Správa železnic získala poslední územní rozhodnutí pro koridor Nemanice – Ševětín

Úsek IV. koridoru Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnicÚsek IV. koridoru Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Úsek od Ševětína k Nemanicím je dlouhý zhruba 18 kilometrů, jeho součástí budou i dva dlouhé tunely.

92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan z Rokycan

Leták: zahájení stavby 01/2023
Taky leták: leták byl aktualizován v červenci 2019
😀

zdydy

Tak 4. koridor se dostaví po 20 letech, no myslel jsem že to bude rychlejší, tak to je úspěch.

Georg

no tak uplne nedostavi – jeho soucasti mel byt i tunel z prahy do bystrice a ten neni v dohlednu.

Alibaba

Nic jako kontinuální tunel z Prahy do Bystřice v plánu není ani nebyl. Rezerva po VRT, kterou se plánuje použít byla vedena po povrchu s občasnými tunely.

Martin

Svym zpusobem by bylo lepsi to tak i postavit, je to v UP obci i kraje…

Joker

Sóhlas

Granja

Bože můj, celá diskuze o tom, proč je na vizualizaci 20 let staré klopidlo (pro mě za mně ať je tam třeba belgičanka) a spor toho, kdo není odborník téměř v ničem s ostatním obecenstvem o čemsi zmateném. Přitom jde o tak významnou pozitivní zprávu pro dokončení IV. tžk.

vtvt

IMHO by se trať Praha-Č. Budějovice-Linec se dala považovat za dokončenou i bez NemaŠe.

České Budějovice 100 tisíc obyvatel
Linz 200 tisíc obyvatel

Jsem si vědom, že ÖBB Infrastruktur se začala věnovat trati z Lince na sever, ale nepředjímal bych. A taky až uvidíme, co skutečně rakušáci podniknou na Franz-Josef Bahn přes Gmünd do Vídně.
https://zdopravy.cz/koridor-nemusi-koncit-v-budejovicich-cesi-a-rakusane-jednaji-o-vylepseni-trati-na-linec-119448/

flétnista

Linz sice 200k obyvatel, ale přidejte si půlku Rakouska a čtvrtinu Itálie, kterou dosáhnete s přestupem v Innsbrucku nebo Villachu.
Tato spojení se nepoužívají, protože se do Lince jede 4 h s frekvencí 4 h. S jízdní dobou 3 h a frekvencí 1-2 h by počet cestujících násobně vzrostl. Bez koláčů není práce

Josef

Přesně tak! Doufám, že se to podaří dotáhnout dokonce. Je škoda mít koridor v úseku Bystřice – Ševětín na naše poměry ve výborných parametrech a na to nenavázat a nechat klikatou jednokolejku s výhybnama…

vtvt

Vše je otázkou priorit. Co dostaneme za NemaŠe za 20 až 25 miliard?

srovnejte s tratí na M. Boleslav/Liberec
https://zdopravy.cz/praha-liberec-za-70-minut-varianta-podel-d10-padla-stat-zustane-u-vsejanske-spojky-114913/

Granja

Dostaneme především výraznou jistotu spolehlivosti provozu při 2 kolejích, zkrácení jízdní doby a především konečné zhodnocení všech předchozích staveb, což v současnosti klikatá jednokolejka znehodnocuje.

vtvt

Na těch 18 kilometrech se příliš času nezrychlí.

A pokud jde o faktor jednokolejky, tak řešením jsou výhybny pro osobní vlaky.

Vlaků s cestujícími, které NemaŠe projíždí (které nestojí v Ševětíně) je 12 párů denně.

Za těch 20 až 25 miliard to nestojí. Kdyby to stálo 8 miliard, což je cena při které se rozhodovalo, tak neřeknu.

Alibaba

18? Ne, je to cca 12 km pro úsek Ševětín – Nemanice.
Pro takovou trať a rychlost (200 km/h) výhybny už řešením nejsou. Při téhle rychlosti, aby jste nemusel zastavovat a jen letmo křižoval, se ty výhybny protáhnou do dvojkolejky.
Spolehlivost vám pro jistotu zopáknu.

vtvt

V ranní špice 6.00-8.00 jede 7 vlaků s cestujícími tam a 8 zpět. To se ani zdaleka nevyplatí těch 20 až 25 miliard
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/149975027/k220.pdf/3a177ad6-87ff-4442-950f-3bb7b8229fb9

PepaM

A jiné vlaky než ty s cestujícími neexistují?

Vtvt

A jezdí v ranní špičce?

Pokud jo, tak kolik? Aby se vyplatilo těch 20 až 25 miliard za NemaŠe.

Alibaba

Nejezdí v ranní špičce, protože se tam už kvůli jednokolejnému úseku už nevejdou.

Alibaba

Předpokládám, že výpočet nějaké ekonomické návratnosti byl proveden, a vyšel, že se to vyplatí. Vlaky jezdí v režimu 24hodin/365dní.

Vtvt

Výpočet ekonomické návratnosti pracoval se 2 výjimečnými předpoklady:
– ekonomická návratnost byla uvažována za nadprůměrné dlouhé období
– NemaŠe byl schválen za cenu 8 miliard. Nikoliv 20 až 25 miliard
https://zdopravy.cz/prulom-ministerstvo-dopravy-schvalilo-tunely-u-budejovic-budou-nejdelsi-v-republice-8083/

Granja

Koukám, že Vám to NEMAŠE leží pěkně v žaludku.

Alibaba

A na jak dlouho by se měl teda takovýto projekt počítat?

Tunely by měly vydržet bez vetší rekonstrukce 100 let. Ale mám pocit, že se to počítá na 30 roků.

Karl vB.

Pane Axel, v souvislosti s vaším radikálním odsouzením investiční akce NEmaŠE, byste mohl zveřejnit alespoň hlavní body vaší metodiky ekonomického posouzení návratnosti investic.
To, co jste zde prozatím presentoval, se dá považovat za iracionální nahodilé výkřiky do tmy.

Karl vB.

no tak neříkejte….

vtvt

Dotaz na autora. Píšete:
„Zahájení stavby příští rok se ale nejeví jako reálné.“

Proč si to myslíte?
Není znám výsledek jednání s ÖBB Infrastruktur ohledně vylepšení Linz-Č.Budějice?

Nedostatek peněz, neboť Jaspers prý odmítl akceptovat ekonomickou studii využití NemaŠe, takže prozatím EU nechce přispět?

Něco jiného?

Honza

Možná se stačí podívat, jak dlouho trval celý výběr zhotovitele pro první PPP projekt (D4).

vtvt

Rozumím jak to myslíte. Jenom mě nenapadlo vůbec o PPP uvažovat. Vždyť použití PPP na tento projekt je nesmysl. Jestli by PPP mohlo dávat smysl na železniční projekt, tak patrně na trať Veselí n.. Lužnicí-České Velenice – Wien. Což je trať která prý je dožilá (nevím). A vzhledem mj. k řídkému osídlení jde o trať která v podstatě není potřeba pro osobní dopravu (dálková může jezdit přes Č. Budějovice). Ale prý tato trať je důležitá pro budoucí nákladní dopravu. O nákladní dopravě nevím, takže se nevyjadřuji. Pro získání nákladních dopravců, by bylo vhodné ať se snaží privátní firmy formou PPP… Číst vice »

Georg

ppp berte jako leasing. a neni dulezite, co vas napadlo, ale co napadlo ministerstvo dopravy.
a do vetsich uvah se radsi nepoustejte, delate ze sebe jen rohate zvire…

vtvt

Možná jde o nepochopení, co to je PPP na Vaší straně. Příklad PPP u železničních staveb je konverze kodaňského S-Bahnu.

Fakticky by PPP u tohoto projektu bylo popření, že NemaŠe ekonomicky nevychází.

Lidově řečeno, NemaŠe je vyhazování peněz.

Karl vB.

Možná jde o to, že nepochopení přínosů modelu PPP, bude zřejmě na Vaší (tedy Axelí) straně.

a8n

Jediným přínosem PPP na železnici je skrytý dluh(=budoucí daně).

Alibaba

A ta leasingová firma dostane lepší úvěr než stát? Řekl bych, že asi ne, takže podle mě je PPP spíš nějaké šiméčko pro malou domu pro nějakou firmu. A platí to i pro dálnice.

Karl vB.

Pokud to bude realisované formou PPP, nebude docházet k neustálým časovým posunům realisace „na později, až budou prachy“, ale postaví se to hned a vyjde to levněji, než za státní někdy za dalších 5 – 10 let.
Pro příklad si porovnejte ceny nyní realisovaných akcí s původními nástřely, která byly zpracovány před těmi 5 – 10 lety.

vtvt

V tomto konkrétním případě by použití PPP akorát maskovalo, že jde o ekonomický nesmysl, na který nikdo nechce dát peníze.

Alibaba

Já si myslím, že časové způsoby nejsou způsobeny množstvím peněz, ale průtahy při schvalování – stavebním řízení.
Obecně by mě zajímalo, kolik firem by do toho šlo, kdyby si stavební řízení muselo dělat samo jako stát.

Ceny jsou takové jaké jsou. Porovnám-li ceny, měl bych taky porovnat výkon celé ekonomiky a inflaci. Cena se zvedá, ale přínosy se zvedají taky, důležité, aby poměr byl stále stejný.

Alibaba

… že časové prodlevy nejsou …

Jarda Š.

Pokud má stavba teprve nyní kompletní ÚR, není reálné, aby SŽ získala pravomocné SP dřív než v r. 2024.

zdenek

Miliardu na km, to je slušné metro:-)

Frantisek

To stály i některé dálnice…

PvvS

A jejich využití bude vyšší.

Granja

Přímo nejvyšší…

Jiří Kocurek

Jo, s dálniční křižovatkou ta cena za km naroste. Ale v tomto úseku koridoru není žádné nádraží, natož velké typu uzel Plzeň.

Jan z Rokycan

Jedna jediná dálnice (D0) stála před 12 lety 1 mld. / km a stále to někteří používají jak ultimátní argument do diskuse.

A ano, stavby s tunely prostě jsou přirozeně drahé.

Michal82

Metro je cenově hodně jinde. Trasa D 10,4km, cena zatím odhadnuta na 94 miliard.

Honza

Nejsem odborník téměř v ničem, tedy v oblasti dopravy také ne. Pokládám si před vstupem do diskuze na téma IV. koridoru pouze s laickými otázkami: „Potřebujeme v budoucnosti jezdit po železnici z Prahy do Českých Budějovic, za 90minut? Máme důvěru v sami sebe, důvěru v osoby které budou rozhodovat o budoucí realizaci projektu? Jsme Češi a chceme být nadále Čechy a chceme aby naši potomci byli Češi? (ono totiž vše souvisí se vším) Pokud na tyto otázky mé vnitřní JÁ odpoví kladně nebo převážně kladně, potom se s chutí pustím do diskuze! Jaké však překvapení když zjistím že jsem mezi… Číst vice »

Daniel Jablonecký

To, jestli jsme Češi, se stavbou nijak nesouvisí. Ano, železnice i nacionalismus slavily zejména v 19. století značné úspěchy, ale teď je století 21. Taková stavba se staví zejména z ekonomických důvodů a národnost, rasa, nebo gender cestujících jsou naprosto irelevantními veličinami.

Honza

Česká vlaječka na klopě je podle vás nacionalismus? Potřebujeme v Čechách jezdit z Prahy do Českých Budějovic za 90minut. Potřebujeme rozmělnit přepravní proudy mezi silnici a železnici? To Češství s tím velice úzce souvisí, protože jsme se naučili jezdit obdivovat vše nové do vzdálené i blízké ciziny a doma si nechceme postavit ani psí boudu. Vždy najdeme milion důvodů proč ne. Vy ekonome.

Georg

jak jako „doma si nechceme postavit ani psi boudu“? doma si chceme postavit na co mame penize a stavet jako prvni to, co je nejuzitecnejsi – to je podstata teto diskuse.

Frantisek

A přesto všude cpeme nejdříve dálnice, které nám v důsledcích život spíše komplikují. 🙂

Petr David

15.9. 11:30
Dostáváte mínusy, dostanu je i já. Betonování a okamžitý efekt je důležitější, než prostředí pro naše vnuky.

Dalnice

Nemluvte za „nas“. Pokud nekomu komplikuji zivot, jste to jen „vy“.

Petr David

15.9. 12:48
Mýlíte se, betonování obrovských ploch vede ke zvyšování teplot, navíc příroda nedokáže v krajině zadržet vodu. Takže rychlejší spojení pro současnost a poušť pro vnuky. Tedy problém pro všechny po nás.

Jiří Kocurek

A jídlo je přece v obchodě, nemusí se tam vozit. Kamion si na té dálnici jede jen tak na výlet, jejda, co kdybych naložil melouny. Nebo pračky?

Petr David

Ale jídlo v obchodě nemusí pocházet z druhé strany Evropy. A nejen jídlo. Osobně dám raději vydělat místním prroducentům.

Georg

a to zpusobi stavba dalnice?

Petr David

15.9. 21:35
Docela dost. Výroba cementu je velmi náročná na spotřebu energie se všemi důsledky.
Co je však mnohem horší, že velké betonové stavby (silnice, parkoviště, skladové areály….) mění vlastnosti krajiny. Krajina není schopna zadržet vodu.
Je ale pravdou, že i ta voda se dá dovážet.

Georg

clanek je o tunelu na 4. koridoru, frantisku.

Honza

Vzhledem k definici pojmu [viz např. Wiki: „myšlenková tendence, ideologie a politika zdůrazňující význam národa, tedy sounáležitost skupiny lidí, kteří obvykle (dle různé definice národa) sdílejí společný původ, historii, jazyk, kulturu a území“] je samozřejmě možné státní vlaječku v klopě za nacionalismus označit. Bez jakéhokoli citového zabarvení.
Ale jinak je to blbost. Pokrokovou rekonstrukci trati z Tábora do Budějic můžou v klidu podporovat i ti, kdo se cítí spíš Evropany nebo třeba Jihočechy.

Georg

to mel byt puvodne proslov na sokolskou schuzi, ale pak jste to prepracoval?

Honza

Máte něco proti Sokolská vsi a nebo jen Československé spartakijádě?

Jiří Kocurek

Sokolové měli slety, nikoliv schůze. A tohle vypadá na něco jiného, spíš na rozhovor s múzami (či snad psychologem?).

Karl vB.

Mohl byste prosím upřesnit dvě věci?
1. Jaká máte kritéria na to, aby osoba žijící v Česku si mohla podle vás říkat Čech a její potomci byli Češi?
Máte na mysli státní příslušnost, nebo národnost? Národnost si můžete zvolit jakoukoliv dle vaší osobní libosti, státní příslušnost určují osobní doklady, kterými se prokazujete.
Myslím, že v dnešní době, kdy mobilita obyvatelstva není administrativně korigována tak, jako před rokem 1989 se pouštíte na velmi tenký led.
2. Jak souvisí národnost, nebo státní příslušnost se stavbou železnic???

Honza

Ad1: chci žít v nějaké zemi a plodit potomky tak to určitě dělám proto že mám k té zemi nějaký předpokládám kladný vztah a budu vše dělat aby se v této zemi žilo mě mnou zploděným potomkům co nejlépe. Žiju pro tu zemi a nestydím se za vyjádření „Jsem Čech“ Ostatně předseda senátu z nějakých důvodů se rovněž nestyděl vyjádření jsem Thajvanec, že? Nebo je dobově stravitelnější pojem „Jsem Evropan“? Abych někoho náhodou nenasr… Ad2: jistě jste si Karle všiml že jsem nikde nepoužil výraz národnost. Ono totiž vztah k zemi kde žiji a kde hodlám žít a plodit děti… Číst vice »

Kebab

Příště bude recept na guláš nebo studie o rozmnožování tučňáků?

Peeetr

Tohle je na výstavbu a údržbu tak drahá sranda, že to porodnost poctivě pracujících a daně platících Čechů spíš dál sníží.

David

Taková doba tunelování řekl bych, pak je na 1km miliarda skoro málo, staví se 2x rak dlouho, údržba bude stát kolikrát víc? 4-5x?

JiriP

Jednou týdně si ze zvyku kontroluji, kdy ten termín zahájení 2023 změní 🙂

Hádej

Až budou mít nový harmonogram, což bude klidně za dva roky. 😉

a8n

Mají zpoždění. V návrhu rozpočtu už je 2024.

Aleš

To Pendolino koupí Správa železnic a bude ho provozovat na vlastní riziko nebo se přihlásí do soutěže na Ex?
Nebo ČD dostanou slevu na poplatků za dopravní cestu,pokud jej tam nasadí?

Aleš

Může mi těch 35 minusaru vysvětlit, proč se na vizualizační obrazky dává něco,co tam nikdy nebude? Aby to líp vypadalo? A to je podle vás v pořádku?

Kubrt

Zejména je to úplně jedno.

JiP

Ne je to zavadejici a souhlasim s Alesem, je to jako kdysi graficka kampan k tunelu Blanka, kde na vizualizacich na Letne jely po hlavni tride a do tunelu 2 nebo 3 auta. Stejne je to s grafickymi vizualizacemi napr. protihlukovych sten. Uz do vizualizace by se mely davat zasle do hneda a pocmarane v cele delce a s rozbitymi skly, protoze to je realita, o jejich uroven a udzbu se nikdo nikde nestara a jsou to bez vyjimky po par tydnech zdi hruzy!

Georg

v duchodu se clovek nudi a prichazi na vselijake myslenky, zejmena pak negativni, coz?

Kubrt

V čem a pro koho je toto konkrétně zavádějící? Má se ukázat nová/přeložená železniční trať, kde budou jezdit vlaky, pravděpodobně různého druhu. Dnes nikdo neví, kdy ta trať bude realizována, ani co tam bude jezdit za vlaky a jaký budou mít nátěr. Takže tam projektant prdnul pendolíno, protože ho má v programu a 99 % české veřejnosti si takto asociuje moderní vlak (leckdo, včetně mě, to vidí jinak, ale to je fuk – když opustíte šotobublinu, má pendolino pořád dobrý zvuk).

Karl vB.

..se divím, že jste se pane Aleši neozval u jakékoliv jiné visualisace, kterých tady doposud bylo presentováno neurekom.
Na všech totiž byly zobrazeny moderní dopravní prostředky (zpravidla zahraničních dopravců), upravení štíhlí zdraví mladí lidé (nikdo jiný totiž u nás vlakem nejezdí), popřípadě bujná vegetace, která měla za úkol alespoň visuálně humanisovat navrhovaná nevzhledná betonová a skleněná monstra.

Jiří Kocurek

Roční období vypadá jako květen, ale ten tam taky nebude věčně, i ty stíny se pohnou.

Člověče, vlaky na vizualizacích jsou naprosto nezávazné pro provozování budoucí stavby. Není to predikce budoucího provozu. Odborně se tomu říká stafáž, něco k tomu je tady: https://cs.wikisource.org/wiki/Ott%C5%AFv_slovn%C3%ADk_nau%C4%8Dn%C3%BD/Staf%C3%A1%C5%BE

Jiří Kocurek

Podobně jako architekt k vizualizaci domu nakreslí nějaké postavičky a v reálu se tam objeví ledaskdo, dva lidi v kostýmu ledního medvěda, ikdyž je to v Brně.

Georg

a jak ma projekcni firma vedet, co tam bude za 15 let jezdit?
to si maji nechat vyrobit nejaky fake model ice v barvach ceskych drah, nebo co by tam dal chytry sotousek alesek, aby to bylo spravne?

Aleš

OK. Ale určitě se shodneme, že Pendolino tam určitě jezdit nebude. Kdyby tam dali třeba Railjet,tak je to o něco reálnější.

Frantisek

A proč by ne? Ta trať je pro ně vhodnější než vyžehlená pražsko-ostravská.

Georg

asi ho nemaji. a nevim, jestli vam to doslo, ale je to vizualizace provedeni stavby a jejiho zasazeni do krajiny, vozidla jsou tam pro dodani perspektivy a oziveni obrazu.
neni to simulace budouciho provozu.

David

Pendolino je to 20 let starý vlak. 20 let staré vlaky nedáváte do prezentací aby to líp vypadalo a už vůbec ne do vizualizace, kde vám evidentně na kvalitě obrazu vůbec nezáleží jelikož používáte renderovací engine někdy z 90. let.

PvvS

Když ono je i to starý Pendolíno pro většinu lidí to nejmodernější co jim železniční dopravci můžou nabídnout. Furt se to do nich cpalo a cpe (v reklamách), jakej je to strašně kvalitní produkt. A bohužel kromě Railjetu tu moc konkurence nemaj.

M19

A jak tam chcete namalovat něco, co teprve a bude a nevíte jak to bude vypadat? To byste zas psal, proč tam nenamalují co si všichni umí představit.

Tom

Ale o Pendolinu do ČB se už před x lety uvažovalo. Zejména kvůli ostrým zatáčkám pod Prahou, které Pendolino zvládně mnohem rychleji. Současný stav však nevím.

vtvt

ČD uvažuje od 12/2022 či později 2 páry vlaků Bohumín-Praha

A ČD uvádí, že by to mělo být:
– el.mot.jednotka
– délka cca 185 m
– kapacita 330

to vypadá, že ČD popsali Pendolino, ne?

https://www.updi.cz/images/Dokumenty/uredni_deska/nova_sluzba/2021/EET006-21_CD_Bohumin-Praha.pdf

Alibaba

Taky tam to Pendolíno může být z důvodu, že firma má ve svém portfoliu pro rendrování právě jeho, a není důvod kupovat/shánět něco nového.

Libcha

Ne, Správa železnic si ho jen pronajme na prezentační jízdu od DHV Lužná.

Aleš

Určitě to vyjde levněji než to „obuté“ TGV 🙂

Honza

Třeba se už SŽ předběžně domluvila s ČD, že tam půjčí pendolino na pár testovacích jízd maximální rychlosti klopidel. Nebo možná se toho roku bude Den železnice konat v Budějicích a cesta mimořádně zařazeným pendolinem z Prahy bude se slevou 33 % 😀