Správa železnic začne využívat první nádražní střechu na výrobu elektřiny ze slunce
Děčín východ. Foto: Markus Giger / Wikimedia Commons
Podobné projekty jsou již běžné v řadě zemí, v tuzemsku půjde na železnici o první takový pokus.
Mě vždy překvapuje s každou rekonstrukcí nástupišť a jejich zastřešení, že to zastřešení nevyužije SŽ k solárním panelům. Většinou se jedná o slunná místa a kdyby to bylo navrženo dobře, mohlo by to být součástí střešní krytiny.
Může být problém s prachovými kovovými částicemi, které vytvoří rezavý povlak na všem v blízkosti tratí. Třeba nákupní centra a parkovací plochy jsou ale pro FVE ideální i vzhledem k rozloze a energetické náročnosti těchto center, zejména přes den, kdy je zároveň i největší výroba z fotovoltaiky.
Rozlehlá střecha a jen 60 panelů? To si snad dělají srandu. Škoda Auto teď spustila střešní elektrárnu s výkonem přes 1MW.
Pozdě, ale přece.
Vida, dobrá zpráva z dobré správy. Navrhuji na oslavu týdenní půst – vypnutí počítačů, z nichž komunikujeme.
Kdo chod PC omezí, klimašoku zamezí!
Cvak.
To spíš vyhoďte televizi.
A ještě k tomu ušetříte 2160,-Kč ročně.
Po zařazení jízdního stupně poklesne napětí v troleji ze 3000 V na 2800 V. Proudový odběr je 1000 A. Jaký je ztrátový výkon v troleji.
Každý pokrok je po zásluze potrestán. Jak se bojovalo proti parnímu stroji, protože bral lidem práci. …. Že ten tlak na omezování vypouštění jakýchkoli směsí a prvků, má smysl. Zeptám se, když se začaly vyrábět plasty, existovala v té době recyklace plastů? Ne, protože, to v té době nebylo potřeba, a taky jsme lidé o něco pokročily a dnes už plasty vnímáme jinak. Čili jako s parním strojem, a že skončil, tak to je vývoji, účinnosti, nákladech, čistotě. Že se nacházíme v období přechodu na jiné zdroje získávání energie než spalováním fosilních paliv, je jasné! Můžeme to akceptovat nebo proti… Číst vice »
Máte pravdu pokrok nejde zastavit. Jen to OZE za současného stavu techniky není schopné pokrýt naši spotřebu elektrické energie. Pokud by Němci nepoužívali nejen naši infrastruktury, tak už dávno mají sérii blackoutu.
1. krok. – zavádění 2. krok. – přechod (mix) 3. krok. – komplet. Lze to, nyní máme tyto technologie, které se stále více a více vyvíjí. S jedním souhlasím, nemá smysl vytloukat klín klínem. Třeba takový vodík,…hezky myšleno, ale špatně provedeno. K výrobě vodíku je potřeba elektřiny. Využít vodík v palivových článcích, kde se zpět převádí na elektřinu, je přesně to vytloukání klínu klínem. Problém jsou ztráty, zjednodušeně, kde vznikají ztráty. a) výroba a přenos elektřiny b) výroba vodíku c) výroba elektřiny z vodíku. Skladování atd. Není přeci jen lepší skladovat elektřinu jako takovou, ano nejlépe bez velkých dopadů do… Číst vice »
Němci přecházejí již nejméně 25 let. A to před nedávnem prolomili težební limity na hnědé uhlí (kraftwerk Neurath) a nahrazují atom zemním plynem.
Německé Zelené už za to kritizuje i OSN.
A jak dlouho asi přecházelo na parní stroj, jak dlouho trvalo zavedení elektřiny do poslední vížka v ČR, mají všichni obyvatelé pitnou vodu?
Prostě změna je na stole a buď na ni naskočíme a vymyslíme něco, protože to my Češi máme v krvi nebo budeme stále brblat a pak se divit.
Jistě se shodneme že tím jak jsou mnohé OZE nahodilé způsobují spoustu problémů. Proto země kde nevládne „zelený“ teror se snaží své zdroje co nejvíce diverzifikovat a nebrání se ani konvenčním zdrojům.
Jsem zvědavý, jak často se ty panely budou muset umývat? V drážním prostředí je taková ta rezatá patina, pěkně zažraná, zrovna jsem na ní koukal v Ústí n.O. na estakádě u Mendrika na protihlukové skleněné stěně.
A co potom budou dělat s těmi zrezlými panely…
Mýt a osazovat znova?
Jo, to je jemný prášek od brzdových špalíků vznikající při brzdění zejména nákl. vozů. Nejde to dolů. Doufám, že není vodivý (nevím to).
Při všeobecné neúdržbě na dráze bych se nyní začal o tu budovu bát. FV elektrárna fakt vyžaduje péči a kontrolu. Ne všechno lze zautomatizovat.
Uhlíkově neutrální nádraží. To je možné pouze přes den. V noci se stane čistě uhlíkovým..
Až bude uhlíkově neutrální vlak, tak pojede jen na sluneční pohon a pokud se zatáhne, budou cestující šlapat aby to jelo.
Snad tohle ekošílenství brzo skončí.
Zatím se naše takzvaně vyspělá civilizace neomylně a hrdě řítí do slepé uličky. Žijeme ve stylu „po nás potopa“.
Naštěstí je na této planetě stále více lidí, kteří chápou význam slova „odpovědnost“.
odpovědnost není o rozvržení hospodářství a energetiky.
Je o trvalé udržitelnosti. Což je bohužel v ČR cizí a sprostý pojem.
Třeba „zákon jednoho dítěte“ byl výborný nápad.
Ale pouze v případě, že u nás v Evropě by byl „zákon vícero dětí“ 😀
Ono jseou evropské děti v něčem lepší? Takové hovadiny si myslel i Hitler.
To je řešitelné akumulací energie v bateriovém úložišti.
Teoreticky je to samozřejmě možné. Horší to je už z ekonomikou nepokřivenou dotacemi. Navíc v delším časovém horizontu je uložení přebytků elektrické energie takřka nemožné.
Akumulace energie v bateriích je zcela běžnou součástí FVE elektráren, tak aby byla pokryta spotřeba daného objektu po většinu roku. Ekonomickou návratnost pro daný objekt spočítá každá projekční firma, která se výstavou těchto elektráren zabývá.
Bez dotací by se do toho nikdo komerčně nepustil. A akumulace rozhodně není běžnou součástí. Navíc vůbec neřeší nahodilost produkce.
https://www.alpiq.com/power-generation/hydropower-plants/projects/nant-de-drance
A co budeš dělat, až to ekošílenství skončí, None? Svoje uhlí už jsme spálili, včetně města Mostu. Budeš ochoten postavit si za domem další jaderku a pod barákem skladovat vyhořelé palivo? Přitom stačí naučit se skladovat energii ze slunce a větru. Třeba v gravitačních elektrárnách na braunfieldech. Jsem rád, že s tím SŽ konečně začíná…
ono to někde funguje ve velkém
t.j. v komerčním provozu mimo laborator ? pokud ano kolik stojí 1 kWh z tohoto zařízení po započtení všech nákladů a bez dotací.
Jó…a teď volební slib o 90 hal/kWh…
Ani tu jaderku bez státních záruk pro bankovní úvěr nepostavíte. To je také forma dotace.
Protože jiné elktrárny dostavájí dotace. A to asi 40 mld. Kč ročně.
Jo, on Pepíček opravdu potřebuje koloběžku, když ji dostala Anička, aby byl závod (v běhu) fér.
Jinými slovy pokud bychom nevyhazovali peníze na podporu slunce a větru tak už dávno bychom měli několik nových bloků jaderných elektráren a mohli v klidu pozavírat ty uhelné.
Hmm…jaký je převažující směr větru v Prunéřově?
Pokud fouká do Německa, máme vystaráno…
Jasně, proč stavět JE s velkou účinností, když se to dá dělat blbě s malou účinností, v malém.
Jsou to asi 2 AAA baterie na osobu rok, co do objemu paliva.
PS: A proč by neměl mít každý byt vlastní bioplynovou stanici? Proč by měla být jedna centrální ve městě?
Doufám, že šílenci tvého typu, kteří se chovají jako plundrující kobylky, brzy skončí.
Máš snad lepší nápad? Fosilní paliva tady nejsou na neomezeně dlouhou dobu. Tak co? Máš nějaký nápad, jak se obejít bez neobnovitelných zdrojů, chytráku?
Zatím ne, ale taky nemám nápad jak nerozlozit energetiku a tím i hospodarstvi bez fosilních a jaderných zdrojů. Ona i ta paroplynova elna, co na ní spoléhají Němčina zaškolení tzv. ekologických, pracuje na fosilní zemní plyn a proto se musí v Baltu stavět plynovod. To je ekologické?
JInými slovy, když se nebude nic dělat, ono se to rozloží samo, ale protože nikdo neměl nápad jak to udělat, tak je to v pořádku, nebo co jste tím chtěl říct?
Co se týče tepla i elektrické energie tak tu již dnes máme relativně levný a bezemisní zdroj.
Tak levný, že žádná banka vám bez něj bez státních záruk nepůjčí… To jsou ty banky hloupé, což?
Ono by stačilo, aby se stát zaručil, že tu atomovku nezakáže provozovat z ideologických důvodů. Protože by ČR mohla zasáhnout cunami jako Fukušimu.
Ale proč? Protože někdo prohlásil konvenční zdoje za fuj. Jenže bez nich se bohužel dlouhou dobu neobejdeme.
Jakože ten vlak bude natřený takovou tou fotovoltaickou barvou?
Rakousku se to chlubí když má Alpy a spoustu vodních elektráren. Na co nestačí dokoupit z Temelína, jen o tom mlčí
Jinak solar a větřík, to je to proc lezou ceny elektřiny nahoru. Bez nich by tak nezdrazovala.
Solar, větřík,je to dražší. Ale je to stále a fosilní paliva nenávratně mizí. Prostě bude energie dražší a nebo poraď jak vyrobit levně háfo energie.
Když byl před 120 lety svět ještě v pořádku, tak už tehdy si mysleli že uhlí jednou dojde…
Francouzi, jak ti to dělají?
Ti mají většinu EE z atomu což se Němcům nelíbí.
Tak nějak. Ještě bych dodal že je to také kvůli německé a rakouské fóbii z atomu. Jinak to Rakousko se stalo z čistého vývozce čistým dovozcem.
Pozor na to! Rakušané nakupují bezjadernou energii v Polsku. To vedení sice není extrateritoriální, ale maí obezličku.
To proč ceny elektřiny lezou nahoru nemá s větrem a sluncem nic společného. Jedna z příčin je třeba uzavření atomových elektráren v německu a z toho plynoucí menší nadprodukce v německu. Solár a vítr to naopak dorovnává.
Nevím jestli instalace solárních panelů zrovna této budově vzhledově neuškodí. Každopádně je to správný nápad, ale je potřeba vážit na kterou budovu se panely umístí. Více než na střechách výpravních budov bych si dokázal solární panely představit na budovách s téměř rovnou střechou v depech, např. haly v depu Praha jih, Bohumín, Brno Maloměřice, Plzeň atd.
Velmi efektivní je zastřešení parkovacích stání s FVE panely… https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobily-ziskaji-energii-ze-strechy-garaze.A090714_171404_automoto_fdv
Takový Beroun…to bude plochy…
Super nápad, bude fajn, když ty budovy budou v maximální možné míře soběstačné.
Vyhozené peníze, které by se daly u SŽ využít k užitečnějším věcem.
Samotná existence SŽ jsou vyhozené peníze!
Správa železnic by pro solární panely měla hlavně využít veškerou plochu na tratích mezi kolejnicemi mimo přejezdy, přechody, stanice, zastávky a odbočky..
Mezi kolejnicemi se štěrkem by se solárním panelům určitě strašně líbilo… 🙂
Stačí jeden kámen….
Tak co se týče tratí samotných, tak by se mohlo začít něčím smysluplnějším jako třeba těch 238 km (stav z r. 2017) protihlukových stěn. (Jistě nebudou použitelné všechny kvůli nevhodné orientaci, ale tak třetina by třeba mohla být.)
https://zdopravy.cz/238-kilometru-protihlukovych-zdi-podel-zeleznice-rust-zpomaluje-szdc-otestuje-dalsi-nizke-clony-7163/
To je nápad. A na Kozině by z toho mohli udělat rovnou tu cyklostezku. 😂
Hmm…ale mohli by na návěstidla dát panel (rovnou jako stínítko).
Prosím ať je to co nejdřív na každém nádraží. Když počítám, že jim to vyrobí ročně 24MWh a kdybych počítal 2Kc/kWh (což je cena, za kterou se elektřina teď skutečně obchoduje; asi je to teď jen výkyv, ale nebude dlouho trvat, než to bude normál), tak se jim to vrátí za dvacet let. Kdyby se jim ta plocha podařila ztisicinasobit, tak je to pro Správu železnic pořád investice srovnatelná s modernizací kilometru kolejí, ale přínos už by to mělo znatelný. Česko v tomto ohledu dost zaspává dobu. Když už zaspává naše vláda, tak by se měly probudit aspoň soukromé či… Číst vice »
Ať tahle blbost není na žádném nádraží.
A čemu to škodí podle Vás?
Vyhozené peníze,které by se daly utratit za užitečnější věci.
Třeba za 60 km/h výhybky na koridoru, co? Tohle je výjimečně smysluplná investice SŽ u které mě až překvapuje, že to někoho z nich napadlo…
60 km/h by měla být nejmenší výhybka vůbec.
Menší jen ve výjimečných případech.
Třeba životnímu prostředí v Číně kde se vyrábí, ale to je daleko a nás to nezajima.
Stejně jako životní prostředí v zemích, kde se ve velkém těží ropa, to je daleko, to nás také nezajímá…
O tom, co kde bude, stejně nerozhoduješ, takže se ovládej. 🙂
Blbost to rozhodně není. Co je blbost tak spoléhat na OZE a myslet si že poručíme větru dešti.
A vydrží ty panely těch patnáct až padesát let, než se zaplatí??
FVE má jeden problém: Na nádraží se svítí v noci, když FVE nic nevyrábí. A vůbec tak nějak s tou akumulací elektřiny je to špatné. „Stačilo“ by postavit Dluohé Stráně asi tak 20x, aby denní výroba pokryla noční spotřebu. První, kdo bude proti, jsou Zelení.