Infrastruktura Železnice

Správa železnic chystá miliardovou výměnu mostu přes Labe a opravu tunelu v Děčíně

Most přes Labe u Prostředního Žlebu. Foto: Chládek a Tintěra
Most přes Labe u Prostředního Žlebu. Foto: Chládek a Tintěra
Rekonstrukce 1,6 kilometrů dlouhého úseku na více než půl roku uzavře důležitou trať pro nákladní dopravu.

Správa železnic chystá na příští rok zakázku na opravu relativně krátkého, ale pro českou železniční nákladní dopravu mimořádně důležitého úseku. V soutěži s maximální cenou 1,199 miliardy korun hledá firmu, která vymění jednokolejný most přes Labe, který spojuje takzvanou „pravobřežku“ s koridorovou tratí z Děčína do Drážďan přes stanici Prostřední Žleb.

Kromě výměny mostu současně dojde i k opravě celé trati v podobě rekonstrukce trati v úseku Děčín východ – Děčín Prostřední Žleb včetně sanace Děčínského tunelu z roku 1874. V něm dojde k výměně části klenby, obnově trakčního vedení a úpravě kabelizací. Současně také mezi východním nádražím a tunelem vzniknou protihlukové stěny.

Nejnákladnější částí celé akce bude výměna mostu přes Labe. Kvůli povodni v roce 2013 musela nechat Správa železnic za 20 milionů v roce 2015 opravit jeho pilíře, teď dojde k výměně celé mostní konstrukce.

Opravovaný úsek mezi Děčínem východ a Děčínem Prostředním Žlebem. Foto: Správa železnic
Opravovaný úsek mezi Děčínem východ a Děčínem Prostředním Žlebem. Foto: Správa železnic

Výměna po více než sto letech

„Architektonicky je nová konstrukce podobná té původní, aby nebyl narušen původní krajinný ráz v údolí Labe. Nová konstrukce je rombické (kosočtverečné) soustavy,“ řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Po výměně zůstane na mostě rychlost 50 km/h. Most byl postaven v roce 1916, důvodem výměny je jeho špatný technický stav.

Celý úsek je dlouhý 1,6 kilometru, most je dlouhý 265 metrů, tunel měří 395 metrů.

Most přes Labe u Prostředního Žlebu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Most přes Labe u Prostředního Žlebu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Správa železnic přistoupila v soutěži k omezení maximální výše v soutěži. Pokud nabídky překročí 1,199 miliardy korun, soutěž zruší. V informačním letáku ke stavbě je přitom cena ještě 737 milionů korun. Podle Pistoriusové jde ještě o ceny z roku 2019. „Nárůst nákladů v dokumentaci pro stavební povolení je z důvodu značného rozšíření sanace děčínského tunelu, nárůstu jednotkových cen a zpřesněním technického řešení oproti dokumentaci pro územní rozhodnutí. V hloubené části tunelu dojde oproti původnímu předpokladu k výměně vrchní části klenby, a to v otevřené stavební jámě,“ dodala Pistoriusová.

Úsek z východního děčínského nádraží do Prostředního Žlebu je využíván prakticky pouze nákladní dopravou. Nákladní dopravce čeká kvůli tomu dlouhá výluka: ta je plánována na příští rok od března do listopadu. Během ní budou muset nákladní vlaky úvratí přes stanice Děčín nebo Ústí nad Labem západ, případně bez úvrati přes Prahu.

84 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub

Proč to nezdvojkolejní? Nebude to v rámci celé pravobřežky „úzké hrdlo“?

Railfort

Dvoukolejka by samozřejmě byla pozitivum, ale za úzké hrdlo bych to vzhledem ke krátkosti úseku a neexistenci osobní dopravy nepovažoval. Ta druhá půlka je ale skutečně nevyužitá a já bych přivítal třeba i lávku pro pěší.

Martin

Hlavne kounete na pilire a predpoli mostu, to je pripraveno na dve koleje…

Vašek

Úzké hrdlo je z Prostředňáku do Drážďan.

Martin Toman

Jezdit tamtudy se nebojím. A půl roku objíždění souprav v Děčíně na hlavním se dá přežít a ano, když už, tak by SŽ mohla opravit i celý východ.

zdeno

Východ se zatím připravuje, rekonstrukce by měla začít v roce 2025. Mají se redukovat koleje a má být připojen na dálkovinu.

X 1

Když už se bude dělat tenhle most a tunel, tak by se to mohlo dát dohromady s opravou nádraží.
Když už bude na Východním nádraží mrtvo, tak alespoň půlku by mohli přestavět/modernizovat.
Na to kolik se tam odbaví vlaků, tak to tam vypadá katastrofálně. Jak před sto lety.

Pepa

Tak tomu jste nevěřil uz kdyz jste se rozhodl napsat 😀

X 1

Mate recht, kolego.
Bude zázrak, když tam za tu dobu posekají trávu.
🙂

Michal

A jak to vypadá s Výtoňským mostem v Praze? Nějaké informace o rekonstrukci či vyměne by byly fajn.

Jirka

Letos se tam měnili pražce a nějací chlápci něco svařovali. Posun žádný.

Martin V.

Aspoň, že ten most nemusí dělat zdvihací jako na lokálce do Lužce. Podle plavební mapy má podjezdnou výšku 10 m při maximální plavební hladině. Takže klidně i čtyři kontejnery na sebe, kdyby vůbec nějaké po Labi pluly…

Jiří Kocurek

Jenže hned o kousek proti proudu horní řady sundat, most z Děčína Hlavního na Východ jen 8,13 metru. Ale pořád je to slabota, z Velkých jezer do Atlantiku se může 8 metrů ponoru a 35 metrů výšky.

Kuna

A co teprve takový Panamský průplav????

CDP

Odklony přes Prahu budou velmi zajímavé. Výluky Poříčany – Velim, Roztoky u Prahy větší část stavební sezóny jedna průjezdná kolej….

medical_examiner

A k naprostému kolapsu nedojde jedině proto, že určité spoje budou odřeknuté díky koronaviru.

Jirka

Tak se bude přehazovat lokomotiva v Ústí nebo Děčíně.

Railfort

Jel jsem přes něj jednou ještě Saxonií při cestě z Blavy do Drážďan a jednou pěšky, když nejel přívoz v Dolním Žlebu.

Kamui

Já loni (nebo už to bylo předloni?) odklonovou Regionovou kvůli výluce mostu v Děčíně. A zrovna tohle byl úsek, o kterém jsem soudil že ho nebudu mít projetý nikdy, stejně jako trať Hodonín – Holíč (a povedlo se nakonec oboje).

Railfort

Kdysi jsem to také provozoval a Holíč jsem tehdá provedl společně s Mutěnkou včetně spojky mimo.

Zbyněk

„Úsek z východního děčínského nádraží do Prostředního Žlebu je využíván prakticky pouze nákladní dopravou.“ Během minulých let však osobní doprava na trati byla, a to v režii ČD jako odklon cca. půl roku při výluce mostu přes Ploučnici, důkazem toho je video z jízdy od východního nádraží do Prostředního Žlebu v mém archivu. Jsem jen zvědav, kam ty desítky nákladních vlaků uklidí když bude třeba přepřahu. 😀 Spousta manipulačních kolejí dnes už neexistuje. Pokud tedy dopravce nebude chtít přepřahat, má jedinou možnost to projet přes pražský Karlín a napojit se až v Lysé, co je zajížďka v desítkách kilometrů. Nebo… Číst vice »

Railfort

Přepřahy a úvratě vlaků se na manipulačních kolejích obvykle nedělají.

Zbyněk

Ano, obvykle ne, ale to množství co tu denně projede je opravdu síla a je to poměrně pravděpodobné.

Railfort

Je vidět, že provozu moc nerozumíte. Jenom kvůli přepřahu nebo úvrati se vám nikdo s vlakem přestavovat z dopravní koleje na manipulační a zase zpět nebude. Možná kromě ČDC tu na to také nikdo nebude držet posunovače.

Qěcy

Jenže může to být dočasně povoleno bez přestavování. Prostě vjezd a odjezd mimořádně na manipulační kolej. Předpisy to mimořádně dovolují už desítky let. Ovšem z hlediska bezpečnosti to je na tak dlouhou dobu prasečina. Stejně jako pravidelné jízdy vlaků na přivolávací návěst. Nejlepší by bylo, pokud to je účelné, ty vhodné manipulační koleje předělat na dopravní. Mohla by na to stačit SW úprava ESA plus výměna svítilen v návěstidlech, případně výstavba návěstidel, kabeláž a přestavníky. To by se možná dalo stihnout do termínu.

Railfort

Je vůbec otázka, zda tam vůbec vhodné manipulační koleje jsou a zda na ně nevedou jen ruční výhybky. Myslím, že jen planě teoretizujeme.

Zbyněk

Stanice Prostřední Žleb je téměř plně bez ručních přestavníků, to ovšem nedá říci o Děčíně či seřadišti v Ústí.

Zbyněk

Není valné někoho označovat, zda provozu rozumí více či méně, někdo rozumí osobnímu provozu, někdo cargu či dopravní cestě nebo správě budov, rozhodně souhlasím s komentářem podemnou, jelikož jsem viděl, sice je to déle, ale velmi podobný odstavec v předpisech.

Iveta

No tak osobka tam jezdila i jako pravidelná ,např rychlík až do Budapešti.Jinak vjezd a odjezd z manipulační koleje sice lze za určitých podmínek udělat ,ale není to normální postup .Jinak v čem je problém v DC na středu objet a ,když nebude kolej objet v Ústí na západě?To má i fíra sám za 20 min i s JZB.A když už přes Prahu tak proč přes Karlín?Snad Holešovice-Liben ne?A jak udělám bez přepřahu Karlín (Sluncová) -Liben-Vysočany abych vyjel v Lysé?Snad Poříčany -Nymburk ,ale pokud nepojedu na Chlumec ,tak už pojedu rovnou na Kolín a Třebovou

Zbyněk

Snad Holešovice-Liben ne? ?A jak udělám bez přepřahu Karlín (Sluncová) -Liben-Vysočany abych vyjel v Lysé?
Co píšete je pravdou pokud má přestavník z Holešovic do Vysočan poruchu, jinak z Holešovic do Vysočan se projet dá a to díky tomuto jednomu místu, kde jsou přestavníky směr Liběň a směr Vysočany, ze kterých přes Čelákovice vyjedete přímo v Lysé.

Iveta

Jo v zásadě souhlasím ,přes Sluncovou se dostanu na Vysočany ,je to z Masny ,ale čím myslíte přestavníky a jízdy na manipulační koleje?To je dopravně docela blbost ,protáhnout náklad Prahou co jede dál ?

Zbyněk

Ano, pravda, spíš šlo o to, jaká jiná možnost se nabízí při zaústění do pravobřežky bez růných manipulací a jiných podle mně znebezpečňujících prvků, které mohou třeba i zacpávat ostatní provoz.

Daniel

V tunelu bývalá kolejová splítka kterou se odbočovalo do přístavu pod tímto mostem a z toho vyplývá otázka kdo ví jak to vypadalo na mostě a proč byl původně zřejmě dvoukolejný.

KvB

Do přístavu vede jiný tunel, který je pod tunelem do P. Žlebu. Jinak tunel a most byly jako dvoukolejné navrhované, s výhledem stavby druhé koleje. Podobně jako umělé stavby na trati Turnov-Liberec-DB.

Kubrt

Ovšem než byl postaven ten dnešní vlečkový tunel, jezdilo se do přístavu „drážním“ tunelem a po dnes už neexistující trati dolu do přístavu. Po pár letech provozu přístavu (1892) byl postaven dnešní vlčkový tunel, ale starší spojení bylo v provozu až do 50/60. let. To nemám ze své hlavy, kdysi se to řešilo na k-reportu.
Nevím, kdo dal Danielovi 3- za věcný a správný příspěvek..

pamětník

Co je věcného a správného na nepravdivém tvrzení že most „byl původně zřejmě dvoukolejný“, když dvoukolejný nikdy nebyl, a to ani „zřejmě“? Správný je jen postřeh o splítce v tunelu s kolejí do přístavu.

Kubrt

Cituji Danielův příspěvek: “ z toho vyplývá otázka kdo ví jak to vypadalo na mostě a proč byl původně zřejmě dvoukolejný.“ Otázka – proč – zřejmě. To necítím jako tvrzení, spíš téma do diskuze.

Railfort

Pokud vím nebyl dvoukolejný, ale smíšený. Koneckonců přilepit k němu lávku by také asi nebylo od věci. Kdysi dávno jsme po něm na jednom trampu přecházeli bo přívoz v Dolním Žlebu nejezdil a tohle byl nejbližší most k hranici.

Tylyšek

V tunelu byly původně dvě koleje, jedna vedla do Prostředního Žlebu druhá do překladiště v Loubí. Jestli byla za tunelem mezi kolejemi spojka, která z úseku od Východního nádraží až k mostu dělala trať dvoukolejnou nevím, někde jsem slyšel, že ano, ale spolehlivě to ověřené nemám. Ta druhá kolej se už v padesátých letech minulého století nevyužívala a později byla snesena.

Railfort

Místní historii neznám. Lávku pro pěší bych ale přidal samozřejmě pokud je na koncích možné jí někam smysluplně napojit.

Jaaa

V roce 1954 už na ortofoto druhá kolej před ani za tunelem není. Je patrný jen násep od tunelu dolů k přístavu.
Na Státní mapě odvozené z počátku 50. let je ještě osa koleje za tunelem k přístavu zakreslena.

Démon

ZA 1,2 mld. uvedení do původního stavu se vzhledově ošklivou a zastaralou vizuální stránkou věci. Gratuluji.

Standa

Za tímhle Ale nestojí SŽ podle mě, ale určitě někdo nebo nějaky spolek z Děčína a nepíše se to tu . Asi by ho/je rozhodilo že vykouknou z okna a uvidí tam něco jiného než rezavou konstrukci a osypal by se z něčeho modernějsiho.

Martin V.

Myslíte, že „aby nebyl narušen původní krajinný ráz v údolí Labe“, bude nový most opatřen historizujícím flekato-rezavým nátěrem. 🙂 🙂 🙂

Jiří Kocurek

Takže radíte neopravovat?

Jackub

Náhrada něčím méně „krabicoidním“ by krajinnému rázu jistě jen prospěla. Nevím, kde pořád bereme, že to, jak to kdysi postavili, je to nejlepší možné. Jako třeba u mostu ze Smíchova na Výtoň. V době stavby se na něj nadávalo, jak je ošklivý a nehodí se tam a dnes děláme, že v jiné podobě by Prahu naprosto degradoval… 🤔🙄😏

Jméno

Tak přinejmenším je zjevné, že takovouto nýtovanou konstrukci už dnes nikdo neudělá a do budoucna už vůbec ne, když už dnes musí být nahrazena historizující napodobeninou. Takže si spíš položte otázku, jestli to není škoda, že postupně nýtované mosty likvidujeme.

Kubrt

On by tu konstrukci třeba někdo udělal, ale nikdo to nezaplatí – proč taky.

Jméno

Nýtované konstrukce mají své kouzlo a most je svědkem historie. Jediné co mu chybělo byla občasná obnova nátěru, alespoň jednou za 25let.

Richard Fiala

Na pilířích je znát že most na původně důležité spojce mezi Berlínem a Vídní byl koncipován výhledově pro dvoukolejnou trať. Což ovšem zpochybňuje (podobně jako u tzv. Mostu inteligence) přilehlý tunel. To však tady patrně nikoho nezajímá.

noerf

Při pohledu na úvodní foku jsem si říkal, že by most mohl být dvojkolejný. Čímž by se vyřešili i problémy v rámci údržby mosní konstrukce, kdy by v případě potřeby zůstavala minimálně jedna kolej volná.
Navíc opravavat most, aby zůstala maximální rychlost 50 km/hod mi nepřijde jako rozumná oprava, i ldyž tam jezdí jen nákladní vlaky.

Kubrt

Jestli ono nebude těch 50 km/h kvůli těm k mostu z obou stran přilehlým obloukum.

Majkl

V(130) je 60 km/h, vyjma oblouku z mostu směrem do Prostředního Žlebu, ten je na 50.

Jiří Kocurek

V130 nákladním vlakem asi ne. Stejně to má asi 1000 metrů k výhybce na nádraží, kde zpomalí na 40 km/h, dost možná zastaví a bude měnit strojvedoucího nebo i lokomotivu.
Zrovna v tomhto případě to zpomalení prakticky nemá podstatné důsledky. Víc může vadit čekání na protijedoucí vlak, jelikož není druhá kolej.

Petr Šimral

S ohledem na pouze nákladní dopravu a krátkost jednokolejného úseku úplně klidně postačí, když se nebude blbnout s vysokým převýšením a bude v celém úseku rychlost minimálně 40 km/h, ideálně 50 km/h včetně výhybek do odbočky v DPŽ i v Děčíně Východě dol.n.

Jirka

Do budoucna bude tunel pod Krušnými Horami i pro náklad a tady v podstatě nic jezdit nebude.

Railfort

A proto bychom měli starou konstrukci nechat spadnout do Labe?

Jakub

Jo, to by byla bžunda.

medical_examiner

To bude, ale nikdo z nás se toho nedožije…

noerf

Rozumná rekonstrukce by znamenala dvojkolejný most, když jsou na to pilíře připravené a zvýšení traťové rychlosti nad 50 km/hod.
To by přineslo užitek zekjména při pravidelné údržbě mostní konstrukce, kdy by byla zachována vždy alespoň jedna kolej. A jediné slabší místo by byl tunel s kterým by se mohlo výhledově také něco udělat.
Podpora nákladní dopravy na železnici a následně půlroční výluka tratě je trochu v rozporu.

Zapa

Pořád se to dá ještě objet. Tam jsou jiné výluky, které činí podstatně větší problémy.

František Plášek

Znáte to tam? Víte jaký je rozsah dopravy přes PPS Děčín? To co tam jezdí prostě Děčín hl.n. nepobere…….vlaky budou postávat desítky km před Děčínem/Bad Schandau z obou stran…. Spousta vlaků pojede mimo ČR.

Zapa

Jo, „znám to tam“ už skoro tři roky. Takže navrhujete co, aby se nezastavil provoz? Nedělat nic?

Petr Šimral

Budete se divit, ale jediné smysluplné řešení je vozba vlaků z Kolína přes Prahu a tomu bude potřeba upravit výluky ostatních tratí.
60 úvratí denně prostě v Děčíně na hlavním (+propustnost tratě Děčín hl.n. – Děčín východ h.n.) a v Ústí na západě neuděláte i kdyby jste se rozkrájeli…

Zapa

Tak nemusí jich být 60. Ale chápu, že je jednodušší jet rovně, než úvraťovat. Já spíš narážel na to, že je tam pořád jakási šance s tím něco dělat, proti výlukám na Elbtalu. Ale já na to jen koukám… 😉

Petr Šimral

A kolik? Ty vlaky navíc svrhnete do Labe? Nebo je vůbec nepustíte z výchozích stanic? Realita Děčína je 100 – 120 nákladních vlaků denně z obou směrů od Ústí…

K.S.

Mno… jen to neříkejte dvakrát, nebo ten most dají až po usplavnění Labe a tavbě DOL. 😉

Zapa

Co tedy navrhujete? Vás ta nákladka živí.

Petr Šimral

Píši to jinde v diskuzi a ostatně i dávám do zápisů na poradách. Uzpůsobit výlukovou činnost tak, aby vlaky mohly projet odklonem Kolín – Praha – Děčín.

vjkm

Jaképak objíždění, stačí úsek Ústí západ – Ústí jih sunout (nebo tam mít službu na přetahy).

Petr Šimral

Fakt? A už jste to někdy zkoušel???

Péťa

Prosím vás na co víc jak 50km/h. Na co když z jedné strany je vjezd do Prostredaku a z druhé vjezd na východ. Tam stejně nikdy nic víc jak 40 nepojede

Majkl

Tunel je projektovaný jako dvoukolejný. Je ovšem nutné vzít v úvahu, že v době výstavby (19. století) byly mašinky o něco menší a nebyla v něm trakce. V podmínkách dnešních norem byl poměrně náročný úkol tam vrátit jednu kolej s trakcí.

Jaaa

Že by v tunelu nebyla trakce? Tunely byly určeny na trvalé odstavení? 🙂

Zapa

Chtěl jsem napsat, že třeba v Bad Schandau je tamní most takto projektován také, nicméně na Wikipedii píšou, že druhá, snesená půlka, sloužila původně silniční dopravě. Ale aspoň jsem zase o něco chytřejší.

NeodrážetNespouštět

Kde jste přišel na to, že tunel u mostu Inteligence neumožnuje druhou kolej? https://www.koridory.cz/jizni-spojka-fakta-o-tunelu-v-chuchli/

Dany

To není kvůli druhé koleji, ale pro rychlo výměnu. Nová mostovka se postaví „vedle“ a nemusí se přerušovat provoz.

Jaaa

No ale to se tady dělat nebude. 😀

Jiří Kocurek

Otázkou je, jak dlouho bude mimo provoz Labský tunel kvůli opravě. Tohle totiž nevypadá na akci „Prvních 100 piv zdarma“:
V hloubené části tunelu dojde oproti původnímu předpokladu k výměně vrchní části klenby, a to v otevřené stavební jámě,“

Martin V.

Což je škoda, mohla to být zajímavá akce skoro jako Hracholusky. Ale pokud by šlo jen o rychlost výměny, asi by bylo jednodušší obě nové ocelové konstrukce kompletně vyrobit třeba v přístavu Loubí nebo v loděnicích Křešice a na pilíře je během pár dní osadit pomocí lodí.

Dany

To netvrdím, jen že to tak bylo půvidně plánováno a při výměně v roce 1927 i použito. 😁

Jaaa

Ano, prostě v roce 2021 neumíme to, co v roce 1927. Nebo spíš nechceme umět. 😉

Horák

Takové rychlovky jako byla výměna železničního mostu pod Vyšehradem se už dneska asi nedočkáme.
https://vysehradskej.cz/vymena-zeleznicniho-mostu/
https://vysehradskej.cz/vymena-zeleznicniho-mostu-2/

Petr Šimral

Ten tunel je původně dvojkolejný úplně přesně jako o osmdesát let mladší tunel v Chuchli…