Správa železnic vybrala firmu na demolici tří zastávek, vzniknou nové přístřešky

Zastávka Víchová nad Jizerou. Foto: al.trcka / Wikimedia CommonsZastávka Víchová nad Jizerou. Foto: al.trcka / Wikimedia Commons

Jde o objekty, o které obce neměly zájem.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Olda

Tak hlavně za zimního počasí, déšť, vítr a sníh jim budou cestující hodně vděční. V antivandal kostce se schová před deštěm jen těch pár lidí co se vmáčknou k zadní stěně, ostatní mají smůlu. Aspoň ve výše položených oblastech mělo být zachováno něco důstojného pro cestující.

Klenot

Představte si, že víc než těch pár lidí na těchto zastávkách ani nenastupuje, takže nová podoba přesně splní svůj účel.

rfe

to už tam můžou dát větrák a konev s vodou.

Sova

Nic není horší, než hnusný betonový antivandal, který ani nechrání před deštěm :/

Jaaa

Jojo, další rozšiřování placelesness v praxi.

Nevidím důvod ten třetí neopravit. Ten první vypadá dost zachovale, škoda toho azbestu – opravdu nejde prodat soukromínkovi?

Kraťas

Je to škoda. Některé by šlo ještě zachránit.

Petr

Uz proto by nadrazni budovy, zastavky a pristresky mely byt v majetku a ve sprave obce. Proc o tom ma rozhodovat byrokrat v Praze? At si obec za svoje postavi/opravi co uzna za vhodne.

Stráťa

Třeba autobusovou zastávku a cyklostezku?

jal

Samozřejmě. Nebo jsou autobusové zastávky v majetku státu nebo dopravce? Cyklostezky také staví obce a ne úředník z Prahy.

Petr

Třeba kosmodrom

bkv

Jasně a když to obec nechce, tak jí to přikážem…

Petr

Když obec zastávku nechce, tak jí patří zrušit bez náhrady. Proč hledáte problémy tam kde nejsou?

Klenot

Protože omezení češi to už mají tak nějak ve zvyku.

hank

Zcela absurdní situace vznikla v Moldavě.
https://www.idnes.cz/usti/zpravy/moldava-nadrazi-prodej-penize-zastupitelstvo-rozpocet-nabidka.A220107_115119_usti-zpravy_grr
Jde o důsledek změny radniční garnitury a střetu podnikatelských zájmů místních notáblů.

Jaaa

To je tak, když jde někdo do politiky hlavně proto, aby ochraňoval svoje zájmy, ne obecné blaho.

Jan

Krásný les by stačilo odborně podpálit, ale ten azbest bude dražší…

Pavel

Škoda, že rovnou nedělají i nástupiště na 550 mm. To má mnohdy větší význam pro cestující, než nový přístřešek.

Klenot

Pro jaké cestující? Víte kolik těch cestujících na těchto zst. nastupuje? Uvědomte si, že ty náklady na každé projekty musí mít také nějaké odpovídající využití…

Vlakový nadšenec

Ano a přesně proto se budou dělat nové přístřešky, děkujeme za názor a zasíláme klíčenku.

hank

Navíc přístřešy, které neplní základní funkci ochrany před nepohodou.

Klenot

A čemu říkáte nepohoda? Pokud mě chrání před deštěm, tak svůj účel plní zcela dostatečně. Uvědomte si, že mají slouží ke krátkodobému čekání na vlak, nikolik jako posezení pro okolní buranské pobudy.

gwann

Cena, jak uz SZ je zvykem, priserna

bkv

jaká je tedy správná cena za likvidaci nebezpečného odpadu?

Happy

Jestli jste si nevšiml, tak na vesnici je to pomalu každá pátá střecha s eternitem. A jestě jsem nezaznamenal, že by za demolici takového baráku s touto střechou dal někdo přes 3 mega…

Petr David

Já jsem dával za vozík eternitu z domku 5.000,- Velmi zhruba podobná plocha.

Mengo

Bela je na trati Trutnov – Paka snad. Informacni system bude asi dobry ale ty mistni asi vedi co kdy jede. A zase jich tam tolik nejezdi.

Trumway

Nění! Bělá u Staré Paky je na tati Stará Paka -Turnov. Na trati Stará Paka- Trutnov je Bělá u Staré paky zastávka. Ta je o nějakých 300 + metrů severněji pod kopcem a prakticky na návsi. A hlavně na jiné trati.

Trumway

Oprava: Severovýchodněji

Mengo

Ok. Diky

zyx

Kdysi za dob ČSD v případě zpoždění býval organizován připoj pro cestující od Trutnova směr Turnov tak, že si vystoupili na Bělá zastávka a přesunuli se pěšky na stanici Bělá a tam si počkali na vlak od Staré Paky. Někdy to byl celý průvod lidí.

Happy

Naprosto předražená demolice. Ten dřevěný si mohli rozebrat místni na zátop, co nehoří pak mohla obec pár stovek uložit na skládku. A ty dva velikosti rodinných domků. No demolice starého baráku s eternitem na střeše fakt nestoji skoro tolik jako výstavba zcela nového….

vasek.beroun

Přesně.

Trumway

V Bělé není nic čím by se dalo rozumně topit. Většina dřeva ze střešní konstrukce shnilá až hanba, Plochá střecha krytá asfaltovou lepenkou a obvodové stěny zděné. Bude z toho akorát tak pěkná hromada suti.

hank

Například na bourání dřevěné remízy v Humpolci uzavřela SprŽel smlouvu s externím subjektem v hodnotě cca 3,3 miliónu Kč.
Zdroj:
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/20009879?backlink=vetxj

Beny

Tak doufám že to nenahradí Antivandelem ale něčím podobným :

https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-na-hlavnim-nadrazi-vystavuje-navrhy-novych-pristresku-152302/

Michal141

No po trošce hledání vám to mohu ukázat – https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_13584.html (dole v zadávací dokumentaci). Výsledkem bude jakýsi dřevěný krmelec pro cestující :-)))

martin

Dřevěný přístřešek bude pouze ve Víchové. Podle dokumentace bude v ostatních zastávkách standardní prefabrikovaný betonový antivandal.

Beny

Děkuji!

Mychal

Podle těch kresbiček to vypadá na klasický bunkr antivandal ,akorát se stříškou navíc.

kikox

Hlavně hodně betonu, a nezapomenout na modré zábradlí…

mlokXCM

Vstal si levou nohou z postele? 😀

Projektant

Nevím jak ostatní, ale minimálně Bělá by si výhledově zasloužila bezbariérové (=vyšší) nástupiště. Tak snad na to budou při výškovém osazování přístřešku pamatovat.

Trumway

A k tomu z návsi nahoru na zastávku lanovku

Trumway

300 metrů s převýšením 17m a je to jediná možná cesta

Michal141

V zadávací dokumentaci je bohužel jen výměna přístřešku za nový typu krmelec pro cestující + zpevnění okolní plochy. O nástupišti v projektu nic není (nenašel jsem).

Facepalm

To jsem nevěděl, že když si zbořím auto, tak ho vlastně optimalizuji.

El Barto

Tak pokud máte auto ve stavu nevyužívaného šrotu, který vám zabírá místo u domu, pak by se dalo jeho odstranění nazvat optimalizací.

Tím neříkám, že ty přístřešky mají všechny nutně zbourat.

Facepalm

Já si myslím, že věci by se měly nazývat pravými jmény. Tady jde o demolici, tak fakt nechápu, co by bylo špatnýho na tom říkat tomu demolice. Tohle žonglování s jazykem na úrovni „speciální vojenské operace“ mi prostě přijde debilní, toť vše.

Jestli je v tomto případě dobře nebo špatně, to nehodnotím, neb místní situaci neznám.

Jarek

Na základě čeho serozhoduje, když například zastávka Linhartovy prošla velmi zdařilou rekonstrukci a u Krásného lesa to nejde.Vyznam podobný…

hank

Linhartovy patří pod Město Albrechtice a tam situaci neznám, ale stejná budova je na zastávce Úvalno, která byla také vzorně zrekonstruována zásluhou obce. Více viz tady: https://www.propamatky.info/cs/zpravodajstvi/moravskoslezsky-kraj/zpravy-z-regionu/rozhovor-%7C-s-radkem-simkem-o-obnove-byvaleho-nadrazi/5513/ Řekl bych, že postoj obcí bývá důležitý. Úvalno se o získání objektu do vlastnictví snažilo 6 let. Nechci všechny případy demolic házet do jednoho pytle, ale často postup SprŽele (předtím SŽDC, předtím ČD) vypadal, jako by byl proveden podle stejného schématu: Nabídnout na prodej, navenek nasadit cenu, která spolehlivě odfiltruje všechny nežádoucí zájemce, kteří nejsou drážními insidery nebo si takového spřáteleného insidera neumějí „u dráhy“ sehnat, pak to buď prodat za úplně jinou… Číst vice »

Jaaa

Všichni víme, co jsou tihle pantátové na majetkových na OŘ zač. Vymést to všechno na jednu hromadu.

jal

Ano, na obci záleží velmi. Ostatně Úvalno bylo vyhlášeno i vesnicí roku, je také turistická destinace.
https://mapy.cz/turisticka?source=base&id=1718714&x=17.7360296&y=50.0496621&z=16&base=ophoto
Ale pozor. Pro cestující je tam o něco lepší klasický antivandal, když nefunguje hospůdka v původní budově.
https://mapy.cz/turisticka?pano=1&source=pubt&id=15213141&gallery=1&sourcep=foto&idp=6834725&x=17.7549767&y=50.0488526&z=17&base=ophoto

hank

Ještě sem dám jeden příklad:
https://www.propamatky.info/cs/zpravodajstvi/ustecky-kraj/opravene-pamatky/rozhovor-|-s-vladimirem-burtem-o-premene-zeleznicni-budovy-v-hotel/6458/
Tam trvalo získání objektu do vlastnictví města dokonce celých 10 let. Ale starosta je známý rebel, který si v minulosti úspěšně dovolil postavit se jiným notáblům reálně daleko silnějším než SŽDC/SprŽel, takže tam byla vcelku slušná záruka, že se to podaří…

jal

Význam není podobný. Linhartovy jsou i turistická destinace.
https://mapy.cz/turisticka?source=base&id=1702035&x=17.6153892&y=50.1345278&z=15

Petr

Rychle zbourat nez to zas nekdo zacne zachranovat.

Ondros

Likvidace azbestu ve Víchové bude pěkně drahá, ale co se dá dělat, jsou na to předpisy a je to karcinogen. Jinak nahrazovat Krásný les jiným přístřeškem je ohavnost. To je na rekonstrukci bez ohledu na to, jestli má obec zájem či nikoliv.

Rudolf Tuček

S azbestem se to přehání. Stačí to pokropit opatrně sundat a zakopat do země. Nebezpečný je jenom prach který se vám dostane do plic.

Trumway

Jako v Milovicích, co?

M19

Žádné zakopaní do země. To patří na skládku. Jo, něco to stojí, ale že by to zruinovalo rozpočet SŽ, to zase ne.

vasek.beroun

A co se s tou skládkou udělá nakonec? Zahrabe se zeminou.

M19

To je trochu složitější. To nesmí na běžnou skládku. A už vůbec ne, pouze zahrabat do země.

vasek.beroun

A co tedy se dělá s eternitem,? Podle mne, když leží na střeše, nebo je zahrabaný v zemi, ničemu neškodí. Něco jiného je, když ho budu řezat rozbrušovačkou a prach vdechovat. Dřevěné pražce jsou dnes také nebezpečný odpad. Dřív se prodávaly za pár šupů na topení. Panečku, ty hořely!

Ondros

Orgán státní správy nemůže s azbestem nakládat jinak, než se podle zakona musí, tj. jako s nebezpečnýn odpadem a nahlásit odstaňovaní azbestu stavebnímu úřadu (což teda bude asi součástí žádosti o povolení demolice). Až tam udělají ochranné pásmo, tak tipuji, že neprojede ani vlak. Nehodnotím, zda je to správně či ne, jen že to holt bude drahé.

M19

Ochranné pásmo? Ta stavba se prostě zakryje, a poté začne odstraňování. Tak velký objekt to není, aby byly třeba manévry jak za druhé světové. On se azbest uvolňuje jen za určitých podmínek, takže více bude záležet na zvolené technologii. Co vy tipujete, je nepodstatné.

Michal141

Tak to vás bohužel zklamu, nový přístřešek v Krásném lese je stejný jako v Bělé, tj. podezděný mini krmelec pro cestující. Budova se určitě rekonstruovat nebude, půjde k zemi.

Vojtěch Suchan

Ten krásný les je fakt prasárna – prakticky v původním stavu a staveb tohohle typu už existuje minimum.

vasek.beroun

Stavba je to opravdu pěkná, ale umím si představit, co bych našel uvnitř.

Herold

A co byste s tou stavbou chtěl dělat, pokud by se nebořila? Jaký by byl účel jejího dalšího využití?

digi

Budova zastávky, na místě zastávky…. hmm jak to jen využít… MOžná by tam mohli i čekat lidi…

Herold

To mě nenapadlo:-)

hank

Obce zachránily i jiné objekty než staniční budovy nebo čekárny. Např. vodárny (Kasejovice) nebo dokonce nádražní záchody (Česká Metuje – i když to vypadá úsměvně, tak tam jde o objekt nepochybné historické hodnoty, protože jde o jeden z posledních záchodů podle jednotné normálie StEG z roku 1875; a obec Česká Metuje zachránila i staniční skladiště). O těch záchodech se svého času psalo i tady: https://zdopravy.cz/ceska-metuje-uhajila-nadrazni-toalety-pred-demolici-jedna-o-odkupu-budovy-96827/