Správa železnic vybrala projektanty modernizace trati z Nymburka do Lysé, stavba nabírá zpoždění

Stanice Kostomlaty nad Labem. Foto: Správa železnicStanice Kostomlaty nad Labem. Foto: Správa železnic

Správa železnic aktuálně počítá se zahájením stavby nejdříve v roce 2027.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Záruba

Tříkolejka může mít na propustnost oproti dvoukolejce vliv velmi zásadní. Záleží ale hodně na konkrétním návrhu (paralelní spojky a jejich četnost + rychlost, grafikon Os na „virtuální jednokolejku“, konkrétně zde by nebyl asi od věci ani opravdu segregovaný provoz Os) a hlavně, co tam má jezdit. Pokud je provoz silně heterogenní (z pohledu rychlosti), ale ani jeden ze segmentů si „nezaslouží“ svoji plnou dvoukolejku, tohle řešení fakt není špatné. I z té tratě Praha – Poříčany by se dala vytřískat výrazně vyšší propustnost za celkem minimální náklady (prakticky „pouze“ nové spojky na 120/130 km/h mezi hlavními kolejemi uvnitř Brodu, Úval… Číst vice »

Lubomír B.

Přesně tak, pro situace, kdy např. je 15 takt osobáků a 60 tak R je trojkolejka dobré řešení za přijatelný peníz.

David

Moc nechápu tu obsesi tříkolejnými tratěmi. Když se potkají dvě dvoukolejné tratě, dává mi větší smysl čtyřkolejná trať. Už jen poroto že v případě tříkolejné trati ta třetí kolej může být v podstatě používána jen v jednom směru jinak se výrazně snižuje její kapacita (těžko na ni pojedou dva vlaky proti sobě, dva vlaky za sebou však ano).

Honza11

Té obcesi se říká ekonomické hodnocení a územní průchodnost. Z provozního pohledu samozřejmě souhlas.

Sova

Kolik jich v ČR máme, že je to „obsese“?

Co s tím jiného, když dvě koleje nestačí a čtyři neprojdou…

Jonáš Jiří

Pamatuji doby, kdy na této trati vlaky stávaly na semaforech a popojížděly od jednoho k druhému. Jako školákům nám ta zpoždění dělala radost, jen při cestě do školy. Dnes už bývá trať průjezdná, uhelných vlaků už jezdí mnohem méně. I přejezd závor na železničních přejezdech už je reálný, bez dlouhých čekání. Asi to bude zbytečná investice.

Panda

Roli hraje přece i „rovnoběžnost grafikonu“ – pokud tam tehdy jel max. 1 osobák za hodinu a rychlík byl podobně rychlý jako náklady, tak byla teoretická kapacita vyšší než při budoucím 15 minutovém intervalu Os/Sp, které překáží rychlejším nákladům a ty zas překáží ještě rychlejším Ex.

Petr

Tři koleje jsoulepší než dvě. Obzvláště se hodí tam, kde je větší poptávka v jednom směru – třeba ráno do práce a odpoledne z práce.

Alibaba

Ze západu jdou do Lysý 2k+2k tratě a na východ budou vycházet 3k+2k tratě.
Obecně další kolej je dobrá pro výluku, kdy se dá jezdit alespoň po dvou a nemusí se furt měnit směr na jedné.

Jarda

třetí kolej alespon pomůže „křižovat“ ale hlavně rychlíkům předjiždět osobaky a nakladům předjet všechny, aby nemuseli čekat až se nekde potkaj ve stanici atd.

Petr Jetelina

Třetí kolej přidává pouze 30% kapacity navíc.

Tomáš Záruba

Já fakt miluju tyhle zjednodušené „pravdy“. 😀

Bram

Pravda především je potřeba velkého počtu rychlých výhybek a pak bohužel dochází také k tomu, že se předjíždí zrovna tak, jak to vychází. Viz tříkolejný úsek Poříčany – Libeň.

Dušan

Jenže Poříčany – Libeň je typický úsek, který naprosto trpí tím, že zde není v činnosti ASVC s automatickým řešením dopravních konfliktů – tím pádem se jezdí cik-cak jak to zrovna vychází – dokonce jsem zažil i situaci, že v každé stanici snad s výjimkou jedné se jelo na 0.TK a v příští zase zpátky a to už nezmiňuju fakt, že v Poříčanech od Kolína se jde rovnou místo do příma doprava (na 2.SK) skrze 120 km/h vexli s tím, že „když to nakonec nebude potřeba“, tak se vlak hned následně na tu 0. TK v České Brodě „prostě vrátí“…fakt… Číst vice »

Bram

Třetí kolej především generuje potřebu velkého množství drahých rychlých (stovkových) výhybek, aby se k předjíždění dala využívat. Vůbec to nelze považovat za optimální řešení. Si říkám, co tak brání výstavbě čtyř kolejí mezi Lysou a Nymburkem?!? Hlavně by se dala okamžitě zrušit stanice Kostomlaty a nahradit odbočkou.

Alibaba

Tipnul bych, že 4 koleje budou na zhlavích v Lysé a Nymburce mít problém s kapacitním napojením (hodně jízd do kříže).
Lysá bude vyřešena částečně přesmyky, ale v Nymburku tam moc prostoru na jednoduchá řešení není, především pro rozdělená nákladní a osobní dopravy. Nevím, jestli by tomu pomohlo traťové (osobní X nákladní koleje) uspořádání.

Jiří Kocurek

Za sebou sice ano, ale pak se musejí vracet, jinak by se hromadily v obratové stanici jako ti horníci. 🙂 Co se ale udělat dá, tak posílat náklady 1/2 až 1 hodinu jedním směrem a pak to otočit.

Daniel Bečvář

To je vážně výsměch, existuje nějaká připravovaná stavba Správy železnic, která nenabírá mnohaletá zpoždění? Ponese za to už konečně někdo odpovědnost?

xyz

Jí si vybavuji, že v roce 2009 byly mírně prodlouženy jízdní doby rychlíků v tomto úseku s odůvodněním, že je počítáno se stavebními pracemi v Kostomlatech kvůli peronizaci.

Ani po 14 letech nedošlo k té peronizaci.

Ondra L.

Proc by nesl? Ukolem spravy zeleznic je predstirat, ze stat investuje do zeleznic, zatimco skutecne investice smeruji do aut.

krystof.bohm1

Doufám že někdy zdvoukolejní trať z Oseka do Hradce.

P_V

Tam překáží památeční nádraží v Převýšově a rezervace u Žehuňského rybníka, kterou kdysi nalajnovali tak, že končí u trati, ale nyní už s ní hejbnout nechtějí, aby se přizpůsobila nové trati.

Panda

Tam by asi bylo lepší přetrasování přes oboru Kněžičky, holt s cca 2km tunelem (mělo by jít zachovat max. stoupání 12 promile). A k tomu ideálně napojení od VRT z Poříčan do Oseka, takže by mohl vzniknout dlouhý úsek na 200+ km/h.

P_V

To spíš to přeložit jižně od rybníka, mezi obcemi a D11. Bylo by to tam i užitečnější pro obsluhu, než žst Choťovice.

Panda

Klidně, ale to už by musela být přeložka prakticky z Oseka vedle dálnice, protože severněji už se to bude při velkých poloměrech oblouků trasovat těžko.

Jiří Kocurek

Možná nějak takto: https://mapy.cz/s/mocadotoce

Otázkou je, zda to má smysl hodit na 200 km/h na pouhých 10 km, protože Chlumecké nádraží je nepřesunutelné k jihu pro hustou zástavbu a s výhledem vedené expresní dálkové vrstvy po nové trati.

Mimochodem jak dopadla ta avizovaná studie proveditelnosti?
https://www spravazeleznic cz/vrt/praha-hradec-kralove-wroclaw

Vojtech

Ještě mě na to místo nepřijali a to první kolo výběrová proběhlo loni v srpnu, druhé letos v únoru a od té doby …

Alibaba

Když by se tunel (na cca 3 km) prodloužil a vyústil až za II/611, tak ten sklon nebude tak krizový.

bububu

Předpokládám, že se to nakonec časově sejde s rekonstrukcí Poříčany – Nymburk (sjezd na Nymburk z VRT Polabí). 🙁

Bobek

Pán je optimista!

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

#svobodaven #modrézábradlí #dobráspráva #sudop #monopoly #partadiletantů

Jiří Melich

Volal mi doktor Chocholoušek, že prý má v ústavu jednu postel volnou. Neměl byste zájem?? 😛

Vojtech

Ale k tomu místu jsou i klíče od dveří.

Sidonie

Co takhle zkusit vystudovat ČVUT, udělat si autorizaci ČKAIT, zkusit jednat se státem a se SŽ a jejími tisíci pobočkami? Sledovat zákony, jejich změny v čase, a hlavně jak se v kterém Kraji kde vykládají. Nebo nálady hygieny? Nebo jste v projekci již neuspěl? Cítím tam někde hlubší psychologický problém. Jestli chcete, přijďte k nám na Olšanskou, zajdem do menzy a dáme řeč.

Honza11

Tak určitě. 🙂

Sidonie

Diskutujete v kruhu, navzájem se ujišťujete o „své pravdě“. Vůbec nehájím Olšanskou, je mi celkem ukradená. Většinou ale u problému „proč to nejde, proč to tak dlouho trvá“ docházíte ke zkratkovitým závěrům. Nepřijde mi úplně fér vše svalovat na projektanta.

Sidonie

To mě zaráží ve Vašich diskusích celkem dost – mě úroveň referentů ŘSD a SŽ mi přijde srovnatelná (čti srovnatelně špatná). I když, počet zbytných úředníků na SŽ je rámcově vyšší. Jako projektant nenávidím předělávání čekokoliv (pokud to nejsou oprávněné připomínky ekologů, vlastníků, státní správy), nejvíce mne děsí stavby co se vrací stále dokola. Z mého pohledu je nejhorší akcí Týniště Častolovice, 3. a 4. stavba. Ne, to je noční můra projekce, ačkoliv okolí se domnívá, že nás to asi baví, něco oprašovat. Ne, nebaví, u více verzí se i zvětšuje chybovost. Plán organizace výstavby – úplně se silniční a… Číst vice »

Vojtech

Je vidět kdo tam pracuje… zyrtec má pravdu

Kolemjdoucí

2027? Není to zbytečně brzo?

Bram

Je, stačilo by to o deset let později :-).

Radim

Takže nikdy? 😀

Bram

Zanechme raději komických výstupů a přejme si modernizaci co nejdříve. Ještě by se mohly naše komické výstupy stát realitou a to fakt nechci :-).

Bram

Naštěstí nevznikne odbočka Hákovnice s tak oblíbenými součástkami namontovanými na troleji u všech traťových kolejí, nýbrž jen odbočka Hákov :-).

Radim

To že stavba nabírá zpoždění je zbytečná informace, to tady všichni víme. Všechny stavby, které připravuje SŽ, nabírají zpoždění

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Inu, Dobrá Správa…

Kování

Když na ni nechce MD dát peníze dříve, tak je zbytečný psát dřívější termín.

Radim

Výmluva. Stavba může být připravena včas. Potom by tu mohl být článek „SŽ nemá peníze na zahájení stavby …“

Frantisek

Stát nespěchá se železnicemi, nýbrž se silnicemi. Připravené můžete mít, co chcete, ale stejně silně pochybuji, že kterákoli další vláda v nejbližších letech „přehodí výhybku“. Mezitím už budou v hlavních směrech dálnice a vlaky se budou prosazovat jen velmi těžko, viz směr Praha – Liberec, kde „vycházejí“ závleky u MB (protože většina současných nákladů tam končí a tolik nespěchá) a současně akorát optimalizace ostatních úseků pro osobní rychlíky, bez ohledu na jiné segmenty („však si lidi dojdou a věci už stejně jezdí po silnici“). A bude možná i hůř.

Georg

a to, ze se ma vsude jezdit jen vlakem, se pise kde? v bibli?
spis bych otevrel otazku pro ministerstvo dopravy objednava dalkove vlaky, ale autobusy (tam kde to jinak nejde) uz ne.

dantex

Proč se redaktor nezajímal o důvod toho zpoždění?

Anonymní alkoholik

Protože by pravděpodobně stejně přišla generická odpověď ve stylu #mynic. 😀