Správa železnic začne příští rok s miliardovým zrychlením trati z Lovosic do České Lípy
Hlavní stavební práce mají proběhnout v roce 2022, místy trať zrychlí až na 100 km/h
Na české železnici se schyluje k další velké rekonstrukci regionální trati. Na přelomu roku vypíše Správa železnic soutěž na revitalizaci trati z Lovosic do České Lípy. Odhadované náklady jsou 1,022 miliardy korun.
Společnost Strabag Rail, která zpracovává projektovou dokumentaci, již podala na Drážní úřad žádost o stavební povolení, lhůta pro podání námitek končí příští týden. „Správa železnic plánuje vypsání soutěže na zhotovitele stavby na přelomu let 2020/2021,“ potvrdila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Práce na revitalizaci se mají projevit hlavně na úseku ze Žalhostic do Liběšic, dál do České Lípy pak dojde především k výměně některých propustků. Dosud se na trati podle jízdního řádu jezdí průměrnou rychlostí 36 kilometrů za hodinu. Plány počítají se zvýšením rychlosti v některých úsecích až na 100 kilometrů za hodinu. Podle původních odhadů se měla akce financovat z evropských peněz, návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) ale počítá jen s národními zdroji.
Půlhodinový takt díky modernizaci přejezdů
Správa železnic chce modernizací trati docílit zkrácení jízdních dob tak, aby tu vlaky mohly jezdit v hodinovém taktu z Lovosic do Úštěku a každou půl hodinu mezi Litoměřicemi horním nádražím a Lovosicemi. Na trati je celkem 49 přejezdů, jen 20 z nich má světelné zabezpečení. Součástí akce je vybudování nástupišť v některých stanicích, například Žalhosticích nebo Trnovanech. Díky modernizaci Žalhostic se zde budou vlaky křižovat a bude možné s nimi jezdit častěji. Správa železnic trať začala dávat do pořádku v minulých letech, nejviditelnější změnou je rekonstrukce litoměřického horního nádraží. Na stejné trati došlo loni k velké rekonstrukci mostu u Zahrádek.
Po modernizaci by měly vlaky z Žalhostic do Litoměřic jezdit namísto stávající šedesátky osmdesátikilometrovou rychlostí. V případě úseku z Litoměřic do Liběšic stoupne rychlost ze 60 na 100 kilometrů v hodině. Ne ale příliš dlouho: návrh počítá jen se dvěma kilometry této rychlosti, po kterých spadne rychlost na 50 km/h.
Správa železnic předpokládá, že hlavní stavební práce budou od března do srpna roku 2022, v té době cestující čekají i výluky.