Správa železnic zavře modernizovanou trať na půl roku. Kvůli rekonstrukci 82 metrů dlouhého tunelu

Motorový vůz 840 Stadler RS1 ve stanici Vesec u Liberce. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorový vůz 840 Stadler RS1 ve stanici Vesec u Liberce. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Správa železnic nezvládla opravu tunelu během rozsáhlé modernizace celé trati. Proto budou muset cestující opět autobusy.

96 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Daniel

Mně by jen zajímalo, kde udělali soudruzi ze Správy železnic chybu 🙂

petr

Stejný příběh se píše na trati K. Vary dolní – Mariánské Lázně. Opravovat de bude tunel mezi Bečovem a Kr. Jezem

J.K.

Zvládnou se doufám trefit do turistické sezóny?

Y.K.

Na jednu stranu se dopravci i objednavatele snaží dostat lidi do vlaků a něco nabídnout a pak do toho hodí vidle správce infrastruktury s nekonečnými výlukami, během kterých lidi zapomenou co to vlak je.

Marcel Štancl

On by byl problém vlak Liberec – Zawidow – Luban – Jelenia Gora po dobu výluk?

Ex ČD

Jako odklon? No proč ne, bezva zkratka. Sice je to dál, za to horší cestou. Je blázen by řešil ZDO a v případě hypotetické potřeby vlak trasoval po administrativně a technicky jednodušší trase přes Turnov a Žel. Brod

Leinad

K čemu by byl dobrý? Netrvalo by to déle než nad?

Y.K.

Znám tady bezva zkratku…

Alibaba

A jaká by byla jízdní doba?
A kdo by s tím jel?

Po srovnání jaká bude jízdní doba po běžné trase s NAD?

2084

Je nějaký racionální důvod, proč to nejde najednou?

Ex ČD

Finance? Kapacita stavebních firem? Nutnost průjezdu při minulé výluce? Třeba

Leinad

Minule to bylo průjezdné? Tak proč byla NAD?

Ex ČD

Myslel jsem tím průjezd pro pracovní stroje

Kouďák

To jsou samé výmluvy. Chci opravit celou trať? Platím to? Tak to bude jak to chci.

Ex ČD

No ja nevím…. když peníze nemám (a nemůžu nebo nechci si půjčit) tak se nestaví, když peníze mám, ale není kdo by to dělal tak se nestaví. Neumožňuje to technologie jiné stavby taky tak se nestaví (a nebo se staví, ale za cenu zvýšení nákladů)…. hele, já se na nic nevymlouvám a ani nikoho neomlouvám . Jen tu „2048“ chtěl racionální důvody, tak jsem je napsal. Taky za tím mohla být nějaká „politika“ vyšších míst. Mě délka té stavby taky netěší. Dle mého názoru by se na těchto stavbách mělo makat 24/7, ale to znamená minimálně 3x-4x vyšší náklady na… Číst vice »

Jiří Kocurek

Zkuste přemluvit podbíječku, aby projela tunelem v lešení. Buď podbíječka nebo lešení. Podobně se nedostane do stanice, když se dělají mosty z obou stran. Nebo ve stanici uvízne po dobu stavby mostů.
Ale když si zaplatíte, tak ji převeze trajler za tahačem. Zaplatíte?

Tom Matoo

A nemohla by to ta podbíječka projet najednou až bude hotový i ten tunel?

Martin

Jojo jak vždy říkám, základní heslo SŽ:
Trať, na které nemůže být každý rok aspoň 2-3 měsíční výluka, si nezaslouží naši pozornost.

Pepola

Jako blahé paměti trať do Jeseníku. Vybrali maďarskou firmu, která to nikdy nedělala, a byla výluka. Pak tu trať, aniž by se na ni sáhlo, museli znovu rozchodit, a byla výluka další rok. Sabotáž železnic…

kulica

Mohu se zeptat v čem byla v případě Jeseníků viníkem SŽ?

xyz

Tam aspoň platilo, že souběžně s tou „nevýlukou“ přes Ramzovou, byla vyloučena i první část tratě Bludov – Hanušovice, a to v úseku u Bludova.

Nicméně pak v roce 2018 byla další výluka, a to kvůli reko zastávky Ramzová + úseku pod Horní Lipovou, kteréžto úseky byly z původního „odstranění propadu rychlosti“ vynechány.

libor

jediná jistota je fakt auto, protože ty vlaky to je fakt síla. ta nesystémovost výluk a neustálého opravování stejné trati snad každá rok.. to fakt není možné…

Gargy

SZ zločinecká organizace

Výkolejka

Kde uz jsem to jen slysel : – D

Pája

SŽ – Sabotáž Železnic
A to jsem slušný.

xyz

Ohledně opakovaných oprav tunelů vzpomínám blahé paměti i na Prštický tunel (u zastávky Radostice), uzavřený cca 1,5 měsíce na podzim 2011, aby pak byl uzavřen více než 3 měsíce v létě 2013. V obou případech s nepřetržitými výlukami provozu.

A k tématu t-036 se mi chce dodat – ten delší tunel, směrem k Smržovce, je opraven opravdu zcela? Aby si Dobrá správa za pár let nevzpomněla, že taky ne. 🙂

Winchester1873

Co by si firmy jako Strabag, N+N, Skanska, Eurovia, Chládek a Tintěra, Hrochostroj, Viamont, Subterra, Pedasta aj. bez těchto kumulujících se výluk počaly. SŽ to nemá jednoduché. Tlak těchto firem aby měly práci na 10 let dopředuje silný.

jiný Petr

Ale to přece nesouvisí s tématem. Myslíte, že kdyby se udělala opravdu kompletní oprava trati Liberec – Tanvald, tak se následujících 10 let žádná práce na síti SŽ nenajde?

Step

Děje , ale jsou to dílčí údržby které se dají dělat v noci nebo v 1-2 denních výlukách !!!!! Je rozjebaných kolejí a výsledek je nulový , nástupiště tragické a je toho spousta , lítají miliardy a posun nula !!!

LKB

Ceska zeleznice je v takovem stavu ohledne sve spravy zeleznicni dopravni cesty (cti zeleznice), ze zpusobem, kterym se inovuje ted, by zajistila zeleznicnim stavitelum praci na 100 let a pritom by poradne nic nezmodernizovali a porad by nektere parametry odpovidaly 19. stoleti. Je potreba projektantum a stavitelum dat lepsi (a mnohdy vyrazne odvaznejsi) zadani a nekonzervovat porad dokola soucasny stav s malickatymi upravami (to se deje ted, napr. zvyseni rychlosti z 80 km/h na 90 km/h, tj. fakt „turbo rychlost“).

Winchester1973

Ano funguje to tak. Že se opraví jazyky výhybky, za rok se rekonstruují staniční koleje, za další rok se ve stanici dělá nová releovka, kdy se ruší stavědla a dělají nové přestavníky. Teprve za dalších 5 let se staví nová ostrovní nástupiště a mění konfigurace kolejiště. Místo toho aby se budovaly přesmyky, odstraňovaly úvratě a dělaly mírné přeložky k napřímení, tak se konzervuje onen stávající stav. Přesto mi přijde že za tou konzervací stávajícího stavu lobbují výše uvedené stavební firmy, protože když by se to udělalo najednou a velkoryseji tak pak nebudou mít dlouho co modernozovat. Navíc každý druhý šéf… Číst vice »

LKB

Nechapu, z jakeho duvodu nemuze vyluka zacinat kousek pred tunelem z jedne strany a koncit kousek za tunelem z druhe strany. Kdyby tam tem lidem udelali pred zacatkem uzavirky z prostredku SZ chodnik pres kopecek a cestujici by to dosli pesky, tak by to nadelalo mene skody nez kvuli tomu uzavrit deset az desitky kilometru jinak funkcni trate. Dopravni podniky toto s tramvajemi delaji bezne, proste ukonci tramvajovou trat tzv. uvrati (jen je na kazde strane potreba mit zvlast vozovnu / depo, to ale tady je splneno, je potreba mit soupravy majici stanoviste strojvedouciho na obou stranach, strojvedouci kousek popojde,… Číst vice »

xyz

Na opravených úsecích tratě Čerčany – Světlá jsou zastávky v opraveném, ba někdy i zcela normovaném stavu.

A asi je rozdíl v tramvajovém – městském – provozu vs. na železnici s překonáním kopečku, pod kterým je tunel.

LKB

Nevim, co myslite tim normovanym stavem, protoze nejsem specialista na drazni technicke predpisy. Ale podivejte se treba na stanici Stvoridla: https://mapy.cz/s/lovavuvovo . Kdyz si odmyslite stanicni budku, stanice se sklada cca z 20 panelu na upechovane zemine a mpzna vrstve betonu vedle trate. Takovou stanici vyrobite na obou koncich kratke docasne uzavirky rychle. Tech 20 panelu priveze jedno nakladni auto, vylozi je, upevni na pripraveny beton – a voila, docasna zastavka je na svete….

LKB

A zapomnel jsem dodat, pak se vyda jedno rozhodnuti Drazniho uradu.

František

A to bude ten největší problém, protože §1.

xyz

O. K., u zastávky Stvořidla bych použil výraz v přiměřeném/vyhovujícím stavu.

Peter

Ta trať 212 je hezký příklad, tam jsou výluky už asi 6 let a pořád je co opravovat. Super je ta výluky teď – 2 roky byla výluka Ledečko – Zruč a most v Ratajích při tom jaksi nestihli opravit, takže teď když se dělá v úseku Ledečko – Samechov je výluka na opravu mostu v Ratajích. Tedy autobusy Kácov – Čerčany, to je fakt chuťovka…
A i když se teď dělá úsek Ledečko – Samechov, bude příští rok výluka znova, protože se nestihne most v Sázavě…

Ex ČD

Mno myšlenka dobrá, ALE. Nechat chodit lidi přes tunel je solidní šílenství, protože by to bylo pěkných pár schodů nebo sakra dlouhá plošina (kočarky/ vozíky), časová úspora 0. Nechat chodit lidi přes tunel? Stavbou? Vy by jste si to jako člověk odpovědný za bezpečnost vzal na triko? Ja teda ne. Takže nakonec dojdeme k tomu, že bude nejlepší to přerušit v Jablonci a ve Smržovce, tudíž v bodech, kde se stejně poměrné velká čast frekvence ve vlacích mění. Navíc je zde prostor pro manipulaci a odstavování sopurav.

LKB

Vkladate mi do zpravy neco, co jsem nenapsal. Nechat lidi jit uzavrenym tunelem v rekonstrukci je NESMYSL, to jsem nikde nepsal. A rozhodne tu neni rec o prikladu z 50. let…. proste lide mohou kopec OBEJIT, kdyz to neni Mont Blanc ani Snezka… Cerpal jsem ze soucasneho https://zabovreska.webnode.cz/l/vyluka-tramvaje-pri-stavbe-ii-etapy/ (aktualni reseni s dvema uvratovymi zastavkami) a drivejsiho https://www.bmhd.cz/vyluky/vyluka.php?vyluka=1906 mezi 22. 10. 2018 00:00 – 28. 6. 2019 23:59: „Mezi zastávkami Francouzská a Lazaretní bude možný pěší přesun v délce cca 350 metrů, v první fázi rekonstrukce přes stávající most, později přes provizorní lávku přes řeku Svitavu. Mezi Židenicemi a centrem města… Číst vice »

Ex ČD

Ok, o tom průchodu tunelem jste nepsal, to mi prostě jen vyplynulo vašeho nápadu nechat lidi jít pěšky. To ale nic nemění na tom, že nechávat jít lidi okolo kopce nebo přes kopec je BLBOST! Tohle není Brno, ale kopcovitý terén, kde je z obou stran tunelu násep a most a všude okolo jen les a louka.

Projektant

Řešení s přerušením dopravy u portálů a využití pěšího úseku se nouzově použilo po druhé světové válce u zataraseného Milotického tunelu, fungovalo to tam tak déle než rok (viz http://www.krnovsko.eu/?p=147). Ale dnes už je jiná doba, buďme za to rádi.

Dan Žatecký

Pouhých 82 metrů trati (tunelu) se bude opravovat půl roku. Tomu říkám opravdu rychlost. Bravo SŽ.

prag

Přihlašte se do výběrka, jestli umíte rychleji přerazit kompletní tunel 😀

tarten

Opravdu vám nepříjde, že třeba ve srovnání s délkou tunelu za ÚnO je tu jakýsi nepoměr?

Lukáš Chytil

Zajímavé, že vykutat ho, trvalo skoro stejně. 🤔

JiP

A to se to delalo beztak prakticky rucne…..

Původní Pražák

To není správa železnic, ale sabotáž.

Tomáš

Přitom ani ten svršek by nepotřeboval výměnu, je jasně před pár lety modernizovaný. A i okolní svahy jsou dobře zajištěny, jak je patrné třeba tady https://mapy.cz/s/becujugote

anton

Dokud SŽ nebude platit úplné náklady na zajištění NAD a kompenzace dopravcům kterým utíkají tržby díky otráveným cestujícím nedají pokoj s nesmyslnými výlukami typu vyřezání 0,5m větve,případně 3 výhonů z 5 náletové dřeviny jak je to běžné tak nebude klid nikdy.
Takhle je to opravdu nekonečný příběh.

Výkolejka

Bojim se ze ani to plne proplaceni NAD by to nevyresilo nebot SZ nezije z toho co vybere od zakazniku ale z toho co dostane od státu a z eurofondu. Takze jim o nejake provizni zisky skutečně nejde … Bohužel

tarten

Ono to nebude úplně tak. Ony se ty platby totiž musí vyčíslit. A pak vykázat a někdo si je pak přečte.

Lukáš Chytil

A to je tak nějak všechno, protože zisk z poplatku za dopravní cestu nestačí ani na mzdy provozních pracovníků.

Jarda Š.

Výluky s NAD jsou kořením cestování vlakem, bez nich by nebylo tak zábavné. Navíc trať bez výluk vypadá, že se o ní SŽ nestará.

Pája

😃👏

Milan alias Skeptik

Půl roku v autobusech kvůli opravě 80m dlouhého tunýlku? Cestující budou jistě radostí bez sebe, že se zvětší průjezdný profil. Možná pro ně za odměnu chystají nové patrové push-pull jednotky, které by se tam jinak nevešly.

Jézeďák

Ještě si tuhle výluku ČD odskáče, a potom – odchod. Proč myslíte, že je tam ještě kraj zatím nechal žít ? Pak , doufejme, opraví a zracionalizačí zubačku a je plánováno totéž. Jestli je to dobře, nevím, ale v souvislosti s naprosto nesouvisejícím nynějším problémem s elektrikou, si jistý nejsem.

Tomáš Záruba

Tak snad při tom aspoň dodělají ty záložní výhybny… No, asi ne, že.

Martin Jarath

Upřímně jsem se zasmál, než mi došlo, jak je to vlastně velice smutné…

zdeva

Je to tak proto ze výluku mohou vyhlásit úplně zadarmo.Žádná pokuta jim nehrozí a to je špatně.Šéfové by měli dostat rakosku z mzdových fondu až se jim protoci panenky.

zdenek

Dobrá správa Svobodova toho nezvládá hodně dlouho a hodně moc (díky za minusy):-(

Kosmik

Že by článek předvídal konec vedení SŽ?

zdenek

Kéž by

zdenek

To je pravda

Radek

Teď jen najít někoho lepšího…

On první

Závratná rychlost opravy při úplném zastavení provozu. Zjevně máme nejrychlejší stavební firmy na světě.
Dotaz na znalé bylo v době plánování minulé opravy čili v roce 2013 nebo 2014 reálné získat prostředky na nákladnou opravu tunelu když nebyl v havarijním stavu jako zbytek tratě?

patology_chef

Pohyblivá částka mzdy manažerů SŽ by se u správce infrastruktury měla odvíjet od ukazatelů provozuschopnosti sítě… nebo se zase mýlím a fantazíruju? 🙁
Btw možná vidíte do provozu a sledujete rapidně klesající úroveň písemných rozkazů okolo výluk. Tomu se neříká snaha o co nejhladší průběh výluky, ale podkuřování stavebním firmám a alibismus. Dobrá Správa, pro Vaši informaci, je schopná mj. sepsat rozkaz na vytrhanou traťovou kolej.

Jiří Kocurek

Naposled zavedli trvalá omezení rychlosti namísto pomalých jízd. Tak jim moc šancí nedávám, alibistům.

Jarda Š.

Nickolejný provoz – taky provoz.

anton

Tesat do kamene ,to je úplně přesné.
Cestující tuto firmu bohužel vůbec nezajímá -nemají to v popisu práce,spíš to někdy vypadá že raději škodí.

xyz

Ono už tehdy se to nějak dělalo nadvakrát, kdy výluka skrz Smržovku byla několik měsíců v druhé části léta + na podzim 2014, aby se pak stejný úsek znovu zavřel na jaře 2015, kdy se dělala tuším opěrná stěna u zastávky Tanvald zast. Ale na tom jaře 2015 „aspoň“ byl uzavřen i sousední úsek z Liberce do Jablonce, „jen“ holt byl vyloučený úsek o to delší. Teď to bude, zdá se, „jen“ kvůli tomu. A taky to není poprvé – viz úsek Vlkov – Řikonín, kde se v létě 2017 nakonec udělala jen rekonstrukce tunelů (úplná výluka 2 měsíce a… Číst vice »

Osoba odborně nezpůsobilá

Úplně mám před očima krajně podrážděnou reakci Bc. Svobody, MBA, na dotaz padnuvší během konference ŽESNADu – proč se provoz stal popelkou a nejvýznamnějším klientem SŽ jsou stavaři? 😀

Jiří Kocurek

Bylo by tedy podle vás lepší žádnou zakázku nezadávat a tunel tím pádem neopravovat? Protože nikdo jiný než stavaři ten tunel neopraví.

Osoba odborně nezpůsobilá

Nepochopil jste to. Zkuste si přečíst článek a pak zauvažujte, na co narážím. 🙂

Jiří Kocurek

A ještě dodám, že kdyby na Mšenku nikdo stavaře nepustil, tak je na ní NAD dodneška, navíc by tam ale neprojel ani nákladní vlak, kdyby chtěli nakládat dřevo, například.

Lukáš Chytil

Jenže kolikrát vše hrabe do úseků nebo stanic, kde se už rekonstrukce dělala. Viz například Poříčany, tam nejdřív udělali výhybky, aby je pak za dva roky vytrhali a dali tam betonové a celé to zhlaví změnili na obou stranách. To samé podchod. Nejdřív se opravil, aby se potom prodloužil. Tomu opravdu říkám smysluplně vynaložené náklady na rekonstrukci. 💰👍

Jiří Kocurek

Lepší by to bylo, ale nestalo se to. Pracovat s alternativní minulostí lze v diskuzi, ale v reálném světě?

Jarda Š.

Poučení z minulosti = § 1 – Vždycky se to tak dělalo.

fabec

To jo, SŽ se z ní použí, když zjistí, že 100 m dlouhý úsek se nemusí opravovat najednou, ale dá se to rozložit na 2x 🙂

None

Ale ne u nás.

prag

Musel byste mít ovšem v té minulosti jasnou perspektivu, že tu trať chcete zachovat a rozvíjet. To kolem roku 2010 za ODS a ministra Stanjury zrovna moc jasný nebylo 😀

Jakub P.

Nevím jak v tomto konkrétním případě, ale možná by tam byl problém s kapacitami. Bylo by sice užitečné opravit vždy jednolitě celou trať od základů až po poslední šroubeček, ale… Železniční síť je v ČR velmi rozsáhlá a z velké části je ve špatném stavu. Komplexní oprava jen několika tratí najednou, by vyčerpala kapacitu stavebních firem (už teď je poptávka vysoko nad nabídkou a tomu odpovídají ceny). Tím by se nedostalo na menší opravy, takže některé tratě ve špatném stavu by se dostaly do neprovozuschopného stavu. Řešení by byla, jedno z nich je omezit síť a věnovat se pouze těm… Číst vice »

jiný Petr

To přece nijak nesouvisí s kapacitou stavebních firem. Pokud jsou v republice kapacity, které jsou schopny udělat (vymyslím si) 500 km ročně, čili za 20 let kompletně opravit síť 10000 km a současně máme 100 tratí po 100 km, tak je rozhodně lepší opravit každý rok kompletně pět tratí než na každé trati každoročně opravit 1 km.

None

Ale tady nejde o to něco udělat, ale co nejvíc utratit.
Taky jsem si kdysi myslel, že jde pracovat na opravách 24/7.
Raději se začne na padesáti místech dělat pár hodin denně.
Tuhle jejich salámovou metodu by měli zakázat.

Jakub P.

Tak samozřejmě že by to bylo lepší, ale opravdu je tu kapacita na 500 km ročně? A máme na to tolik peněz? Řekl bych, že se zatím pořád stíhá hasit jen to, co opravdu hoří. Ona by ta kapacita musel být ještě vyšší, aby ten zbytek tratí těch dvacet let (resp. až dvacet let) vydržel, tak se na nich musí dělat alespoň minimální neodkladná údržba.

jiný Petr

Těch 500 km byl příklad. Přepočítejte si to třeba pro 250 km, nic to nemění na tom, že salámová metoda oprav není způsobena kapacitou stavebních firem.

prag

A taky nějakej dobovej kontext. Kdo by do toho tehdy investoval. https://www.denik.cz/ekonomika/dopravci-na-ruseni-trati-stat-neu20101020.html
Ale stále se může stát že Správa přerazí tunel a kraj tam neobjedná dopravu. Tak jsme si to tady vycinkali.

Jakub P.

To asi žijete v trochu jiné realitě než velká část obyvatel této republiky. Projeďte se po obcích různých velikostí a uvidíte, že někdo si opraví jen střechu, někdo jen vymění okna, někdo udělá fasádu… Tam totiž většinou bývá kapacitní problém na straně bankovního účtu 😉 Nebo si ty opravy lidé dělají sami a pak je kapacitní problém udělat to všechno ve volném čase.

Leinad

A co takhle při výluce udělat více prací ve vyloučeném úseku, nejen tunel.
Nebo to vážně přijedou soupravy k tunelu z obou stran a tunel bude průjezdný pro NAD nebo aspoň průchozí pro pěší?