Infrastruktura Železnice

Průlomová oprava železničního mostu. Cena rozhodovala jen ze 40 %

Oprava mostu před národní přírodní rezervaci Peklo v Zahrádkách u České Lípy. Foto: SŽDC
Oprava mostu před národní přírodní rezervaci Peklo v Zahrádkách u České Lípy. Foto: SŽDC

Zásadní rekonstrukcí prochází most přes národní přírodní památku Peklo nedaleko železniční stanice Zahrádky u České Lípy na trati Lovosice – Česká Lípa. Součástí je i výměna ocelové konstrukce z roku 1911, která již byla v nevyhovujícím technickém stavu.

Stavba není ale zajímavá jen z technického pohledu, ale i způsobu výběru dodavatele. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) u zakázky použila poprvé metodu výběru, kdy o vítězi zdaleka nerozhodovala jen nabízená cena, ale i například zkušenosti stavbyvedoucího.

V hodnocení měla nabídnutá cena hodnotu 40 %. Dalších 30 % připadlo na hodnocení odborné znalosti zaměstnanců, 20 % na odhadnutí rizik dodavatelem a návrhu řešení a deset procent na vlastnosti a schopnosti stavbyvedoucího. Ty SŽDC zjišťovala osobními pohovory. Detailnější popis jednotlivých kritérií je v zadávací dokumentaci zakázky na profilu zadavatele.

V zemi, kde vítěze většiny zakázek státní zadavatelé vybírají podle nabízené ceny, maximálně ještě dávají částečnou váhu nabízené záruce, jde o průlomové řešení výběru zhotovitele. SŽDC nakonec i přes složité hodnocení vyjde oprava levněji, než plánovala. Původní odhad počítal s cenou 40 milionů, vítězný Strabag Rail nakonec nabídl opravu za 37 milionů korun. Soutěž přilákala celkem 7 zájemců, kteří podali nabídku.

Most pochází z roku 1898 a má tři pole, ocelová konstrukce je o 13 let mladší. V rámci rekonstrukce bude ve druhém poli nahrazena stávající ocelová konstrukce s prvkovou mostovkou konstrukcí novou. Její hmotnost včetně konzol činí zhruba 134 tun, rozpětí je 41,4 metru a šířka 5,4 metru. Na stavbu byla dovezena po jednotlivých částech, zde se svařila do jednoho celku a následně přesunula zhruba 600 metrů po koleji nad mostní otvor.

V rámci stavby zde budou dále provedeny sanace spodní stavby (kleneb, pilířů a opěr), injektáže, přezdívání, otryskání zdiva a spárování, budou zhotoveny nové úložné prahy a prefabrikované římsy včetně zábradlí. Součástí prací na mostě jsou i přeložky inženýrských sítí a rekonstrukce železničního svršku.

Nepřetržitá výluka, která se z důvodu rekonstrukce mostu koná v úseku Blíževedly – Česká Lípa, potrvá do 30. září.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
zdenek šindlauer
Host
zdenek šindlauer

Dobrý den pane Sůro, okudud prosím máte informaci, že vyměňovaná dosloužilá ocelová konstrukce je z roku 1911? Zatím jsem v archivech nenašel nic, co by vyvracelo poznatek, že všechny tři konstrukce pro karbský most jsou z roku 1898. Díky, ZdŠ

Martin V.
Host
Martin V.

Novou ocelovou konstrukci tam dovezli po starém mostu a pak ji zvedli. A co teď s tou starou konstrukcí? Tu rozpálí přímo na místě? Podepřou ji? Připevní zespoda na novou OK nebo se nějak rozlomí a spadne do Pekla? To z článku ani z fotek neplyne. Víte někdo víc?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Možná starý most svážou s novým a otočí oba kolem podélné osy o 180 °, už se to tak dělalo. Nicméně ten nový je podle fotek hlavou hore, takže by ho museli napřed otočit hore nohama.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ale napadá mě ještě jedna možnost. Nový most vyheverovat nahoru, pod něj zavěsit starý, ten taky vyheverovat nahoru a zasunout jej − opak vysouvání mostu.

MildaIV
Host
MildaIV

Stačilo by ve smlouvě mít velké penále za neplnění a požadovat bankovní záruku na toto penále jako kritérium. Banka/pojišťovna si pak sama pohlídá, jestli firma má na to zakázku spnit nebo ne. To pojištění se pak promítne do nabízené ceny. Pak se ještě nastaví bonus/penále za termín dokončení. Každý den, znamená pro zhotovitele konkrétní sumu. Ve výsledku se soutěží opět jenom cena.

Jindra
Host
Jindra

Výměna starého mostu za moderní nebude pro laika poznat. Úžasné. Palec nahoru.

To bude dobré připomenout, až nějaký moudrý ochránce památek začne kvičet, že pražský železniční most není možné nahradit moderní replikou a posunout se o sto let v čase.

R.L.m.
Host
R.L.m.

Myslím, že jedním z kritérií by měla být neexistence záporné reference / „selhání“ dodavatele (resp. jeho vedoucích pracovníků) na jiné předcházející zakázce v definovaném období.
A požadavkem by měla být úhrada posledních 10% (až 20%?) ceny zakázky až po úspěšném dokončení = po kompletní realizaci, kontrole, zprovoznění (a kolaudaci).

PetrM
Host
PetrM

hurá, češi konečně vynalezli kolo! existuje vůbec nějaký relevantní důvod, proč vř nešly dělat tímto způsobem i dříve?

Y.K.
Host
Y.K.

Laxnost? Strach z UHOS? Snaha o co nejmenší odpovědnost?
Čím více parametrů, tím je s tím více práce pochopitelně a o to náročnější obhajoba u UHOS při případné námitce.

MartinS.
Host
MartinS.

Veškerá hodnotící kritéria, která se nedají změřit nebo alespoň exaktně matematicky popsat jsou většinou důvodem pro námitky a odvolání. A protože ÚOHS rozhoduje značně nahodile, jen tězko se dá odhadnout jestli to potvrdí nebo shodí… To je podobné jako ve skocích na lyžích, nezáleží jen na délce skoku, ale i na hodnocení stylu a jurry rozhoduje pocitově může těmi výsledky zamíchat. Jen ve skocích se zase tak často nikdo neodvolává, protože ví, že by mu to jurry dala sežrat v příštím závodu 😉

Dáda
Host
Dáda

jednoduché. cena je jednoznačná a snado „poměřitelná“. tzn pohodlné měřítko pro úředníka. Chtít po úředníkovi, aby posuzoval další kritéria a dle nich vážil vyvolá v úředníkovi strach z odpovědnosti a strach z hrozícího „popotahování“ když rozhodně „po svým“ a někdo jinej (vejš) bude mít třžeba jinej názor…

Nekdo
Host
Nekdo

§1 Vždycky se to tak dělalo (Nikdy se to tak nedělalo)
§2 Ještě nic nepřišlo
§3 Všichni jsou na obědě
§4 Na to je předpis (Není na to předpis)
§5 Bylo by to příliš složité
§6 Cestující by to nepochopili
§7 Cestující by to zneužili
§8 Zpoždění k cestování prostě patří
§9 Nedělejte problémy a nějak se domluvte
§10 Stejně to bude na …

Vbb
Host
Vbb

Byly by někde k mání i nabídnuté ceny ostatních uchazečů? Nebo aspoň ta nejnižší, aby se vidělo, kolik by se „ušetřilo“, kdyby se šlo jen po nejnižší ceně.
Jinak ale pro SŽDC palec nahoru 🙂 .

liberal shark
Host
liberal shark

Neuvěřitelné ! V moři všeobecné stupidity a nezodpovědnosti veřejného sektoru záblesk zdravého rozumu. Jsem v šoku.

MildaIV
Host
MildaIV

A doba opravy 0%. Ať jde SŽDC někam.

mikiqex
Host
mikiqex

Co jsem viděl zadání státních zakázek v IT (pro šťouraly – ty nefunkční/předražené medializované tvoří jen nepatrné množství, byť ne finančně), tak se standardně požaduje mj. doložení X zakázek stejného typu a rozsahu, požaduje se předložení realizačního týmu uchazeče včetně doložení jejich kvalifikace atd., přestože jediným kritériem je cena. Zkušenosti tak není potřeba hodnotit, když každý musí „projít sítem“ a i když ho někdo obejde, může být dodatečně vyřazen. Přišlo by mi smysluplnější, kdyby zadavatel měl třeba najatého špičkového odborníka, který by hodnotil vhodnost navrhovaného řešení realizace. Každopádně naprosto souhlasím, že hodnocení jen podle ceny a záruk je hrozný mor,… Číst vice »

HonzaEM
Host
HonzaEM

Ano, většinou se to tak dělá.

Anonym
Host
Anonym

Zaplať pánbu za to, aspoň v něčem je SŽDC normální. Pokračovat.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Když ne v logu, tak aspoň v postupu výběru uchazečů xD

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce