Správa železnic vybrala projektanty modernizace trati z Nymburka do Lysé, stavba nabírá zpoždění
Správa železnic aktuálně počítá se zahájením stavby nejdříve v roce 2027.
Správa železnic (SŽ) pokročila s přípravou úprav další části takzvané Pravobřežky, tedy železniční tratě mezi Kolínem a Děčínem vedoucí po pravém břehu Labe. Úsek mezi Lysou nad Labem a Nymburkem připraví do fáze dokumentace pro územní rozhodnutí sdružení firem Sudop Praha, Sagasta a Mott MacDonald. Nikdo jiný se do soutěže nepřihlásil.
Vítězství sdružení vyplývá z informací na profilu zadavatele. Cena v soutěži klesla proti odhadu 116 milionů korun na necelých 106 milionů korun bez DPH. Příprava celé stavby ale nabrala další zpoždění. Ještě loni Správa železnic uváděla na svých stránkách zahájení v roce 2025, nyní až v roce 2027.
Během akce s rozpočtem 16 miliard korun má dojít nejen ke komplexní rekonstrukci, ale také přidání třetí traťové koleje. Dojde k přeložce trati na výjezdu se stanice Nymburk ve směru Lysá nad Labem a vybudování zárodku tzv. Všejanské spojky. Ta má sloužit pro napojení trati z Prahy do Lysé na trať z Nymburka do Mladé Boleslavi. Jde o vytížený úsek i z pohledu nákladní dopravy, je hojně využívána zejména pro dopravu mezi Českem a Německem.
Součástí akce je i rekonstrukce železničních stanic Nymburk (osobní a předjízdné nádraží), Kostomlaty nad Labem a Lysá nad Labem. Oprava bude zahrnovat jejich peronizaci a prodloužení kolejí pro nákladní vlaky až na délku 780 metrů. Rekonstrukcí projdou také zastávky Kamenné Zboží, Stratov a Ostrá.
Zvýšení rychlosti na 160 km/h
Akce má přinést také zvýšení rychlosti ze 120 na 160 kilometrů v hodině, u Stratova má vzniknout odbočka Hákov obousměrným kolejovým propojením pro snížení dopadu výluk na provoz vlaků. Zmizí rovněž několik přejezdů. Celkem 19,75 kilometru dlouhý úsek má být současně vybaven již zabezpečovačem ETCS, počítá se s jeho přepnutím na střídavý proud. Kompletní záměr projektu je zde.
Kvůli stavbě se loni ozvali někteří obyvatelé Nymburka s žádostí o zřízení nové zastávky na trati, která by přinesla lepší přístup k vlakům. Vedení města Nymburka, zástupci Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) a Správy železnic se na únorové schůzce shodli, že dopravní obslužnost rozvíjejícího se území musí být řešena komplexně. Obyvatelé Jankovic, Drahelic a lokality Na Hroudách budou podle dohody železniční dopravu využívat do zastávky Kamenné Zboží, do které bude posílena návazná autobusová doprava.
„Z pohledu města, IDSK a Správy železnic je toto řešení efektivnější. Správa železnic ho vítá především s ohledem na kapacitu trati, plynulost dopravy a zvýšení traťové rychlosti. Výsledkem jednání je výrazné zlepšení dopravní dostupnosti výše uvedených lokalit,“ uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola.