Správa železnic zavře modernizovanou trať na půl roku. Kvůli rekonstrukci 82 metrů dlouhého tunelu
Správa železnic nezvládla opravu tunelu během rozsáhlé modernizace celé trati. Proto budou muset cestující opět autobusy.
Cestující na železniční trati z Liberce do Tanvaldu čeká v roce 2023 půl roku cestování náhradní autobusovou dopravou mezi Jabloncem nad Nisou a Smržovkou. Trať sice prošla kompletní modernizací v roce 2015, nedostalo se ale na opravu Dolnolučanského tunelu mezi Jabloneckými Pasekami a Lučany nad Nisou. Proto provoz na části trati znovu utichne.
Návrh na 180 dní nepřetržité výluky vyplývá z ročního plánu výluk, který Správa železnic rozeslala dopravcům. „Plánovaná doba výstavby s vyloučením provozu na 180 dnů je stanovena s ohledem na možnosti technologického postupu výstavby a časovou náročnost jednotlivých stavebních operací,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Trať prošla rozsáhlou modernizací v roce 2015, kdy se opravil i tunel. Ale jen částečně. Kompletní opravy by podle dřívějšího vyjádření Správy železnic byla „časově a investičně náročná“.
Dolnolučanský tunel měří 83 metrů. „Neodpovídá současným požadavkům na průjezdný průřez a má zcela nevyhovující systém hydroizolace a drenáže. V rámci rekonstrukce proto dojde k úplnému odstranění stávající tunelové obezdívky z kamenných kvádrů, nutnému zvětšení profilu tunelu s opětovným zajištěním stability horninového masivu primárním ostěním ze stříkaného betonu a vyztužením horniny pomocí ocelových svorníků. Následně se v celé délce tunelu vybuduje nový hydroizolační a drenážní systém, vybetonuje se sekundární tunelové ostění, které zajistí požadovanou životnost tunelu 100 let, nainstalují se nové kabelovody a dojde k obnově kolejového lože v délce 260 m. Tunel tak bude vybaven podle současných požadavků na zajištění bezpečnosti provozu a údržby,“ popsala Friebová rekonstrukci.
Dlouhé výluky na opravených tratích
Neschopnost Správy železnic opravit celou trať najednou povede opět k situaci, kdy se cestujícím zkomplikuje výrazně možnost cestovat rychle bez nutnosti přestupu na náhradní dopravu. Právě na to si často stěžují dopravci i objednatelé. K podobné situaci došlo letos na trati z Loun do Lovosic, kde se zastavil provoz krátce po rozsáhlé modernizaci. Kvůli výměně mostů. „Z pohledu cestujícího, pro kterého je systém veřejné dopravy tvořen a jehož zájem má být postaven na přední místa, je vždy taková dlouhodobá a opakující se výluka nesporně zátěží a překážkou, pro kterou může o veřejnou dopravu ztratit zájem,“ řekl v létě mluvčí Ústeckého kraje Martin Volf. K podobnému řetězení výluk dochází na jiných tratích, například mezi Plzní a Mostem.
Ukazatele výkonnosti pro výplatu odměn vedení Správy železnic koordinaci prací a výluk vůbec neřeší, správní rada oceňuje hlavně schopnost managementu utrácet a vyčerpat rozpočet na stavby.