Správa železnic zruší Rynholecký tunel, přeložka povede přes lupkový lom
Rychlík Praha -Kladno - Rakovník. Foto: Jan Sůra
Správa železnic chystá na trati z Prahy do Rakovníka vybudování zhruba jednoho kilometru nového úseku. Mezi Stochovem a Novým Strašecím
Včera jsem tím tunelem jel, teď se bude opravovat ten přejezd u Lupkových závodů.
Hlavně, že před několika lety SŽ, v Rynholeckém tunelu, nechalo provést obnovu svršku
A kdyby tam něco vykolejilo, tak bude Chytal jako první vykřikovat co je to za bordel.
Předchozí svršek byl v havarijním stavu a tenhle si minimálně deset let odslouží – zpráva není o tom, že do lupkového lomu vjely buldozery, ale o tom, že kdosi někde zahájil papírování…
Měli raději eliminovat celej oblouk a trasu narovnat těsně nad Rynholec..
2,5 km tunel? Ona by celá ta trasa z Prahy do Rakovníka snesla totální přeložení a pak by se stala mnohem atraktivnější, ale na SŽ je mnoho potřebnjěších míst, kam sypat miliardy.
Měla by pak ta trať nějaký větší význam? Třeba pro náklady?
To by v těchto parametrech musela vést až na podkrušnohorskou magistrálu. Pak třeba vlaky Praha – Letiště – Karlovy Vary – Cheb by smysl měly. Ale to jsme o pár řádů jinde než je nahrazení totálně vyžilého tunelu krátkou přeložkou skrz okraj lomu.
Rakovnicko a Kladensko pořád nějakou dálkovou zátež generují, vozí se z Berouna (Rakovník – PG, JVZ) nebo Kralup (uhlí+ocel Kladno). Samostatná kapitola je palivo na letiště, které se vozí hlavně přes Podlešín. Souhlasím s Martinem, že větší smysl by měly dráty až do Žatce – teď se takhle vozí jen vápenec z Mořiny, ale třeba by to jako alternativa pro směr Praha-severní Čechy přitáhlo další přepravy. Ve snu by se mi líbily použitelné kapacitní rychlé tratě (takže úplně přestavěné) ve směrech někdejší Buštěhradské dráhy – Praha (obe větve BD + prokopák) – Kladno – (Kralupy) – Rakovník/Chomutov. Samozřejmě s napojením… Číst vice »
„je potřeba udržet provoz do Bezdružic a snít o propojení do Teplé“ co je to za výkřik ve stylu DPP odporníka? Do Bezdružic jezdívá lokálka slušně vytížená, pravda nevím kam až je vysoká vytíženost, ale v Křimicích je vytíženost vždy na dobrá úrovni i u sedlových spojů, dokonce v poslední době před koronou mírně stoupala
To bylo jen takové zoufalé povzdechnutí, že v oblasti mezi Prahou, jejím největším satelitem (a stále ještě průmyslovým) Kladnem, Slaným a Rakovníkem (taky silné vazby na Prahu) je železniční infrastruktura snad ještě podinvestovanější, než ve zbytku země. A ano, s DPP-odborníkem v lecčems souhlasím 😉
Spojka Bezdružice – Teplá měla v jisté nedávné době značný politický význam a to přesvědčit pomazané hlavy, že trať do Bezdružic má velký strategický význam a s realizovanou spojkou význam stoupne astronomicky. Samozřejmě naprostá většina zasvěcených věděla, že se jedná jen o omáčku, aby se podařilo protlačit velice důležitou rekonstrukci Pňovanského mostu. Ta se díky Bohu a plánovacím stratégům podařila, tak prodloužení do Teplé již není potřeba 🙂
Mimochodem pokud jsem postřehl, DPP odborník, dříve Souprava, ještě dříve Bobík, atd. byl včera snad definitivně zabanován 😀
Včera jsem postřehl IP adresu DPP odporníka takže víme, že je připojen přes UPC-VF dle IP. Pokud vím tak jsem to viděl za ten 1-2 roky co sem chodím asi 2x netvrdím, že to nemohlo být víc. Takže se domnívám, že zveřejnění IP adresy je sdělení pana Sůry o tom, že byl dán banán. A mimochodem jsem zde někde v diskuzi zahlédl i civilní jméno DPP odporníka.
Vše je možné, jen chtít a smysluplně to vymyslet.
Měla, zcela určitě a umožnila by právě návrat nákladní dopravy na koleje. A to tady od Plzně, Chomutova i dalšího okolí.
Tak pokud se člověk podívá na geologické mapy, tak je od tunelu na sever chráněné ložisko (lupku), takže to narovnaj možná až po vytěžení.
Nevím to už přesně, ale právě kvůli dalšímu rozšiřování těžby mělo dojít k úplně jinému trasování tratě, něco ve smyslu jak jsem psal výše. Došlo tam už před řadou let k vystěhování obyvatel, bourání sídel atd. Ale pak se to pozastavilo, snad kvůli penězům. Ale prý se to rozšíření a s tím spojené úpravy území mají do budoucna dělat.
Já vím, že je to dnes fantazie, ale trať před Rynholcem měl jít rovně do Strašecí a odtud tunelem na původní trať. Tím obsloužit Nové Strašecí a zvýšit rychlost. Nebo úplně odtud novou trať na Rakovník. Nakonec ono se to kdysi právě kvůli těm dolům uvažovalo. Dokonce i zdvoukolejnění.
A co elektrifikace trati? O ty už se taky pěkných pár let mluví aby se zefektivnila doprava do Rakovníka
Elektrifikace ve stávající stopě toho mnoho nezefektivní a nezatraktivní.
S tou se v dokumentaci počítá. Všechny podjezdy tam mají na světlou výšku 7,5 m, aby se jim tam v budoucnu bez problému vešly dráty.
Existuje odhad ceny opravy předmětného tunelu?
To by byla výstavba nového tunelu (nebo opěrné zdi?) s několikaletým přerušením provozu; organizačně je zvolená varianta jednoznačně lepší. Osobně odhaduju, že i finančně bude násep v lomu příznivější, než cokoliv v původní trase.
Ten tunel vypadal dost strašidelně už před 30 lety…
Už v dávnější minulosti („za bolševika“) lupkaři dráze údajně nabízeli, že to nevelké nadloží tunelu odtěží (přednostně), aby vznikl jen hluboký zářez ve stávající stopě trati, ale dráha to prý tehdy odmítla – proč, to nevím, asi z důvodu s tím nutně související dlouhodobé (určitě minimálně několikaměsíční) nepřetržité výluky: tehdy byla „Buštěhradka“ ještě docela silně využívaná trať i nákladní dopravou, vozilo se tudy m.j. uhlí do pražských tepláren (Veleslavín, Malešice) a i nakládka a vykládka v mezilehlých stanicích byla dost velká (jezdily minimálně 2 páry vlaků pro jejich obsluhu denně), přičemž v Praze ještě nestála „holešovická přeložka“, takže odklánět tu… Číst vice »
Přijde mi to malinko zvláštní argumentace (pokud byla taková), v 50. odtěžili celé nadloží v Chocni na asi mnohem zatíženější trati.
V Chocni to primárně bylo kvůli drátům, ne?
Nevím, podívám se jestli k tomu praděd nezanechal něco víc než asi 4 fotky, dopis, nebo tak něco, ale je možné že to děda zlikvidoval před dávnými lety.
Nicméně jsem četl že tam šlo o zvětrání a špatný technický stav tunelu. Ale nevím, možná tu bude někdo povolanější. Na druhou stranu zase do Krasíkovského tunelu se dráty vlezly i přes výztuže a profily byly určitě stejné.
Pokud vím tak se tam nevešly dráty při elektrifikaci tratě. Pokud zagooglíte píše to více zdrojů. Zase třebas málo se ví o rovnání tratě v Týnci nad Labem ta od Kojic kopírovala Labe a v 50 letech ji narovnali do zářezu. Důvodem bylo zdvojkolejnění, ale hlavně v ohybu původní tratě se pravidelně trhaly nákladní vlaky.
V Chocni to byla příprava na ztrojkolejnění do Třebové (samozřejmě se tím současně určitě zlepšily prostorové poměry). Nakonec se skončilo už v Poříčanech, dost daleko před Chocní.
Nemáte něco k tomu projektu?
Měl jsem za to, že ten tunel odstřelili němci. Bylo to maličko jinak, ale ten výbuch tunel poškodil:
https://cestou-necestou.estranky.cz/clanky/ostatni-zajimavosti/historicke-mosty-a-tunely/chocen—byvaly-zeleznicni-tunel.html
Navíc to budou překládat do brownfieldu, takže ekologicky to je spíš přínos. Jen mi není jasné, jestli je ten lupkový lom stále aktivní, či ho zaváží, nebo je opravdu už bývalý. Když jsem tam byl naposled, tak jsem měl pocit, že ještě těží.
Těží se tam; ten lom je dost rozsáhlý, takže ta trať ho nijak zásadně nepoznamená.
Těží a jak jsem psal, mělo by se to naopak rozšiřovat a byly k tomu již v minulosti provedeny přípravy i v osídlení.
Tunel se snad nemá opravovat. Pokud vím postupně se spíš pomalu odkrýval a byl připraven k úplné likvidaci. Pokud by se uskutečnila přeložka, pak napojení vleček mělo být úvratí od Strašecí nebo zářezem po tunelu. Ale i oblast tunelu měla být otevřena k těžbě a tedy i ke skrývce. Ale současné záměry neznám.
To bylo jasné hned jak tam došlo v tunelu před dvěma lety ke kompletní výměně kolejí. Fofrem tam ještě stihnout utratit prachy, protože jak někde vyjedeme s tím, že máme v plánu něco rušit, už by nám to neprošlo 😉. Klasika
Přeložka může být hotová tak za 5 let nejdříve (jsme v Česku, tady to nejde rychleji). Máte přehled, v jakém stavu byl svršek před výměnou? Na mnoha místech sítě muselo dojít k výměně kolejnic, protože množství defektoskopických závad bylo nad únosnou mezí. Příkladem může být pravobřežka, kde se také plánuje rekonstrukce.
Právě že tady to už bylo neúnosné.
To bude tím, že někdo doufal, že to vydrží, než bude přeložka. A nevydrželo.
Tam neproběhla žádná extrémní oprava, ale klasická údržba, takže si ty své domněnky opravte. Lepší by asi bylo, kdyby tam vykolejil vlak, že? Ono se to právě moc neudržovalo právě proto, že se neustále počítalo s přeložkou nebo otevřením tunelu. Ale od těch dob uplynulo už skoro 40 let (co si to pamatuji a sledoval jsem to) a nic se neudělalo. A ta třicítka to tam dost brzdí.
Popisek obrázku zní „Trasa nové přeložky“, ale když to porovnám s mapou, zdá se mi, že na obrázku je stávající trasa trati.
https://mapy.cz/s/puhucuzubu
To máte úplnou pravdu.
Když přepnete na leteckou tak uvidíte že je to hned vedle, takže tam bude posun tak malý že to z takto tlusté čáry nejde poznat. Kolik to bude 20-30m?
Ta přeložka má být asi takto:
https://mapy.cz/s/mubahadotu
Ale jak se v článku uvádí, že trať bude prodloužena „řádově o stovky metrů“, tak dle mého je to o řád přestřelené. Spíše to budou vyšší desítky metrů. Ale to je odhad.
Přesně tak! Přeloženo do češtiny, tak ta vlastní přeložka (místo tunelu) bude řádově stovky metrů dlouhá a prodlouží trať jen řádově o metry. 🙂 Na zbytku nejspíš vymění svršek, protože zachovaný přejezd P36 je až v zastávce Rynholec, kdežto přejezd do lomu P37 bude nahrazen nadjezdem. Na straně 11 v Oznámení záměru píšou o 2 km nového svršku a 7 km kabelové trasy.