Správa železnic vybrala projektanty modernizace trati z Nymburka do Lysé, stavba nabírá zpoždění
Stanice Kostomlaty nad Labem. Foto: Správa železnic
Správa železnic aktuálně počítá se zahájením stavby nejdříve v roce 2027.
Tříkolejka může mít na propustnost oproti dvoukolejce vliv velmi zásadní. Záleží ale hodně na konkrétním návrhu (paralelní spojky a jejich četnost + rychlost, grafikon Os na „virtuální jednokolejku“, konkrétně zde by nebyl asi od věci ani opravdu segregovaný provoz Os) a hlavně, co tam má jezdit. Pokud je provoz silně heterogenní (z pohledu rychlosti), ale ani jeden ze segmentů si „nezaslouží“ svoji plnou dvoukolejku, tohle řešení fakt není špatné. I z té tratě Praha – Poříčany by se dala vytřískat výrazně vyšší propustnost za celkem minimální náklady (prakticky „pouze“ nové spojky na 120/130 km/h mezi hlavními kolejemi uvnitř Brodu, Úval… Číst vice »
Přesně tak, pro situace, kdy např. je 15 takt osobáků a 60 tak R je trojkolejka dobré řešení za přijatelný peníz.
Moc nechápu tu obsesi tříkolejnými tratěmi. Když se potkají dvě dvoukolejné tratě, dává mi větší smysl čtyřkolejná trať. Už jen poroto že v případě tříkolejné trati ta třetí kolej může být v podstatě používána jen v jednom směru jinak se výrazně snižuje její kapacita (těžko na ni pojedou dva vlaky proti sobě, dva vlaky za sebou však ano).
Té obcesi se říká ekonomické hodnocení a územní průchodnost. Z provozního pohledu samozřejmě souhlas.
Kolik jich v ČR máme, že je to „obsese“?
Co s tím jiného, když dvě koleje nestačí a čtyři neprojdou…
Pamatuji doby, kdy na této trati vlaky stávaly na semaforech a popojížděly od jednoho k druhému. Jako školákům nám ta zpoždění dělala radost, jen při cestě do školy. Dnes už bývá trať průjezdná, uhelných vlaků už jezdí mnohem méně. I přejezd závor na železničních přejezdech už je reálný, bez dlouhých čekání. Asi to bude zbytečná investice.
Roli hraje přece i „rovnoběžnost grafikonu“ – pokud tam tehdy jel max. 1 osobák za hodinu a rychlík byl podobně rychlý jako náklady, tak byla teoretická kapacita vyšší než při budoucím 15 minutovém intervalu Os/Sp, které překáží rychlejším nákladům a ty zas překáží ještě rychlejším Ex.
Tři koleje jsoulepší než dvě. Obzvláště se hodí tam, kde je větší poptávka v jednom směru – třeba ráno do práce a odpoledne z práce.
Ze západu jdou do Lysý 2k+2k tratě a na východ budou vycházet 3k+2k tratě.
Obecně další kolej je dobrá pro výluku, kdy se dá jezdit alespoň po dvou a nemusí se furt měnit směr na jedné.
třetí kolej alespon pomůže „křižovat“ ale hlavně rychlíkům předjiždět osobaky a nakladům předjet všechny, aby nemuseli čekat až se nekde potkaj ve stanici atd.
Třetí kolej přidává pouze 30% kapacity navíc.
Já fakt miluju tyhle zjednodušené „pravdy“. 😀
Pravda především je potřeba velkého počtu rychlých výhybek a pak bohužel dochází také k tomu, že se předjíždí zrovna tak, jak to vychází. Viz tříkolejný úsek Poříčany – Libeň.
Jenže Poříčany – Libeň je typický úsek, který naprosto trpí tím, že zde není v činnosti ASVC s automatickým řešením dopravních konfliktů – tím pádem se jezdí cik-cak jak to zrovna vychází – dokonce jsem zažil i situaci, že v každé stanici snad s výjimkou jedné se jelo na 0.TK a v příští zase zpátky a to už nezmiňuju fakt, že v Poříčanech od Kolína se jde rovnou místo do příma doprava (na 2.SK) skrze 120 km/h vexli s tím, že „když to nakonec nebude potřeba“, tak se vlak hned následně na tu 0. TK v České Brodě „prostě vrátí“…fakt… Číst vice »
Třetí kolej především generuje potřebu velkého množství drahých rychlých (stovkových) výhybek, aby se k předjíždění dala využívat. Vůbec to nelze považovat za optimální řešení. Si říkám, co tak brání výstavbě čtyř kolejí mezi Lysou a Nymburkem?!? Hlavně by se dala okamžitě zrušit stanice Kostomlaty a nahradit odbočkou.
Tipnul bych, že 4 koleje budou na zhlavích v Lysé a Nymburce mít problém s kapacitním napojením (hodně jízd do kříže).
Lysá bude vyřešena částečně přesmyky, ale v Nymburku tam moc prostoru na jednoduchá řešení není, především pro rozdělená nákladní a osobní dopravy. Nevím, jestli by tomu pomohlo traťové (osobní X nákladní koleje) uspořádání.
Za sebou sice ano, ale pak se musejí vracet, jinak by se hromadily v obratové stanici jako ti horníci. 🙂 Co se ale udělat dá, tak posílat náklady 1/2 až 1 hodinu jedním směrem a pak to otočit.
To je vážně výsměch, existuje nějaká připravovaná stavba Správy železnic, která nenabírá mnohaletá zpoždění? Ponese za to už konečně někdo odpovědnost?
Jí si vybavuji, že v roce 2009 byly mírně prodlouženy jízdní doby rychlíků v tomto úseku s odůvodněním, že je počítáno se stavebními pracemi v Kostomlatech kvůli peronizaci.
Ani po 14 letech nedošlo k té peronizaci.
Proc by nesl? Ukolem spravy zeleznic je predstirat, ze stat investuje do zeleznic, zatimco skutecne investice smeruji do aut.
Doufám že někdy zdvoukolejní trať z Oseka do Hradce.
Tam překáží památeční nádraží v Převýšově a rezervace u Žehuňského rybníka, kterou kdysi nalajnovali tak, že končí u trati, ale nyní už s ní hejbnout nechtějí, aby se přizpůsobila nové trati.
Tam by asi bylo lepší přetrasování přes oboru Kněžičky, holt s cca 2km tunelem (mělo by jít zachovat max. stoupání 12 promile). A k tomu ideálně napojení od VRT z Poříčan do Oseka, takže by mohl vzniknout dlouhý úsek na 200+ km/h.
To spíš to přeložit jižně od rybníka, mezi obcemi a D11. Bylo by to tam i užitečnější pro obsluhu, než žst Choťovice.
Klidně, ale to už by musela být přeložka prakticky z Oseka vedle dálnice, protože severněji už se to bude při velkých poloměrech oblouků trasovat těžko.
Možná nějak takto: https://mapy.cz/s/mocadotoce
Otázkou je, zda to má smysl hodit na 200 km/h na pouhých 10 km, protože Chlumecké nádraží je nepřesunutelné k jihu pro hustou zástavbu a s výhledem vedené expresní dálkové vrstvy po nové trati.
Mimochodem jak dopadla ta avizovaná studie proveditelnosti?
https://www spravazeleznic cz/vrt/praha-hradec-kralove-wroclaw
Ještě mě na to místo nepřijali a to první kolo výběrová proběhlo loni v srpnu, druhé letos v únoru a od té doby …
Když by se tunel (na cca 3 km) prodloužil a vyústil až za II/611, tak ten sklon nebude tak krizový.
Předpokládám, že se to nakonec časově sejde s rekonstrukcí Poříčany – Nymburk (sjezd na Nymburk z VRT Polabí). 🙁
Pán je optimista!
#svobodaven #modrézábradlí #dobráspráva #sudop #monopoly #partadiletantů
Volal mi doktor Chocholoušek, že prý má v ústavu jednu postel volnou. Neměl byste zájem?? 😛
Ale k tomu místu jsou i klíče od dveří.
Co takhle zkusit vystudovat ČVUT, udělat si autorizaci ČKAIT, zkusit jednat se státem a se SŽ a jejími tisíci pobočkami? Sledovat zákony, jejich změny v čase, a hlavně jak se v kterém Kraji kde vykládají. Nebo nálady hygieny? Nebo jste v projekci již neuspěl? Cítím tam někde hlubší psychologický problém. Jestli chcete, přijďte k nám na Olšanskou, zajdem do menzy a dáme řeč.
Možná by bylo lepší, kdybyste se na Olšanské věnovali tomu, co si Správa železnic u vás objednala a nikoliv psychologickým rozborům diskutujících.
Tak určitě. 🙂
Diskutujete v kruhu, navzájem se ujišťujete o „své pravdě“. Vůbec nehájím Olšanskou, je mi celkem ukradená. Většinou ale u problému „proč to nejde, proč to tak dlouho trvá“ docházíte ke zkratkovitým závěrům. Nepřijde mi úplně fér vše svalovat na projektanta.
To tu většina diskutujících ví. Nicméně si nelze v posledních letech všimnou přístupu k veřejnosti u projednávání dotčených staveb na ŘSD a u SŽ. Pravda, pan Mátl si nestíhá dělat pěkné fotky s největšími dodavateli a panáčkovat na jejich konferencích. Rád bych navíc podotkl, že u ŘSD je většina akcí v „nové stopě“, zatímco u SŽ většina modernizace atd, což je samozřejmě z pohledu projednávání také rozdíl. Ono je samozřejmě lepší byznys dělat dvacet aktualizací studie než projektovat, že?:-)
To mě zaráží ve Vašich diskusích celkem dost – mě úroveň referentů ŘSD a SŽ mi přijde srovnatelná (čti srovnatelně špatná). I když, počet zbytných úředníků na SŽ je rámcově vyšší. Jako projektant nenávidím předělávání čekokoliv (pokud to nejsou oprávněné připomínky ekologů, vlastníků, státní správy), nejvíce mne děsí stavby co se vrací stále dokola. Z mého pohledu je nejhorší akcí Týniště Častolovice, 3. a 4. stavba. Ne, to je noční můra projekce, ačkoliv okolí se domnívá, že nás to asi baví, něco oprašovat. Ne, nebaví, u více verzí se i zvětšuje chybovost. Plán organizace výstavby – úplně se silniční a… Číst vice »
Ono je to z velké části i o tom, jak umí lidsky komunikovat ti projektanti a zástupci projektantů, kteří jsou vysílání do obcí. A když to nejde na „nižší“ úrovni, zda se do toho aktivně zapojí GŘ. V případě ŘSD řeší GŘ osobně. Nějak jsem si třeba nevšiml, že by aktivně vyrážel pan Svoboda na Prahu 6 řešit průser s tunelovou trasou, že by jel do obcí u Všejanské spojky atd. To, že to nenávidíte jako projektant neznamená, že opakovaná fakturace nevyhovuje Vašemu zaměstnavateli:-)
Je vidět kdo tam pracuje… zyrtec má pravdu
2027? Není to zbytečně brzo?
Je, stačilo by to o deset let později :-).
Takže nikdy? 😀
Zanechme raději komických výstupů a přejme si modernizaci co nejdříve. Ještě by se mohly naše komické výstupy stát realitou a to fakt nechci :-).
Naštěstí nevznikne odbočka Hákovnice s tak oblíbenými součástkami namontovanými na troleji u všech traťových kolejí, nýbrž jen odbočka Hákov :-).
To že stavba nabírá zpoždění je zbytečná informace, to tady všichni víme. Všechny stavby, které připravuje SŽ, nabírají zpoždění
Inu, Dobrá Správa…
Když na ni nechce MD dát peníze dříve, tak je zbytečný psát dřívější termín.
Výmluva. Stavba může být připravena včas. Potom by tu mohl být článek „SŽ nemá peníze na zahájení stavby …“
Stát nespěchá se železnicemi, nýbrž se silnicemi. Připravené můžete mít, co chcete, ale stejně silně pochybuji, že kterákoli další vláda v nejbližších letech „přehodí výhybku“. Mezitím už budou v hlavních směrech dálnice a vlaky se budou prosazovat jen velmi těžko, viz směr Praha – Liberec, kde „vycházejí“ závleky u MB (protože většina současných nákladů tam končí a tolik nespěchá) a současně akorát optimalizace ostatních úseků pro osobní rychlíky, bez ohledu na jiné segmenty („však si lidi dojdou a věci už stejně jezdí po silnici“). A bude možná i hůř.
a to, ze se ma vsude jezdit jen vlakem, se pise kde? v bibli?
spis bych otevrel otazku pro ministerstvo dopravy objednava dalkove vlaky, ale autobusy (tam kde to jinak nejde) uz ne.
Proč se redaktor nezajímal o důvod toho zpoždění?
Protože by pravděpodobně stejně přišla generická odpověď ve stylu #mynic. 😀