizováno nebylo, protože Bárta šel pryč + tak jako tak po něm zůstala mj. zastavená výstavba dálnice z Hulína do Fryštáku, stejně tak následkem jeho úspor vzniklo např. vypuštění jedné staniční koleje v – později realizovaném – projektu přestavby žst. Ústí nad Orlicí, takže u nové budovy zbylo prázdné místo.)

Petr

Zrovna ta dálnice D49 se mi jeví jako jedna z nejzbytečnějších. Zlínu neuleví, protože tranzit je naprosto zanedbatelný a za Vizovicema se má stejně stavět jenom střídavý třípruh. Je tedy otázka, jestli má smysl stavět obchvat Zlína a napojení Holešova a Fryštáku na dálniční síť ve formě plnohodnotné dálnice. Jestli by nestačila čtyřproudovka po Fryšták (napojení východní části Zlína) a pak už jen třípruh. Celá stavba by se tak zjenodušila a zlevnila.

Pája

Promiňte, ale mícháte hrušky s jablky. Dálnice moc neuleví centru, na to má být dávno modernizovaná a dostavěná trať a silniční tunely, pravobřežní komunikace a obchvat. Dálnice uleví obcím v kraji, které trpí nadměrnou dopravou a současně zrychlí dopravu na větší vzdálenosti.

Vojta

Bárta právě házel hodně vidle do železnic, mimojiné stopl akci Blažovice – Nezamyslice, což je nejdůležitější část modernizace Brno – Přerov. Tehdy teda ještě s obloukem u Vyškova, ale jak bysme dneska byli rádi aspoň za to:
https://denikreferendum.cz/clanek/5278-barta-zastavil-stavby-na-zeleznici-silnic-a-dalnic-se-to-netyka
Plánované dokončení Stavba
2011 Modernizace trati Blažovice — Nezamyslice

Vašek

Jako za Bárty, stavby zamrazit, přípravu zrušit a nechat dodavatele vyhladovět. Není možné, aby něco tak primitivního jako nasypané kamení a na něm položené pražce s našroubovanými kolejnicemi s nataženým drátem na sloupech nad tím stálo víc jako třeba 1 proudá silnice s osvětlením.

Lubo

A daňový poplatník bude spokojený jak se ušetřilo … za cenu uchování skanzenu. Jak to ze v Rakousku zvládají modernizovat?

Vasek

Jak to, že v Rakousku nemají rozmlacene silnice, že mají mnohem lepší potraviny, nižší daně atd. Asi tam nemají Čechy.

Kodl

Docka se tedy nekdy krajske mesto Zlin extremne dulezite elektrifikace a noveho nadrazi?
Vzdyt ta 200 let stara prochcana budka tam nema jiz vubec zadnou uroven.
Prominte mi, za ta slovicka..

xyz

Má takové nádraží na dosah – v Otrokovicích.

Mimochodem Liberec má nejbližší elektrizovanou stanici mnohem dále.

Pro Zlín žel daň za to, že se začal výrazněji rozvíjet až v době, kdy hlavní železniční tratě již byly postaveny (+ ta „Baťova z Vizovic k Valašské Polance již žel dostavěna nebyla).

Jiří Kocurek

Jo jasně, nádraží 12 km za městěm. To by Praha měla jezdit do Běchovic.

xyz

To je velmi nepřesné přirovnání, mj. proto, že železnice z Prahy vede různými směry. Jen jedním z mnoha je směr do Běchovic. Zato železnice ze Zlína vede jen dvěma směry, z toho jeden je (a žel asi navždy bude) kusý (do Vizovic), a ten druhý tak jako tak vede přes ono „zlínské hlavní nádraží“, totiž přes Otrokovice. Do určité míry můžu v této věci přidat přirovnání k německému městu Solingen – tamní hlavní nádraží (u centra) na lokální trati bylo zcela opuštěno, nahrazeno dvojicí zastávek navázaných na trolejbusovou trať, zato k tamnímu hlavnímu nádraží (na okraji města, ve čtvrti Ohligs)… Číst vice »

xyz

** Přesněji řečeno – k nádraží, které je od roku 2006 označeno jako hlavní (Solingen Hbf., do té doby Solingen-Ohligs), lze z centra města i z dalších městských částí přijet neelektrizovaným vlakem či jednou z dvojice trolejbusových linek. Stejně tak bych ke Zlínu přidal další otázky – po elektrizaci té tratě by tam tedy jezdily přímé elektrické vlaky z… Přerova? A také (s úvratí v Otrokovicích) od Břeclavi? Pokud ano, pak O. K. (i když… pořád by tím nebylo vyřešeno přímé spojení do Zlína z Kroměříže nebo z Uherského Hradiště). Pokud by ale mělo vozební rameno Os vlaků zůstat od… Číst vice »

Pavel Skládaný

Tak především by měl vzniknout hodinový takt rychlíků Brno-Kojetín-Kroměříž-Zlín (po plánované elektrizaci Kojetín-Hulín). Žádný přestup, až do centra Zlína.

xyz

… a po plánovaném zdvoukolejnění od Blažovic přinejmenším po Kojetín + až po zkapacitnění brněnského uzlu. Jinak by se ty rychlíky stejně nevešly na stávající koleje.

(Plus si dovolím polemizovat, že není automatické, že by pak MD tyto rychlíky skutečně objednalo, nota bene v 1h taktu.)

Pavel Skládaný

Pak se tedy asi řiďme slovy klasika, který doporučuje, že nejlepší je nic nedělat. Kdo nic nedělá nic nezkazí a zaslouží proto prémie.

Pája

Vy jste se probudil teď? Doporučil bych Vám vyhledat si na netu důvody a čtením několik hodin strávit.

Gwann

tak nehvizdy a brno vídeňská se plánovat začaly… 🙂

Kodl

To snad ani nemůžete myslet vážně a těmi Otrokovicemi….

xyz

Do nemalé míry to myslím vážně. Zejména s tím ohledem, že jediná trať, po které se dá z města Zlína někam vlakem dostat, vede tak jako tak právě přes Otrokovice. Dále s tím ohledem, že vedení nějaké rychlíkové/expresní linky do města Zlína je tak jako tak sporné, protože taková linka obslouží „jen“ město Zlín (a to dost možná jen jedno jeho nádraží, přičemž jde o město umístěné do nemalé míry v západo-východním směru, takže reálně těch obsluhovaných stanic je potřeba víc) na úkor např. obsluhy všeho mezi Otrokovicemi a Luhačovicemi. A vlaky EC v ose od Břeclavi na Ostravu tak… Číst vice »

Pája

Dovolím si připomenout, že je nanejvýš vhodné například změnit vozbu Zlín – Kroměříž a Zlín – Staré Město. To je bez elektřiny tak nějak mimo, stejně jako jízdní doba MHD do Otrokovic. Nezapomínejte, že Zlín začíná už Příluky a odtud už sbírá cestující, ovšem trať je sbírá opravdu už od Vizovic. Bohužel jako obvykle je v Praze vidět hlavně na dopravu v Čechách. Neschopnost postavit trať z Vizovic je jiná liga. To blokovali Vsetínští ve chvíli, kdy naopak měli zabrat a už se dávno mohlo jezdit. S nimi je obecně domluva složitá. Ovšem to neznamená, že Zlín zase odstrčíme a… Číst vice »

xyz

Naopak – bez elektřiny by bylo možné zavést přímé vlaky Kroměříž – Zlín či Zlín – Uherské Hradiště (pozn. proč jen Staré Město) už dávno. A nebylo by potřeba se na cokoliv vymlouvat (např. i pak na chybějící dráty v Kroměříži či v UH).

Pája

Zlín – Kroměříž už jezdí nějaký ten pátek. Regionoha i na koridoru.

Petr

Proč ne? Vystoupíte v Otrokovicích, sednete do trolejbusu a jedete kam potřebujete. Myslím si, že úplně není koncepční, aby všechny vlaky zajížděly do Zlína nebo aby v něm končily. Když vezmeme takový vlak z Prahy, proč by měl končit ve Zlíně, když může zastavit v Otrokovicích a pak pokračovat směr Uherské Hradiště a Uherský Brod. Já jsem z Uherského Hradiště a jako naše hlavní nádraží považuji Staré město u Uherského Hradiště. Odtud se dostanete kamkoliv – Praha, Brno, Ostrava. A opravdu by mě nenapadlo chtít, aby rychlíky a IC zajížděly do Uherského Hradiště, když se tam mohu dostat MHD nebo… Číst vice »

Pája

Klidně i hodinu trolejbusem. Jo, jasně, pohoda. To bylo na palici už za minulého režimu. V současnosti občas raději přetrpím Regínu. Je úsměvné vidět dálkové vlaky čekat v Otrokovicích na zpožděný motorák od Vizovic, ale on za jednokolejku a přenášení zpoždění z jiných vlaků z Otrokovic nemůže. Druhou kolej začal Baťa budovat v roce 1935 . Podle Vás byl asi úplně blbej, zato škrtači odjinud jsou géniové….

xyz

Nemusí to být trolejbusem. Může to být i po (klidně i neelektrizované) železnici jedoucí v 30min. intervalu a znamenající přípoje v Otrokovicích vůči všem relevantním vlakům.

Eventuálně s 1 – 2 cíleně vybudovanými výhybnami či dílčími dvoukolejnými úseky.

K.S.

Do Zlína jsem měl teď nějaké cesty a ono tam sice místo na ty výhybny a dvojkolejné vložky je, třeba u mlýna by to asi šlo celkem lehce, pokud se tam ty vlečky už nepoužívají, tak je to jenom otázka „jedné výhybky“, ale hned vedle máte Malenovice. A to je tak nějak všechno co by nebyla větší akce která by se rovnala přestavbě tratě.

Pája

Nejdražší je zdvoukolejnění . Bez toho se nedá už nic. V Otrokovicích čeká jedna Regína na opožděný koridorový vlak, další čeká v Malenovicích, protože je to jednokolejka a na ni čeká rychlík. Denní zjev. Ale kvůli špatnému ministrovi dopravy to tak má zůstat?

M M

Vždyť je to de facto jedno souvislé město…

Pája

Pokud chcete na východ, tak 30 km do Vsetína. Vy jeden „na dosah“

xyz

Pokud kdo chce jet ze Zlína na východ, tak buď pojede vlakem, ale každopádně oklikou (= elektrizace zlínské trati mu v tom nepomůže), anebo pojede jinak než vlakem.

Pája

Nebo autem či busem Vsetín a na Slovensko odtud. Snad si za ty dlouhé desetiletí už od Husáka pamatuju, jak tam jezdím, ne?

Pája

Já měl na mysli kompletní rekonstrukci i s dostavbou na východ.

Y.K.

No jo, když se člověk podívá na poslední objemné a drahé modernizace a optimalizace, tak kromě stále stejných dodavatelů technologií, což konkurenci nepřidá, nelze přehlédnout, že není v jejich rámci ani projektováno ani osazováno ETCS. Což znamená další separátní projekt, další překopávání, tahání kabelů a úpravy zabrzař, do toho se ještě (kvůli zpoždění celého projektu ETCS) většinou osazují kolejové obvody a kódování pro LS a Mirel, což jsou odhaduji stovky milionů na vybavení co se do poloviny desetiletí „vyhodí“. Nemluvě o tom, že když projektují konfigurace stanic a návěstidel „postaru“ bez výpočtů pro zabezpečovač s kontrolou rychlosti, tak se pak… Číst vice »

rhol

Očekávám hyperaktivitu pana Šípa. 😂

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Jsme dva.

Qwertz

Karla Šípa? Jako že pozve do Všechnopárty Kupku, Svobodu a nějakého zástupce stavbařů?
Pozn. Ironie

zdenek

Taky se bojím.

Michal

SŽ by v prvé řadě mělo pochopit, že rekonstrukce nádraží by měla být na posledním místě a ne prvním. Covid jasně poukázal na to, jak „užitečná“ je rekonstrukce některých nádraží/zastávek.

xyz

– Rekonstrukce stanic co do zřizování ostrovních/poloostrovních nástupišť má příznivý vliv na bezpečnost provozu + znamená přívětivý přístup pro cestující s pohybovým omezením, s kočárky, objemnými zavazadly atd.

– Rekonstrukce staničních budov znamená mj. snížení jejich energetické náročnosti (zateplení, nová okna atd.). Tzn. jde o investici do budoucích úspor.

Michal

Řekněte mně prosím, jak mně pomůže, když někdo o pár stanic dál rekonstruuje nádraží? Neříkám, že je to vyloženě k ničemu, ale pokud trať zrychlíte potažmo přidáte druhou kolej (pokud tam chybí), tak pomůžete všem. Zato rekonstrukce nádraží pomůže jenom konkrétním lidem. I když, jestli se to pomocí dá nazvat, poněvadž rekonstrukce zastávek na potupných tratích nic nezlepší.

xyz

I zrychlení tratě pomůže jen konkrétním lidem – těm, kteří v tom vlaku jedou. Plus jen v případě, že ten vlak vůbec bude schopen dosáhnout té zvýšené rychlosti (tzn. ne např. zastávkový vlak mezi Brnem a Střelicemi, když má každého 1,5 – 2 km zastavovat).

Taky platí, že to „přidání druhé koleje“ je obvykle dražší než rekonstrukce průměrné staniční budovy.

Tzn. tak trochu falešná dilemata (pominu-li, že může být žádoucí provést obě stavby v koordinaci, pakliže je do staniční budovy tak jako tak zasahováno např. kvůli instalaci nové technologie zab. zař. provedené v rámci modernizace té které tratě).

watslaw

– zrovna ten přístup pro kočárky nebo lidi se zavazadly se po peronizace leckde spíš zhoršil (čímž nezpochybňuji benefity bezpečnostní a pro plynulost dopravy)
– pisatel měl na mysli zřejmě hlavně ty budovy – ty skoro miliardové částky na jednu budovu (nebo třeba půlmiliarda za Bystřici pod hostýnem) – se fakt budoucími úsporami nikdy nezaplatí a podíl železnice na dopravě to nezvýší. A zrovna u tepla by se mohlo začít termoventily za pár korun, aby se nevytápělo na 30 stupnů, ale jen temperovalo třeba na 10-15 v čekárně, a 25 v pokladně.

xyz

Bystřice pod Hostýnem je jeden z mnoha případů, pravda možná sporný. Pak je řada dalších případů jako např. Karlovy Vary (odstranění 70letého poválečného „provizoria“!), dále různé stanice, kde došlo ke zmenšení či dokonce odstranění nadbytečné velké staniční budovy (namátkou Uničov, Bojkovice, Křižanov; zanedlouho snad i Velké Meziříčí). Což je další aspekt investic do úspor nad rámec zmiňovaného zateplení budovy či výměny oken). A zrovna v Křižanově bylo velmi žádoucí, že zásadní změna vestibulu proběhla souběžně s přestavbou nádraží, protože obě stavby samy o sobě (demolice původního vestibulu vs. rekonstrukce sudé kolejové skupiny) si vyžádaly omezení v přístupu na nástupiště, takto… Číst vice »

Jiří Kocurek

Termoventily jsou to poslední, musel by se spolu s nimi vyměnit i kotel. A v tu chvíli je lepší udělat i zateplení a s ním opravit i střechu, aby do té izolace nezatékalo.
Ale šlo by snížit výkon kotle, topit na 15 v celé budově, jen u pokladen přímotop. Vyjde to levněji, než topit na 25 celou tu haluznu.

xyz

Mimochodem, stavba Střelice – Zastávka zatím ani nemá stavební povolení (zvláštní – u stavby bezprostředně navazující na jinou stavbu, obojí prováděné coby jedna investiční akce na základě jednoho územního rozhodnutí) a důvodně lze očekávat, že to stavební řízení nebude bez námitek (pakliže se Voda z Tetčic nepřestala angažovat).

V tomto světle se (přinejmenším prozatímní) „revize“ realizace úseku Střelice – Zastávka může jevit i jako nerealizace něčeho, co by v plánovaném roce 2023 tak jako tak realizováno nebylo, i kdyby na to prachy přiděleny byly.

Georg

fakt to nema SP? taky ziju v dojmu, ze je to jedna akce s pauzickou uprostred…

xyz

Ha, omlouvám se za neaktuální informaci; stavební povolení vydáno 2. 2. 2022, viz https://www.streliceubrna.cz/assets/File.ashx?id_org=15743&id_dokumenty=12674

Jsem zvědav, jestli tedy proti němu nepřijde nějaká ta námitka.

Pavel Skládaný

No proto.

Alois

Ale prd, známe ODS. Jde jenom o to správně přesměrovat zakázky.

NightmareFreddy

Tak je fakt, že pokud se vrátí Řebíček, tak se třeba něco postaví … Ale nevím, jestli se neangažoval spíše do silničních staveb 😀

Georg

angazoval se do vsech…

Jiří Kocurek

Přesně: Sudop, Metrostav, předtím si 2 volební období nešáhli na zakázku… eee měli jich až příliš?

Koumes

No jistě, ODS ta furt něco někam směruje, zato takový Faltýnek, ten vůbec nic nesměroval, ten jen hlídal na UOHSu, aby bylo vše korektní a spravedlivé, že?

LKB

Brno – Prerov je prece v planu VRT, to je nesmysl odsouvat… A zdvojkolejnovani je na mnoha mistech tou hlavni investici, ktera se vubec da udelat. Jak dokazuji desitky diskuzi tady pod clanky (i clanky samotne), krizovani vlaku je velkym rizikem havarii pri nedodrzeni povinnosti strojvedoucim nebo jinou osobou a hlavne velkym zdrojem zpozdovani, kdyz uz jeden z krizujicich se vlaku zpozdeni ma od predtim…

Dušan

Odložení Brno-Přerov na YINDY by dle mého názoru bylo naprosto logické, neboť: – stavba finančně do dnešní doby nakynula oproti schválené SP do obludných rozměrů – ve schválené SP se počítalo s cca. 32 mld. Kč., aktuální cena je cca. 60 mld. Kč a stále roste podobně jako Nemaše – to za prvé, – za druhé ekonomika celé té stavby je přímo závislá na realizaci ŽUB Brno z pohledu počtu a trasování spojů, bez ŽUBu je to totální ekonomický „provar“ pro rychlík R8 po hodině, R12 po 2 hodinách a osobáky Přerov – Nezamyslice to ekonomicky nevychází, – na ŽUB… Číst vice »

xyz

K těm vlakům, které by po zmodernizované trati jezdily, jste zapomněl přidat Os vlaky v úseku Křenovice h. n. – Vyškov.

Jejich přidání do tohoto úseku nezávisí na kapacitě brněnského uzlu, protože už v tom uzlu tak jako tak jsou. Jen by došlo k jejich (opětovnému) prodloužení do Vyškova (tedy v situaci, kdy stejně nedojde k realizaci Křenovické spojky, která by tyto Os vlaky odklonila jinam).

A zrovna Boskovická spojka (i když její realizaci v navržené podobě považuji za spornou) na ŽUBu moc nezávisí, ostatně 15min. interval Os vlaků směrem na Blansko je možný i ve stávajícím ŽUBu.

Dušan

OK, na ty osobáky jsem opravdu nějak zapomněl, ale Boskovická spojka je závislá (minimálně nepřímo) na trasování linky S2 minimálně v dlouhodobém výhledu kdy se plánuje osa Letovice/Boskovice – ŽUB – Zastávka u Brna.

Lektor

Boskovicka spojka se živém nijak nesouvisí, buď budou Od končit Rájec/Skalice nebo pojedou až do Boskovic.

xyz

To, jestli S2 bude od severu končit v Brně hl. n. či bude protažena kamkoliv dál, nemá na počet vlaků na Boskovické spojce žádný vliv.

Navíc, S2 je dnes (jasně, vyjma letošního GVD) vedena dále do Sokolnic + Křenovic, tzn. toto protažení spojů už tam je dnes.

Přesměrování S2 do Zastávky je na úkor Sokolnic/Křenovic.

Dušan

Takto, férově nevylučuji, že máte pravdu, musel bych se podívat s jakým počtem spojů uvažovala schválená SP Boskovické spojky, zda se počítalo ve střednědobém/dlouhodobém horizontu s nějakými vyššími čísly na lince S2 než je dneska nebo ne – pokud by to kopírovalo dnešní stav, pak ano – souhlas s Vámi..

Jiří Kocurek

V Brně by pomohly spojky v Komárově, čímž by se zkrátila Černovická spojka na polovic. Ale už před 70 rokama se řeklo, že by to byly vyhozené peníze, protože bude odsun. Nyní je nutné nádraží odsunout, protože spojky by znamenaly vyhozené peníze, když bude brzo odsun.

PS: Když se dá v lichou hodinu vyjezdit 1 pár Olomouckých R, tak proč by to nešlo v sudou hodinu?

xyz

Olomoucký R odjíždějící z Brna hl. n. v S:18 h by byl v kolizi s protijedoucím vlárským Sp vlakem, přijíždějícím do Brna hl. n. v S:33 h. A posunutí odjezdu na dřívější čas by nebylo možné, protože v S:14 h odjíždí z Brna hl. n. vlárský Os. Obdobně v opačném směru, když by měl do Brna hl. n. v L:43 h přijet R z Olomouce, tak by nemohl v L:28 h odjet (jak tomu nyní je) z Brna hl. n. vlárský Sp. Resp. ledaže by byly jízdní doby vlárských Sp uměle rozvolněny tak, že by z Brna hl. n. odjížděly… Číst vice »

zdenek

A) ono za těch 10 let keců ceny stavebních prací dost rostly.
B) Oni tvrdili, že kapacita bude málem až nedostatečná. Nebál bych se nevytížení nebo nějaké ekonomické nevýtěžnosti. I když oni si hrajou s čísly různě, co jiného by mělo být návratnější. Navíc i s Cargem.
C) Je podle mě pravděpodobné, že víc vlaků začne jezdit na jih přes Brno.

Gwann

napadá mne ale jedna pozitivní věc….určitě nebude na nové nádraží v Brně

xyz

To by nebylo ani tak, ty desítky miliard.

Jirka

Kéž by, sice Brno potřebuje větší nádraží, ale nové na zelene louce jsou jen vyhozene peníze, pokud by tam VRT nezastavovalo.

tarten

Samozřejmě je v plánu, že tam většina VR vlaků má zastavovat. Nesmíte se nechat zpitomět nějakým Babiš DNES.

Jiří Kocurek

Brno-Dolní nádraží je zelená louka? https://mapy.cz/s/karonerozu

Gwann

tak zelená louka rozhodně ne, ale horoucí pekla to jsou….

stačilo nerušit spojku mezi horním a dolním….a udělat nové horní podél ní. stejně šlo vše kolem spojky během cca 20 let postupně k zemi. a mohla se užít původní výpravní budova, možná i část perónů např. pro vlaky na Jihlavu atp.

Gwann

a ted jen odstihat ty kteří vylepili ty desítky milionů za papíry do supliku

watslaw

To nevadí, ale na zbourání toho starého se peníze najdou :>

Jan

Chtěl bych vidět kdo bude mít koule na to bourat staré nádraží před postavením nového.

Gwann

zvláště když má památkovou ochranu a je pronajaté soukromé firmě (napojené na místní ODS)

Karl vB.

Však proto se taky plánuje VRT na Brno – Vídeňská. 🙂
https://nasregion.cz/nejrychlejsi-vlaky-maji-nove-hlavni-nadrazi-mijet-brno-se-zlobi-253898/

NightmareFreddy

Jiří Svoboda uvedl, že aktuálně je „pod čarou“ celkem devět projektů, u kterých není jasné financování. Jde například o … modernizace trati z Brna do Přerova // Nachrují s VRT a nejsou schopni ani postavit konvenční trať na 200 km/h, která tady měla původně stát již před několika lety. To jim skutečně tu obnovu železnice někdo věří? 😀

J.K.

Jo, věří. Podstata článku je, že nechtějí nechat růst ceny neomezeně vysoko s tím, že je to prostě jedno a peníze automaticky jsou . To je myslím správně…

NightmareFreddy

Necítíte v tom tu ironii? Věří v to, že bude obnova železnice díky tomu, že stopnou modernizaci železnice a výstavbu dalších tratí 😀 Nebo si vážně myslíte, že Kupka najednou docílí toho, že se objeví zcela noví dodavatelé a najednou ceny budou klesat? 😀

jura

Takze radeji nechame ceny rust do takove vyse, ze nakonec stejne budeme schopni leda zrusit za 40MLD jeden prejezd.

NightmareFreddy

Vše je jen otázkou nabídky a poptávky. Pokud Kupka není Harry Potter a nevykouzlí nové dodavatele, tak výsledkem bude (a ono to tak dopadne), že se nakonec nepostaví nic. Ale obalí se to krásnými řečmi „my se snažili“.

Jiří Kocurek

A to je právě taková ta věc: Možná by semka mohly přijít i rakouské firmy. Subdodávky od rakušanů problém nejsou. Že by se jako reference uznávaly stavby typu Westbahn…

Mirek Zv.

Třeba ta firma, co modernizovala Nowi Sad – Bělehrad. Jen škoda, že to by suverénnímu státu ti nahoře nedovolili.

Lektor

Tak to je naprosto jednoduchá ekonomie. Ceny rostou když poptávka převyšuje nabídku. takže můžeme snížit poptávku nebo navýšit nabídku. MD se rozhodlo pro snížení poptávky, tedy nebudeme mít nic ale levně. U druhé varianty je problém především v nedostatku zaměstnanců, protože prostě v ČR nejsou. A taky v určité neochotě stavebních firem je navýšit, především z toho důvodu, že se bojí že stát nebude do železnice dávat stejný objem peněz a oni by ti lidi zase musely propouštět což se tedy potvrdilo.

Lektor

Pohádky o zahraničních firmách, jež sem chtějí a my jim v tom branime, nechám na jiných, já žádnou takovou formu neznám.

NightmareFreddy

Přesně tak 🙂 … Nárůst cen je problém, ale vystihl jste to přesně, buď snížením poptávky nebo zvýšením nabídky. Nabídku zvýšit MD může jen těžko, takže se vydalo cestou nižní poptávky, což sice sníží (teoreticky) cenu staveb, ale zároveň se slibované stavby nepostaví. Já jsem skutečně zvědavý, kdo tady vybuduje tu VRT, když nejsme schopni dostavět ani jiné klíčové úseky na železnici 🙂

Jan

Je na čase transformovat naši profesionální armádu na profesionální železniční vojsko, tím se dá nabídka zvýšit 😉

David

To funguje pokud nemáte monopoly. A železniční stavitelství je plné monopolů.

Gwann

s tou přerovkou a druhou půlkou trati do zastávky si snad dělají jen srandu….

přetížená, pomalá jednokolejka s takovými parametry, že je skoro jedno zda se jede přes Nezamyslice nebo vyhlídkovou jízdou přes Břeclav.

A o naprosto zmařené investici půlky trati na zastávku ani nemluvě. krom jiného….to přináší problémy s provozní konceptem na trati.

opravdu, nádherné….
ale hlavně že máme v Lužci zvedací most, opravená mnohá bezvýznamná nádraží (či nádraží, co nebylo třeba opravovat) a hlavně, že opravujeme za iks miliard budovu nádraží Pardubice. vždyť za to mohl být dodělaná zastávka.

jo, a jsem zvědav na ETCS….

xyz

Zvedací most v Lužci nad Vltavou nebyl investicí z rozpočtu železniční infrastruktury, tzn. jeho nerealizace by nepřinesla v tomto rozpočtu žádnou úsporu.

Gwann

jasne a proto se mohlo z jiné kolonky vyhodit 120 mio. za to by se dala pořídit spousta jiných užitečných věcí…na vodě i kolejich

xyz

Tak předně předpokládám, že kdo umí kritizovat zvedací most v Lužci, tak umí kritizovat celou stavební akci z rozpočtu vodních cest, znamenající i výstavbu dvou dalších, silničních zvedacích mostů.

Gwann

celé akce plavebního kanálu mi přišla a nadále přijde poněkud megalomanská a nesmyslná. kdesi jsem se tu už vztekal…(a dostal vynadáno, že nechápu benefity turistických lodí v praze)

Jiří Kocurek

Šlo to přes ten samý SFDI.

Cracatit

Brno – Zastávka je bez dodrátování zbytku dost paskvil a zůstaly by motoráky tak, jak jsou, protože by nedošlo k pokrytí celého ramene.
No a Brno – Přerov pod čarou, tak to už je totální nonsens.

Kuba

Nezůstaly, mělo se přestupovat v Zastávce.

Lukáš Chytil

A na co, když dráty končí ve Střelicích?

Pavel Skládaný

Paskvil je hlavně hotová elektrizace Brno-Střelice a zahájená druhá kolej ze Střelic do Zastávky, aniž by se pokračovalo (resp. akce v úseku Střelice-Zastávka dokončila). Tady hrozí zmaření investice v řádu miliard.

xyz

Dráty končící v Zastávce nejsou o moc menším paskvilem než dráty končící ve Střelicích.

Odhlédneme-li od drátů samotných, pak potenciálně i „pouhá“ modernizace z Brna-H. Heršpic po Střelice má své přínosy – provedení koncentrované údržby, zřízení dvou nových zastávek (to, že na jednu z nich v Brně nic nenavazuje, není chyba Dobré správy), zřízení autobloku (= vyšší kapacita + propustnost tratě), peronizace Střelic (= bezkolizní jízda protijedoucích vlaků), náhrada mechanických závor na brněnském zhlaví žst. Střelice automatickými (= zkrácení doby uzavření přejezdu při jízdě každého z vlaků), zabezpečení některých přejezdů závorami (Troubsko, Brno-Starý Lískovec, Brno-Bohunice).

Pavel Skládaný

To je jen slabá útěcha, dotažení stavby do Zastávky je velice žádoucí především kvůli přestupnímu uzlu a druhá kolej pro zvýšení plynulosti provozu (toho času stráveného křižováním vlaků v Tetčicích a kvůli zpoždění…). Kus práce na druhé koleji bylo již navíc na výjezdu ze Střelic uděláno.

xyz

Zrovna v Tetčicích se toho času (už asi od prosince 2019) vzájemně nekřižuje skoro nic.

Přestupní uzly jsou mimochodem i v Rapoticích či Náměšti (srov. s tvrzeními o „dotažení drátů“ pouze a právě do Zastávky).

Ale samozřejmě jinak souhlas s tím, že ukončení stavby ve Střelicích moc smysl nedává, ale v předchozím komentáři jsem reagoval na ta tvrzení o „zmaření investice“.

Dušan

Ale k tomu zmaření by samozřejmě došlo, protože ta stavba je ekonomicky v SP počítána jako celek Brno – Zastávka u Brna pro střednědobý horizont, tj. není provedeno ekonomické hodnocení pro etapu Brno-Střelice jako je tomu třeba u stavby Pardubice – Hradec Králové, kde je vyčíslo ekonomické hodnocení po pouhou etapu Stéblová – Opatovice nad Labem-Pohřebačka s vysokým ekonomickým ziskem bez souvisejících etap – tj. Opatovice-Hradec Králové a Pardubice – Stéblová.
Pouhý úsek Brno-Střelice ekonomicky sám o sobě nevychází, bohužel.

xyz

Opět i zde se nabízí otázka, jak je tedy vůbec možné, že to celé je realizováno „na dvě stavební povolení“, když je ekonomické hodnocení počítáno na celou stavbu.

Dušan

Nemáte úplně pravdu, protože v tomto nedodělaném stavu je například budování kapacitního autobloku zcela nadbytečné, neboť autoblok je NUTNÝ pouze v dlouhodobém časovém řezu, kdy vzniká dlouhý mezistaniční úsek ŽUB – Střelice se zastávkami Vídeňská, Lískovec, Ostopovice, Střelice dolní a z důvodu délky úseku (cca. min. 13 km) zde není možné z dopravní technologie mít automatické hradlo s návěstním bodem.

xyz

Autoblok je přínosný už v dnešní podobě provozu, kdy mezi Brnem a Střelicemi jedou okolo sudé celé hodiny tři vlaky za sebou ve svazku, přičemž při mírném zpoždění každého z nich lze tímto zajistit kratší sled jízdy mezi dvěma vlaky jedoucími za sebou.

Gwann

cílový stav mělo být do zastávky
že je i to z jistého hlediska podivnost, to se připustit dá.

ale opravená zadrátovaná trať jen do Střelic je naprosté spláchnutí pár miliard do záchodu

xyz

Dobrá správa si za to ale do určité míry může sama – že vůbec připustila rozdělení realizace té stavby na dvě menší části, bez souběžné realizace najednou.

Gwann

dobré správě to je buřt. nejsou to její prachy, žádné totiž nemá. rozhazuje NAŠE prachy.

za ty miliardy se mohly zprovoznit parní mašiny v půlce evropy…a bylo by to užitečnější než tohle torzo.

Mirek Zv.

Ale no tak, přece víme, že u dálnic do pustiny tenhle princip funguje výborně. Tak proč by nefungoval tady.
Blbé je, že kvůli téhle vládě zakyslíků v devadesátkách přijdeme o ty poslední roky, kdy se dá z Evropy vydojit nějaká dotace.

Karel

Pokud se nebude dál stavět do Zastávky, tak jsou to vyhozené 2,6 mld. korun. JhM kraj plánoval jedno rameno s Pantery právě do Zastávky. Projdeme-li si trať do Střelic tak vidíme to plýtvání při projekci stavby. Na každé zastávce technologická budova, plno kamer, dlouhá nástupiště, kde se motorák s jednim vagonkem úplně ztrácí. A stanice Střelice? Elektrifikováno pět!!! staničních kolejí, na které žádný elektrický náklad nepojede, neb do skladu PHM jezdí cisterny s dízlem soukromníka a žádná průběžná nákladní doprava není, mohutná technologická budova, opět dlouhá nástupiště, podchod pro caa pět lidí co tam nastupují na vlak a zhlaví na… Číst vice »

xyz

– Na části Os vlaků (a to těch ve špičce) na trati č. 240 jezdí dlouhá 4vozová souprava, tzn. údaj o „motoráku s jedním vagónkem“ je zavádějící. – Zatrolejování dvou staničních kolejí žst. Střelice nad rámec kolejí s nástupištních hranou jsou drobné vícenáklady v rámci celé stavby. Pozn. nikde není psáno, že by nákladní vlaky nemohly začít být vedeny elektrickou trakcí. – Třívozové elektrické jednotky tam určitě jezdit nebudou. Jednotky „Moravia“ jsou objednány v počtu 31 ks čtyřvozových a 6 ks dvouvozových. P. S. Z toho co píšete, může vyznívat, že plýtváním je celá elektrizace tratě do Zastávky, a to… Číst vice »

Jiří Kocurek

Tam koment, opravené koleje a nové zastávky pomůžou i tomu nafťáku. Nebo snad jsou vyhozené peníze za reko Vláry, protože tam není drát?

Vechtr

Pan ministr si asi neuvědomil, že už není tiskový mluvčí, ale ministr.

Pája

👏

Medvěd

Obrovský rozdíl mezi železnicí a silnicí je v technologiích a souvislostech s nimi. U železnice potřebujete mít odborníky v oblasti zabezpečovacího, sdělovacího zařízení, trakčního vedení, silnoproudé technologie…a kdo, se v této oblasti pohybuje moc dobře ví, že specialistů je čím dál tím méně (odchody do důchodů a mladých ze škol moc není). Proto se není, čemu divit, že dodavatelé těchto profesí si v podstatě diktují svoji cenu. A pokud bude chtít stát mít v této oblasti konkurenci musí začít od studentů…jenže politici vidí pouze do konce svého volebního období ….

Ingot

Myslím, že se tenhle problém obecně nevztahuje jen na technologie. Co se týče infrastruktury jako takové, personálně na tom není o nic líp..

Medvěd

Souhlasím.

Pája

….což v praxi znamená podporovat školství. Takové souvislosti škrtačům nikdy nedocházely.

ksz

A důvod, že se staví na tolika místech, že už stavební firmy prostě nemaj kapacity, ten nikoho nenapadl ?

Lektor

Další věc je, které zahraniční společnosti sem chce přivést. Francouzskou Eurovii, rakouské Strabag nebo Port, švédskou Skansku, španělské OHLA nebo zase jako ŘSD italsko- turecko- kazachsske konsorcium?

původní Jakub P

Jestli to neni tim, ze i kdyz tu vsichni zmineni jsou, v CR musi prevaznou vetsinu materialu brat od „jedinych spravnych“ dodavatelu. Zaby na prameni, ktere by potrebovaly konkurenci jako prase drbani, muzou klidne sedet o patro niz…

Lektor

Stále do nekonečna se opakující blábol…

Jiří Kocurek

Mě by opravdu zajímalo, kolik stojí pražec v Rakousku a kolik v ČR. Jeden běžný pražec typu B91 či ekvivalentní.

xyz

Možná ty Maďary, kteří v roce 2015 nezvládli realizovat „odstranění propadu rychlosti“ mezi Hanušovicemi a Lipovou Lázněmi (takže tam 4 měsíce byla zbytečná výluka, aby to o rok později realizoval jiný zhotovitel, a to při 7měsíčním vyloučení provozu). 🙂

Ppp

Ono je to je to těžký když Ažd dovolili postupně skoupit veškerou konkurenci jako například Signalbau,Duo. I u nového Etcs se hlavně Ažd bálo že nebudou mit korýtko naštěstí pro ně jim ten kšeft zachránili. Tak že dokud sem nepozveme velkého konkurentka třeba Bombardier tak ceny se budou jen zvyšovat. Neobejde se to však běž personálních změn ve správě železnic má totiž Ažd svoje lidi kteří jim ochotně přihrávají zakázku. Nejmenovaný přednosta dopraváků za bývalé OŘ Olomouc by mohl vyprávět jak vrcholným manažerům referuje výhybnu Dluhonice.

Hasler

Bohužel, pro zahraniční výrobce ETCS (A je jedno jestli traťová nebo OBU) je náš rybníček i když se celkem svižně vyvíjí, pořád malý. Pro spoustu zákazníků je například problém v tom, že velcí hráči pro ně nechtějí složitě upravovat systém. Na požadavky jim žeknou, že se jim to prostě nevyplatí to přizpůsobit na míru a buď chcete nebo ne. Pak se zákazníci obrátí na toho kdo jim tu implementaci slibí (CZ Loko, AŽD…)

Lektor

Tak super, skrtneme přípravu nejvýznamější modernizaci v zemi a a už rozestavěné modernizace dvou opravdu příměstských tratí – to jsou priority!!!

Andrej

Pokud se nastavi jasna kriteria, tak Brno-Prerov snad musi vyjit. Nebo ne? Tak co jineho?
Jako uznavam, ze s prioritizaci se musi neco udelat, delaji se podruzne a drahe projekty, vyluk je prilis, ceny narozdil od RSD vyrazne narostly, takze jeste Krupku nezacnu volat „druhy Barta“, ikdyz jeho slovnik zacina byt hodne podobny.

tarten

Proč? Jasná kritéria neznamená vůbec automaticky správná kritéria.

Jiří Kocurek

Ovšem je nutno vzít v potaz, že nejasná kritéria budou sotva správnější.

Vojta

Rozhodně jsou připravované i jiné projekty, jejichž přínos je nesrovnatelně nižší než modernizace Brno – Přerov. Pokud chceme zůstat na Moravě a navíc na východ od Brna, tak je to třeba elektrizace Vláry. Jistě do budoucna užitečná věc, ale časová úspora tam nebude taková, spojuje mnohem menší města a navíc částečná modernizace (Blažovice – Nesovice) už proběhla v roce 2015.

xyz

Plus navíc už nyní ta trať je dvoukolejná a také platí, že ke zvýšení počtu spojů nebude moci ani poté dojít (resp. ona i dnešní kapacita tratě Blažovice – Veselí nad Moravou není ani zdaleka využita) kvůli omezené kapacitě brněnského uzlu.

Pavel Skládaný

Ono je jedna věc, že něco „ekonomicky vyjde“ a druhá věc, zda jsou v peněžence na tu výhodnou investici vůbec reálné peníze.

JiriP

Doufám, že informace o trati Brno – Přerov pod čarou je nějaký omyl, který se vysvětlí. Ta modernizace je důležitá i z pohledu VRT (Praha -) Brno – Ostrava. A pokud ne, mám velké obavy Například o další projekty typu NemaŠe nebo trať z Prahy na HK a dál na Choceň.

Lektor

Tak je jasné pokud se všechny tyto stavby odloží, tak samozřejmě se musí odložit i všechny stavby co měly přijít po nich.

Daniel Jablonecký

Odložení neznamená zrušení. V mnoha případech není realizace o 2 až 3 roky později žádnou tragédií.

xyz

Předně, modernizace tratě Brno – Přerov je už i tak odložena o X let. (Mimochodem, proč? Tam přece žádní odporní kverulanti z Tetčic či Děti Země neměli žádné námitky… Tak snad jen nedávno ten „kverulantský“ městský úřad v Chropyni)

A taky – s ohledem na kapacitu brněnského uzlu, znamenala by nyní realizace stavby mezi Brnem (resp. reálně Blažovicemi, že) a Přerovem „jen“ zrychlení, nikoliv reálné zkapacitnění (resp. na trati jako takové samozřejmě ano, ale počet spojů by stejně nemohl být nijak zvlášť navýšen, protože by se nevešel do brněnského uzlu).

Gwann

myslíte, že když už je odložena o 30 let, tak to počká?

tarten

U starých projektů bych se bál, jestli se tam místo ETCS a 25 kV~ neřeší spíš dostatečně vydatný zdroj pro vodní jeřáb…

Mirek Zv.

Do kdy že jsou dotace z Evropy?

tarten

Dotace EU už skončily. Několikrát.

Jiří 3

S odložením modernizace 331 jsem už smířený.

Pája

Když jsem tady psal, že projekt je příliš dlouho zdržován a nakonec jako obvykle ho NĚKDO Z PRAHY odloží, tak to jsem schytal mínusů 😃

Jiří Kocurek

Měl se začít jeden jediný úsek, nikoliv stavba v celé délce. SŽ má v mapě už posunuté termíny, Nezamyslice-Kojetín má jít ve stejnou dobu jako Vyškov-Nezamyslice a Kojetín-Přerov, nikoliv v předstihu.

xyz

“ aktuálně je „pod čarou“ celkem devět projektů, u kterých není jasné financování. Jde například o pokračování modernizace trati z Prahy do Lysé nad Labem v úseku Mstětice – Čelákovice, modernizace trati z Brna do Přerova či pokračování stavby trati z Brna do Zastávky u Brna“ Tak zas může někdo nadávat na „zlé právníky/architekty z Troubska“ či „odporného Ing. Dvořáka z Tetčic“ za zdržování drátizace Brno – Zastávka. P. S. Zdržení přípravy stavby nastalo právě i v letech 2010 – 2011 vlivem Bártovic „Superkoncepce“, která (nejen) tento projekt také škrtla z projektů předpokládaných k unijnímu spolufinancování (a pak po odklizení… Číst vice »

blue

No tak super, na realizaci Mstětice-Čelákovice je vázaná výstavba obchvatu Čelákovic, to se pomějeme.

Diesel

Ono by bylo dobré si uvědomit taky kam investovat. Rekonstrukci Kolína který využije denně tisíce lidí odlozime, mezi Chocní a Třebovou budeme jezdit dále klikatým údolím, do Kladna budou supet dále naftové Reginy, Liberec nemít dálnici tak je odepsány po dopravní stránce, ale máme kozí dráhy a vydupanou mašinku na Dobříš.

David

Jenže stavby které ministr odsouvá jsou právě ty páteřní jako Brno-Přerov, Praha-Kladno, Brno-Zastávka u Brna, či Praha-Lysá nad Labem, bezbariérové zpřistupnění Kolína, …

xyz

Na trati Vrané – Dobříš proběhly jen opravné, nikoliv modernizační práce (resp. možná kromě staničních zab. zař.).

Tato „revize“ se týká investičních akcí.

Gwann

falešné dilema.

problém je sypání prachů do výměn oken na nádražích a např. budova Pardubice

Jiří Šrámek

Skoro 2mld za barák v Pardubicích je fakt na facku.

Jiří Kocurek

Asi tam budou dávat certifikované rozvody 230 V, 50 Hz, které neruší datovou komunikaci po optickém kabelu. Takový certifikát bude pekelně drahý.

Pája

😃👍👏

Gwann

a jakkoliv se mi ten barák strašně líbí…tak nebyl ve stavu, kde hrozilo samovolné sesunutí.

Pavel Skládaný

Nic proti perníku, ale za ty peníze mohla být druhá kolej ze Střelic do Zastávky u Brna i s pozlacenými šrouby.

geras

Měla zůstat s opadanými obklady?

Karl vB.

„V západním křídle, kde sídlí Správa železnic a kam běžný cestující asi nikdy nedorazí, budou stavbaři objednávat výrobu původních umyvadel a replik dveří včetně kování. Zachovat musí vzhled osvětlení i elektrické vypínače a zásuvky z padesátých let.“
https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/nadrazi-pardubice-vlak-repa-sprava-zeleznic-architekt-modernizace.A200417_163501_pardubice-zpravy_lati

geras

To je dáno statusem technické památky.

Karl vB.

Budova hlavního nádraží v Pardubicích:
– slavnostní otevření: 1. května 1958
– památková ochrana od: 3. 5. 1958
To byl fofr!
https://www.pamatkovykatalog.cz/pravni-ochrana/zeleznicni-stanice-pardubice-160808

geras

Tak zrovna tahle budova je unikát, který by měl zůstat v dobrém stavu.

xyz

Nasazování Regionov není fyzickou vlastností neelektrizovaných tratí.

Ostatně, kolik let že už měly z Prahy na Kladno jezdit moderní motorové jednotky? 🙂

Gwann

jo, tohle je problém….ale když už 20 let to za 5 let má být elektricky, tak se fakt složitě nakupuje vlak na 40 let provozu 🙂

PS: to, že ČD tady slibovaly….a nedodaly…nehodlám omlouvat

Pája

Kozí dráha byla hlavně případ absolutního pohrdání zákonem ze strany SŽ. Jejím úkolem je diskutovat? Nemají náhodou bez jakýchkoliv keců zajišťovat sjízdnost tratí pokud možno furt?

J.K.

No je pravda že ten růst cen je podezřelý, když to může na silnicích klesat tak asi něco dělají blbě….

původní Jakub P

Holt prilis „jedinych spravnych“ dodavatelu. Kdyz se sice soutezi firmy na stavbu, ale vsechny musi vzit vetsinu materialu od monopolnich dodavatelu jednotlivych polozek, moc ty souteze nevyresi. Docela by me zajimal treba pomer nakladu na material a praci na zeleznicnich stavbach v zahranici a u nas.

J.K.

Ale to bylo i dřív, ale pořád třeba u Ejpovického tunelu a souvisejícího úseku cena spíš klesla oproti odhadu, a i po dodatečném navýšení to bylo nějak 5-6 miliard, naprosto v pohodě.

Tak těžko říct, možná se toho opravdu staví hodně a nejsou kapacity…

Pezos

„Chci zvýšit konkurenční napětí“ je nové „chce nechat vyhladovět stavební firmy“?

David

Akorát jsem to chtěl napsat. Kupka vypadá, že bude takovej železniční Bárta.

Tomáš Buček

Pan Kupka je ministr za ODS a skupina obyvatelstva, na kterou tahle strana cílí, většinou „sockou“ nejezdí:)

Bram

To je jeden z velkých a neustále opakovaných omylů, které se lopaty dopouštějí a vůbec jim to nedochází.

David

ODS je skutečně strana hlavně pro motoristy. Podívejte se na jejich program pro Prahu https://www.prahanahlavu.cz/dopravavpraze , auta, auta, auta a když už je tam zmíněný nějaký jiný způsob dopravy tak je to ledatak Metro D.
Ohledně automobilové dopravy je navíc ODS asi nejsocialističtější strana. Parkování všude a nejlépe zadarmo.

Lektor

I sám Kupka to zcela otevřeně neřekl, takže to není žádný omyl lopat.

tarten

Kdy to řekl?

Jiří Kocurek

On to neřekl.

Pája

Nedá mi ti, musím se pana Bučka zastat. Naopak, to je dlouholetá zkušenost s ODS. Schválně, jak dopadne modernizace trati do Zlína.

Petr

V Královehradeckém kraji je hejtman pan Červíček za ODS a nemyslím si, že by chtěl upozadit veřejnou dopravu… Naopak se stará a to už jako náměstek v minulém období a nebo teď jako hejtman.
Bude díky tomu velká železniční obměna vozového parku a nejen to. Za to mu patří velký dík.

Vždy záleží na konkrétním člověku a né z jaké je strany.

rozinka

Dlužno dodat, že v královéhradeckém kraji se lokálky zavírali za vlády ČSSD (stejně jako v řadě jiných krajů).

Gwann

myslíte – Broumov-Otovice, Opočno-Dobruška, Smiřice-Hněvčeves?

to naštěstí nebyly nejhorší ztráty naší železniční sítě.

xyz

Broumov – Otovice a Hněvčeves – Smiřice jsou bez osobní dopravy od 12/2005, resp. od 12/2004, v obou případech s hejtmanem za ODS.

(Toť jen technická poznámka; nemám nic proti zastavení osobní dopravy na ani jedné z uvedených tratí.)

Jofrey

Jestli dobře pochopení kraj na zájem na uprednosteni dvojkolejky Týniště Hradec Králové,

Mirek Zv.

Jo, zastydli v devadesátých. A ještě se srbskou mentalitou. To nám byl čert dlužen.

Arnošt

Spíš jim místo koláčků dát akorát chleba. Mlaskání je slyšet hodně nahlas…

tarten

Bez cookies se dnes nic neobejde.

Lektor

Tak co si budeme povídat, jinak než vyhladověním firem nezvysite konkurenční napětí.

Kodl

Opet tzv. Bartismus na scene. Jak to dopadlo za Barty, vime vsichni… Panbuh s Ceskou republikou.

Gwann

tak je pravdou, že i po vyškrtání je furt co stavět.
ale vyškrtané stavby jsou na tečku.

Lubo

Dalsi experimentátor.

Lubo

Myslím, že Bártovi se povedl oravy opak. Vyhladověním zredukoval kapacity firem v železničním stavebnictví. I proto se dnes železnice soutěži hur než silnice.

Lubomír B.

Tak nevím, v rámci krajů Jihomoravského, Zlínského, Olomouckého a Moravskoslezského mě nenapadá významnější stavba než modernizace Brno – Přerov. Jde o vytvoření skutečně páteřní spojnice a zásadní zrychlení ve směrech Brno – Přerov / – Olomouc /- Zlín. Přepravní proudy u Brna mohou dosahovat nejméně 20000 cest za 24 hodin. Tohle přece pánové se SŽ i MD musí vědět. Tak jaká stavba je tedy významnější? O tom, že je třeba řešit uzly se nyní nebavím.

Tomáš Buček

Naprosto souhlasím, Brno – Přerov by měla být naopak jedna z priorit!

P_V

Asi když hodlají upřednostnit henty VRT, tak proč modernizovat nějakou paralelní starou jednokolejku, obsluhující na rozdíl od VRT celý region, že.

tarten

Špatně. Jak je to naplánováno do „2050“, Brno – Přerov je pro funkci VRT naprosto zásadní spojnice.

Původní Pražák

Starého psa novým kouskům nenaučíš…

Vladimir

Za Ťoka se pohly stavební práce na dálnici výrazně dolu a bylo to způsobené otevřením trhu, najednou u nas staveli talosi, Izraelci, Kazasi, nebo treba Portugalci. Že by se ledy pohly a konečně i v zeleznici?

projekt2501

Ano, ale jak taloši (kazaši dali jen referenci, nic tady nikdy nestavěli) tak portugalci ty stavby nedokočili, stavby se zastavily a byl z toho obrovský problém. co postavili izraelci nevím.

Vladimir

Jenže díky těmto manevrum a vstupum nových hráčů se výrazně snížily ceny staveb.

Richard

Správa železnic by měla přehodnotit, do čeho investovat..
Jestli do nějaké nádražní budovy na lokálce, kde denně projdou max desítky cestujících, nebo do zrychlení koridoru, kde to reálně pomůže několika tisícům cestujících.

Lektor

Tak ono jde hlavně o to jestli rekonstrukce budovy na lokálce za 10 milionů jde srovnávat s miliardovou modernizací.

watslaw

Jenomže bohužel nejde o rekonstrukce budov za 10 milionů, ale za stovky milionů.

David

Chci zvýšit konkurenční napětí … doufá, a jak toho chce konkrétně dosáhnout? Tím že řekne: „Vážené monopoly, prosím zlevněte své služby“ a nebo pro to opravdu něco udělá?

tarten

Nejjednodušší je samozřejmě říct „Vážené monopoly, prosím zlevněte své služby“ a rušit soutěže, kde vyjde cena příliš nad odhad.

Vojta

„důležitost projektů podle jasných a pevných kritérií“
Takže modernizace spojnice 2. s 3. a 6. největším republiky na použitelnou úroveň do těchto kritérií nespadá?

Jiří Šrámek

Asi tak stejně, jako modernizace spojnice 1. s 5. největším městem v republice, vedená přes jednu z nejdůležitějších průmyslových lokalit v ČR.

David

Rovněž vytížené tratě pro příměstské linky nejsou priorita. Co jsou tedy ty priority?

Kuba

No očividně je to oprava mostu k bratiam.

Daniel Jablonecký

Po slovensky k „bratom“.

Arnošt

No on říká, že to chce (teprve) nastavit, ale hejtři (už) mají jasno o výsledku…

Lektor

Takto se to píše v článku…

Daniel Jablonecký

To 6. město republiky je Přerov nebo snad Vyškov? 😲

xyz

Olomouc. Coby město, které stejně bude VRTkou docela míjeno.

Jiří Šrámek

Tím „docela míjeno“ myslíte dostupnost do Přerova za cca deset minut? To jako fakt?

xyz

Ano, přesně tak. Mj. s tím ohledem, že spojení Praha – Olomouc bude po VRTce možná jen o fous rychlejší než po původní trati (zejména po zrychlení tratě okolo Brandýsa nad Orlicí).

Jiří Kocurek

Však chtějí míjet i Brno, zatávka na jih od dálnice, aby se vlak nezdržoval. Ale zase by to bylo blíž na vánoční nákupy do Olympie (i takový argument se našel).

Pája

Pokud ten dotaz myslíte vážně, tak rychle zpátky do školy.

tarten

Tak to vůbec. Školní znalosti tohoto druhu jsou pro dopravu k ničemu.

IGCT

Ty ceny jsou opravdu hodně přestřelené a kvalitu, aby člověk hledal. Za hodně peněz málo muziky. Je zkrátka moc staveb a malo firem a lidí na nich, podle toho vypadají výsledky.

noerf

Dalo by se ušetřit peníze několika kroky, které zlevní činnosti na železnici.
1) Instalace zařízení ETCS, kamery v rámci stavby, nikoliv za rok až dva po stavbě (zemní práce, omezení provozu)
2) změnit přístup k požadavků projektové dokumentace, například přestat instalovat v mezistaničních úsecích telefony, když je v téměř každém vlaku vysílačka nebo rádio a strojvedoucí má ve vlaku mobil nebo tablet
3) neomezovat vstup nových a zahraničních firem zvláštnímy předpisy, které chrání současný uzavřený trh (na silnci může stavět téměř kdokoliv, některé firmy fungují, některé nikoliv, ale zvýšil se tlak na cenu a kvalitu si ŘSD hlídá)

Lukáš Chytil

To nevím, jak by hlídání kvality probíhalo v podání SŽ, stačí se podívat na Radotín. Za cenu stihnutí termínu překlopení výluky na lichou skupinu není dodnes komplet hotové 2. nástupiště a zastávka Chuchle se dělala rychle a ze začátku se projížděla, protože nešlo udělat ani provizorně.