Správa železnic získala poslední územní rozhodnutí pro koridor Nemanice – Ševětín

Úsek IV. koridoru Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnicÚsek IV. koridoru Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Úsek od Ševětína k Nemanicím je dlouhý zhruba 18 kilometrů, jeho součástí budou i dva dlouhé tunely.

Správa železnic získala druhé (a poslední) územní rozhodnutí (zatím nepravomocné) spojené s plány na výstavbu nové části IV. koridoru od budějovické části Nemanice do Ševětína (NemaŠe). Řízení, které od března vedl Krajský úřad Jihočeského kraje, se týkalo úseku od českobudějovické severní zastávky po nemanický triangl (cca 1,2 kilometru).

Modernizace a výstavba trati Nemanice – Ševětín je „z historických důvodů“ rozdělena na dvě části. Na výrazně kratší část A získala SŽ územní rozhodnutí nyní, delší část B od nemanického trianglu do Ševětína (včetně) už pravomocné územní rozhodnutí má.

Podle Správy železnic je pro část A (tedy úsek na území Českých Budějovic) nezbytnou podmínkou výstavba takzvané Severní spojky na silnici I/20, kterou chystá Ředitelství silnic a dálnic. Spojka totiž bude nový koridor podcházet, čímž zmizí dnešní úrovňový přejezd v Nemanické ulici. Jihočeský krajský úřad přitom teprve loni v říjnu po několikaletých peripetiích potvrdil právní moc územního rozhodnutí k Severní spojce. Proto bylo územní řízení ke koridoru v části A zahájeno až letos na jaře.

Správa železnic nicméně zadala projektování celého úseku, tedy částí A i B. Zakázku získalo v červenci 2020 konsorcium firem Sudop Praha, Sudop EU a Mott MacDonald CZ. Cena bez DPH je 408,3 milionu korun. Hotovo by mělo být na přelomu letošního a příštího roku. Součástí zakázky bylo i vypracování dokumentace pro územní rozhodnutí a stavební povolení pro část A. V interaktivní mapě SŽ je uveden termín realizace v letech 2023 až 2031. Zahájení stavby příští rok se ale nejeví jako reálné.

Úsek od Ševětína k Nemanicím je dlouhý zhruba 18 kilometrů, jeho součástí budou i dva dlouhé tunely: Chotýčanský o délce 4 810 metrů a Hosínský o délce 3 120 metrů. Prvně jmenovaný bude nejdelší na české železniční síti. Úsek je z drtivé většiny veden v nové stopě. Odhadované náklady už přesáhly 20 miliard. Stát proto prověřuje možnost využití projektu PPP.

Další podrobnosti ke stavbě jsou v letáku Správy železnic.

Tagy IV. koridor Nemanice - Ševětín Správa železnic
92 komentářů