Správa železnic začala s rozšířením a rekonstrukcí Branického mostu. Přes půl roku po něm neprojedou vlaky
Většinu nákladů zaplatí evropská dotace.
Správa železnic dnes slavnostně zahájila více než dvoumiliardovou rekonstrukci a modernizaci Branického mostu, přezdívaného také jako Most inteligence. Během roku dojde k přidání druhé koleje na most, jeho kompletní rekonstrukci a také vznik nové odbočky Spořilov.
Zakázku na modernizaci získalo sdružení firem Metrostav TBR, PORR, GJW Praha a Elektrizace železnic za 2,148 miliardy korun. Po dlouhé době došlo k mírnému poklesu ceny oproti ceně odhadované, ta byla 2,25 miliardy korun.
Správa železnic kvůli důležitosti stavby zohlednila i dobu, za kterou bude most modernizován. Vítězné sdružení současně o 15 dnů na 174 dnů zkrátí dobu, kdy po mostě neprojede žádný vlak. Výluka má začít na konci října, skončí v dubnu. Celá stavba má být hotová za 19 měsíců, zkušební provoz začne po opravě za třináct měsíců.
Po mostě se jezdí od roku 1964. Přestože se budoval jako dvoukolejný, stavbaři na něm nakonec položili pouze jednu kolej. V současnosti je využívaný především nákladními vlaky a v době mimořádností i pro odklony osobních vlaků mezi Prahou a Berounem. Most je ve špatném stavu, jak loni vyplynulo z posledního posudku. Správa železnic ho kromě opravy současně rozšíří na dvoukolejný provoz.
„Železnice na území hlavního města musí nabízet dostatečnou kapacitu také pro nákladní vlaky. Dosud především nákladní spojka přes Branický most navíc začne plnit významnější roli v pražské integrované dopravě. Jde o jeden z našich konkrétních kroků k podpoře ekologické přepravy osob a nákladů,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Výběr podle délky výluky
Význam Branického mostu může brzy výrazně stoupnout, pokud by došlo k dalšímu zhoršení stavu mostu přes Vltavu ve Výtoni. Přes něj už nesmějí nákladní vlaky a například pro přepravy z pravého břehu Vltavy směrem na Beroun mohou nákladní vlaky jen přes Braník. Během více než půl rok trvající výluky je čekají odklony o stovky kilometrů delší trasou, například přes Nemanice u Českých Budějovic. „Při výběru zhotovitele jsme navíc kladli důraz na to, aby navrhovaná doba přerušení provozu na mostě byla co nejkratší,“ vysvětluje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
„Projekt zapadá do mozaiky celkové modernizace železničního uzlu Praha, který je součástí páteřní sítě dvou transevropských dopravních koridorů. Proto byl spolu s dalšími osmi českými projekty vybrán v roce 2022 k financování z dopravní části Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Na uzavření grantové dohody se momentálně pracuje, každopádně opět půjde o 85 % způsobilých nákladů,“ uvedl Martin Svášek, zástupce Evropské komise v České republice.
Hlavní náplní prací bude výstavba druhé koleje od Branického mostu do stanice Praha-Krč. Současně vznikne i nová odbočka Spořilov, která umožní vlakům přejíždět z jedné koleje na druhou. Projekt zahrnuje rovněž sanaci Branického mostu, vybudování nového přemostění Údolní ulice a výstavbu technologických objektů v Krči a na Spořilově.
„Stojí před námi specifický úkol, kdy je potřeba v extrémně krátkém čase zrealizovat velký rozsah prací. Po domluvě se Správou železnic jsme navrhli změnu harmonogramu stavby, která nám umožní dodržet časový rámec zakázky. Jsme rádi, že se zkušeným týmem našeho sdružení zhotovitelů můžeme být u tohoto prestižního dopravního projektu, který podpoří plynulost železniční dopravy v hlavním městě,“ poznamenává Aleš Gothard, ředitel společnosti Metrostav TBR.