Správa železnic utratila rekordních 60 miliard korun
Zátěžové zkoušky estakády na koridoru Sudoměřice - Votice. Pramen: Správa železnic
Necelé dvě třetiny prostředků šly na investice
Necelé dvě třetiny prostředků šly na investice
Libi se mi, jak Zdopravy dokaze preklopit informace z tiskove zpravy do relativne objektivniho clanku. Palec nahoru.
Ať žijí české železniční monopoly: SUDOP (projekt), AŽD (zabezpečení), ŽPSV (pražce), DT Prostějov (výhybky), Šroubárna Kyjov (upevňovadla), Kapsch (GSM-R).
Docela by mě zajímalo, kdo je dvorním dodavatelem toho šíleného zábradlí, které má únosnost na zadržení tanku, a které SŽ montuje všude kde se dá.
Nejspíš tetička Kateřina 😀
Bylo by dobré, kdyby se dalo pokračovat ve financování podobným tempem (20 mld Kč z EU) jako teď a toto tempo přenést do výstavby VRT. Otázka je, kolik toho je třeba udělat ještě na koridorech? Velké pálky budou za MuN a Ostravu a Tunely na 4. koridoru u Budějic.
A také tunel místo Bezpráví, tunely u Kralup a v Děčíně. Druhá větev třetího koridoru z Plzně na Kubici nebo čtvrtého z Veselí do Velenic, uzel Brno, atd. Resp. vše co se schválilo v roce 1993 a dodnes není hotové.
Takže nás čeká 600+ mld za VRT plus dokončení koridorů včetně uzlů, zabezpečovač ECTS, přepnuti na AC, nové spojeni 2 a tunel na Beroun, rychlodráha na Kladno… a samozřejmě plus údržba.
To vše během 10-15 let, tak mi přijde že i rozpočet dobré správy 100mld ročně bude žalostně málo… ve stálých cenách.
+ nové nádraží v Brně za 50 (spíš 70) mld 🙂
A kdyby se dělalo nové pouze kolejiště s nástupišti?
Není řešením, stavba nového nádraží dělá jen asi 20% nákladů na přestavbu uzlu a bylo by to bez rekonstrukcí navazujících tratí celkem jen jako kulisa a k ničemu.
No…schválně…kolik by se toho postavilo (pouze z hlediska výstavby a přeložek tratí) za 7 miliard ročně?
To by záleželo, jak by ty přeložky byly náročné, takže třeba jen 7 km tůnelů-
V te otazce podle me chybi nula, spravne by asi mela znit- Kolik by se zvladlo postavilo pri rocnim rozpoctu SŽ 100mld z toho čistě na stavbu 70 mld?
Odpoved na ni zni, ze asi o moc vic než letos – nejsou lidi, material,schvalene projekty a pozemky, ani se lidem neprodala nezbytnost těch staveb atd. A ten problem je celoevropsky nebo víte o firmě co má na tohle volné kapacity?
Lidi jsou, jenze by se sem museli nalakat stavebni firmy ze zahranici, treba i tim, ze pujdou v konzorciu s ceskou firmou,… Ceske firmy to posune dal diky zkusenostem zahr. firem, bude lepsi konkurence a lidi bude dost… a samozrejme zajistit financovani, abysme dostali zel. sit zaostavajici o desitky let za zapadem, co nejrychleji do 21. stoleti….
Pak by rozpocet 100mld., mohl byt i realnou investici jak do VRT, tak do dalsich trati a koridoru, vcetne ETCS a prepinani na AC…
Už to tu pusi po xte, je potřeba rozbít monopolní firmy na české zeleznici. Je potřeba začít poptávám konkurenci na dodávání technologií. V dálnicích se nesmyslné ceny už neobjevují, i když i tam bych viděl prostor o 15-20% na zlepšením – defakto Metrostav infrastrukture nám ukazuje kde jsou skutecne ceny, když se bohuje o ferouvou cenu o vítězství v zakazkach. Nicméně u železnice bych ty zakázky zkrouhl celkove o 40-60% a byly bychom na konkurence schopných cenách. Snad se na to tento ministr dopravy zaměří a budeme moci stavět ještě více než dnes, přece jen to jsou peníze nás všech… Číst vice »
Jakým firmám se brání stoupit na český trh, a kde mají schovasné zaměstnance?
To že aktuálně Metrostav podhazuje ceny, protože mu hoří koudel u zadku, bych nebral jako bernou minci.
Rozdíl cen mezi ŘSD a SŽ, je ten, že ŘSD soutěží na maximální předpokladaný llimit a SŽ na minimální předpoklad. Vše ostatní je jen politicko-mediální plácání.
To že jí jde o krk, neznamená, že na zakazkach prodělava, tomu nikdo nechce snad věřit. Jde na krev protože ji jde o to dostat zakázku a tak zaujima cenou, protože je možné že jinak by ji nedostala. Jsem si jistý, ale že rozodně nebude na každé vyhrané zakázce prodělávat.
A rozdíl mezi proděláváním, mizerným výdělkem a slušným výdělkem asi chápete, ne?
Myslím si že Metrostav i tak slušně vydělá.
Tak třeba firmy, co se věnují zabezpečení (Thales, Siemens) se o české zakázky ucházet nemohou, protože současné systémy od AŽD, na které by se musely napojit, nemají žádné neutrální, dokumentované, rozhraní pro vzájemnou komunikaci.
To je ale věc SŽ, která má toto rozhraní definovat, ale skutečnost je jiná – viz níže:
SŽ nemá v současné době nadefinováno rozhraní (standardizovaný protokol) mezi staničním, traťovým přejezdovým zabezpečovacím zařízením na jedné straně a RBC na druhé straně. Toto rozhraní není nadefinováno ani na úrovni evropských specifikací (TSI CCS a navazující subsety).
Stávající elektronická a hybridní stavědla mohou po úpravě použít standardizovaný protokol EURORADIO (dle Subsetu 098), nebo SAHARA.
Vladimíre, namísto psaní (pardon) Vašich chytrostí po xté, byste se mohl pověnovat cenám výstavby v okolních státech a komparaci s cenami v ČR. Pak byste zjistil, jak s Vaším 40%-60% zkrouhnutím jste jouda.
Utratit peníze umí každý, ale ne každý je umí smysluplně utratit. A SŽ je ne vždy utrácí smysluplně. A o množství výluk ani nemluvě. Nevadí mi, když je výluka, ale po výluce musí být vidět, že se něco udělalo. A to u SŽ moc vidět není. Pracovní nasazení stavebních firem je mnohdy tristní, stačí se podívat jak se staví např. v Rakousku, Švýcarsku. A i tam beton musí tuhnout – na to se totiž SŽ často vymlouvá.
Perfektně řečeno. 90% výluk je pouhá renovace.
Moje zkušenost z Rakouska co se výluka týče… úplná výluka na trati (regionální). Od pátečního oběda do pondělního rána VŠECHNY stroje vypnuté, na stavbě NIKDO. Opravdu bez pohybu. Dochází jim lidi, kteří chtějí dělat nonstop a kde to jde plánují takto. Za mě je to tak správně.
Určitě je důležité udržovat a opravovat staré, ale myslím si že některé tahy by se měly udělat z gruntu nové na rychlost 350+ pro následující století. Například to že budou donekonečna záplatovat a zabezpečovat jednokolejnou 150 let starou trať na Mnichov jí nijak zásadně nezlepší..
No…na české straně dojde ve vzdálenější budoucnosti ke zlepšení.
Ale za tou hranicí bude už jen výkolejka… 😀
350+ je málo minimálně 380+.
No…ono v Rusku to bude 1200 km/h… 😀
Musim uznat, ze v posledni dobe je to videt..kam jsem dojel krasne nove nadrazi apod! K tomu skvely marketing..
SŽ si tak protiřečí. Není to tak dávno, co zrušili tendr na opravu nástupišť v žst Kolín z finančních důvodů, a najednou utratili 60 mld…
Myslím, že je to opak protiřečení Dane😂
Jj když si z finančních důvodů nekoupím nové auto, protože jsem postavil nový dům, tak si protiřečím.
SŽ by si v prvé řadě mělo uvědomit, že na lokální tratích rekonstrukce nádraží (nebo spíše zastávek) není prioritní.
Ale jo. Musím říct, že se železnice po letech začíná konečně zlepšovat. Velkou radost mám zejména ze zahájení přípravy VRT, která se až do letos zdála nedosažitelným snem.
Taky se konečně pohnula Přerovka, první úsek má hotové územko a zadanou DSP ke zpracování: https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_9030.html
Jo, jenže celé – všech těch 5 staveb – to má být udělané až 2031 nebo kolik s tím, že nové nádraží 2034 nebo tak něco – bez toho tam toho pojede velice poskrovnu bo ve stávajícím není už volná kapacita.
Naprosto souhlasím. Mám radost, že jako cestující se zdržím mezi Ostravou a Prahou ve vlaku o půl hodiny déle než před 5 lety a pokochám se mnohem vydatněji krásami českých luhů, hájů a železničních stavenišť. VRT jsou naprosto úžasné! Jsem nadšený z desítek projektů, které již byly dokončeny a nemohu se dočkat co desítek, ba i stovek dalších, které doplní a v mnoha případech i vylepší ty stávající, jež bude nutné brzy přepracovat. Také jsem vděčný za utracené stovky milionů, proinvestované za modernizaci tratí, jež ve výsledku nezvyšují cestovní rychlost ani komfort, natož aby motivovaly řidiče přesednout do vlaků. Důležité… Číst vice »
Stavby = výluky. Kdyby se nestavělo, tak by cestující mohli nadšeně jezdit po rozpadajících se tratích zcela bez výluk, za to s narůstajícím počtem mimořádností.
To snad ne… To by si snadno u SZ mohl vysvetlit, ze cim vice vyluk, tim to vic vypada na jejich nejakou aktivitu. A to snad ne.
SZ ma byt naopak primo financne zainteresovana na minimalizaci omezeni provozu z jejich stranky a to at z duvodu planovanych vyluk, tak i mimoradnosti.
Vidim to presne stejne. Spiusta penez je vyhozen aoknem style, vykazeme cinnost, ale realne se kupredu nikam nepohneme. A zrovna soucasne velke vyluky na trati Praha- Ostrava a Praha-Brno jsou z valne casti penize vyhozene oknem z duvodu absence projektove pripavy novych trati a prelozek, ktere by vedli vyhradne k nejakemu zlepseni. Po 2 letech rozvratu na ceske zeleznici se vratime ke stavu, ktery zde byl nekdy pred 5 lety. Zadna zrychleni, zadna zasadni kvalitativni zlepseni parametru. Pouze dalsi znovukonzervace nevyhovujicich stavu, ktere jiz pred 20 lety byly nedostatecne.
Nedosažitelným snem to být přestane, až přijdete na pražském hlavním nádraží na pokladnu, a za 2 hodiny budete vystupovat ve Svinově.
Nebo za necelou hodinu v Liberci.
Ne. Liberec VRT mít nebude, protože by se do skonání světa nevyplatila.
Do Liberce to tudíž bude 82 minut + přestup v Turnově.
Jak kde. Některé tratě se za toto století nezlepšily vůbec nebo naprosto zanedbatelně.
Na druhou stranu architektura nových staveb, údržba, služby pro cestující, informování cestujících, plánování výluk, přidělování kapacity, … to vše je stále tragické.
Nevíte prosím někdo, kolik letos stála neplánovaná oprava tornádem poničené koridorové trati mezi Břeclaví a Hodonínem? Jen pro zajímavost.
https://zdopravy.cz/navrat-ferdinandky-k-plnemu-provozu-po-tornadu-vyjde-na-206-milionu-korun-hotovo-ma-byt-do-prosince-92660/
Děkuji