Správa železnic začne využívat první nádražní střechu na výrobu elektřiny ze slunce
Podobné projekty jsou již běžné v řadě zemí, v tuzemsku půjde na železnici o první takový pokus.
První výpravní budova na tuzemské železniční síti by měla sloužit i k výrobě elektřiny. Správa železnic chce využít rozhlehlou střechu výpravní budovy stanice Děčín východ k instalaci fotovoltaické elektrárny.
V soutěži s odhadovanou cenou 1,1 milionu korun hledá firmu, která fotovoltaické panely na střechu budovy dodá a instaluje. Napoprvé se do soutěže nikdo nepřihlásil, proto vypsala Správa železnic soutěž znovu.
Podle zadávací dokumentace solární elektrárnu vyprojektovalo Výzkumné centrum při Vysoké škole báňské – Technické univerzitě v Ostravě. Podle dokumentace bude na střeše celkem 60 panelů o celkovém výkonu 24 kW.
Rozlehlé plochy drážních budov či nevyužitých pozemků se na české železnici zatím prakticky vůbec k výrobě z obnovitelných zdrojů nevyužívají. S debatami o omezování uhlíkové stopy lze ale očekávat, že i toto téma začne v tuzemsku více rezonovat. Například rakouské dráhy ÖBB se chlubí tím, že trakční energie pro vlaky na rakouské železnici je plně z obnovitelných zdrojů. V Německu už v roce 2014 otevřeli první „uhlíkově neutrální nádraží“, které kombinuje solární a geotermální zdroje.