Správa železnic zavře modernizovanou trať na půl roku. Kvůli rekonstrukci 82 metrů dlouhého tunelu
Motorový vůz 840 Stadler RS1 ve stanici Vesec u Liberce. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Správa železnic nezvládla opravu tunelu během rozsáhlé modernizace celé trati. Proto budou muset cestující opět autobusy.
Mně by jen zajímalo, kde udělali soudruzi ze Správy železnic chybu 🙂
Stejný příběh se píše na trati K. Vary dolní – Mariánské Lázně. Opravovat de bude tunel mezi Bečovem a Kr. Jezem
Zvládnou se doufám trefit do turistické sezóny?
Na jednu stranu se dopravci i objednavatele snaží dostat lidi do vlaků a něco nabídnout a pak do toho hodí vidle správce infrastruktury s nekonečnými výlukami, během kterých lidi zapomenou co to vlak je.
On by byl problém vlak Liberec – Zawidow – Luban – Jelenia Gora po dobu výluk?
Jako odklon? No proč ne, bezva zkratka. Sice je to dál, za to horší cestou. Je blázen by řešil ZDO a v případě hypotetické potřeby vlak trasoval po administrativně a technicky jednodušší trase přes Turnov a Žel. Brod
K čemu by byl dobrý? Netrvalo by to déle než nad?
Znám tady bezva zkratku…
A jaká by byla jízdní doba?
A kdo by s tím jel?
Po srovnání jaká bude jízdní doba po běžné trase s NAD?
Je nějaký racionální důvod, proč to nejde najednou?
Finance? Kapacita stavebních firem? Nutnost průjezdu při minulé výluce? Třeba
Minule to bylo průjezdné? Tak proč byla NAD?
Myslel jsem tím průjezd pro pracovní stroje
To jsou samé výmluvy. Chci opravit celou trať? Platím to? Tak to bude jak to chci.
No ja nevím…. když peníze nemám (a nemůžu nebo nechci si půjčit) tak se nestaví, když peníze mám, ale není kdo by to dělal tak se nestaví. Neumožňuje to technologie jiné stavby taky tak se nestaví (a nebo se staví, ale za cenu zvýšení nákladů)…. hele, já se na nic nevymlouvám a ani nikoho neomlouvám . Jen tu „2048“ chtěl racionální důvody, tak jsem je napsal. Taky za tím mohla být nějaká „politika“ vyšších míst. Mě délka té stavby taky netěší. Dle mého názoru by se na těchto stavbách mělo makat 24/7, ale to znamená minimálně 3x-4x vyšší náklady na… Číst vice »
Zkuste přemluvit podbíječku, aby projela tunelem v lešení. Buď podbíječka nebo lešení. Podobně se nedostane do stanice, když se dělají mosty z obou stran. Nebo ve stanici uvízne po dobu stavby mostů.
Ale když si zaplatíte, tak ji převeze trajler za tahačem. Zaplatíte?
A nemohla by to ta podbíječka projet najednou až bude hotový i ten tunel?
Jojo jak vždy říkám, základní heslo SŽ:
Trať, na které nemůže být každý rok aspoň 2-3 měsíční výluka, si nezaslouží naši pozornost.
Jako blahé paměti trať do Jeseníku. Vybrali maďarskou firmu, která to nikdy nedělala, a byla výluka. Pak tu trať, aniž by se na ni sáhlo, museli znovu rozchodit, a byla výluka další rok. Sabotáž železnic…
Mohu se zeptat v čem byla v případě Jeseníků viníkem SŽ?
Tam aspoň platilo, že souběžně s tou „nevýlukou“ přes Ramzovou, byla vyloučena i první část tratě Bludov – Hanušovice, a to v úseku u Bludova.
Nicméně pak v roce 2018 byla další výluka, a to kvůli reko zastávky Ramzová + úseku pod Horní Lipovou, kteréžto úseky byly z původního „odstranění propadu rychlosti“ vynechány.
jediná jistota je fakt auto, protože ty vlaky to je fakt síla. ta nesystémovost výluk a neustálého opravování stejné trati snad každá rok.. to fakt není možné…
SZ zločinecká organizace
Kde uz jsem to jen slysel : – D
SŽ – Sabotáž Železnic
A to jsem slušný.
Ohledně opakovaných oprav tunelů vzpomínám blahé paměti i na Prštický tunel (u zastávky Radostice), uzavřený cca 1,5 měsíce na podzim 2011, aby pak byl uzavřen více než 3 měsíce v létě 2013. V obou případech s nepřetržitými výlukami provozu.
A k tématu t-036 se mi chce dodat – ten delší tunel, směrem k Smržovce, je opraven opravdu zcela? Aby si Dobrá správa za pár let nevzpomněla, že taky ne. 🙂
Co by si firmy jako Strabag, N+N, Skanska, Eurovia, Chládek a Tintěra, Hrochostroj, Viamont, Subterra, Pedasta aj. bez těchto kumulujících se výluk počaly. SŽ to nemá jednoduché. Tlak těchto firem aby měly práci na 10 let dopředuje silný.
Ale to přece nesouvisí s tématem. Myslíte, že kdyby se udělala opravdu kompletní oprava trati Liberec – Tanvald, tak se následujících 10 let žádná práce na síti SŽ nenajde?
Děje , ale jsou to dílčí údržby které se dají dělat v noci nebo v 1-2 denních výlukách !!!!! Je rozjebaných kolejí a výsledek je nulový , nástupiště tragické a je toho spousta , lítají miliardy a posun nula !!!
Ceska zeleznice je v takovem stavu ohledne sve spravy zeleznicni dopravni cesty (cti zeleznice), ze zpusobem, kterym se inovuje ted, by zajistila zeleznicnim stavitelum praci na 100 let a pritom by poradne nic nezmodernizovali a porad by nektere parametry odpovidaly 19. stoleti. Je potreba projektantum a stavitelum dat lepsi (a mnohdy vyrazne odvaznejsi) zadani a nekonzervovat porad dokola soucasny stav s malickatymi upravami (to se deje ted, napr. zvyseni rychlosti z 80 km/h na 90 km/h, tj. fakt „turbo rychlost“).
Ano funguje to tak. Že se opraví jazyky výhybky, za rok se rekonstruují staniční koleje, za další rok se ve stanici dělá nová releovka, kdy se ruší stavědla a dělají nové přestavníky. Teprve za dalších 5 let se staví nová ostrovní nástupiště a mění konfigurace kolejiště. Místo toho aby se budovaly přesmyky, odstraňovaly úvratě a dělaly mírné přeložky k napřímení, tak se konzervuje onen stávající stav. Přesto mi přijde že za tou konzervací stávajícího stavu lobbují výše uvedené stavební firmy, protože když by se to udělalo najednou a velkoryseji tak pak nebudou mít dlouho co modernozovat. Navíc každý druhý šéf… Číst vice »
Nechapu, z jakeho duvodu nemuze vyluka zacinat kousek pred tunelem z jedne strany a koncit kousek za tunelem z druhe strany. Kdyby tam tem lidem udelali pred zacatkem uzavirky z prostredku SZ chodnik pres kopecek a cestujici by to dosli pesky, tak by to nadelalo mene skody nez kvuli tomu uzavrit deset az desitky kilometru jinak funkcni trate. Dopravni podniky toto s tramvajemi delaji bezne, proste ukonci tramvajovou trat tzv. uvrati (jen je na kazde strane potreba mit zvlast vozovnu / depo, to ale tady je splneno, je potreba mit soupravy majici stanoviste strojvedouciho na obou stranach, strojvedouci kousek popojde,… Číst vice »
Na opravených úsecích tratě Čerčany – Světlá jsou zastávky v opraveném, ba někdy i zcela normovaném stavu.
A asi je rozdíl v tramvajovém – městském – provozu vs. na železnici s překonáním kopečku, pod kterým je tunel.
Nevim, co myslite tim normovanym stavem, protoze nejsem specialista na drazni technicke predpisy. Ale podivejte se treba na stanici Stvoridla: https://mapy.cz/s/lovavuvovo . Kdyz si odmyslite stanicni budku, stanice se sklada cca z 20 panelu na upechovane zemine a mpzna vrstve betonu vedle trate. Takovou stanici vyrobite na obou koncich kratke docasne uzavirky rychle. Tech 20 panelu priveze jedno nakladni auto, vylozi je, upevni na pripraveny beton – a voila, docasna zastavka je na svete….
A zapomnel jsem dodat, pak se vyda jedno rozhodnuti Drazniho uradu.
A to bude ten největší problém, protože §1.
O. K., u zastávky Stvořidla bych použil výraz v přiměřeném/vyhovujícím stavu.
Ta trať 212 je hezký příklad, tam jsou výluky už asi 6 let a pořád je co opravovat. Super je ta výluky teď – 2 roky byla výluka Ledečko – Zruč a most v Ratajích při tom jaksi nestihli opravit, takže teď když se dělá v úseku Ledečko – Samechov je výluka na opravu mostu v Ratajích. Tedy autobusy Kácov – Čerčany, to je fakt chuťovka…
A i když se teď dělá úsek Ledečko – Samechov, bude příští rok výluka znova, protože se nestihne most v Sázavě…
Mno myšlenka dobrá, ALE. Nechat chodit lidi přes tunel je solidní šílenství, protože by to bylo pěkných pár schodů nebo sakra dlouhá plošina (kočarky/ vozíky), časová úspora 0. Nechat chodit lidi přes tunel? Stavbou? Vy by jste si to jako člověk odpovědný za bezpečnost vzal na triko? Ja teda ne. Takže nakonec dojdeme k tomu, že bude nejlepší to přerušit v Jablonci a ve Smržovce, tudíž v bodech, kde se stejně poměrné velká čast frekvence ve vlacích mění. Navíc je zde prostor pro manipulaci a odstavování sopurav.
Vkladate mi do zpravy neco, co jsem nenapsal. Nechat lidi jit uzavrenym tunelem v rekonstrukci je NESMYSL, to jsem nikde nepsal. A rozhodne tu neni rec o prikladu z 50. let…. proste lide mohou kopec OBEJIT, kdyz to neni Mont Blanc ani Snezka… Cerpal jsem ze soucasneho https://zabovreska.webnode.cz/l/vyluka-tramvaje-pri-stavbe-ii-etapy/ (aktualni reseni s dvema uvratovymi zastavkami) a drivejsiho https://www.bmhd.cz/vyluky/vyluka.php?vyluka=1906 mezi 22. 10. 2018 00:00 – 28. 6. 2019 23:59: „Mezi zastávkami Francouzská a Lazaretní bude možný pěší přesun v délce cca 350 metrů, v první fázi rekonstrukce přes stávající most, později přes provizorní lávku přes řeku Svitavu. Mezi Židenicemi a centrem města… Číst vice »
Ok, o tom průchodu tunelem jste nepsal, to mi prostě jen vyplynulo vašeho nápadu nechat lidi jít pěšky. To ale nic nemění na tom, že nechávat jít lidi okolo kopce nebo přes kopec je BLBOST! Tohle není Brno, ale kopcovitý terén, kde je z obou stran tunelu násep a most a všude okolo jen les a louka.
Řešení s přerušením dopravy u portálů a využití pěšího úseku se nouzově použilo po druhé světové válce u zataraseného Milotického tunelu, fungovalo to tam tak déle než rok (viz http://www.krnovsko.eu/?p=147). Ale dnes už je jiná doba, buďme za to rádi.
Pouhých 82 metrů trati (tunelu) se bude opravovat půl roku. Tomu říkám opravdu rychlost. Bravo SŽ.
Přihlašte se do výběrka, jestli umíte rychleji přerazit kompletní tunel 😀
Opravdu vám nepříjde, že třeba ve srovnání s délkou tunelu za ÚnO je tu jakýsi nepoměr?
Zajímavé, že vykutat ho, trvalo skoro stejně. 🤔
A to se to delalo beztak prakticky rucne…..
To není správa železnic, ale sabotáž.
Přitom ani ten svršek by nepotřeboval výměnu, je jasně před pár lety modernizovaný. A i okolní svahy jsou dobře zajištěny, jak je patrné třeba tady https://mapy.cz/s/becujugote
Dokud SŽ nebude platit úplné náklady na zajištění NAD a kompenzace dopravcům kterým utíkají tržby díky otráveným cestujícím nedají pokoj s nesmyslnými výlukami typu vyřezání 0,5m větve,případně 3 výhonů z 5 náletové dřeviny jak je to běžné tak nebude klid nikdy.
Takhle je to opravdu nekonečný příběh.
Bojim se ze ani to plne proplaceni NAD by to nevyresilo nebot SZ nezije z toho co vybere od zakazniku ale z toho co dostane od státu a z eurofondu. Takze jim o nejake provizni zisky skutečně nejde … Bohužel
Ono to nebude úplně tak. Ony se ty platby totiž musí vyčíslit. A pak vykázat a někdo si je pak přečte.
A to je tak nějak všechno, protože zisk z poplatku za dopravní cestu nestačí ani na mzdy provozních pracovníků.
Výluky s NAD jsou kořením cestování vlakem, bez nich by nebylo tak zábavné. Navíc trať bez výluk vypadá, že se o ní SŽ nestará.
😃👏
Půl roku v autobusech kvůli opravě 80m dlouhého tunýlku? Cestující budou jistě radostí bez sebe, že se zvětší průjezdný profil. Možná pro ně za odměnu chystají nové patrové push-pull jednotky, které by se tam jinak nevešly.
Ještě si tuhle výluku ČD odskáče, a potom – odchod. Proč myslíte, že je tam ještě kraj zatím nechal žít ? Pak , doufejme, opraví a zracionalizačí zubačku a je plánováno totéž. Jestli je to dobře, nevím, ale v souvislosti s naprosto nesouvisejícím nynějším problémem s elektrikou, si jistý nejsem.
Tak snad při tom aspoň dodělají ty záložní výhybny… No, asi ne, že.
Upřímně jsem se zasmál, než mi došlo, jak je to vlastně velice smutné…
Je to tak proto ze výluku mohou vyhlásit úplně zadarmo.Žádná pokuta jim nehrozí a to je špatně.Šéfové by měli dostat rakosku z mzdových fondu až se jim protoci panenky.
Dobrá správa Svobodova toho nezvládá hodně dlouho a hodně moc (díky za minusy):-(
Že by článek předvídal konec vedení SŽ?
Kéž by
Na tento problém, který SŽ nijak neřeší, upozorňujeme pravidelně. Ale dokud správní rada preferuje beton před cestujícími, situace lepší nebude.
To je pravda
Teď jen najít někoho lepšího…
Závratná rychlost opravy při úplném zastavení provozu. Zjevně máme nejrychlejší stavební firmy na světě.
Dotaz na znalé bylo v době plánování minulé opravy čili v roce 2013 nebo 2014 reálné získat prostředky na nákladnou opravu tunelu když nebyl v havarijním stavu jako zbytek tratě?
Pohyblivá částka mzdy manažerů SŽ by se u správce infrastruktury měla odvíjet od ukazatelů provozuschopnosti sítě… nebo se zase mýlím a fantazíruju? 🙁
Btw možná vidíte do provozu a sledujete rapidně klesající úroveň písemných rozkazů okolo výluk. Tomu se neříká snaha o co nejhladší průběh výluky, ale podkuřování stavebním firmám a alibismus. Dobrá Správa, pro Vaši informaci, je schopná mj. sepsat rozkaz na vytrhanou traťovou kolej.
Naposled zavedli trvalá omezení rychlosti namísto pomalých jízd. Tak jim moc šancí nedávám, alibistům.
Nickolejný provoz – taky provoz.
Tesat do kamene ,to je úplně přesné.
Cestující tuto firmu bohužel vůbec nezajímá -nemají to v popisu práce,spíš to někdy vypadá že raději škodí.
Ono už tehdy se to nějak dělalo nadvakrát, kdy výluka skrz Smržovku byla několik měsíců v druhé části léta + na podzim 2014, aby se pak stejný úsek znovu zavřel na jaře 2015, kdy se dělala tuším opěrná stěna u zastávky Tanvald zast. Ale na tom jaře 2015 „aspoň“ byl uzavřen i sousední úsek z Liberce do Jablonce, „jen“ holt byl vyloučený úsek o to delší. Teď to bude, zdá se, „jen“ kvůli tomu. A taky to není poprvé – viz úsek Vlkov – Řikonín, kde se v létě 2017 nakonec udělala jen rekonstrukce tunelů (úplná výluka 2 měsíce a… Číst vice »
Úplně mám před očima krajně podrážděnou reakci Bc. Svobody, MBA, na dotaz padnuvší během konference ŽESNADu – proč se provoz stal popelkou a nejvýznamnějším klientem SŽ jsou stavaři? 😀
Bylo by tedy podle vás lepší žádnou zakázku nezadávat a tunel tím pádem neopravovat? Protože nikdo jiný než stavaři ten tunel neopraví.
Nepochopil jste to. Zkuste si přečíst článek a pak zauvažujte, na co narážím. 🙂
A ještě dodám, že kdyby na Mšenku nikdo stavaře nepustil, tak je na ní NAD dodneška, navíc by tam ale neprojel ani nákladní vlak, kdyby chtěli nakládat dřevo, například.
Jenže kolikrát vše hrabe do úseků nebo stanic, kde se už rekonstrukce dělala. Viz například Poříčany, tam nejdřív udělali výhybky, aby je pak za dva roky vytrhali a dali tam betonové a celé to zhlaví změnili na obou stranách. To samé podchod. Nejdřív se opravil, aby se potom prodloužil. Tomu opravdu říkám smysluplně vynaložené náklady na rekonstrukci. 💰👍
Bylo by lepší opravit vše najednou. O tom to celé je, ne si syslit zakázky na x let dopředu bez ohledu na cestující.
Lepší by to bylo, ale nestalo se to. Pracovat s alternativní minulostí lze v diskuzi, ale v reálném světě?
Z minulosti se dá poučit.
Poučení z minulosti = § 1 – Vždycky se to tak dělalo.
To jo, SŽ se z ní použí, když zjistí, že 100 m dlouhý úsek se nemusí opravovat najednou, ale dá se to rozložit na 2x 🙂
Ale ne u nás.
Musel byste mít ovšem v té minulosti jasnou perspektivu, že tu trať chcete zachovat a rozvíjet. To kolem roku 2010 za ODS a ministra Stanjury zrovna moc jasný nebylo 😀
Trať se kompletně opravovala v roce 2015. A díky modernizaci a novým vozidlům je jednou z ukázek, že železnice i v regionální dopravě může být konkurencí silnici.
Nevím jak v tomto konkrétním případě, ale možná by tam byl problém s kapacitami. Bylo by sice užitečné opravit vždy jednolitě celou trať od základů až po poslední šroubeček, ale… Železniční síť je v ČR velmi rozsáhlá a z velké části je ve špatném stavu. Komplexní oprava jen několika tratí najednou, by vyčerpala kapacitu stavebních firem (už teď je poptávka vysoko nad nabídkou a tomu odpovídají ceny). Tím by se nedostalo na menší opravy, takže některé tratě ve špatném stavu by se dostaly do neprovozuschopného stavu. Řešení by byla, jedno z nich je omezit síť a věnovat se pouze těm… Číst vice »
To přece nijak nesouvisí s kapacitou stavebních firem. Pokud jsou v republice kapacity, které jsou schopny udělat (vymyslím si) 500 km ročně, čili za 20 let kompletně opravit síť 10000 km a současně máme 100 tratí po 100 km, tak je rozhodně lepší opravit každý rok kompletně pět tratí než na každé trati každoročně opravit 1 km.
Ale tady nejde o to něco udělat, ale co nejvíc utratit.
Taky jsem si kdysi myslel, že jde pracovat na opravách 24/7.
Raději se začne na padesáti místech dělat pár hodin denně.
Tuhle jejich salámovou metodu by měli zakázat.
Tak samozřejmě že by to bylo lepší, ale opravdu je tu kapacita na 500 km ročně? A máme na to tolik peněz? Řekl bych, že se zatím pořád stíhá hasit jen to, co opravdu hoří. Ona by ta kapacita musel být ještě vyšší, aby ten zbytek tratí těch dvacet let (resp. až dvacet let) vydržel, tak se na nich musí dělat alespoň minimální neodkladná údržba.
Těch 500 km byl příklad. Přepočítejte si to třeba pro 250 km, nic to nemění na tom, že salámová metoda oprav není způsobena kapacitou stavebních firem.
A taky nějakej dobovej kontext. Kdo by do toho tehdy investoval. https://www.denik.cz/ekonomika/dopravci-na-ruseni-trati-stat-neu20101020.html
Ale stále se může stát že Správa přerazí tunel a kraj tam neobjedná dopravu. Tak jsme si to tady vycinkali.
Řešení? Přemýšlet. Dům si také celý neopravíte a po pěti letech nezačnete měnit okna, protože zrovna tehdy nebyl kdo by je vyměnil.
To asi žijete v trochu jiné realitě než velká část obyvatel této republiky. Projeďte se po obcích různých velikostí a uvidíte, že někdo si opraví jen střechu, někdo jen vymění okna, někdo udělá fasádu… Tam totiž většinou bývá kapacitní problém na straně bankovního účtu 😉 Nebo si ty opravy lidé dělají sami a pak je kapacitní problém udělat to všechno ve volném čase.
SŽ opravdu nemá ale kapacitní problém na straně účtu.
Nicméně to mé přirovnání není úplně správné, to uznávám: jde o opravy, během kterých se neomezuje život v domě.
A co takhle při výluce udělat více prací ve vyloučeném úseku, nejen tunel.
Nebo to vážně přijedou soupravy k tunelu z obou stran a tunel bude průjezdný pro NAD nebo aspoň průchozí pro pěší?