Správa železnic začne využívat první nádražní střechu na výrobu elektřiny ze slunce

Děčín východ. Foto: Markus Giger / Wikimedia CommonsDěčín východ. Foto: Markus Giger / Wikimedia Commons

Podobné projekty jsou již běžné v řadě zemí, v tuzemsku půjde na železnici o první takový pokus.

Zpět na článek
76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

Mě vždy překvapuje s každou rekonstrukcí nástupišť a jejich zastřešení, že to zastřešení nevyužije SŽ k solárním panelům. Většinou se jedná o slunná místa a kdyby to bylo navrženo dobře, mohlo by to být součástí střešní krytiny.

Pavel Bláha

Může být problém s prachovými kovovými částicemi, které vytvoří rezavý povlak na všem v blízkosti tratí. Třeba nákupní centra a parkovací plochy jsou ale pro FVE ideální i vzhledem k rozloze a energetické náročnosti těchto center, zejména přes den, kdy je zároveň i největší výroba z fotovoltaiky.

Greta

Rozlehlá střecha a jen 60 panelů? To si snad dělají srandu. Škoda Auto teď spustila střešní elektrárnu s výkonem přes 1MW.

Radek

Pozdě, ale přece.

Mirvald

Vida, dobrá zpráva z dobré správy. Navrhuji na oslavu týdenní půst – vypnutí počítačů, z nichž komunikujeme.
Kdo chod PC omezí, klimašoku zamezí!
Cvak.

medical examiner

To spíš vyhoďte televizi.
A ještě k tomu ušetříte 2160,-Kč ročně.

Jiří Kocurek

Po zařazení jízdního stupně poklesne napětí v troleji ze 3000 V na 2800 V. Proudový odběr je 1000 A. Jaký je ztrátový výkon v troleji.

Částic

Každý pokrok je po zásluze potrestán. Jak se bojovalo proti parnímu stroji, protože bral lidem práci. …. Že ten tlak na omezování vypouštění jakýchkoli směsí a prvků, má smysl. Zeptám se, když se začaly vyrábět plasty, existovala v té době recyklace plastů? Ne, protože, to v té době nebylo potřeba, a taky jsme lidé o něco pokročily a dnes už plasty vnímáme jinak. Čili jako s parním strojem, a že skončil, tak to je vývoji, účinnosti, nákladech, čistotě. Že se nacházíme v období přechodu na jiné zdroje získávání energie než spalováním fosilních paliv, je jasné! Můžeme to akceptovat nebo proti… Číst vice »

Asd

Máte pravdu pokrok nejde zastavit. Jen to OZE za současného stavu techniky není schopné pokrýt naši spotřebu elektrické energie. Pokud by Němci nepoužívali nejen naši infrastruktury, tak už dávno mají sérii blackoutu.

Částic

1. krok. – zavádění 2. krok. – přechod (mix) 3. krok. – komplet. Lze to, nyní máme tyto technologie, které se stále více a více vyvíjí. S jedním souhlasím, nemá smysl vytloukat klín klínem. Třeba takový vodík,…hezky myšleno, ale špatně provedeno. K výrobě vodíku je potřeba elektřiny. Využít vodík v palivových článcích, kde se zpět převádí na elektřinu, je přesně to vytloukání klínu klínem. Problém jsou ztráty, zjednodušeně, kde vznikají ztráty. a) výroba a přenos elektřiny b) výroba vodíku c) výroba elektřiny z vodíku. Skladování atd. Není přeci jen lepší skladovat elektřinu jako takovou, ano nejlépe bez velkých dopadů do… Číst vice »

Jiří Kocurek

Němci přecházejí již nejméně 25 let. A to před nedávnem prolomili težební limity na hnědé uhlí (kraftwerk Neurath) a nahrazují atom zemním plynem.
Německé Zelené už za to kritizuje i OSN.

Částic

A jak dlouho asi přecházelo na parní stroj, jak dlouho trvalo zavedení elektřiny do poslední vížka v ČR, mají všichni obyvatelé pitnou vodu?

Prostě změna je na stole a buď na ni naskočíme a vymyslíme něco, protože to my Češi máme v krvi nebo budeme stále brblat a pak se divit.

Asd

Jistě se shodneme že tím jak jsou mnohé OZE nahodilé způsobují spoustu problémů. Proto země kde nevládne „zelený“ teror se snaží své zdroje co nejvíce diverzifikovat a nebrání se ani konvenčním zdrojům.

Alibaba

Jsem zvědavý, jak často se ty panely budou muset umývat? V drážním prostředí je taková ta rezatá patina, pěkně zažraná, zrovna jsem na ní koukal v Ústí n.O. na estakádě u Mendrika na protihlukové skleněné stěně.

medical examiner

A co potom budou dělat s těmi zrezlými panely…

Alibaba

Mýt a osazovat znova?

ČD4ever

Jo, to je jemný prášek od brzdových špalíků vznikající při brzdění zejména nákl. vozů. Nejde to dolů. Doufám, že není vodivý (nevím to).
Při všeobecné neúdržbě na dráze bych se nyní začal o tu budovu bát. FV elektrárna fakt vyžaduje péči a kontrolu. Ne všechno lze zautomatizovat.

None

Uhlíkově neutrální nádraží. To je možné pouze přes den. V noci se stane čistě uhlíkovým..
Až bude uhlíkově neutrální vlak, tak pojede jen na sluneční pohon a pokud se zatáhne, budou cestující šlapat aby to jelo.
Snad tohle ekošílenství brzo skončí.

rtep

Zatím se naše takzvaně vyspělá civilizace neomylně a hrdě řítí do slepé uličky. Žijeme ve stylu „po nás potopa“.
Naštěstí je na této planetě stále více lidí, kteří chápou význam slova „odpovědnost“.

percula

odpovědnost není o rozvržení hospodářství a energetiky.

rtep

Je o trvalé udržitelnosti. Což je bohužel v ČR cizí a sprostý pojem.

medical examiner

Třeba „zákon jednoho dítěte“ byl výborný nápad.
Ale pouze v případě, že u nás v Evropě by byl „zákon vícero dětí“ 😀

rtep

Ono jseou evropské děti v něčem lepší? Takové hovadiny si myslel i Hitler.

Pavel Bláha

To je řešitelné akumulací energie v bateriovém úložišti.

Asd

Teoreticky je to samozřejmě možné. Horší to je už z ekonomikou nepokřivenou dotacemi. Navíc v delším časovém horizontu je uložení přebytků elektrické energie takřka nemožné.

Pavel Bláha

Akumulace energie v bateriích je zcela běžnou součástí FVE elektráren, tak aby byla pokryta spotřeba daného objektu po většinu roku. Ekonomickou návratnost pro daný objekt spočítá každá projekční firma, která se výstavou těchto elektráren zabývá.

Mára

Bez dotací by se do toho nikdo komerčně nepustil. A akumulace rozhodně není běžnou součástí. Navíc vůbec neřeší nahodilost produkce.

Leipaer

A co budeš dělat, až to ekošílenství skončí, None? Svoje uhlí už jsme spálili, včetně města Mostu. Budeš ochoten postavit si za domem další jaderku a pod barákem skladovat vyhořelé palivo? Přitom stačí naučit se skladovat energii ze slunce a větru. Třeba v gravitačních elektrárnách na braunfieldech. Jsem rád, že s tím SŽ konečně začíná…

percula

ono to někde funguje ve velkém
t.j. v komerčním provozu mimo laborator ? pokud ano kolik stojí 1 kWh z tohoto zařízení po započtení všech nákladů a bez dotací.

medical examiner

Jó…a teď volební slib o 90 hal/kWh…

M19

Ani tu jaderku bez státních záruk pro bankovní úvěr nepostavíte. To je také forma dotace.

Jiří Kocurek

Protože jiné elktrárny dostavájí dotace. A to asi 40 mld. Kč ročně.
Jo, on Pepíček opravdu potřebuje koloběžku, když ji dostala Anička, aby byl závod (v běhu) fér.

Mára

Jinými slovy pokud bychom nevyhazovali peníze na podporu slunce a větru tak už dávno bychom měli několik nových bloků jaderných elektráren a mohli v klidu pozavírat ty uhelné.

medical examiner

Hmm…jaký je převažující směr větru v Prunéřově?
Pokud fouká do Německa, máme vystaráno…

Jiří Kocurek

Jasně, proč stavět JE s velkou účinností, když se to dá dělat blbě s malou účinností, v malém.
Jsou to asi 2 AAA baterie na osobu rok, co do objemu paliva.

PS: A proč by neměl mít každý byt vlastní bioplynovou stanici? Proč by měla být jedna centrální ve městě?

robert

Doufám, že šílenci tvého typu, kteří se chovají jako plundrující kobylky, brzy skončí.
Máš snad lepší nápad? Fosilní paliva tady nejsou na neomezeně dlouhou dobu. Tak co? Máš nějaký nápad, jak se obejít bez neobnovitelných zdrojů, chytráku?

percula

Zatím ne, ale taky nemám nápad jak nerozlozit energetiku a tím i hospodarstvi bez fosilních a jaderných zdrojů. Ona i ta paroplynova elna, co na ní spoléhají Němčina zaškolení tzv. ekologických, pracuje na fosilní zemní plyn a proto se musí v Baltu stavět plynovod. To je ekologické?

M19

JInými slovy, když se nebude nic dělat, ono se to rozloží samo, ale protože nikdo neměl nápad jak to udělat, tak je to v pořádku, nebo co jste tím chtěl říct?

Asd

Co se týče tepla i elektrické energie tak tu již dnes máme relativně levný a bezemisní zdroj.

M19

Tak levný, že žádná banka vám bez něj bez státních záruk nepůjčí… To jsou ty banky hloupé, což?

Jiří Kocurek

Ono by stačilo, aby se stát zaručil, že tu atomovku nezakáže provozovat z ideologických důvodů. Protože by ČR mohla zasáhnout cunami jako Fukušimu.

Asd

Ale proč? Protože někdo prohlásil konvenční zdoje za fuj. Jenže bez nich se bohužel dlouhou dobu neobejdeme.

medical examiner

Jakože ten vlak bude natřený takovou tou fotovoltaickou barvou?

percula

Rakousku se to chlubí když má Alpy a spoustu vodních elektráren. Na co nestačí dokoupit z Temelína, jen o tom mlčí
Jinak solar a větřík, to je to proc lezou ceny elektřiny nahoru. Bez nich by tak nezdrazovala.

Růža

Solar, větřík,je to dražší. Ale je to stále a fosilní paliva nenávratně mizí. Prostě bude energie dražší a nebo poraď jak vyrobit levně háfo energie.

medical examiner

Když byl před 120 lety svět ještě v pořádku, tak už tehdy si mysleli že uhlí jednou dojde…

Jiří Kocurek

Francouzi, jak ti to dělají?

Asd

Ti mají většinu EE z atomu což se Němcům nelíbí.

Asd

Tak nějak. Ještě bych dodal že je to také kvůli německé a rakouské fóbii z atomu. Jinak to Rakousko se stalo z čistého vývozce čistým dovozcem.

Jiří Kocurek

Pozor na to! Rakušané nakupují bezjadernou energii v Polsku. To vedení sice není extrateritoriální, ale maí obezličku.

David

To proč ceny elektřiny lezou nahoru nemá s větrem a sluncem nic společného. Jedna z příčin je třeba uzavření atomových elektráren v německu a z toho plynoucí menší nadprodukce v německu. Solár a vítr to naopak dorovnává.

rejpal

Nevím jestli instalace solárních panelů zrovna této budově vzhledově neuškodí. Každopádně je to správný nápad, ale je potřeba vážit na kterou budovu se panely umístí. Více než na střechách výpravních budov bych si dokázal solární panely představit na budovách s téměř rovnou střechou v depech, např. haly v depu Praha jih, Bohumín, Brno Maloměřice, Plzeň atd.

Pavel Bláha
medical examiner

Takový Beroun…to bude plochy…

robert

Super nápad, bude fajn, když ty budovy budou v maximální možné míře soběstačné.

IGCT

Vyhozené peníze, které by se daly u SŽ využít k užitečnějším věcem.

medical examiner

Samotná existence SŽ jsou vyhozené peníze!

Milan

Správa železnic by pro solární panely měla hlavně využít veškerou plochu na tratích mezi kolejnicemi mimo přejezdy, přechody, stanice, zastávky a odbočky..

Dzejejc

Mezi kolejnicemi se štěrkem by se solárním panelům určitě strašně líbilo… 🙂

Jenda-71

Stačí jeden kámen….

Daniel

Tak co se týče tratí samotných, tak by se mohlo začít něčím smysluplnějším jako třeba těch 238 km (stav z r. 2017) protihlukových stěn. (Jistě nebudou použitelné všechny kvůli nevhodné orientaci, ale tak třetina by třeba mohla být.)

https://zdopravy.cz/238-kilometru-protihlukovych-zdi-podel-zeleznice-rust-zpomaluje-szdc-otestuje-dalsi-nizke-clony-7163/

Zapa

To je nápad. A na Kozině by z toho mohli udělat rovnou tu cyklostezku. 😂

medical examiner

Hmm…ale mohli by na návěstidla dát panel (rovnou jako stínítko).

Daniel

Prosím ať je to co nejdřív na každém nádraží. Když počítám, že jim to vyrobí ročně 24MWh a kdybych počítal 2Kc/kWh (což je cena, za kterou se elektřina teď skutečně obchoduje; asi je to teď jen výkyv, ale nebude dlouho trvat, než to bude normál), tak se jim to vrátí za dvacet let. Kdyby se jim ta plocha podařila ztisicinasobit, tak je to pro Správu železnic pořád investice srovnatelná s modernizací kilometru kolejí, ale přínos už by to mělo znatelný. Česko v tomto ohledu dost zaspává dobu. Když už zaspává naše vláda, tak by se měly probudit aspoň soukromé či… Číst vice »

IGCT

Ať tahle blbost není na žádném nádraží.

Jirka

A čemu to škodí podle Vás?

IGCT

Vyhozené peníze,které by se daly utratit za užitečnější věci.

Marana_CZE

Třeba za 60 km/h výhybky na koridoru, co? Tohle je výjimečně smysluplná investice SŽ u které mě až překvapuje, že to někoho z nich napadlo…

medical examiner

60 km/h by měla být nejmenší výhybka vůbec.
Menší jen ve výjimečných případech.

percula

Třeba životnímu prostředí v Číně kde se vyrábí, ale to je daleko a nás to nezajima.

M19

Stejně jako životní prostředí v zemích, kde se ve velkém těží ropa, to je daleko, to nás také nezajímá…

robert

O tom, co kde bude, stejně nerozhoduješ, takže se ovládej. 🙂

Asd

Blbost to rozhodně není. Co je blbost tak spoléhat na OZE a myslet si že poručíme větru dešti.

Vít Jůza

A vydrží ty panely těch patnáct až padesát let, než se zaplatí??

Jiří Kocurek

FVE má jeden problém: Na nádraží se svítí v noci, když FVE nic nevyrábí. A vůbec tak nějak s tou akumulací elektřiny je to špatné. „Stačilo“ by postavit Dluohé Stráně asi tak 20x, aby denní výroba pokryla noční spotřebu. První, kdo bude proti, jsou Zelení.