Správa železnic vybrala projektanty pro VRT z Velké Bíteše do Brna, cena spadla o 31 %
Vysokorychlostní vlak TGV. Foto: SNCF
Celkem 33 kilometrů dlouhý úsek bude součástí nového koridoru z Prahy do Brna.
Celkem 33 kilometrů dlouhý úsek bude součástí nového koridoru z Prahy do Brna.
To je jako „PRAHA OLYMPIJSKÁ“…všichni věděly že tu nikdy olympiáda nebude ale co to sežrali peněz..👍
Když se chce, hledá se způsob, když se nechce hledá se důvod.
Ve vámi naznačených akcích jsou problém peníze.
Domnívám se, že na takovou zábavu jako je olympiáda by bylo najít spoustu sponzorů.
VRT není zábava, ale infrastruktura, na tu bychom si měli postupně ušetřit sami (s pomocí EU) a postupně postavit.
Proč? PPP se plánuje využít pro stavbu NemaŠe, proč ne u VRT? Resp. pokud si dobře vybavuji, přímo Kupka se vyjadřoval v tom smyslu, že se budou snažit hledat způsoby, jak jej pro stavbu VRT využívat.
O PPP jsem neplácl ani slovo.
Nemyslím si, že PPP je nějakou spásou infrastruktury, stavební firmy si budou chtít stavbou a provozováním vydělat, a nemyslím si, že dostanou lepší úroky než stát.
Naopak bych si stylem PPP dovedl představit pořádání té Olympiády. Stát by maximálně ručil za bezpečnost.
Organizujeme proto v regionu spolu s investorem pravidelná projednávání. Tento postup se nám velmi osvědčil a zpětná vazba od místních i samosprávy v podobě mnohých pochval našemu týmu je toho důkazem.
Fascinujici… jaky to rozdil, kdyz je to AFRY…
To zní až neuvěřitelně pozitivně.
Vzhledem k tomu, že součástí akce je i sjezd + zastávka Osová Bítýška, znamená to, že úsek Vlkov u Tišnova – Kozlov (Křižanov) se v rámci reko tratě 250 vypouští, anebo část u zastávky se vynechá, a 2. nebo se v rámci reko předmětného úseku udělá již v parametrech připravovaného projektu? Jmenovaný úsek totiž měl být na řadě po ukončení odklonů.
Realita SŽDC – viz nedávný rozhovor s panem Fleglem v magu SŽDC.
Přání SŽDC – aktuálně nejsou love na žádnou další větší akci než běžící akce/úseky viz rozhovor s panem Nejezchlebem tamtéž.
Proto nebude Otrokovice-Zlín-Vizovice (škoda).
Proto nebude přesun nádraží v Brně (jejich blbost, když za Faltýnka nerozšířili současné nádraží k Tescu).
Proto nebude šototrať Veselí n.L.-České Velenice (správně).
Když nejste schopen dát kvalifikovanou odpověď, tak se prosím zdržte nesmyslných okecávaček.
Takže až pojedu do Vídně, tak sice tam teoreticky budu koct být za hodinu a půl, ale v praxi za dvě, páč se ještě úvratí pojede nový Hlavák ve štatlu?
Ne nutně, počítá se s vlaky Sprinter, které by na hlavní nádraží nezajížděly a jely z Vídeňské rovnou na Vídeň/Ostravu.
V plánku linky Spr1 a Spr2:
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD_1.10.pdf/74af8758-3de9-4c74-85d6-fb4ce417befb
Tak místo toho já pojedu na terminál Vídeňská rychlostí šneka šalinou, takže zas žádný zrychlení.
To bude chtít potom vysokorychlostní šalinu.
To ale jen v případě, že budete chtít jet Sprinterem, jinak můžete jet i jinou linkou z hlaváku.
To ano,ale z hlaváku asi budou jezdit v menším taktu, než „z celého Brna“. Např. každou sudou hodinu Sprintem z Vídeňské, každou lichou z hlaváku (pokud mne zajíma relace Brno-Vídeň).
To bude pro cestující docela matoucí. Pravidelný takt je založen na své jednoduchosti, kdy pro relaci A->B mi stačí si pamatovat „v celá sedmnáct ze stanice S (ideálně i nástupiště N) mi to jede“.
Já v tom problém nevidím, a dneska s vyhledávači si prostě člověk vybere.
Těch vlaků z Brna hl.n. bude tolik (několik za hodinu), že průměrný Brňák žádnou Vídeňskou nebude muset vůbec řešit kromě případů, kdy ten Sprinter zrovna pojede do nějakého konkrétního dalekého cíle, kam by se linkami z hl.n. muselo přestoupit (typicky vzdálené zahraničí).
A proč byste to dělal, pokud to budete mít blíž na hlavák?
od hlavak je od Videnske kouda…
Kdyby cena klesla o 100%, pak by to byla přiměřená částka za studii o něčem, co v tomto století nebude.
Tady nejde o studii, ale o dokumentaci pro územní řízení. To je přece jen významný posun v přípravě.
Kdyby tu Váš příspěvek nebyl, bylo by to přiměřené.
Jakou studii? DÚR + dokumentace EIA už fakt není studie.
Tady si někdo koleduje o ztrátu akreditace u CAKIT…
Přesně, to by tak hrálo, aby projektant neuměl Ř. To umí jen na Olšanské a nebojí se ho použít.
Jo? Tak trénujte výslovnost: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
Já?
Autorizace.
Pro minuskáře: to bylo myšleno ironicky / sarkasticky 😉
Ja myslim, ze to je OK. Hlavni nadrazi v Brne uz se presouva sto let a jeste dalsich sto let se presouvat bude. VRT bude v Cesku driv nez si Brno vyresi problem hlavniho nadrazi. Navic na vsechny navrhovane varianty hlavniho nadrazi dava celkem smysl zajizdet od jihu.
Ono možná bude jednodušší přesunout Brno než nádraží.
Nebo zrušit bez náhrady… Pointa je, že nemá cenu čekat až bude vyřešený nádraží v Brně, protože to by ta VRT fakt nebyla nikdy.
Mne by spíš zajímaly zastávky na VRT. Vím, že to SŽ osekala, aktuálně je u Bíteše jen sjezd na starou trať k Osové Bítýšce a zastávka na tom sjezdu. Ovem prodloužením odbočujících kolejí jde snadno vyrobit i zastávku na VRT, která bude mnohem efektivnější a vhodná i při mimořádnostech. Místo na to je. Zkusím se pozeptat.
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkové+vedení_1.10.pdf/74af8758-3de9-4c74-85d6-fb4ce417befb
Efektivnější by ani omylem nebyla. Byla by někde v p#&@li a aby tam vůbec něco zastavilo, tak se tím zpomalí nějaká významnější relace. Na tom sjezdu zastaví logicky „R9“, která bude v nějaké podobě potřeba vždycky (rychlá linka Brno – ZR), a plus to dává naději nějakým rychloSp obsloužit tu oblast celou a (více méně, samozřejmě krom té Bíteše samotné) v centrech.
Vzhledem k tomu, ze zastavky musi byt na odbocnych kolejich a prime linky mohou prosvistet na primych prujezdnych kolejich, by zadne zpomaleni vyznamnejsi relace nebylo pravdepodobne…
V blízkosti budoucího Hlavního dolního nádraží poztrácí smysl.
Např. když přijedu mimoměstkým autobusem tak ušetřím max 5-10min v buse než dojedu z D1 na nové nádraží
Kolik lidí jezdí na Hlavní nádraží autobusem a kolik jich tam jezdí příměstským vlakem?
Je nesmysl, aby všichni z Brna museli na VRT s přestupem. Protože zajíždění do centra vlak zpomaluje. A výhoda VRT je v tom, že zajede do centra.
V Nehvizdech to bude stavět cestou do Prahy, co je OK. Ale aby Praha dojížděla do Nehvizd … to by bylo EEK!
Dolní nádraží v centru není. A ani nebude. Centrum Brna zůstane tam kde je. Jen to nádraží se má odsunout od něj dále.
To asi jo.
Ovšem přesunout centrum ve smyslu zaměstnanosti, dojížďky do škol, úřadů, práce a také jako nějaký centrální přepravní uzel lze. Stojí to peníze a čas.
Například v Praze je více oblastí s koncentrovanou dohiždkou za prací a školami. A jsou více, či méně odděleny. Například Pankrác s okolím, který je od historického centra oddělen celkem dost nuselským údolím.
A co chcete v Brně kam přesouvat? A proč? Aby to bylo dál? A bude u Pankráce zastávka VRT? Nebo nesouvisejícími věcmi dokazujete něco zcela jiného?
Já nic nechci, jak jste na to přišel?
Pouze píšu, že to jde. A ve světě se to děje a stojí to prachy.
Tehcnologický park, Kapus VUT i MU se přesunout nedají. To by se mezi Hlavní a Dolní nevešlo.
A ani jedno není v centru, ne?
Zrovna VUT/techn. park i MU/Kampus byla do dnešní polohy za nemalých nákladů právě z centra Brna v minulosti přesunuta. A zrovna v sobotu se za nemalých nákladů k MU/Kampusu přivede šalina. VUT/techn. park na něco podobného čeká a doufá v SJKD, protože 12tka je docela daleko…
„A výhoda VRT je v tom, že zajede do centra.“
Se uvádí vždy, když se porovnává letecká doprava s VRT, myslel jsem to obecně..
Což v Brně tak zcela platit nebude.
Když se podíváte na návrh linek, tak do centra zajíždět budou, sice ne všechny. takže máte na výběr.
Vídeňská bude blíž letiště než centra…
Hlavní dolní nebude. Co tam máte dál?
Vypadá to tak, že dolní nádraží zůstane zatímco horní bude zrušeno. Sleduji většinu studií a diskuzí a sezení
když to shrnu
-> nedostupné ze severu
-> plánovat v souladu plánovaných staveb ŘSD
městský obchvat
dálniční obchvat Brna S-J
kříž D1-D43-D52
chápu Vás, je mi to také divné… jen pro info ŘSD už neplánuje křižovatku 3 dálnic u Troubska D1-D43-D52. Místo toho jen T křižovatku D1 x I/73. D52 má být zase zaústěna ne u Troubska do D1, ale před Olympií do D2. ŘSD na tyto dopravně nesmyslné změny musí přistoupit, i když to bude asi znamenat věčně ucpanou D1 na jihu Brna a krok zpět. Musí. Protože územní plán JmK. Ten zase ořezával co mohl aby vůbec nějak prošel a aspoň se postavilo za 15let to, na co bylo před 25 lety již pozdě…
Viděl jsem dva návrhy, kdy byla VRT zaústaněna ze severu. Jeden návr počítal s vykrtkováním v Obřanech u dnešního přemysku. Druhý počítal s podzemními nástupišti na nových sadech a tunelm (v žule?) pod Petrovem vyústěným cca nad budovaným tramvajovým tunelem.
Tolik k nedostupnosti ze severu. Ten prní zmíněný se dostal až do územního plánu.
Na Olšanech upadli v nemilost?
Nic lepšího by se nám stát nemohlo.
Chápu, ale konkurence je potřebná. Už jenom kvůli ceně.
No právě… Dost bylo monopolu.
Ten monopol můžete porazit cenou, ne?
Tak na těch Olšanech spíš využívají akumulované výhody. V současné době je to spíš na výběr mezi po technické stránce celkem dobře zpracovaným projektem (ale po sudopovsku a předraženým) a mezi projektem lehce zfušovaným. Jinak v principu souhlasím, že je konkurence dobrá a olšanský monopol k tomu nepřispívá. Ale zrovna u těch VRT už se celkem nabourává, Afry už není poprvé, něco dělá Mott MacDonald, něco Valbek.
Já bych byl nervózní již v těchto letech navrhovat terminál ve městě, které samo netuší, kde bude mít hlavní nádraží. Pročež se vzhledem k této časové ose kloním k tomu udělat z Terminálu Vídeňská prostě Hlavák a jen postavit krtka na stávající starej Hlavák, tj. spojení s centrem a ten novej hlavní nádr. vůbec nestavět
Terminál na Vídeňské má plnit obdobnou roli jako terminál Praha -východ. Jednak být přestupním uzlem před městem a hlavně, aby tu bylo velké parkoviště, kde by obyvatelé z obcí na jih od Brna mohli odstavit svá auta a nejezdili s nimi až k hlavnímu nádraží a tím komplikovali dopravu ve městě. Výhodou nádraží na Vídeňské bude i spádovost části Brna. Bude sem prodloužena i šalina z centrálky (tramvaj od ústředního hřbitova). Proto si myslím, že přestupní uzel na Vídeňské má svůj smysl. Samozřejmě část brňáků má strach, že v závěrečné fázi výstavby VRT v ČR, po dostavbě spojky z Vídeňské… Číst vice »
Na šalinu z centrálky nevěřím. V Brně už máme praktickou zkušenost se zastávkou Starý Lískovec a budeme rádi, když se městu podaří dotáhnout k tomu terminálu aspoň chodník.
A i kdyby ta šalina byla, tak je to řešení z roku 1950. Máme 21.století. Řešením vlastně všech problémů je jen a pouze SJKD v trase Řečkovice-starý hlavas-nový hlavas- Terminál Vídeňská. A to časově jako první z těch staveb.
Když už ten SJKD postavíš, tak je naprosto zbytené dělat nový Hlavas.
Souhlas. Jen jsem to napsal jako možnost utopickeho řešení, kde je na vše dost peněz a staré nádraží se změní na muzeum a zastávku SJKD „Brno-střed“, kolem povede cyklostezka a to nové vlakové nádraží U řeky je dokonale dopravně obslouženo nejen tím SJKD 😉😁
A proč na ni věřit, když jezdí na mostě nad uvažovaným místě nádraží?
Moc blízko centra. Mimoměstký autobus a auto bude stát dlouho v koloně než se tam dostane. Dojezdová doba z regionu příliš dlouhá i na počty km!
nedostupná ze severu
Terminál Praha – Východ je daleko od Prahy. Terminál na Vídeňské je naopak v Brně.
Jo hlavně budete muset dávat bacha, protože půlka vlaků bude jezdit z Vídeňské a míjet Brno a druhá půlka vlaků nebude zastavovat na Vídeňské a bude jezdit na hlavní. Bude to prostě bordel.
1.) Brno nebude zdaleka míjet půlka vlaků.
2.) To je v době cestování s pomocí aplikací jako je Můj Vlak strašný problém.
3.) Jak to zvládají chudáci třeba v takovém Frankfurtu, kde část vlaků od jihu jede na letiště a odtamtud přímo na Köln, část na letišti dělá úvrať a pokračuje do centra, a část jede přímo do centra mimo letiště?
Proč se terminál neplánuje dál od Brna? Třeba BOSONOHY? Tam bude brzo stát dálniční obchvat Brna S-J a kříž D1-D43-D52
Cílem takového mimoměstkého terminálu je za mě umožnit většině regionu přístup k VRT aniž by museli do centra metropole vjést autem, autobusem, vlakem…
Do toho osobně počítám i vyhnout se zácpám na přivaděčích a obchvatu metropole. Vytvořit parkoviště mimo centrum…
Tzn, Terminálu Vídeňská bude nefunkční. Nikdo nebude chtít stát ráno v koloně na D1. Problémy jsou již nyní neboť už ted se plánuje rozšíření D1 na 3 pruhy. A do budoucna jižní dálniční obchvat Brna.
Má být u Veverské Bitýšky.
samo netuší, kde bude mít hlavní nádraží.
86 % hlasujících pro nádraží v centru. Jaké samo netuši?
No a přesto vedení plánuje stavbu U řeky. Na tento nesoulad poukazuji.
Nesoulad do toho vnáší jen radnice svými osobními zájmy,
Vedení ví, kolik lidí se referenda zúčastnilo a podle toho jedná. Viz výše.
Vedení také ví, že názor občanů je nutné potlačit, třeba vypsáním referenda týden před jinými volbami – tak aby se referenda zúčastnilo co nejméně lidí..
Nebo nulovou publicitou referenda – přece se ta informace nesmí mezi lidi dostat! Ještě by dost lidí hlasovalo tak, jak si to radnice nepřeje!
O umístění nového nádraží už bylo rozhodnuto.
A to je tak asi všechno.
86 % z 25 %…. Zbytku to bylo jedno.
Protože se ptali těch, co nádraží až tak nepotřebují (navíc v době, kdy se do Prahy ještě jezdilo převážně busem). Jo takové referendum v okrese Brno-venkov, to by byla pane účast…
Tedy jen 14% z 25%, tedy jen 3.5% lidí je pro ODSun. Zbytku je to jedno,
Proč tedy tlačit akci za desítky miliard korun, která moc výhodná není(*), a kterou podporuje jen pár procent lidí?
(*) v porovnání s jinými variantami (nákladní doprava bude průšvih, snad aspoň ten tunelový přesmyk něco zachrání, dojíždění lidí do města se prodlouží)
Ale pouze 86 z těch mála procent, kteří se hlasování zúčastnili. To je potřeba dodat a to je pro to hlasování rozhodující. Ve výsledku to tedy znamená, že valné většině štatlařů je jedno, kde nádraží bude.
Argument z opačné strany: tedy nádraží v odsunuté poloze chce doslova jen pár procent voličů. Proč se tedy odsouvá?
Protože už je rozhodnuto přece. Moje ex fungovala stejným stylem – je to sice špatně, ale já už se rozhodla a tak to dokončím! Tohle vypadá dost podobně.