Správa železnic vypsala soutěž na projekt náhrady jednoho z nejzchátralejších nádraží v zemi
Nové nádraží by se mohlo začít stavět v roce 2022.
Připomíná to nekonečný příběh. Přes deset let se mluví v Mladé Boleslavi o zbourání současné výpravní budovy na hlavním nádraží, která patří svým stavem a vzhledem mezi nejzchátralejší v zemi. Teď se přípravy posunuly snad výrazně dále.
Správa železnic začala soutěžit firmu, která připraví dokumentaci pro společné povolení na stavbu nové výpravní budovy. Jejich obsahem budou i varianty architektonické podoby objektu. Odhadovaná hodnota zakázky je 5,5 milionu korun. „Finální vzhled nové budovy se následně zvolí v úzké spolupráci se zástupci města,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Správa železnic se pouští do úprav nádraží ve městě, kde má v budoucnu dojít k velké změně organizace železnice a více vlaků má zajíždět blíže středu města v souvislosti s budováním Bezděčínské a Ptácké spojky.
Místo i pro dispečery
Správa železnic ale projekt obhajuje tím, že do budovy přestěhuje regionální dispečerské pracoviště a že tak návrh nové dvoupodlažní budovy reflektuje budoucí vývoj frekvence cestujících v této stanici. „Pro cestující v přízemí vyroste nová čekárna s příslušným mobiliářem, toalety, pokladny a komerční prostory se zázemím a veřejné toalety. Novostavba bude bezbariérově přístupná, výškový rozdíl mezi výpravní budovou a prvním nástupištěm vyrovná rampa. Uvolněné plochy po stávající budově se využijí pro parkování,“ upřesnila Friebová. Předpoklad zahájení projektových prací je na začátku příštího roku, samotné stavební práce by měly odstartovat v 1. čtvrtletí roku 2022.
O opravě mladoboleslavského hlavního nádraží se mluví přes deset let, současný stav rozhodně neodpovídá jednomu z nejbohatších měst v zemi. Nová výpravní budova by měla být vytížená zhruba pět až sedm let, pak by měl její význam klesat. Hotova má být v roce 2023. Už o dva roky později ale Správa železnic plánuje stavbu Bezděčínské spojky, která přivede dopravu do Mladé Boleslavi bez klesání k Jizeře.
V kombinaci se Všejanskou spojkou se má jízdní doba z Prahy do Mladé Boleslavi výrazně zkrátit. Značně klesne význam osobní dopravy po trati přes Všetaty. Hotovo má být v roce 2028. O dva roky později má být hotova Ptácká spojka, která napojí trať z Mladé Boleslavi města na trať Praha – Turnov podél Jizery. V roce 2030 tak bude hlavní nádraží prakticky nevyužité pro hlavní směry osobní dopravy. V minulosti se mluvilo o možnosti vybudovat na trati podél Jizery zastávku u mostu přes Koněvovu ulici. Byla by blíže centru města. Detailněji jsme se plánům Správy železnic v Mladé Boleslavi věnovali zde.