Správa železnic žádá o razítko pro VRT do Ostravy. Podívejte se, jak bude úsek z Hranic vypadat
Správa železnic chce začít stavět v roce 2026.
Necelé dva měsíce po zaslání dokumentace o vlivu stavby na životní prostředí pro trať Prosenice – Hranice na Moravě začínají úřady posuzovat i druhou část chystané stavby vysokorychlostní trati (VRT) Moravská Brána do Ostravy. Týká se úseku Hranice na Moravě – Ostrava.
Jde o dokumentaci o vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Nová vysokorychlostní trať o délce 46 kilometrů kopíruje z velké části stávající koridor, postavena bude s návrhovou rychlostí 350 km/hod. a uvažovanou provozní rychlostí 320 km/hod. Součástí záměru je trakční napájecí stanice Kletné a údržbová základna v areálu železniční stanice Ostrava-Vítkovice.
Celý proces je prvním krokem ke schvalování stavby úřady. Nejprve proběhne takzvané zjišťovací řízení, po kterém začne posuzování vlivu samotné stavby na životní prostředí. To zabere obvykle nejméně rok. „Z hlediska vlivů výstavby VRT na životní prostředí je možno je srovnávat s úzkou dálnicí,“ uvádí se v dokumentaci.
Dotčené úřady či obce mají nyní 30 dnů na vyjádření, na které oblasti vlivů záměru na životní prostředí a veřejné zdraví má být v další dokumentaci kladen zvýšený důraz. Dokumentaci zpracovala společnost Ecological Consulting, celou stavbu připravuje sdružení Moravia Consult Olomouc, Metroprojekt (oba Sudop Group) a Sudop Brno za 241,4 milionu korun.
Trojúrovňové křížení s potokem a koridorem
Zpracovatelé dokumentace počítají se dvěma variantami trasy, které se ale příliš neliší. Jediným rozdílem je trasa estakády přes nové koryto Bílovky a Staré Bílovky, která je v jedné verzi dlouhá 382 metrů a v druhé 1370 metrů. V místě křížení s Bílovkou je VRT vedena sdruženým mostním objektem, ve kterém se počítá s trojúrovňovým křížením (kromě potoka také s koridorovou tratí).
Trasa nové trati vede převážně v souběhu s dálnicí D1. Se stávající koridorovou tratí se má propojit na severním zhlaví stanice Hranice na Moravě. Plánuje se také odbočka Odra a výhybna Polanka nad Odrou. Součástí stavby bude i ekodukt pro migraci zvěře. Projekt zahrnuje i vybudování zázemí pro údržbu vysokorychlostních tratí v Ostravě-Vítkovicích.
Správa železnic podle dokumentu počítá se zahájením stavby v lednu 2026 a dokončením stavby v roce 2032.