Správa železnic utratila rekordních 60 miliard korun

Zátěžové zkoušky estakády na koridoru Sudoměřice - Votice. Pramen: Správa železnicZátěžové zkoušky estakády na koridoru Sudoměřice - Votice. Pramen: Správa železnic

Necelé dvě třetiny prostředků šly na investice

Správa železnic letos dokončila modernizaci celkem 92 kilometrů tratí. Do železnice v Česku šlo nejvíce peněz v historii, uvedl dnes infrastrukturní správce v tiskové zprávě.

Rozpočet po navýšení letos dosáhl celkem 60 miliard korun. Na investice šlo z této částky 37 miliard korun. K rekordnímu objemu utracených státních prostředků došlo i díky situaci ve veřejných zakázkách, kdy většina soutěží Správy železnic končí vyšší cenou, než je odhadovaná hodnota. U Ředitelství silnic a dálnic přitom stále velké dálniční zakázky končí většinou pod odhadovanou cenou. Objem investic letos stoupl o sedm miliard korun.

„Díky připraveným projektům Správa železnic velmi úspěšně čerpala finanční prostředky z fondů EU, jejich podíl na investicích mírně překročil částku 20 miliard korun. Pro modernizaci železniční infrastruktury v České republice jsme využili 99,9 % všech evropských dotačních prostředků, které byly k dispozici,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, kterému správní rada nastavila odměny za letošní rok především podle toho, kolik peněz utratí.

Neřeší už ale příliš jejich smysluplnost.  „Napříč všemi finančními zdroji se pak na modernizaci železniční infrastruktury podařilo využít 99,8 % dostupných prostředků,“ pochlubila se Správa železnic, která letos v honbě za utrácením státních zakázek začala obcházet i ministerské předpisy. V listopadu vypsala například soutěž na modernizaci trati v Praze-Bubnech, kde ignorovala požadavek centrální komise ministerstva dopravy na nové projednání.

Podle Správy železnic patří mezi klíčové stavby především projekty na prvním železničním koridoru, jako jsou modernizace uzlu Pardubice, rekonstrukce trati mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí či obnova trati mezi Poříčany a Velimí. Před několika týdny začala oprava trati mezi Brnem a Blanskem. „Na trase čtvrtého železničního koridoru se díky letošní intenzivní stavební činnosti výrazně přiblížilo zprovoznění úseků mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Soběslaví a Doubím,“ uvedla Správa železnic.

Dokončila se modernizace mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří, výrazně se pokročilo v dalších dvou stavbách na území Prahy či v jejím nejbližším okolí – rekonstrukci trati mezi Smíchovem a Radotínem i modernizace stanice Praha-Vysočany a navazujícího úseku do Mstětic.

Vybrané stavby s uvedením do provozu v roce 2021

• Elektrizace a zkapacitnění Uničov – Olomouc
• Modernizace Praha hl. n. – Praha-Hostivař
• Optimalizace Beroun – Králův Dvůr
• Revitalizace a elektrizace Oldřichov u Duchcova – Litvínov
• Zvýšení rychlosti Oldřichov u Duchcova – Bílina
• Prodloužení podchodů ve stanici Praha hl. n.
• Modernizace a elektrizace Šakvice – Hustopeče u Brna
• Rekonstrukce stanice Sklené nad Oslavou
• Kolejové úpravy ve stanici Žďár nad Sázavou
• ETCS Praha-Uhříněves – Votice

Vybrané modernizace tratí a stanic zahájené v roce 2021

• Stavby v úseku Brno-Maloměřice – Blansko
• Modernizace Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí
• Zdvoukolejnění Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová
• Elektrizace a zkapacitnění Šumperk – Libina
• Elektrizace a zkapacitnění Libina – Uničov
• Rekonstrukce stanice Vsetín
• ETCS Mosty u Jablunkova
• ETCS a dálkové řízení Votice – České Budějovice

Tagy Správa železnic
49 komentářů