Správa železnic zrušila další velkou zakázku. Vypsala ji v době, kdy varovala před zastavením staveb
Usnesení správní rady ukazují, že už loni v době vlády ANO 2011 hrozilo zastavení některých železničních staveb.
Správa železnic zrušila v červnu vypsanou soutěž na instalaci evropského zabezpečovače ETCS mezi Brnem – Horními Heršpicemi a Zastávkou u Brna. Zadávací řízení na zakázku s maximální hodnotou 485 milionů korun vypsala v době, když už sama přiznávala správní radě, že nemá dostatek peněz.
„Zadavatel však s ohledem na úpravu v předpokládané výši disponibilních finančních zdrojů pro rok 2022 odsunul termín realizace této veřejné zakázky,“ uvedla Správa železnic v písemné zprávě zadavatele. Podle dokumentu přišla jediná nabídka: od AŽD Praha.
Správa železnic vypsala soutěž 4. června. Jen o týden později její správní rada probírala informaci od vedení, že chybí peníze. „Z důvodu nedostatečného krytí ze strany SFDI hrozí reálné nebezpečí zastavení staveb,“ uvádí se v usnesení správní rady. Redakce ho získala na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.
Není přitom jasné, proč se Správa železnic pouštěla do soutěže tak brzy. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na loňský rok přitom počítal s tím, že stavba začne až v srpnu letošního roku. Poslední návrh rozpočtu na letošní rok počítá s posunem na leden příštího roku.
Nejde o první takovou zakázku zrušenou kvůli nedostatku peněz. Už dříve Správa železnic zrušila například soutěž na bezbariérové zpřístupnění nástupišť v Kolíně nebo na modernizaci úseku Chomutov – Kyjice. Poprvé se díky zveřejněnému usnesení správní rady ale ukázalo, že peníze chyběly už v době éry vlády ANO 2011.
Deník Zdopravy.cz položil Správě železnic k problematice soutěží vypsaných v době, kdy chyběly peníze, několik otázek. Kompletní znění otázek a odpovědi zveřejňuje. O odpovědi na konkrétní dotazy jsme požádali znovu.
Dotazy
Podle usnesení Správní rady vzala v červnu na vědomí informaci o hrozbě zastavení staveb kvůli nedostatku financí.
Rád bych se v této souvislosti zeptal:
Jak se podařilo SŽ vyřešit tento problém?
Proč SŽ nijak neinformovala o zásadní hrozbě pro železniční stavby?
Z jakého důvodu, i přes zřejmý nedostatek financí, v té době Správa železnic pokračovala v intenzivním vypisování zakázek v řádu miliard korun na nové projekty, když hrozilo, že se zastaví již probíhající akce?
Odpověď Správy železnic
Smlouva o poskytování finančních zdrojů se SFDI je uzavírána na dobu jednoho kalendářního roku, zatímco naprostá většina staveb je víceletá. Na několikaleté období je podle pravidel EU připravována a plánována rovněž výluková činnost velmi často s masivním dopadem na osobní a nákladní dopravu – NAD, odklony (od roku 2021 např. v úseku Brno – Kolín trasou přes Havlíčkův Brod).
Objem finančních prostředků na další roky je pouze rámcový a není závazný.
Za této situace vycházíme ze skutečnosti, že rozpočet SFDI v jednotlivých položkách není v průběhu roku fixní, ale naopak flexibilní, měnící se podle reálného vývoje na jednotlivých stavbách. K tomu slouží změnová řízení a rozpočtová opatření, která jsou realizována podle potřeby několikrát do roka a umožnují bezproblémové financování již zahájených, případně i nově zahajovaných staveb.