Správa železnic vybrala projektanty pro VRT z Velké Bíteše do Brna, cena spadla o 31 %
Celkem 33 kilometrů dlouhý úsek bude součástí nového koridoru z Prahy do Brna.
Společnost AFRY CZ se stala vítězem soutěže Správy železnic na projektování další části budoucí vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Brnem. Za 204,7 milionu korun zpracuje dokumentaci pro územní řízení stavby pro úsek Velká Bíteš – Brno.
Projekční společnost oznámila své vítězství v tiskové zprávě. Odhadovaná cena zakázky byla 300 milionů korun, cena je tak o 31 % nižší, než Správa železnic očekávala. Součástí je i příprava dokumentace pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA), veškeré podklady jako inženýrskogeologické, hydrologické a přírodovědné průzkumy i architektonické a urbanistické řešení železničních zastávek Osová Bítýška a Velká Bíteš.
Půjde o část budoucího koridoru RS1 mezi Prahou, Brnem a Ostravou a Polskem. Je označován také jako VRT Vysočina fáze I. Pro AFRY CZ jde o druhou velkou zakázku na přípravu VRT v Česku, projektuje trať Moravská Brána I z Prosenic do Hranic na Moravě. „Vysokorychlostní tratě posunou Českou republiku do železničního standardu západní Evropy a naším cílem je k tomu maximálně přispět,“ řekl ředitel AFRY CZ Ivo Šimek. Firma se u projektu v Olomouckém kraji snaží podle svých slov o včasnou, otevřenou a transparentní komunikaci projektového týmu.
Osm tunelů na 33 kilometrech
„Při zpracování aktuálního projektu VRT se od počátku snažíme maximálně vyjít vstříc místním občanům. Organizujeme proto v regionu spolu s investorem pravidelná projednávání. Tento postup se nám velmi osvědčil a zpětná vazba od místních i samosprávy v podobě mnohých pochval našemu týmu je toho důkazem. V případě přípravy VRT v úseku Velká Bíteš – Brno proto chceme postupovat stejně,“ předesílá Petr Košan, ředitel segmentu doprava AFRY CZ.
Správa železnic nevybírala jen podle ceny. Ta měla 60 % váhy, zbytek připadl na zkušenosti projektového týmu. Vítězné sdružení tvoří dvě sesterské společnosti mezinárodní skupiny AFRY: AFRY CZ a švédské AF-Infrastructure. Vedoucím sdružení je česká organizace. Významným poddodavatelem projektu budou specialisté z francouzské společnosti Systra, tak jako je tomu v případě VRT v Olomouckém kraji.
Vysokorychlostní trať mezi Prahou a Brnem má zkrátit jízdní dobu vlaků mezi největšími městy ČR na méně než jednu hodinu. „Z hlediska přípravy projektu jde vzhledem ke komplikovanosti okolního terénu o spíše složitější úsek VRT. Bude proto pravděpodobně nutné navrhnout osm tunelů,“ říká Petr Košan.
Stavebně se jedná o 33 km dlouhou novostavbu dvoukolejné trati s max. rychlostí 320 km/hod. Bude elektrizovaná střídavou trakční soustavou a zabezpečena systémem ETCS. Součástí zakázky je i několik napojení na běžnou železniční síť i úpravy související silniční infrastruktury, včetně prověření trasy obchvatu Velké Bíteše.
Správa železnic aktuálně na svých stránkách uvádí zahájení stavby v roce 2028, detailněji je projekt představen na stránkách SŽ.